De Sit&Go 50/50 toernooien op Pokerstars nader bekeken.
Het volgende artikel gaat over de winstverwachting bij het spelen van bovengenoemde toernooien
Pokerstars biedt deze speelvorm aan vanaf $1,00 + $0,08 (rake) tot $200,00 + $7,20. Let wel, het gaat hier om de turbo versie van deze spelvorm. Er bestaat ook “normale snelheid” versie, die kent echter een hogere rake en is daardoor dus moeilijker winstgevend te spelen. De rekenvoorbeelden betreffen de full-ring tafels, 10 spelers dus waarvan de laatst overgebleven 5 in de prijzen vallen.
De voorbeelden zoals hieronder beschreven kunnen uiteraard ook toegepast worden op andere dan de full-ring turbo variant die ikzelf de laatste tijd gespeeld heb.
De ervaring heeft geleerd dat deze toernooitjes goed te spelen zijn met ABC poker tot en met het nivo van $10,00 (+$0,48). Daarboven komt er meer bij kijken om deze spelvorm winstgevend te spelen, grondige reads op je tegenstanders, een goed begrip van ICM e.d zijn absoluut noodzakelijk om deze toernooien vanaf $20,00 met winst te kunnen afsluiten.
In dit artikel zal ik me beperken tot het nivo van $1,08 tot $10,48. De berekekingen die in dit artikel staan zijn ook toepasbaar op de hogere nivo´s. Beginnende pokerspelers doen er verstandig aan om niet hoger te gaan spelen dan het 10 dollar nivo.
Waar gaat het nu om?
Een sit & go 50/50 wordt gespeeld aan een fullring tafel, met 10 personen. Pokerstars heeft deze variant onlangs ingevoerd als vervanging van de al langer bestaande Double or Nothing SnG´s.
Om zo´n toernooi te winnen dien je bij de eerste 5 te eindigen. Maw, de helft van het aantal deelnemers krijgt uitbetaald, de andere helft verliest en krijgt dus niets.
In de oude opzet van de DoN was de uitbetaling als volgt:
Buy-in: --- Pay-out:
$ 1,10 --- $ 2,00
$ 5,20 --- $10,00
$10,40 --- $20,00
Hieruit valt te berekenen dat je de 1 dollar sng´s break-even speelt bij een ITM van 55%
Voor de 5 en 10 dollar toernooien is een ITM van 52% break-even.
Hoe zit dat nu in de nieuwe opzet?
Bij een 50/50 krijgt ook de helft van de deelnemers betaald, echter nu naar gelang de grootte van de stacksize op het moment dat er nog 5 spelers over zijn.
De struktuur ziet er als volgt uit:
Buy-in: --- Pay-out:
$ 1,08 --- $ 1,00 + $0,03 voor elke 100 chips die je over hebt.
$ 5,24 --- $ 5,00 + $0,16 voor elke 100 chips.
$10,48 --- $10,00 + $0,33 voor elke 100 chips.
Dit houdt concreet in dat je de 1 dollar toernooien moet eindigen met een stacksize van 267 om break-even te spelen. Voor de 5 dollar toernooien is een stacksize van 150 punten break-even en voor de 10 dollar toernooien is dat een stacksize van 145.
Ok, dat lijkt simpel nietwaar, gewoon bij de eerste 5 eindigen en zorgen voor een stacksize van 300 of meer en je zit goed. Echter, je zult niet in staat zijn een ITM van 100% te halen en dus is het zaak om met een (veel) hogere stack te eindigen. Dat maakt deze toernooi vorm gelijk een stuk leuker in vergelijking met de vorige – eigenlijk oer saaie – DoN´s. Immers, hoe hoger je stacksize, hoe meer je krijgt uitbetaald.
Het zal hiermee gelijk duidelijk zijn dat er bij deze toernooitjes een direct verband is tussen het ITM percentage en de grootte van de stacksize.
In tabelvorm ziet dat er zo uit:
hierin is de stacksize achter het ITM percentage de hoeveelheid chips die je nodig hebt om break-even te spelen.
Buy-in $1,08: --- stacksize nadat de 5e en laatste speler is geëlimineerd.
ITM 50,00% --- 3867
ITM 55,00% --- 3212
ITM 56,84% --- 3000
ITM 59,18% --- 2750
ITM 60,00% --- 2667
ITM 60,71% --- 2500
Buy-in $5,24: --- stacksize nadat de 5e en laatste speler is geëlimineerd.
ITM 50,00% --- 3425
ITM 53,47% --- 3000
ITM 55,00% --- 2830
ITM 55,74% --- 2750
ITM 58,22% --- 2500
ITM 60,00% --- 2333
Buy-in $10,48:
ITM 50,00% --- 3321
ITM 52,66% --- 3000
ITM 54,94% --- 2750
ITM 55,00% --- 2744
ITM 57,42% --- 2500
ITM 60,00% --- 2263
Het verband tussen het ITM percentage en de gemiddelde stacksize die nodig is om break-even te spelen is uit te rekenen mbv van de volgende formule:
((((100*x)-(y*x-rake))/y)/z)*10000 = ss
hierin is x: de buy-in inclusief de rake
y: het ITM percentage
z: het aantal uitbetaalde centen per 100 chips
ss: de benodigde stacksize om bij de gegeven ITM break-even te spelen.
voorbeeld:
((((100*5,24) – (58,22*5)) / 58,22) / 16) * 10000 = 2500
Welke conclusies kunnen we nu hieruit trekken:
10 personen beginnen een toernooi met elk 1500 chips. 5 personen spelen ITM en gemiddeld heeft iedere winnaar bijgevolg 3000 chips.
Wanneer je uitgaat van een gemiddelde stacksize van 3000, moet je bij de 1 dollar toernooien minstens een ITM van 56,84 halen om quite te spelen. Echter, in de praktijk zal het moeilijk blijken te zijn om een gemiddelde stacksize van 3000 te halen over al je winstpartijen. Een waarde in de buurt van 2750 is een beter uitgangspunt en wanneer je een ITM percentage haalt bij een gemiddelde stacksize van 2500, ben je verzekerd van ruime winst, in het laatste geval is een ROI > 5 haalbaar.
Grofweg kan gesteld worden dat je de 1 dollar toernooien winstgevend kunt spelen wanneer je een ITM percentage van minstens 59% haalt. Voor de 5 dollar toernooien geldt dat bij een ITM van 57% en bij de 10 dollar toernooien is een ITM van 56% voldoende.
Naarmate je hoger in de limieten gaat, is een steeds lager ITM percentage nodig om winstgevend te spelen. Echter, de tegenstanders zijn op de hogere levels veel sterker en dat drukt uiteraard je ITM%.
Als voorbeeld neem ik mijn eigen resultaten.
500 toernooien met een buy-in van $1,08 geeft een totale investering van $540,-. Over deze 500 toernooien heb ik een ITM van 57.60 gehaald. Het eindresultaat gaf een verlies te zien van -$5,65.
Ergo, de totale buy-in bedraagt $540,-. De netto opbrengst bedraagt $538,35.
Van die 500 toernooien heb ik er dus 288 gewonnen en 212 verloren.
de gemiddelde netto opbrengst per toernooi bedraagt nu $538,35 / 288 = $1,87.
Welnu, voor elke winstpartij krijg ik 1 dollar + 3 cent per 100 chips. Dat houdt in dat ik gemiddeld 87 /3 = 2900 chips gemiddeld heb gehaald over al mijn winstpartijen. Uiteindelijk heb ik een klein verlies geleden.***
Bij de 5 dollar toernooien ligt dat anders, hier heb ik 300 toernooien gespeeld met een ITM van 58% (174 winst, 126 verlies). De totale buy-in bedraagt hier 300 * 5,24 = $1572,-.
De totale opbrengst bedraagt hier 1641,15, dat levert dus een winst op van $69,15
Een soortgelijke rekensom als hierboven leert mij dat ik deze 174 toernooien winnend heb afgesloten met een gemiddelde stacksize van 2770.
Welnu, al dit gereken heeft mij tot de volgende conclusies geleid:
De 1 dollar toernooitjes zijn moeilijk met winst te spelen vanwege de relatief hoge rake, zijnde 8%.
Je moet al haast een ITM van 60% of meer halen om winstgevend te spelen. De enige die echt baat heeft bij deze toernooien is de pokerroom. Mijn advies is dan ook weg te blijven van 50/50´s met een buy-in van $1,08
De 5 (en ook de 10) dollar toernooien zijn makkelijker winstgevend te spelen, enerszijds door de lagere rake (4,75%), anderszijds door de hogere uitbetaling per 100 chips, nl 16 cent per 100 chips voor de $5,- en 33 cent/100 chips voor $10,-. (vergelijk 5*3=15 ct of 10*3=30ct op basis van de $1,- spellen).
Tot slot nog een paar woorden over de te volgen strategie bij dit soort spellen, zonder er al te diep op in te gaan. Er is elders al voldoende informatie beschikbaar over het spelen van sit and go´s, het spelen op de bubble, de push-fold fase aan het eind van het toernooi. Het unieke aan deze spelvorm is dat er 2 wegen zijn die naar Rome leiden. Je kunt je toeleggen op het overleven en ervoor zorgen dat je ITM% zo hoog mogelijk ligt, immers hoe hoger, hoe lager de uiteindelijke stacksize dient te zijn om winstgevend te spelen. Aan de andere kant kun je jezelf toeleggen op het veroveren van zoveel mogelijk chips, dat je daarbij meer risico neemt zal duidelijk zijn en dat drukt dan weer je ITM%. Ben je van het agressieve, overdonderende type, dan is de laatste mogelijkheid de aangewezen weg. Ben je meer een "surviver", dan is de fold button je beste vriend in de meeste gevallen, tot het moment dat de blinds flink zijn opgelopen naar zeg 200-400 en hoger.
Mijn ervaring is dat zo´n toernooitje zelden langer dan 40 minuten duurt en blinds van 400-800 komen bijna niet voor, voor die tijd liggen er wel 5 spelers uit.
De 50/50´s beginnen met blinds van 15-30, dit loopt op via 20-40, 25-50, 30-60 tot 40-80. Hier aan gekomen beginnen de antes te tellen.
40-80 ante 5, 50-100 ante 10 enz.
De aangewezen strategie is om in de eerste fase heel tight te spelen.
Veelal krijg je in het begin op de CO en BTN wel een keer de kans om mee te limpen met de rest, zodoende kun je met een kleine investering een potje op pakken. Dit helpt je veelal 2 rondjes blinds verder in het toernooi.
Grote risico´s en coin-flips dienen echter zoveel mogelijk vermeden te worden. Op de lage buy-ins zijn voldoende loose spelers die zichzelf en elkaar uit het toernooi werken, dat alles is in je voordeel. Uiteraard speel je de premium hands sterk en agressief. Veel, heel veel spelers op de laagste limieten callen veel en vaak in de eerste blind levels. Dat werkt in je voordeel. Handen als KJs, QTs, T9S, 66, enz. kunnen dan voor weinig geld lucratief blijken te zijn.
Wat BRM betreft, ik denk dat een bankroll van minstens 30 keer de buy-in het absolute minimum om mee te starten. Aan de andere kant, wanneer je 30 van dit soort toernooien in korte tijd verliest, kun je beter gaan patiencen, dat kost immers niets.
De 50/50 SnG´s met een buy-in van 5 en 10 dollar kunnen je een flink eind op weg helpen om een aardige bankroll op te bouwen, mits je bereid bent om heel veel handen te folden. Dat maakt het aan de andere kant weer een stuk eenvoudiger om 4, 6, 8 of meer van deze toernooitjes tegelijkertijd te spelen en aldus meer winst te maken.
De 50/50´s zijn minder saai dan zijn voorganger de DoN. De spelers op de laagste 2 levels zijn over het algemeen zwak en kunnen heel gemakkelijk postflop weggespeeld worden. Op de flop checkken ze met niets, betten met TPTK of beter. Het is allemaal heel voorspelbaar. Vooral in het begin is het niet moeilijk om één of enkele onbetwiste potjes op te pakken met agressief spel.
Er zitten echter hier en daar wel degelijk betere spelers, doch check-raises ed. ben ik nog niet tegengekomen. De meesten hebben een voorliefde voor het slowplayen van sterke handen in de hoop dat ze een all-in kunnen callen.
Op de 5 en 10 dollar levels heeft het zin om foldequity op te bouwen. Bij de 1 dollar toernooien heeft dat weinig tot geen zin omdat ze met zwakke handen raises en pushes blijven callen.
Het heeft wel iets, die 50/50´s. Voor een tijdje is het leuk doch een echte uitdaging vormt het niet en na een tijdje verlang je meer echte pokeraktie.
Tot zover mijn gedachten over deze pokervariant.
*** Hierbij dient opgemerkt te worden dat mijn ITM% hoger had kunnen zijn, m.n. in de eerste 100 toernooien heb ik een aantal blunders begaan met all-ins, zo kon ik het in het begin niet laten om all-in raises te callen met AQ, QQ en JJ. (shame on me)