Ga naar het forum
Happiness vs Unhapp...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Happiness vs Unhappiness

22 Berichten
20 Gebruikers
0 Reacties
1,950 Weergaven
robinripper
BlackMember

Ik was vandaag in discussie met iemand over hoe ik ongelukkiger ben met m'n verliezen in poker dan dat ik gelukkig ben met m'n winsten.

Uiteindelijk kwam ik ongeveer uit op:

3x win == 1x loss (dus een winst van $300 maakt me even gelukkig als een verlies van $100 me ongelukkig maakt).

Gelukkig heb ik m'n emoties vrijwel altijd zeer goed onder controle en maken verliezen me weinig uit, maar dat heeft nu ook dat ik amper blij kan worden van winnen... Wat mogelijk bij poker wel goed is maar ik merk ook wel dat ik in het dagelijks leven aanzienlijk minder emotioneel ben dan niet-pokerspelers. Maar nu raak ik offtopic :)

Wat is jouw lijn van happy vs unhappy?

21 reacties

ik ben even happy met winst als met verlies.
Alleen dreunt verlies op dag a wel door in mijn spel van dag b.
Vandaar dat ik meestal even een break neem als ik een 'flink' verlies lijd.

Ik denk dat ik hier zelf ook wel last van heb. Als ik verlies baal ik daar best wel van, maar als ik dan een keer veel win, dan doet het me eigenlijk niet zoveel. Nou gaat het bij mij nog niet om honderden dollars, maar bijvoorbeeld $30 verliezen op $0,25/$0,50 Fixed Limit baal ik meer van dan ik blij ben met $70 winst. :f_confused:

dustje
Elite Grinder

neem aan dat dat voor iedereen geldt, is ook wel algemeen bekend toch.

Hoeveel je nu meer moet winnen om dat goed te maken weet ik niet : p

Marple08
Oldschool Grinder

Ik baal wel meer van een verloren toernooi van $10 dan van een verloren cash game pot van $100.

samni
PokerStrategist

Ik ben heel blij als ik win en ik ben niet ongelukkig als ik verlies, ideaal toch _cool:

Het is uiteindelijk toch maar gewoon een kwestie van mindset en BRM als je het mij vraagt.

Benjike316
PokerStrategist

Ik ben ook niet echt ongelukkiger als ik meer verlies. Maar dit komt waarschijnlijk omdat ik maar voor minibedragen speel en een paar $ verliezen me niets doet. Ik hou echter wel mijn adem in voor als ik in de limieten ga stijgen :D

DukeFreedom
BlackMember

Algemene psychologische opvatting is dat de positieve waarde van potentiele winst door de meeste mensen inderdaad als minder wordt ervaren als de negatieve waarde van potentieel verlies. Een factor 2 of meer wordt wel als normaal gezien.

Denk overigens niet dat ik er zelf last van heb, want ik heb dat nooit zo ervaren eigenlijk. Dat blijkt ook wel als ik kijk naar mijn (groffe) stoploss/takeprofit niveaus voor poker op een dag. Die liggen niet exact vast, maar heb wel niveaus waar ik denk van 'ok is wel weer mooi geweest voor de dag' en dat bedrag ligt wel even ver in de plus als in de min (het precieze bedrag verandert natuurlijk wel naar mate je hoger gaat spelen en meer gewend raakt aan de grotere bedragen).

Dat komt gewoon door je eigen ego. Als je wint denk je dat het komt omdat je goed bent en dat het de normaalste zaak van de wereld is.

Nivlem
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door DukeFreedom
Algemene psychologische opvatting is dat de positieve waarde van potentiele winst door de meeste mensen inderdaad als minder wordt ervaren als de negatieve waarde van potentieel verlies. Een factor 2 of meer wordt wel als normaal gezien.

Denk overigens niet dat ik er zelf last van heb, want ik heb dat nooit zo ervaren eigenlijk. Dat blijkt ook wel als ik kijk naar mijn (groffe) stoploss/takeprofit niveaus voor poker op een dag. Die liggen niet exact vast, maar heb wel niveaus waar ik denk van 'ok is wel weer mooi geweest voor de dag' en dat bedrag ligt wel even ver in de plus als in de min (het precieze bedrag verandert natuurlijk wel naar mate je hoger gaat spelen en meer gewend raakt aan de grotere bedragen).

Ik denk persoonlijk dat een stop/loss meer nut heeft dan een stop/win. Het is namelijk wel mogelijk dat je zo veel wint omdat je uitermate goede beslissingen maakt en gewoon je A+++ game speelt om een of andere reden. Het zou zonde zijn om deze goede vibe op te geven naar mijn mening.

Het zelfde geldt omgekeerd. Stoppen omdat je teveel verliest aangezien het goed mogelijk kan zijn dat je meer verliest omdat je sub-optimale beslissingen maakt en mogelijk niet je A game maar je B of C game speelt.

DukeFreedom
BlackMember

De reden waarom ik denk dat takeprofit niveaus nog wel nuttig kunnen zijn, is o.a. omdat ik gemerkt heb dat als ik flink in de plus heb gestaan* en daarna uiteindelijk de dag bijvoorbeeld toch break-even sluit, dit erger op me in werkt dan 1 dag flink positief sluiten en bv de dag daarna dat geld weer verliezen.

Overigens liggen die niveaus bij mij sowieso wel redelijk ver... ~150-200 BB winnen of verliezen bij FL op 1 dag vind ik persoonlijk wel genoeg. Zelfs met het volume dat ik speel komt dat toch niet zo vaak voor. :)

*En tja, eigenlijk is het natuurlijk het beste om je je er helemaal niet zo druk over te maken en ook niet tussendoor naar je resultaten voor de dag te kijken. Maar dat lukt me niet altijd even goed helaas. :) Aan de andere kant, als ik voor promos grind en daarvoor bepaalde targets / dag "moet" (lees: wil) halen heb ik niet de 'luxe' om vroegtijdig te stoppen. Gelukkig zorgt m'n goede grindmentaliteit wel dat ik dan doorspeel. :)

Heb dit ook, verliezen slaan veeeeel zwaarder in dan winsten

hadden jullie deze dingen nu maar 10 jaar geleden op papier gezet dan had je nu een nobelprijs economie

http://en.wikipedia.org/wiki/Prospect_theory

Rogier
Oldschool Grinder

mja kheb zelf een stoploss van rond de 7 buyins, maar ik merk wel dat mn losing sessions ietsje langer zijn dan mn winning ;p

nickvdb1990
PokerStrategist

Ik heb Lex hier een artikel over weten schrijven, een tijd terug. Het is wel logisch dat verliezen zwaarder doorwegen op je omdat je die simpelweg minder verwacht. Winnende regs zoals veel mensen hier, gaan aan tafel zitten omdat ze verwachten winst te maken. Als dat ook gebeurt is er nix speciaal gebeurd.... Als ze véél winsten maken worden ze blij, want dat is onverwacht in de goeie richting.

Maar het minste verlies is onverwachte tegenslag hé...

TychovE
Legacy Member

Denk dat het ook met ervaring te maken heeft. Na een tijdje heb je alles wel gezien en als je dan goed gerollt speelt, dan zal een verlies wanneer je goed speelt je niet zoveel uitmaken. Je wordt wat meer onverschillig tegenover cijfers en resultaten en bent tevreden als je een sessie afsluit en je hebt weinig tot geen fouten gemaakt.

Ik speel HU SnG. En soms verlies ik constant achter melkaar en intereseert het me echt niet omdat ik goed speelde. En soms kan ik heel blij zijn als ik een potje win (voornamelijk tegen iemand die sterker is en die ik versla in de push and fold fase :D) ongeacht de stake.

Maar als ik op een winning streak ben van 7+ potjes en ik verlies dan en mijn winning streak is weg vind ik dat best wel rot en intereseerd het me niet dat ik toch veel geld gewonnen heb.

raymond20001
PokerStrategist

Ik accepteer dat poker een spel met variance is, dat wil niet zeggen dat ik niet baal of me happy voel. Denk eerder vaker baal, maar niet in die mate dat het voor de rest van de dag bepalend is.

Eerlijk gezegd denk ik, als mensen flink balen, dat dit komt door streven naar controle of jezelf triggeren met immorele zaken of iets dergelijks, niet zo zeer een houding van, normaal win ik.

nickvdb1990
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door nonnemingere
hadden jullie deze dingen nu maar 10 jaar geleden op papier gezet dan had je nu een nobelprijs economie

http://en.wikipedia.org/wiki/Prospect_theory

Interessant artikel! Zeker die grafiek is iets wat ik herken bij mezelf ;)

Ik accepteer maar moeilijk dat poker een spel van variance is, dat is mijn grootste valkuil.

Mijn verlies-win-ratio is dan ook iets van 7-1 oid denk ik.