Hey,
Na even puzzelen heb ik een formule uitgedokterd om te weten te komen hoeveel ik precies moet inzetten om een tegenstander een bepaald percentage vd pot te moeten laten betalen en hem dus een fout v X% te laten maken:
x=(b*a/1-b)
waarin
a = pot
b= % dat de tegenstander moet callen tov de pot voor hem (met uw call/bet erbij)
x = hetgene je dus moet raisen (boven uw call dus!)
Als je dit ie excel formule zet is dis eenvoudig en snel toe te passen.
(Natuurlijk zien dat je read op je tegenstander correct is.)
Het bedrag te raisen is uiteraard steeds verschillend omdat de pot vaak een andere grootte heeft, maar het percentage dat je moet callen is wel steeds rechtevenredig met het percentage vd (steeds verschillende grootte) vd pot.
Dit komt dus op als ik X% vd pot inzet moet mijn tegenstander steeds X% vd pot callen (bv als ik 1/2e vd pot inzet, moet mijn tegenstander steeds 1/3e vd pot inleggen om te callen)
Ik heb deze formules (+ nog één voor expected value bij limit) samen met basistabellen (voor BE, voor fout v 10%, 20%, 30% op turn en river to come en river to come) per aantal outs in een excel sheet staan, maar weet niet goed hoe ik deze hier kan uploaden. (Ben nogal nieuw ih posten etc, hiervoor speelde ik slechts bankroll whore/pimp :))
Wat ik me bij deze mooi werkende formules afvraag is of deze wel zo bruikbaar zijn in praktijk (vooral cashgames dan).
Graag had ik hierover wat meningen verzameld, en indien nuttig hoe de implied odds hierin te kunnen verwerken.
bv als je ervan uitgaan dat de tegenstander na turn nog wel een shot zal nemen naar de pot of de leiding nemen met een c-bet sized bet, 3/4 bet,...
Alvast bedankt en ik hoop dat ik hier sommige mensen mee kan helpen!
(Als iemand me kan zeggen hoe ik excel sheet upload, zal ik ze posten)
Dondelle