Ga naar het forum
kansberekening vraa...

Meldingen
Alles wissen

kansberekening vraagje.....???

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Reacties
898 Weergaven

Nou daar komt ie dan........:f_eek:

Stel je shoved preflop vanaf de co met QT de handen waar je niet mee afgecalled wild worden zijn in mijn optiek TT+,KT,KQ,AT,AQ tegen alle andere
combinaties heb je in ieder geval nog behoorlijk wat equity !!!

Mijn vraag luid als volgt hoe groot is de kans dat een van mijn 3 tegenstanders een van deze combo's heeft.....(tegen 3 random hands 31,9%,kans op paar hoger dan 99 7,19%, kans op AT+ 9,25%) zover was ik zelf al om misverstanden te voorkomen:D

Beantwoorden
Citeren
2 reacties
ViperPP
Oldschool Grinder

De vraagstelling "hoe groot is de kans dat minstens 1 van verschillende..." los je in kansrekenen typisch op door het omgekeerde te berekenen: "hoe groot is de kans dat geen enkele...". Het antwoord op je vraag is dan 1 min dat antwoord. In dit geval bereken je dus eerst hoe groot de kans is dat geen van 3 die combinatie heeft.

Eerst moet je kijken voor 1 speler. In totaal zijn er 50x49/2=1225 mogelijke combinaties van starthanden (je deelt door 2 omdat volgorde niet van belang is, bvb AcKs hetzelfde is als KsAc) want er zijn 52 kaarten maar jij hebt er al 2 van.
Normaal zijn er 13x6=78 mogelijke pocket pairs (x6 omdat je 6 combinaties kunt maken van 2 suits). Echter, jij hebt zelf een Q en T en dus voor die zijn er maar 3 mogelijke combo's ipv 6. Dus het aantal mogelijke paren is 78-3-3=72.
Van de nonpairs kijken we eerst naar de combo's zonder Q of T. Daarvan zijn er 11x10/2 combinaties van value, met elk 16 mogelijke suit-combinaties, dus (11x10/2)x16 = 880. Als we kijken naar combinaties met een Q of met een T, dan zijn dat er 11 voor elk (want er zijn 11 values verschillend van Q en T). Hiervan zijn er echter geen 16, maar 12 suit-combinaties, aangezien jij 1 van de Q en T kaarten hebt, dus in totaal 11x12=132 elk. Tenslotte de QT-combinaties, daarvan zijn er nog 9 over (namelijk 3 Q's en 3 T's). In totaal geeft dat 880+132+132+9=1153.
Effen als controle: 1225=72+1153

Van de 1153 combo's kijken we nu welke we wél willen zien. Qua pocket pair is alles 99 en lager ok, dat zijn 9x6=54 combo's. BIj de non-pairs is het weer wat ingewikkelder. Alle 880 combo's zonder Q noch T zijn ok omdat je idd redelijk wat equity tegen hebt. Van de 132 combo's met een Q zijn AQ en KQ niet ok, dus heb je er 132-12-12=108 over. Van de 132 combo's met een T zijn AT en KT niet ok, dus ook weer 108 over. En dan zijn er nog 9 QT combo's die ook ok zijn. In totaal dus 54+880+108+108+9=1159 combo's ok.

De kans dat de button dus een voor jou gunstige starthand heeft is 1159/1225=0.9461 of dus ongeveer 95%. Voor de SB en BB gaan we nu echter wel wat moeten vereenvoudigen. De kans dat de SB ook een gunstige hand heeft is immers niet meer exact 94.61%. Dat komt omdat je al weet dat de button een ok hand had, en afhankelijk van zijn hand enkele combo's niet meer mogelijk zijn voor de SB. Om dit exact te gaan berekenen is gewoon onbegonnen werk omdat je nu ook rekening moet houden met de mogelijke handen van de button. Intuïtief (zeer gevaarlijk in kansrekenen/statistiek :)) denk ik dat het niet zoveel lager dan die 95% zal zijn. Als we veronderstellen dat het in beide gevallen ook 95% is. Dan is de kans dat ze alle 3 een gunstige hand hebben: 0.95x0.95x0.95 = 85%. De kans dat (minstens) 1 iemand dus wel een van die slechte handen heeft, is dus ongeveer 15%.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Hallo ViperPP,

Ontzettend bedankt voor je duidelijke en gedetailleerde uitleg ,het is erg prettig om in staat te zijn zelf deze berekeningen uit te voeren.

Naar mijn idee kan dit je erg helpen bij het maken van shove beslissingen dat je in ieder geval de kans kan inschatten of je gedomineerd
wordt op deze kan je dit dus berekenen voor elke starthand op elke positie(bij benadering althans) vind het trouwens erg vreemd dat ik
hier nog nooit een chart van heb kunnen vinden!!!

Nogmaals erg bedankt en ik wens je veel geluk aan de tafels:f_thumbsup:

Beantwoorden
Citeren