Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] BB Def. Chart

8 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
766 Weergaven
Creoboter

FF voor de zekerheid:
De "Big Blind Defence Chart en de 3-bet against a raise from these postions including SB def." zijn toch alleen bedoelt voor situaties waarin de First In speler de raiser is? M.a.w. als er eerst een limper is er dan geraiset wordt zijn deze twee charts toch niet van toepassing?
Welke chart is dan wel van toepassing op BB handen in situaties waarin er geraiset is na een limp?

7 reacties

Volgens mij is daar geen chart voor, en moet je het wat op gevoel doen.

In zo'n geval spreek je in ieder geval niet van een defend, omdat de raiser in principe niet direct de blinds aanvalt. Hij valt namelijk vooral de limper aan.

In zo'n situatie fold ik meestal. Wil je toch spelen, dan zou ik ongeveer de range nemen die je op de BTN zou spelen in die situatie. Je zal wel OOP spelen, maar aan de andere kant heb je al de big blind gepost dus dat balancet het een beetje.

Pokerchamp84

Ik weet dat er dergelijke 'charts' zijn voor SnG spel, als dat is wat je bedoelt. Blindsteal en blind-defend zijn inderdaad alleen bedoeld als er nog geen limpers zijn.
Mocht dit wel zo zijn, dan kun je, voor zover ik weet, de standaard starthandenkaart gebruiken om verder te spelen.
Please correct me if I'm wrong..

Groeten!

Creoboter

OK bedankt. Dat gaat wel lukken dan. Ik dacht alleen dat pokerstrategy daar ook weer een chart voor zou hebben.

Die standaard chart lijkt me echt veel te dun voor handen die je uit de BB kan spelen. Als je een limper en een raiser hebt krijg je in principe immers al 1:5 dus kan je mi sowieso de lage suited connectors spelen en als er meer limpers zijn ook handen als Q2s. (Pokerstove 21% dus dat is mi ruim voldoende)

Yoghi

Die chart is er niet, en het is ook niet zo makkelijk om te maken omdat er heel veel afhangt van de caller.

Met 5:1 zou ik nog geen handen als Q2s callen, Pokerstove kan wel 21% zeggen (met welke ranges?), maar het is niet zo makkelijk te berekenen omdat je ook nog postflop moet spelen. Met Q2s bv ben je vaak gedomineerd en is het moeilijk te spelen wanneer je weinig ervaring hebt, het is beter om in het begin iets te tight dan iets te loose te spelen omdat je door loose spel vaak in marginale situaties komt waar het moeilijk is om goed te spelen.

Creoboter

De range die ik gebruikt heb voor de open limper is 30% en de raiser 5%. Als ik de open limper op 20% zet maakt dat weinig verschil.

Met de Q2s doelde ik op twee limpers en een raiser. De 5:1 sloeg op één limper en een raiser in combinatie met een suited connector. De equity bij twee limpers en een raiser is dan 16% (was vegeten deze voor de Q2S hand her te berekenen) en je hebt 7:1 (12%). De kans dat je een FD of beter of trips of beter hit is 12%. Met implied odds moet dit toch ruim voldoende zijn vooral als je ook nog erbij neemt dat als je een Q of een 2 hit (32%) je meestal in ieder geval genoeg outs hebt om te callen op de flop als de SB niet uitbet of te CR-en als iedereen checkt, de PFR bet en de SB fold ?

Dus voor de duidelijkheid één limper en een raiser ben ik mee eens dat het te weinig is voor een call maar met twee limpers en een raise moet het tock OK zijn omdat het genoeg mogelijkheden met zich mee brengt?

Zoals je ziet ben ik nieuw hier en wil niet als een bet-weter over komen, maar om het zelf goed te begrijpen moet ik soms nogal doorzeiken.

Yoghi

Hehe, ik wou net typen dat je juist niet nieuw bent in dit spel :P Je gedachtegang is in ieder geval goed, en overkomen als betweter is helemaal niet het geval omdat je alles onderbouwt.

Op een gold chart staan er odds die je nodig hebt met een bepaalde hand om te mogen callen, en die zijn ook gemaakt met dezelfde gedachtegang als die jij hier neerzet, met het enige verschil is dat het 2pair+ ipv trips+ is.

De odds zonder implied odds zijn:
Suited connectors 3:1, Suited 1-gappers 3.5:1, Suited 2-gappers 4:1, any 2 suited 5.5:1 (Je hebt dus gelijk ;))

Offsuit connector 5.5:1, offsuit 1-gapper 7.5:1, offsuit 2-gapper 11.5:1, AXo 20.5:1

Dit is wel zonder implied odds, dus moet je wel de situatie goed inschatten om te kijken of je kunt callen.

En nog over Pokerstove, een 5% range is wel heel erg tight, vaak worden openlimpers redelijk loose geïsoleerd en kun je ongeveer de openraise range van die positie gebruiken, een 30% range voor een limper is vaak ook wel aan de tighte kant, maar hangt ook wel af van de limiet waar je op speelt. Speel je btw met stats? Daaraan kun je goed zien welke ranges je ongeveer kunt invullen voor je tegenstanders.

Creoboter

OK, thx.

Ik weet dat 5% nogal tight is maar had deze genomen om juist in een tighte situatie al te kunnen zien of een call equity heeft. De equity wordt immers alleen moger hoger als het percentage omhoog gaat.

Ik speel idd met stats. Een beetje teveel verschillende wellicht in mijn HUD zelfs.