Bedankt voor alle reacties, ze hebben me wel aan het denken gezet. Het is inderdaad niet een geweldig idee om te floaten en zo je showdownvalue te verspelen. Anderzijds is down checken/callen ook niet super. Ik zal het proberen toe te lichten met een kleine berekening. Ik kies gewoon wat kanswaarden die me realistisch lijken. We kijken naar de EV gezien vanaf de flop.
Optie 1: direct folden. EV= $0.
Optie 2: floaten. Stel villain maakt 50% van de keren een 2nd barrel waar je tegen fold. Je verliest dan de $0.20 die je callde op de flop. Als villain checked, maakt hero een float naar $0.50. Als villain fold winnen we de $0.38 + $0.20, zeg dat dit 60% is op de turn. Als villain niet fold geven we op en verliezen we dus $0.20+$0.50 in de overige 40%.
(0.50*-$0.20) + (0.50*0.60*$0.58) + (0.50*0.40*-$0.70)= EV= -$0.07
Optie 3: showdownvalue. We kiezen zo veel mogelijk de zelfde waarden als net. Er zijn nu drie mogelijkheden voor het verloop van de hand. 1. Villain maakt een 2nd barrel waartegen hero fold (weer 50%), hero verliest $0.20. 2. Villain checked turn, hero checked, villain bet op river, hero called. Stel dat villain 60% van de keren deze riverbet plaatst. We investeren nu $0.60 in de hand en we denken ongeveer in 50% van de gevallen te winnen. Als hero wint, wint hij $0.98, en als hij verliest dan is hij $0.60 kwijt. 3. Villain checked turn, hero checked, villain checked river, hero checked. Dus villain checked de river dan ook in 40% van de gevallen. In dit geval wint hero de showdown veel vaker, zeg in 80% van de gevallen. Hero wint dan $0.58, of verliest $0.20 als villain toch de betere hand had.
(0.50*-$0.20) + (0.50*0.60*(0.50*$0.98 + 0.50*-$0.60)) + (0.50*0.40*(0.80*$0.58+0.20*-$0.20))= EV= $0.04
Deze kansen zijn natuurlijk allemaal maar gegokt en zijn in de praktijk erg afhankelijk van je tegenstander. Maar volgens mij zijn de verschillen in EV tussen genoemde opties niet heel groot. Ik denk dat het dus toch vooral van je tegenstanders speelstijl afhangt wat hier de beste optie is. Uiteindelijk zal tegen de solide, face up spelende tegenstander de showdownvalue-optie wel de beste zijn.
Onderbouwde reacties zijn nog steeds welkom. Deze discussies zijn leerzaam voor jullie, maar ook voor mij.