Beste mensen!
Ik zou graag een artikeltje willen schrijven over multitafelen.
Om te beginnen de vraag: "Waarom multitafelen?"
Om te beginnen hebben nemen we een speler, Jan. Jan is een 10NL regular. Hij wint met 20 bigblinds/100 hands. Hij heeft het limiet waarop hij speelt al aardig door en weet bij veel situaties wat hij moet doen. Hij begint ook steeds beter te worden in reads maken. Al om al is hij goed bezig.
Laten we zeggen dat Jan gemiddeld sessies van 1 uurtje speelt. Hij weet uit ervaring dat hij na een 1uurtje geen zin meer heeft en dat hij dan slechter gaat spelen.
Na dat uurtje heeft hij ongeveer 60 handjes gespeeld. Dit betekend dat hij (statistisch gezien)
((60/100) x 20) x 0.10 = $1.2 heeft verdiend.
Nu is de vraag waarom niet twee tafels proberen als Jan bijna twee keer zoveel kan verdienen in dat zelfde uur als hij zou doen door 1 tafel te spelen?
Logischer wijs is het +EV om (als je het kan) meerdere tafels tegelijk te spelen.
=====================================================
Nu wat puntjes op de i.
Als men multitafelt is het logisch dat reads slechter worden en dat je dus steeds meer ABC gaat spelen. Dit betekend dus ook dat je winrate omlaag gaat.
ZO LANG je winrate niet 2x zo klein wordt is het dus voordelig om 2 tafels te spelen!
Tips:
Zeker voor shorties is het aan te raden om meerdere tafels te spelen. Je hebt weinig tot geen reads nodig en kan gewoon als een zombie betten raisen en folden.
Als je sitting out gaat op een tafel dan speel je er een te veel.
Als je multitafelt doe er dan steeds eentje bij totdat je goed voelt.
psycholigisch gezien is multitafelen goed voor je. Dit komt doordat je je hersenen geen ruimte geeft om aan iets anders te denken terwijl je pokert. Ik bedoel dus dat je concentratie vele malen groter wordt. Er zijn natuurlijk ook mensen die zich met al hun focus op een game kunnen richten. Wat ik ook heb gemerkt is dat als je multitafelt je langer door kunt spelen. Er komt als het ware niet zo snel verveling.
Zorg goed voor je lichaam. Weet wat goed is voor je lichaam. Wees bewust over hoe je zit want je gaat je lichaam een stuk minder voelen als je zo gefocused bent. Voor je het weet heb je flinke rugpijn. Let ook goed op de tijd en neem om het uur een pauze van minimaal 10 minuutjes. Dit is beter voor je ogen.
Blijf ook drinken!
Je gaat sneller door de swings heen omdat je veel meer handjes speelt. Maar je kan ook meer badbeats achter elkaar krijgen.
Sommige mensen reageren juist minder op badbeats omdat ze hun hoofd wel ergens anders moeten hebben op dat moment. Maar sommige mensen kunnen het niet aan als 3 keer hun AA achter elkaar wordt gekraakt. Weet wie je bent!
Eigen ervaring:
Ik ben begonnen met 1 tafel ooit. En ben al snel 2 tafels gaan spelen. Met 1 tafel heb ik een winrate van 20bigblinds/100 hands
met 12 tafels heb ik een winrate van 14 bigblinds/100 hands
Je ziet dat mijn winrate drastisch is gedaald maar alsnog maak ik stukken meer winst.
1 tafel maak ik $1.2/hour winst
12 tafels maak ik $10/hour winst.
echter multitafelen moet je oevenen en dat kost tijd. Ga niet zomaar 21 tafels openen om te merken dat je opeens 5 buy ins down bent ofzo
.
Software die ik aanraad is deze:AHK shortcut software
http://www.autohotkey.net/~Xander/PokerPad/
hier mee kun je door enkele toetscombinaties preflop betten en op de flop easy bepaalde fracties van de pot betten door een enkele combinatie.
Zeker chekken!
Ik hoop dat jullie wat hebben aan het artikel. Vooral die software bekijken want het is echt pro.
Groetjes Jonas