Oorspronkelijk gepost door hoedinie
nu heb ik een vraagje,
ik had net een speler die op MP3 limped. ik raise en hij called. Welke range geef ik zo iemand?
zijn VPIP is 40% maar die kan ik natuurlijk niet nemen,
Dit is een vraag die wat lastiger is om te beantwoorden. Dit hangt erg af van de speler. Je zou hier eigenlijk in de stats die je van de speler hebt moeten kijken naar zijn limp/call range.
Hij zal bijvoorbeeld in MP2 inderdaad 40% van zijn range spelen, wat in de equilab een range is van:
44+, A2s+, K2s+, Q4s+, J7s+, T7s+, 97s+, 87s, A3o+, K7o+, Q8o+, J8o+, T8o+
Nu zul je dit misschien nog moeten aanpassen, omdat hij, als hij 44 limp, hij ook zeker 22 zal limpen. Daarvoor speelt hij misschien niet met A3o+ maar A5o+ (dit zijn alleen maar aannames die je maakt natuurlijk)
Bovendien heeft de speler een PFR van 12, dus een deel van zijn range zal hij niet limpen, maar raisen. De handen die hij raiset vallen dus ook uit zijn range weg, zodat je een limp range hebt van:
66-44, A8s-A2s, K9s-K2s, Q9s-Q4s, J9s-J7s, T7s+, 97s+, 87s, A9o-A3o, KTo-K7o, Q8o+, J8o+, T8o+
Zie screenshot om te zien hoe je dit instelt in de equilator:
Bovendien zal hij misschien op een raise nog een paar van zijn slechtste handen folden, zodat hij nog maar met 30% van zijn range verder speelt. Nu je deze laatste aanname gedaan hebt kun je zijn range ingeven als 12 tot 30, waarmee de speler in deze situatie een range heeft van:
66-55, A8s-A2s, K9s-K5s, Q9s-Q7s, J9s-J8s, T8s+, 98s, A9o-A7o, A5o, KTo-K9o, Q9o+, J9o+, T9o
Nu kun je direct jouw equity tegen deze range uitrekenen.
Of je kunt een flop invoeren in het hoofdscherm en vervolgens klikken op de handsterkte verdeling (taartdiagram achter de range)
Daarmee kun je gaan analyseren met welke frequentie deze speler op deze flop een bepaalde type hand zal hebben. Daarmee kun je natuurlijk dan gaan kijken welke speelwijze tegen deze speler hier optimaal is.
Let op: De ranges die ik hier aangenomen heb zijn gewoon grove aannames en niet perse reëel. Voor het precies opstellen van goede ranges zou ik je aanraden om deze hand op het handbeoordelingsforum te posten.
Geef daar dan de beschikbare statistieken over de speler. Uiteraard is het goed voor jezelf om in je eerste post al zelf te proberen om een goede range van de speler samen te stellen en daar zelf over na te denken. Met de judges en de andere leden kun je dan discussiëren of deze range reëel is.
Hopelijk heeft deze lange uitleg je iets verder kunnen brengen.