Ga naar het forum
Preflop charts, act...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Preflop charts, actie tegen callers

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
689 Weergaven
kastanje57

Hallo,

deze vraag gaat over de preflop chart "acties tegen caller voor je".

Er staat bv. dat je kunt callen met QTs, JTs wanneer er al 1 speler (limper)in de hand is.
Verder staat er dat je moet raisen met A5s, KTs wanneer er 1 limper voor je zit. Dit laatste natuurlijk wanneer de first-in chart aangeeft dat je kunt raisen.

ok, nu limpt UTG, ik zit UTG+1 en heb QTs. Volgens de chart kan ik callen.
Is het echter niet zo dat QTs te zwak is om vanuit deze positie te callen met nog 8 spelers na je?

of, UTG limpt, ik zit UTG+1 en heb A8s. Volgens de chart moet ik raisen wanneer dat ook volgens de first-in chart kan.
De first-in chart zegt dat ik kan raisen met A8s vanaf MP2. Op UTG+1 kan dat dus niet.
Moet ik dan folden?

Ik kan me nl. niet voorstellen dat handen als A8s, KJs gefold zouden moeten worden na 1 limper en dat QTs speelbaar is wanneer er een vroege positie limper is en ik in vroege positie daarachter zit.

4 reacties
EliasVeritas

Hoi Kastanje

Als ik zo lees wat je schrijft dan vind ik dat je op de goeie manier aan het denken bent en dus goed op weg bent.

De starthandenkaart is bedoeld voor beginnende spelers die geen tot zeer weinig ervaring hebben met poker. Voor hun is dit ideaal omdat ze zo, door de chart te volgen degelijke preflop opening ranges hebben.

Het is echter zeker een must om, naarmate je ervaring krijgt over die dingen te gaan nadenken en dingen voor jezelf aan te passen.

Zie nu pas dat je vraag over FL gaat dus eigenlijk kan ik je niet verderhelpen gezien ik daar geen ervaring mee heb. Maar ik dacht dit toch maar te posten...

Groeten
Elias

Moderator
pcbeem

Zal ik eens proberen hier iets zinvols over te zeggen.

In het geval van de QTs speel je natuurlijk op FD / FD en misschien nog een top pair. Komen er veel spelers in de hand en hit je niks (geen paar en draw) dan kun je relatief eenvoudig wegleggen toch? Ligt er bijvoorbeeld alleen een A / K dan kun je op iedere bet wel folden lijkt me.

Met bijvoorbeeld A8s / KJs wil je na een raise niet tegen veel speler zitten dus vroeg raisen lijkt me sowieso geen optie. En callen lijkt me dan ook niet echt een optie aangezien je dan nooit weet waar je staat en er ook groot risico is dat er raisen na je komen. Je hebt tenslotte maar een goede kaart en een FD wat toch weer net wat minder is dan twee "hoge" kaarten, een SD en een FD als je QTs hebt.

De pure wiskunde erachter ken ik niet maar denk dat ik het toch aardig geschetst heb. Mocht een judge dit niet vinden, schiet me maar af hoor. Post dit alleen maar om te leren ;).

DukeFreedom

Ik speel zelf niet zo veel FR, dus kan ik niet op basis van ervaring hier veel over zeggen.

De situatie met A8s is een fold, zoals de chart ook aangeeft. Handen die je volgens de chart zou moeten raisen, maar die je niet volgens de first-in chart mag raisen, moet je folden. Met deze fold ben ik het ook zeker eens. Met zoveel mensen is A8s in zo'n vroege positie helemaal niet zo sterk. Ook hebben - voor zo ver ik weet - EP (Early Position) limpers meestal nog redelijk sterke handen.

Wat de QTs betreft is het verhaal iets lastiger wat mij betreft. Puur volgens de charts zou je deze inderdaad moeten callen.

De chart is echter ook niet helemaal consistent helaas. Stel dat je nu QJs zou hebben in dezelfde situatie. Volgens de charts zou je die moeten raisen, maar aangezien dat volgens de first-in chart niet zou mogen, zou je QJs dus moeten folden.

Dat is absurd. We gaan niet enerzijds QTs callen en anderzijds QJs folden, dat is gewoon onzin. QJs is een betere hand dan QTs.

Hoewel ik dus niet veel FR speel, lijkt de overlimp met QTs in het geschetste extreme situatie (UTG limpt, jij op UTG+1) me ook iets te loose. Zelf zou ik hier denk ik QTs weggooien, maar vind ik dat je QJs hier wel kan callen.

Zoals altijd speelt de flow van de tafel echter ook mee. Speel je aan tafels waar preflop veel gelimped wordt, kan je QTs ook prima meelimpen.

kastanje57 Topicstarter
kastanje57

Bedankt voor de heldere uitleg.

Zelf zou ik QTs (en KTs) inderdaad niet overlimpen op UTG+1 en QJs wel.

Tenzij ik aan een tafel speel waar veel preflop gelimpt wordt natuurlijk.
Dat laatste komt echter niet zo heel veel voor op de pokerstars limieten $0,10\0,20 en hoger. Het gros van de tafels daar speelt preflop een tafel gemiddelde van 30% of lager en meer preflop raisers dan preflop limpers.

Ik snapte aanvankelijk het folden van A8s (en A9s) niet. Na het bekijken van een 10 handed EV chart snap ik het nu wel. :)

Weer wat geleerd!!!!!
Tot nu toe callde ik A8s en A9s vanuit vroege en midden positie na 1 limper.
Ik zie nu wel in dat het met deze handen raisen of folden is.