...de kaart die ik nodig heb gewoon te vragen. Het is opvallend hoe vaak deze kaart dan valt.
Dit stukje gaat over mijn worsteling met tilt en downswings.
Alweer 2 weken in de downswing. Ik run 22 buy-ins onder EV met 180 gespeelde S&G’s. Van de laatste vijf S&G’s die ik speel (12p Dirty Dozen op I-poker) vlieg ik er bij twee uit in een blind battle; 1 x met KK tegen AA, de 2de keer met AQ tegen AK. Ik verlies de meeste coinflips en heb significant teveel badbeats. Klopt het dat in de EV-grafiek van HEM verlies met KK tegen AA in de blinds als normaal wordt gezien? En dus niet als pech meeweegt in de grafiek? Terwijl er toch overduidelijk sprake is van pech als je met koningen tegen azen aanloopt als je met 2 spelers in de blinds zit? Als dit soort pech wel meegewogen zou worden zou ik waarschijnlijk meer dan 40 buy-ins onder EV runnen.
Hoe kan het toch dat ik zo vaak zo slecht run?
Het gebeurt te vaak om nog te kunnen geloven dat het alleen maar pech is.
Ik zoek de verklaring eerder in de psychologische hoek en in fenomenen die niet wetenschappelijk verklaard kunnen worden, maar volgens mij in mijn geval best een grote rol spelen.
Ik roep badbeats op, verlies vertrouwen en roep nog meer badbeats en pech over me af waardoor ik zelf een downswing veroorzaak. Meestal komt er ook nog tilt bij kijken, waardoor slechte beslissingen de neerwaartse spiraal alleen nog maar versterken. Maar ook als het me lukt gedisciplineerd en goed te blijven spelen, raak ik in een downswing.
Bijvoorbeeld: Ik raise met AK in late positie, wordt gereraised vanuit de blinds en ik ga vervolgens all-in. Villain blijkt AQ te hebben. Dit geeft bij mij eerst een gevoel van euforie – “Yes, ik lig voor!” Vervolgens krijg ik een negatieve gedachte: “Als er maar geen Q op het board komt…” Deze gedachte is zo sterk, dat ze een Q op het board veroorzaakt. Dan volgt er een 2e negatieve gedachte: “Ik heb ook altijd pech” Vervolgens ga ik met Ax met mijn crippled stack all-in en wordt gecalled, vaak door dezelfde speler, die dan AK heeft en wel stand houdt. Nu ga ik op tilt. Ik ga op een andere tafel met 22 all-in vanuit midden positie, wordt gecalled en verlies mijn hele stack in een coinflip. Ik probeer mezelf weer onder controle te krijgen, dat lukt enigszins en op een 3de tafel limp ik met een paartje en maak een set op de flop, krijg alle chips naar het midden omdat iemand een overpair heeft en villain wint deze hand door een backdoor flush met runner runner. Nu begin ik de pokersite te vervloeken. Ik denk: zoveel pech achter elkaar binnen 2 minuten is statistisch zo onwaarschijnlijk, deze site is gewoon rigged. Op de laatste tafel die ik nog open heb, donk ik al mijn chips in een staat van supertilt weg. Op een andere pokersite open ik 8 nieuwe hyperturbotoernooitjes met een buy-in die 2 tot 3 x te hoog is voor mijn bankroll en ga push/fold spelen waarbij ik 9 van de 10 coinflips en 60-40 situaties verlies en steeds nieuwe toernooitjes blijf openen totdat ik de winst van weken spelen binnen een uur kwijt ben.
Zo is het meer dan eens gegaan. De laatste tijd houd ik tilt aardig onder controle door met een stop/loss systeem te werken. Maar als ik de volgende dag verder speel zit ik vaak nog steeds in de downswing.
Ik heb nu de volgende hypothese:
De gedachte/ het gevoel dat ik onevenredig veel pech heb, houdt mij in de downswing.
En de volgende oplossing:
Ik stop negatieve gedachten en ga oefenen met positieve gedachten. Want andersom werkt het ook.
Als ik hot run (wat helaas nog vrij zeldzaam is), kan ik zelfs een two-outer winnen door de kaart die ik nodig heb gewoon te vragen. Het is opvallend hoe vaak deze kaart dan valt.
Graag reacties…