Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] inzetformule

13 Berichten
5 Gebruikers
0 Reacties
694 Weergaven

Hey,

Na even puzzelen heb ik een formule uitgedokterd om te weten te komen hoeveel ik precies moet inzetten om een tegenstander een bepaald percentage vd pot te moeten laten betalen en hem dus een fout v X% te laten maken:

x=(b*a/1-b)

waarin

a = pot
b= % dat de tegenstander moet callen tov de pot voor hem (met uw call/bet erbij)
x = hetgene je dus moet raisen (boven uw call dus!)

Als je dit ie excel formule zet is dis eenvoudig en snel toe te passen.
(Natuurlijk zien dat je read op je tegenstander correct is.)

Het bedrag te raisen is uiteraard steeds verschillend omdat de pot vaak een andere grootte heeft, maar het percentage dat je moet callen is wel steeds rechtevenredig met het percentage vd (steeds verschillende grootte) vd pot.

Dit komt dus op als ik X% vd pot inzet moet mijn tegenstander steeds X% vd pot callen (bv als ik 1/2e vd pot inzet, moet mijn tegenstander steeds 1/3e vd pot inleggen om te callen)

Ik heb deze formules (+ nog één voor expected value bij limit) samen met basistabellen (voor BE, voor fout v 10%, 20%, 30% op turn en river to come en river to come) per aantal outs in een excel sheet staan, maar weet niet goed hoe ik deze hier kan uploaden. (Ben nogal nieuw ih posten etc, hiervoor speelde ik slechts bankroll whore/pimp :))

Wat ik me bij deze mooi werkende formules afvraag is of deze wel zo bruikbaar zijn in praktijk (vooral cashgames dan).

Graag had ik hierover wat meningen verzameld, en indien nuttig hoe de implied odds hierin te kunnen verwerken.
bv als je ervan uitgaan dat de tegenstander na turn nog wel een shot zal nemen naar de pot of de leiding nemen met een c-bet sized bet, 3/4 bet,...

Alvast bedankt en ik hoop dat ik hier sommige mensen mee kan helpen!
(Als iemand me kan zeggen hoe ik excel sheet upload, zal ik ze posten)

Dondelle

12 reacties

Hi,

Goed bezig, dit soort ideeen zijn altijd goed. Maar, ik snap er niet veel van.

Pot is 10, villain bet 3, dus pot is 13.

x = .7 (we willen 2/3 betten, want er ligt een flushdraw)*13 = 9.1. 1-0.7=0.3

9.1/0.3 = 30 oid. Dat is veel te veel om te betten.

De formule die ik denk dat je zoekt is,

C=hoe duur de call is voor villain
P=potsize voor de actie
B=hoeveel je moet betten
X=percentage hoeveel je wil betten/100
D=donksize, hoeveel villain al gebet heeft
Y=O/X
O=pot odds voor villain

C=B-D
C=O*(P+D+B)
B-D=O*(P+D+B)
Y=O/X
B-D=Y*X*(P+D+B)
B=Y*X*(P+D+B)+D

Dit zijn voorbeelden van de variabel "Y", die je nodig hebt om een functie te schrijven die B kan berekenen op basis van X:

1/6/0.2=Y1=0.8333
1/3/0.5=Y2=0.6666
1/2.5/0.66=Y3=0.6
5/10/1=Y4=0.5

EDIT:

Ik kan nu Y omrekenen in X:

1/((X+1)*(1/X))/X=Y

en implementeren:

P=potsize voor de actie
B=hoeveel je moet betten
Y=O/X
O=pot odds voor villain

C=B-D
C=O*(P+D+B)
B-D=O*(P+D+B)
B-D=1/((X+1)*(1/X))/X*X*(P+D+B)
B=(1/((X+1)*(1/X)))/X*X*(P+D+B)+D

Dus de formule luidt:

B=(1/((x+1)*(1/X)))*(P+D+B)+D

Zoals je ziet, is deze formule niet echt "voor te stellen", en moeilijk denkbaar. Dat maakt het erg lastig. Ik zie uit naar een evt antwoord of een eventuele verbetering.

Mvg

Nick

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Ik heb nu even niet veel tijd om het volledig door te nemen,

maar hier alvast een voorbeeld:

de pot is 500

met flop:
A :heart: 5 :heart: 8 :diamond:

en ik heb in mijn hand:
A :diamond:K :spade:

tegenstander heeft mogelijk een flush draw, stel ik wil hem hiervoor een fout laten maken:

hij heeft 9 outs, dus mag hij max. 19,6% callen (stel enkel river to come = enkel turn to come, klein verschil, geen rekening houdend met berekening turn en river to come samen wat voor 35% zou zorgen)

Stel:
Ik wil hem ipv 19,6%, 25% vd pot laten inzetten om zijn implied odds toch wat weg te werken.

dan krijgen we

a= 500
b=0.25 (idd %/100 zoals ik zag staan)
x is dus:

(0.25*500)/1-0.25) = 125/0.75 = 166.66...

als ik dus 166,67 bet, moet mijn tegenstander (die voor mij in dit geval gechecked heeft, of na mij moet spelen) ook 166,67 inleggen om te callen.
wat dus maakt
166,67/666,67 = 0.25 of 25%

Ik hoop dat dit vb het duidelijk maakt, zal als ik later tijd heb en straks nog nuchter ben het gegeven voorbeeld grondig doornemen.

ps:
als ik mijn tegenstander 25% wil laten callen, moet ik altijd 33,33% vd pot inzetten (percentages zijn wel rechtevenredig)

met te raisen boven call bedoel ik:
als mijn tegenstander voor mij heeft ingezet
bv: pot is 300, tegenstander zet 100 in:
dus pot is dan 300+100+ mijn 100 om te callen = 500 (even zelfde cijfers genomen wegens gebrek aan tijd)

als ik hem dus weer 25% wil laten inzetten (tov de pot die nu voor hem ligt) om te callen, moet ik deze keer niet 166,67 betten maar 166,67 raisen, en moet ik dus een totaal van (166,67 + 100) 266.67 inzetten.
(voor hem ligt pot van 666.67 en hij moet nu min. 166.67 inleggen om te callen => 166.67/666.67 = 0.25 of dus 25%.

Kan ik hier ergens excel sheet uploaden? dit maakt alles nogal eenvoudig.

MvG
Dondelle

NLDPeter
PokerStrategist

Als natuurkunde student is dit natuurlijk wel een thread waar ikw at nuttigs kan doen.

We stellen even een formule op
Odds villain niemand we O
Betgrootte noemen we BG
Totale pot noemen we TP
pot voor betgrote noemen we PV (dit is dus de pot op het moment dat jij gata betten)
Odds vilain= totale pot/betgrote.

( Dit zijn de odds die hij krijgt op een call, als jij potsize bet zal hij 2:1 krijgen, uit dezer forumle zal dan 2 rollen. als jij 1/2 pot bet krijg je dus 3 uit deze formule. Ik zal hieronder een formule maken voor de odds in % die villain nodig heeft voor een call.)

totale pot= pot voor bet+betgrote
dus we hebben nu
O=(PV+BG)/BG
O=(((PV/BG)+1)*BG)/BG
O=(PV/BG)+1
PV/(O-1)=BG

dus

Als je villain 2:1 wil geven moet je PV/(2-1)=PV/1=PV oftewel potbetten
Wil je villain 3:1 geven moet je PV/(3-1)=PV/2=1/2PV ofwel halfpot betten.
Wil je villain 4:1 geven moet je PV/(4-1)=PV/3=1/3PV ofwel eenderde pot betten.
etc.

Het lastige aan dit systeem is dat je meestal de odds voor villains draw in % weet.

Daarom hebben we een formule nodig die de odds die villain nodig heeft om te callen beschrijft. Deze noemen we X
Die is vrij gemakkelijk. namelijk X=(1/(O+1))*100% ofwel O+1=100%/X O=(100%/X)-1
deze kunnen we invullen in de vorige forume, dat levert op

BG=PV/(((100%/X)-1)-1)
BG=PV/((100%/X)-2)

stel villain heeft 33% kans om te winnen.

Dan word BG=PV/((100%/33%)-2) =PV/(3-2)=PV/1 ofwel potsize
Stel je wil dat villain 25% equity nodig heeft om te callen:
BG=PV/((100%/25%)-2)
BG=PV/(4-2)
BG=PV/2 ofwel 1/2 pot

Als je liever met kommagetallen werkt voor kansen dan met procenten kan je de 100% vervangen door een 1. We noemen de kans in kommagetallen K
Je krijgt dan
BG=PV/((1/K)-2)

Ik zal morgen even de formules en de rest van deze post wat netter en leesbaarder maken. Maar nu ga ik slapen,
welterusten.

wessus
Oldschool Grinder

het klopt precies wat je zegt maar als je het niet erg vind houd ik me aan de SHC...

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Bedankt voor de feedback,

Niet onrespectvol bedoeld,
maar mijn vraag was niet of de formule klopte,
maar wat jullie ervan denken en of jullie dit in de praktijk nuttig lijken, of gewoon bij half sized, 1/3, 3/4, betpot blijven.

Uiteindelijk komen beide formules trouwens ook dezelfde uitkomsten uit:

bv 1ste formule

pv = 500 (=a in mijn formule)
O = 33.3333...% ( /100 =b) = 3-1
BG = X (te zoeken dus)

BG= PV/(O-1) => 500/(3-1) = 500/2 = 250, de helft vd pot dus

of

x=(b*a/1-b) => [(0.33*500) / (1-0.33)] = 165/0.67 = 246.268656...

(niet exact 250 omdat we de 33.333333... / 100 afronden tot 0.33 ipv 0.3333...))

vb 2e formule

BG= PV / [(1/K)-2] => 500/[(1/0.25)-2] = 250, ook helft vd pot dus

---------------------------------------------------------------------------------

om van procenten naar odds te gaan gebruik ik dan:

odds = (100/|X|%)-1

waar x = percentage dat je moet omzetten (duh)

dus ie vb: 35% (9 outs met turn en river to come) wordt dan:

(100/35)-1 = 1.86-to-1 wat perfect klopt

--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------

Formules werken dus wel degelijk, enkel de vraag of ze handig zijn en graag had ik hierover gediscussieerd en wat meningen verzameld.

MvG
Dondelle

NLDPeter
PokerStrategist

Jouw formule is niet correct.
x=(b*a/(1-b))

Om te zorgen dat villain 33% equity nodig heeft op een call moet je potbetten (ga maar na, als je potbet geeft je villain 2:1 dus hij heeft 33% nodig).

(0,33*a)/0,66=0,5a ofwel halfpot. misschien is het voor mij niet duidelijk wat je percies bedoelt met de b maar als je weet dat vilain een flushdraw heeft op de turn, en dus 20% equity heeft. en je wil genoeg betten zodat hij niet profitabel kan callen, moet je voor b iig geen 0,2 gebruiken. Het kan zijn dat je formule klopt, maar dan moet je even een duidelijke beschrijving geven van hoe je b berekent.

Voor de rest zijn dit soort dingen handig om je spel naderhand te evalueren en te bekijken of je geen fouten maakte in betsize. Eventueel is er nog wat voor te zeggen om er een programmaatje van te maken waarbij je de potgtoote invult en de odds die je denkt dat villain heeft, waar dan een minimum betsize uit komt rollen.

EDIT: ik heb je post even wat zrogvuldiger doorgelezen en ik zie waar je fout ligt, je rekent namelijk niet mee dat hij zijn eigen geld weer kan terugwinnen.

NLDPeter,

Dat klopt hier dus wel:

P=potsize voor de actie
B=hoeveel je moet betten
Y=O/X
O=pot odds voor villain

C=B-D
C=O*(P+D+B)
B-D=O*(P+D+B)
B-D=1/((X+1)*(1/X))/X*X*(P+D+B)
B=(1/((X+1)*(1/X)))/X*X*(P+D+B)+D

Dus de formule luidt:

B=(1/((x+1)*(1/X)))*(P+D+B)+D

Ik reken hier ZONDER pot odds. Ik heb de pot odds van villain omgeschreven als functie van het percentage van de pot dat jij bet.

Leuk hoor, al die berekeningen, maar om het ook echt toe te passen in de praktijk...

Voor tijdens het spelen kun je het beste gewoon enkele waarden uit je hoofd leren. Je leert gewoon de (minimale) betgrootte uit je hoofd voor gutshot/two-pair , flush/oesd en monsterdraws. Dat zijn dan drie getalletjes of zo. Als je je dat gewoon eigen maakt, dan kun je dat gewoon snel toepassen in de praktijk. Vooral als je multitabled wil je redelijk snel beslissingen maken en niet elke keer getalletjes in een programmaatje invoeren.

Zulke formules zijn imo alleen nuttig om achteraf een twijfelachtige beslissing exact door te rekenen.

NLDPeter
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door RealPecunia
Leuk hoor, al die berekeningen, maar om het ook echt toe te passen in de praktijk...

Voor tijdens het spelen kun je het beste gewoon enkele waarden uit je hoofd leren. Je leert gewoon de (minimale) betgrootte uit je hoofd voor gutshot/two-pair , flush/oesd en monsterdraws. Dat zijn dan drie getalletjes of zo. Als je je dat gewoon eigen maakt, dan kun je dat gewoon snel toepassen in de praktijk. Vooral als je multitabled wil je redelijk snel beslissingen maken en niet elke keer getalletjes in een programmaatje invoeren.

Zulke formules zijn imo alleen nuttig om achteraf een twijfelachtige beslissing exact door te rekenen.

Het kan ook een handig middel zijn om een goed beeld te krijgen van de odds die je villain geeft met bepaalde bets. En dit is inderdaad voornamelijk bedoelt voor analyse van handen achteraf.

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

hmmm.. ik denk dat we naast elkaar bezig zijn,

Ik gebruik de formule nl zo (al de rest fold):

Hero: 1 bigblind
Villian: 0.5 small blind

villian raiset naar een totaal van 3xbb (=+2.5)
Hero callt: +2

pot is dus 6
(3 vd hero en 3 vd villian)

flop valt

mijn hand is: A :diamond: K :spade:

----------------------------------------
ACTIE :
----------------------------------------

Villian: checkt
Hero:
------------
zet hem mogelijk op flushdraw en wil genoeg betten om villian een fout te laten maken met 9 outs.

Dat betekend dan toch dat Villian een break even zou doen op lange termijn moest hij (9/47*100 = ) 19,2% vd pot zou moeten inzetten om te callen.
(er van uit gaand dat de actie hierna sowieso stopt, geen rekening houdend dus met Villians implied odds)

Dus,
als ik Villian nu die 19.2% wil laten inzetten om hem risico te laten lopen op een break even situatie (wat dus zonder implied odds meestal een fout is)

dan geeft mijn formule toch de oplossing hoeveel Hero moet inzetten om Villian een call van 19.2% te laten maken?
----------

=> geg.:

a=6
b=0.192
X = onbekende, hoeveel moet ik nu precies inzetten?

--> x=(b*a/(1-b))

x = (0.192*6/(1-0.192)

x = 1,152/0,808

x = 1,42574257...

Ik bet dus 1,43 (of even niet tot 1.5 af te ronden)

pot= 6+1.43 = 7.43

Villian: moet nu 1.43 inleggen op een pot van 7.43

dit is dus 1.43/7.43*100 = 19,24269...

of simpelweg

19.2%, wat ik dus wou bereiken.

Uiteraard zal ik hem in praktijk meer % vd pot willen doen callen om zijn implied odds dus weg te werken en hem ipv op een break even situatie te zetten, hem in een verlies situatie zetten (bv ipv 19% Break Even, kan ik hem een verlies marge geven van X%, bv hem een fout v 10% of 20% of... laten maken: ipv 19% wil ik dan dat hij 29 of 39% vd pot moet bijleggen om te callen.

Ik hoop dat dit het wat duidelijk maakt want ik weet niet hoe ik nog beter kan uitleggen wat ik bedoel.. :)

de formule staat bij mij in een excel sheet en is zeer eenvoudig en snel te gebruiken omdat ik steeds maar 2 cellen moet invullen: a (ed pot staat mooi geschreven voor je neus) en b (als ik hem op een paar outs kan zetten en doe de eenvoudige outs*4 of outs*2 (of ik kijk op een odds en outs tabel) dan is toch eenvoudig en snel te bepalen hoeveel % ik hem toch wil laten callen.

wederom, de vraag is dus

- is dat exact betten zoveel waardevoller dan gwn 3/4 , 1/2, 1/3, betpot,... te betten?

- zo ja, hoe zouden we de implied odds hierin kunnen verwerken?

bv er van uit gaand dat je nog zeker een call v X% vd pot zult meegaan als Villian zijn mogelijke flushkaart krijgt op de turn.

NLDPeter
PokerStrategist

het antwoord op je eerste vraag is al gegeven. Er zit nog steeds een fout in je denkprocess. je vergeet namelijk dat villain zijn eigen geld ook terug kan winnen. (pot die villain kan winnen is pot voor jouw bet plus 2x jouw bet (het geld dat jij inzet en de call van villain)

Implied odds is iets wat meer op inschattingsvermogen gaat dan met wiskunde.

Oorspronkelijk gepost door Dondelle
Hero: 1 bigblind
Villian: 0.5 small blind

villian raiset naar een totaal van 3xbb (=+2.5)
Hero callt: +2

pot is dus 6
(3 vd hero en 3 vd villian)

flop valt

mijn hand is: A :diamond: K :spade:

Hero reraised imo...