In feite is equity de hoeveelheid chips/geld die je gemiddeld gezien op lange termijn zou winnen. Soms spreekt men dan ook over de hoeveelheid waar je 'recht' op hebt. Vaak wordt equity echter ook uitgedrukt in percentage van de pot.
Wiskundig gezien bereken je equity door alle mogelijke uitkomsten te bekijken. Voor elke uitkomst bereken je de winst en de kans. Je equity voor die ene uitkomst is de kans vermenigvuldigd met de winst. De totale equity is de som van al die equities. Of in semi-wiskundige notatie: equity = sum (p * winst).
Die equity is overigens nagenoeg nooit wat je ook daadwerkelijk kunt winnen in die ene hand.
Vb1: we flippen een coin, bij munt betaal jij mij $5, bij kruis betaal ik jou $5. Aangezien de kans op kruis/munt 50% is, is het lange termijn gemiddelde $0. We hebben dus beide $0 equity, toch zal een van ons beide $5 winnen, en de andere $5 verliezen.
Vb2: we gaan preflop all-in voor $5 elk, waarbij ik AA heb en jij KK. De pot is dus $10. Doordat AA 80% van de keren wint, is de equity voor AA $8 en de equity voor KK $2. Uiteindelijk wint slechts 1 iemand de volledige pot, en dus zelfs als de AA overeind blijft, dan wint die eigenlijk $2 meer dan hij 'recht' op heeft.