Oorspronkelijk gepost door BadassBart
Oorspronkelijk gepost door martijnde666
In de statistiek houden ze geen rekening met de variantie die poker met zich meebrengt.
Stel dat je nu in een upswing 40BB/100 haalt in 2500 handen. (paar keer AA die blijft staan bijv)
En dan de komende 100.000 handen haal je maar 1BB/100.
Dus die z toets kan je bij een markt onderzoek gebruiken als je uitspraken wil doen over een populatie waar je een steekproef in neemt, niet over poker.
Dus gewoon lekker volgens BRM upmoven en doorgaan, je zal zien dat op 5NL de BB/100 minder gaat worden en op 10NL nog minder enz.
Gewoon aan je spel werken en geen statistiche aannames doen en je al rijk rekenen
Daar is de standaardafwijking voor, die is bij poker denk ik gewoon erg hoog. Maar deze berekeningen die je noemt gelden alleen bij een normaal verdeelde functie en ik betwijfel of dat bij poker het geval is.
standaard afwijking verschilt per persoon per gametype per stakes. Een voorbeeldje mijn std dev op 100nl FR is ca. 65bb, op 2nl bijna 80bb.
normale verdeling bij poker, ja natuurlijk...
maar winrates voorspellen op basis van een paar k (met zulke hoge std devs), om vervolgens het upmoven afhankelijk te stellen van een voorspelde winrate is geen goed idee. upmoven op de micro's doe je op basis van BRM en BRM alleen. stel je speelt 30k op 2nl en je bent up, voldoende om 5nl te gaan spelen. Dan moet je 5nl gaan spelen ongeacht of je zekerheid hebt omtrent de vraag of je 2nl werkelijk beat. Dit om een aantal redenen:
1) 30k is zo ontiechelijk weinig, het is beter nog even te wachten met het doen van voorspellingen.
2) hoe hoger je speelt, des te sneller je beter wordt. Je kunt beter winnen op 2nl, vervolgens verliezen op 5nl en dan downmoven binnen BRM dan wachten met upmoven, want in het eerste scenario heb je een paar k 5nl gespeeld, dat is veel leerzamer dan niet upmoven.
3) (hangt samen met de vorige reden) het type poker dat op 2nl wordt gespeeld lijkt in de verste verte niet op het type poker dat op 50nl en daarboven wordt gespeeld. Ja, je komt weleens een mafkees tegen op 100nl die precies hetzelfde moet worden aangepakt als die mafkezen uit 2nl, maar mijn 3 barrel bluff-frequenties, UTG opening range, ga zo maar door zien er toch echt heel anders uit op 100nl dan op 2nl.
Conclusie: winrate voorspellen op basis van minder dan 200k, je doet maar wat je niet laten kan, maar als je beter wil worden: upmoven; en voor upmoven is er BRM, niet expected winrate.
en als je dan toch aan de wiskunde wil: er ligt nog een hele wereld van (fold-)equity vs range calculaties voor je open. En die helpen je spel vooruit...
peace out