Voor diegene die het alleen leuk vinden om af en toe resultaten te lezen: Stop maar :D.
Het doel van deze thread is om de kennis/info die ik zelf op doe ook te delen met andere beginners in combinatie met mijn eigen ervaringen. Wil je je ook gaan verdiepen in SnG’s dan kan het wel interessant zijn om deze thread te lezen.
Ok, stap 2 is het kiezen van een pokerroom waarop te spelen en natuurlijk ook een bankroll en een bankrollmanagement plan.
Qua een pokerroom waren de volgende dingen belangrijk voor mij:
- Kwaliteit spelers
- Spelaanbod
- Ondersteuning software zoals PO/PT, maar ook goede handconvertor
- Prettige lay-out
Iemand anders kan natuurlijk andere eisen hebben zoals bonussen etc, maar deze waren voor mij erg belangrijk. Na gegoogled te hebben kwamen de volgende 4 sites erg naar voren die geschikt zouden zijn voor het spelen van SnG’s: PokerStars, Full Tilt, Titan Poker en Party Poker. Opvallend in de vergelijking was dat Titan Poker en Party de slechtste spelers hadden en Full Tilt en PokerStars de sterkste. Qua spelaanbod zat het bij alle 4 wel goed, met natuurlijk PokerStars als uitschieter. Voor de bonuswhores onder ons, Titan en Party bieden de meeste promotie’s. De lay out in het algemeen schijnt het prettigst te zijn bij Full Tilt en PokerStars.
Voor mij was het snel duidelijk, het wordt Party Poker. Allereerst omdat de SnG’s hier mij altijd al bevielen. Tevens zit het goed met het spelaanbod en de kwaliteit spelers (die is echt slecht). Ook is deze pokerroom compatible met alle software en de layout is ook geen probleem, want ik gebruik DEZE PS layout die ik erg prettig vind.
Je hebt natuurlijk ook nog verschillende SnG’s. De normale, speed en turbo SnG’s. Speed SnG’s liggen mij het beste, maar ik denk dat dit voor iedereen persoonlijk is.
Dan nog een bankroll bepalen en een bankrollmanagement plan opstellen. Helemaal vanaf $50 beginnen was toch geen optie. Het is heel moeilijk om me dan te motiveren. SnG’s met een buy in van $11 is toch het minimale wat ik wilde spelen. Aangezien ik van ronde bedragen hou, heb ik voor een bankroll gekozen van $1000. Op deze manier is het en motiverend en er zit nog genoeg ruimte in voor groei.
Voor diegene die het Bankrollmanagement artikel al hebben gelezen, zie HIER, hebben kunnen lezen dat je je vanaf $11 SnG’s toch minimaal 50 buy ins nodig hebt om de swings te kunnen opvangen. Conservatiever is natuurlijk nooit slecht en het heeft natuurlijk ook te maken met je eigen comfort zone. Wanneer je het niet prettig vind om een limiet lager te moeten gaan spelen wanneer je in een downswing zit, dan kun je beter een conservatiever bankroll management aanhouden.
Met een $1000 bankroll hiervoor kies ik toch liever de conservatieve weg. Ik zal niet eerder dan bij de $1500 overstappen naar de $22 buy in SnG’s aangezien ik dan toch 68 buy ins heb en dus wat ruimte heb voor als het wat minder gaat. Lager dan $550 verwacht ik niet te komen, maar mocht dit wel het geval zijn, zal ik bijtijds een rampenplan moeten opstellen. 
De standaardregel is 50 buy ins voor SnG’s en hoe hoger je speelt hoe meer dit wordt. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de spelers, die groeit naarmate je hogere limieten gaat spelen. Hiermee komen tevens 2 andere begrippen naar boven, namelijk %ITM en %ROI.
% ITM betekent het percentage dat je “in the money” komt, oftewel dat je in de prijzen raakt.
% ROI betekent het percentage “Return on investment” wat ongeveer inhoudt hoeveel geld je gemiddeld verdient per SnG en dat uitgedrukt in een percentage. Dus stel je speelt $11 SnG’s en je hebt gemiddeld $2 winst per SnG dan heb je een ROI van 18,2% ($2/$11)
ROI hangt weer erg samen met je winst per uur. Wanneer je meerdere SnG’s tegelijk speelt, kan je ROI misschien minder worden, maar je winst per uur weer meer.
Factoren die invloed hebben op je ROI/Winst per uur:
- Het aantal tafels dat je tegelijkertijd speelt. Hoe meer tafels je speelt, hoe groter je winst per uur over het algemeen is.
- De kwaliteit van de spelers aan je tafel. Hoe slechter de spelers, hoe groter je ROI en winst per uur zal zijn.
- Je beslissingen in de bubble fase. Dit zijn vaak cruciale beslissingen waardoor je wel of niet in het geld raakt. Dit heeft daarom ook een grote invloed.
- De limiet die je speelt. Zoals gezegd worden de spelers beter naarmate de limiet hoger wordt. De prijzen zijn echter ook hoger. Een ROI van 10% bij SnG’s van $33 is meer dan 20% bij $11 SnG’s. Wanneer je echter nog niet goed thuis bent in de materie dan zul je echter niet snel een ROI van 20% halen op een hogere limiet.
Welke ROI is nu gemiddeld voor een winstgevende speler? Hier is onderzoek naar gedaan en daar kwamen de volgende cijfers uit:
$11 – 20% ROI
$22 – 15% ROI
$33 – 10% ROI
$55 – 8% ROI
$109 – 7% ROI
$215 – 6% ROI
Zoals je kunt zien wordt de ROI lager naarmate je op hogere limieten speelt. Het prijzengeld is echter ook hoger. We spreken hier echter van een winstgevende speler en dat is nu eenmaal niet iedereen. Integendeel, de meeste spelers verliezen. Wanneer je je echter verdiept in de materie is er echter veel mogelijk. Zie als voorbeeld Helemaalnicks die dagelijks bezig is met SnG’s en hier ook leuk mee verdient.
Maar wat zijn nu goede richtlijnen? Hoeveel SnG’s moet je nu spelen om een realistisch beeld te krijgen van je prestaties? Om je een beeld te geven puur op basis van cijfers:
100 games – 23%
300 games – 40%
1000 games – 66%
2000 games – 82%
Zoals je ziet moet je nogal wat SnG’tjes spelen voordat je een realistisch beeld krijgt van je prestaties. Op zich ook logisch, want als je een aantal keer met KK tegen AA aanloopt, heeft dit met maar een aantal games gespeeld een enorme invloed op je ROI en hoeft hiermee dus niet per definitie een reeel beeld te geven van je prestaties. Ik ben overigens wel van mening dat je ook aan andere factoren kunt merken of je spel verbeterd. Wanneer je bijvoorbeeld in het begin van de 100 handen die je oefent in de ICM Trainer er maar 40 goed hebt en een maand later zit je op 90 handen goed, dan heb je toch ook wel een indicatie dat je op de goede weg bent. Dit is om maar een voorbeeld te noemen.
Moet je wachten met een limiet omhoog gaan totdat je een reele sample size hebt? Dat is een leuk vooruitzicht: Minimaal 2000 SnG’s spelen voordat je uberhaupt omhoog mag!:D Nee, je zou jezelf behoorlijk wat winst kunnen ontnemen wanneer je echt wacht totdat je bij de 2000 zit.
Hier komt goed bankrollmanagement om de hoek kijken. Allereerst moet je bankroll natuurlijk groot genoeg zijn om variance te kunnen opvangen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de “50 buy in” regel voor hanteren of conservatiever wanneer je dit beter ligt.
Ook moet je in staat zijn om een limiet terug te stappen wanneer het niet lukt. Kun je dit niet, dan loop je het gevaar om je gehele bankroll te verliezen. Zoals gezegd, hoe conservatiever je bankrollmanagement, hoe kleiner de kans is dat je een limiet terug hoeft bij een periode van slechte resultaten.
Natuurlijk moet je je ook afvragen of je denkt de limiet te kunnen verslaan. Het heeft geen zin om omhoog te gaan wanneer je spel er nog niet klaar voor is.
Terugkomend op mijn plan. Ja, ik denk zeker dat ik de $11 SnG’s kan verslaan, het zou nieuw zijn wanneer dit niet lukt. Wel is mijn ervaring dat zodra ik me erg in de theorie ga verdiepen, mijn resultaten iets minder kunnen worden in het begin. Dit was mijn ervaring bij MTT’s. Logisch? Nee, misschien absoluut niet, maar ik calculeer het liever in. Met een roll van $1000 mag het ook een periode minder gaan op $11 SnG’s zonder dat ik een limiet omlaag hoef. Dit ligt dus absoluut in mijn comfortzone.
Volgende keer meer over de software tools die ik ga gebruiken en mijn algemene aanpak.