Hey iedereen,
Ik zal hier nog eens ingaan op het onderwerp 3betting en met welke ranges we dit best kunnen doen.
Zoals gezegd tijdens de coaching is het niet de bedoeling dat we enkel voor value zouden 3betten. Ten eerste omdat er veel goede bluffspots zijn (hierdoor krijg je je redline ook omhoog) en ook om je value3bets te balancen (op nl2/nl5 is dit inderdaad niet nodig). Ik ga hier dus nog even enkele ranges plaatsen met wat uitleg erbij.
4 scenario’s:
- IP
• VS Fish
• VS Reg
- OOP
• VS Fish
• VS Reg
In Position
1) IP VS FISH
- Enkel voor value.
- 3Bet voor value ≠ Broke gaan. We 3betten dus KQ omdat hij veel callt op 3bets en enkel nuts 4bet. We 3bet/folden dus vaak.
- Gedepolariseerde range.
- 3Betten om fish te isoleren (vooral NL25+ want meer sqzes)
Hieronder een voorbeeld van hoe je 3betrange er kan uitzien als wij bijvoorbeeld CO zijn en fish opent in MP:
2) IP VS REG
- Bluffrange + Valuerange
- Value = 3Bet/broke.
- Gepolariseerde range
- Frequencies
Er zijn bepaalde frequencies waarmee je je 3bet range perfect kan balancen. Om hier een idee voor te krijgen raad ik je deze vid aan van PStrategy. - Exploiting
Er zijn veel regulars die 75% en meer foldto3B info hebben. Deze kan je perfect exploiten door bijvoorbeeld elke hand die ietwat blockt te 3betten zoals K2s, Q6s, A2o,.. Let hier wel bij op in welke positie villain opent en of er fish na jou zit die kunnen coldcallen. Hou ook rekening dat villain het op een bepaald ogenblik door kan hebben. - When to trap?
Wanneer kan je AA gewoon flatten op een openraise? Goede spots hiervoor zijn wanneer de openraiser veel teveel fold op 3bets en wanneer er dan aggro spelers kunnen squeezen of wanneer er fish in de pot kan komen. Dit doe je wel best wanneer je postflop positie zou hebben, bijvoorbeeld als MP/CO opent en wij BTN zijn met een fish in de blinds. - Onze range is sterk afhankelijk van stats!
Range 1: Tegen een regular die eerder 4bet/fold OOP tegen 3bets kiezen we best handen die zijn 4bethands blocken zoals dit bijvoorbeeld:
Spoiler
We kunnen natuurlijk ook wijder 3betten als bluff, dit is maar een voorbeeld. Ik heb niet teveel bluffcombo's genomen omdat in dit voorbeeld onze valuerange ook klein is.
Range 2: Tegen een regular die ook 3bets callt OOP is het goed om meer SC's, 'pretty hands' te 3betten als bluff omdat deze postflop goed spelen.
Out Of Position
Onze 3betrange zal vrij hard verschillen in SB tegenover in BB. In de SB zal ons 3bet% normaalgezien hoger zijn dan in de BB. Dit komt omdat we in de SB meestal 3bet of fold spelen met +/- onze gehele range. We spelen 3bet of fold omdat we de actie niet sluiten en dus ofwel gesqueezed kunnen worden ofwel een 3way pot oop moeten spelen. In de SB gaan we dus logischerwijs een gedepolariseerde range hebben en in de BB meer gepolariseerd.
3) OOP VS FISH
Zoals pleno zegt is initiatief hebben = $$ dus dat is ook een reden waarom we nog steeds OOP light 3betten tegen fish. 3Betten in SB met 9Ts tegen een fish die op de BTN opent is dus goed tenzij je niet zeker bent over je postflopspel en tevaak of te weinig check/fold op flop/turn/river.
Deze range kunnen we bijvoorbeeld in SB 3betten wanneer een fullstacked fish op de BTN opent (tenzij de BB geen reg is, dan kunnen we wat meer hands callen). Deze range is ook erg loose dus het is toch best om iets tighter te zijn, het is maar een voorbeeld natuurlijk:
En in de BB kunnen we meer callen:
Spoiler
In het geel staan hands die we mogelijk kunnen callen. Dit is alweer vrij loose dus je kan best wat tighter zijn als aangegeven. We 3betten dus nog steeds vrij light (tenzij de fish ook kan 4bet bluffen, dan callen we een hand als AT liever, maar die fish zie je niet vaak).
Deze ranges gelden wanneer er een fish op de BTN zou openen. Hoe vroeger hij opent hoe tighter we terugspelen natuurlijk. Wanneer een fish in MP opent zou ik toch nog steeds voor value 3betten met AJ en ATs in SB en BB.
4) OOP VS REG
Ook tegen een regular die op de BTN opent spelen we in de SB onze hele range 3bet or fold tenzij er een fish in de BB zou zitten die we erbij willen. We willen niet téveel 3betten dus ATo, JTo kan je eigenlijk wel folden. Je moet ook niet altijd 3bet bluffen met suited Ax bijvoorbeeld. Steeds op de dynamics letten.
Hier geldt ook weer dat we meer SC's, Suited gappers kunnen 3betten als de reg vaker callt op 3bets dan hij terugspeelt door te 4betten. Als hij enkel 4bet of fold kunnen we 78s folden en eerder KJo 3betten.
En dit bijvoorbeeld in de BB:
Spoiler
Ik heb die baby pairs aangeduid om duidelijk te maken dat we die niet kunnen setminen en ofwel folden ofwel 3betten als bluff. Ik zou dit wel enkel doen als de reg meer fold op 3bets dan hij zou moeten omdat ze postflop niet goed spelen.
Je zou ook wat handen als KTo kunnen 3betten als bluff maar ik call daar liever mee ofwel fold. Dit omdat het slecht speelt postflop als we gecalled worden en we zijn ook vaak gedomineerd.
Extra
- Letten op positie! Mensen raisen tighter in UTG als in CO dus we zouden ook minder moeten bluffen vs UTG. Je kan handen die net te zwak zijn om te callen 3betten als bluff zoals AJo en KQo die goed blocken (tegen een UTG open van een regular).
- Letten op dynamics! Als je toevallig een regular verschillende keren hebt ge3bet in een paar handen dan kan je je valuerange verwijden. Als hij opent in de CO en jij hebt 99 op de BTN zou het goed kunnen dat we deze hand nu als 3bet/broke kunnen spelen terwijl we hier eerst gewoon hadden geflat.
- Je kan VPIP/PFR gebruiken als indicatie of het reg of fish is. Andere stats die je in je popup zou moeten hebben zijn 4bet% en call 3bet% om te zien welk soort handen je best 3bet. Ook postflopstats zijn handig om mee te bepalen hoe licht je kan 3betten. Als iemand maar 55% fold op een 3bet maar 80% fold op cbet kan je nog steeds light 3betten.
- Belangrijk is dat je een popup maakt met Foldto3B per positie.
Farma & Luca