Ga naar het forum
Statistieken bij FL...

Meldingen
Alles wissen

Statistieken bij FL (FR)

9 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
1,811 Weergaven
Dito8

Begin deze week hebben sailer, pcbeem en ik het gehad over de statistieken uit het volgende overzicht welke een keer zijn gepost door pcbeem, waarbij het vooral ging over of deze stats een goede indicatie geven of niet. Zijn deze statistieken bijvoorbeeld gebruikelijk wanneer je 10 tafels tegelijk speelt en moeten ze aangepast worden wanneer je 2 tafels tegelijk speelt of niet? In dit geval hier gaat het dus over de statistieken die van jezelf zijn.
De vraag is dus of deze waarden anders moeten/kunnen zijn wanneer je 1 of 2 tafels speelt?

Het overzicht dat pcbeem een tijd geleden heeft gepost:

Oorspronkelijk gepost door pcbeem
Yup maar hoezo, ga je weer aan het FL'en?

Dit is de HUD die ik heb met daarin ook kleurcodes (let wel voor FR):

VPIP
< 11 tight
11 tot 16 standaard
> 16 loose

PFR:
< 9 tight
9 tot 13 standaard
> 13 loose

3-bet:
< 3.5 tight
3.5 tot 5 standaard
> 5 loose

AF:
< 1.6 tight
1.6 tot 2.5 standaard
> 2.5 loose

WTSD:
< 33 tight
33 tot 37 standaard
> 37 loose

W$SD: om beetje in te schatten met welke handen ze naar SD gaan

Kortom niet al te schokkend veel maar zeker op de lagere limieten heb je dit imo totaal niet nodig.

Mijn vraag daarnaast is of deze waarden 'nog' goed te gebruiken zijn om tegenstanders in te delen in loose, standaard of tight, of dat deze waarden of enkelen daarvan aangepast kunnen/moeten worden?

@Sailer85 en Pcbeem, mocht ik iets vergeten zijn in deze post dan hoor ik dat graag.

Beantwoorden
Citeren
8 reacties
Sailer85

Je bent vergeten aan te geven dat ik het veel te tight vind voor 2 tafelen.

Ik vind dit multi-table stats dus 10+ tafels.

Je zou mij als Loose Agressive (dan wel maniak) bestempelen met die stats, maar toch zul je verliezen als je je spel tegen mij afstemt op een maniak ;)

Beantwoorden
Citeren
DukeFreedom

Je statistieken zouden niet echt af moeten hangen van het aantal tafels dat je speelt. De statistieken zeggen immers hoe je handen speelt en (theoretisch) is er een optimale manier om handen te spelen. In de praktijk zie je mensen die minder multi-tablen natuurlijk wel iets meer de marginale situaties opzoeken, omdat ze - onder andere door betere reads omdat je met 1-2 tafelen je tegenstanders meer/beter kan observeren - iets betere plays kunnen maken. Daarentegen kunnen er ook nadelen aan zitten, veel mensen gaan zich op een gegeven moment vervelen als ze te weinig tafels spelen en gaan dan te loose spelen.

In de realiteit zou in de statistieken niet enorm veel uit moeten maken. Als je veel tighter gaat spelen wanneer je 10 tafels multitabled dan 2 tafels gefocussed speelt dan speel je of veel te loose op de 2 tafels of te tight op de 10 tafels.

Verschil in statistieken tussen 10 handed en 6 handed is veel belangrijker en groter (en ook 5-handed, 4-handed, 3-handed, HU etc geven veel grotere verschillen in je statistieken dan dat multitablen zou (moeten) doen).

Die statistieken zijn verder, zoals Sailer ook al zei, wat te tight, ook voor FR. Heb FR iets minder ervaring / gevoelswaarde met statistieken omdat ik vooral SH speel maar zou het zelf ongeveer zo indelen:

Nitty ... tight & reasonable ... loose

VPIP: <16 ... 16-22 ... >22
PFR: <8 ... 8-13 ... >13
3b: <3.5 ... 3.5-6 ... >6
AF: <1.4 ... 1.4-2.2 ... >2.2
WTS: <35 ... 35-39 ... >39

Maar dan nog is het natuurlijk een geleidelijke schaal. 25/16/8/2.5/38 is waarschijnlijk een iets wat agro maar verder reasonable LAG en absoluut geen maniak.

Beantwoorden
Citeren
Sailer85

Ik denk dat meeste mensen wel 10-20% minder handen spelen als ze multi-tabelen dan als ze optimaal spelen (vaak op 1-4 tafels). Je hebt gewoon veel minder tijd als je 10+ tafels speelt dan als je 1-4 tafels speelt.
Oke het zou misschien niet moeten omdat je niet meer optimaal speelt, maar
het gebeurt wel omdat mensen om een of andere reden willen multi-tabelen, spelers die 1-2 tafels spelen worden vaak door spelers als slecht bestempeld, eigenlijk heel vreemd aangezien multi-tabelen alleen zou moeten worden gedaan om meer winst te maken, dus eigenlijk nooit gedaan worden om te leren of als je het tempo niet kan bijhouden en je spel verandert (wat volgens mij bij 99% van de spelers gebeurt)

is een 22/13 of 16/8 vpip/prf gap niet iets wat groot? dan call je ong. 40%-50% van de handen die je speelt....
Denk dat een pfr van 13 nog redelijk tight is.. 16-22 vpip klopt wrs wel, maar zou dan eerder 13-16 pfr aanbevelen.

Beantwoorden
Citeren
DukeFreedom

10-20% zou wel kunnen. Mijn punt blijft dat dit vooral handen met marginale winstverwachting zijn als ze goed gespeeld worden. En 10-20% van 20 VPIP is maar 2-4 VPIP. Je hebt al aardig wat handen nodig (meer dan een paar duizend in ieder geval), willen je statistieken daar accuraat genoeg voor zijn. Daarnaast spelen genoeg multitablers ook lang niet altijd helemaal hetzelfde (veelal door tilt / semi-tilt / zelf speel ik regelmatig (een beetje) anders op basis van hoe geconcentreerd ik me voel).

Het grootste voordeel van weinig tafels spelen is dat je veel beter het speldynamiek van anderen kan observeren en opvallende reads op spelers kan ontdekken. Deze zijn beiden niet echt (veilig) uit de stats te halen. Goede reads hebben daarmee juist een erg grote EV waarde. Veel callingstations bluffen bijvoorbeeld nooit met een raise op de river, waardoor je zelfs TPTK tegen zulke spelers op basis van goede reads vaak genoeg weg kan gooien.

22/13 gap is misschien een beetje wijd al heb ik de ranges vooral op basis van m'n eigen FR stats gemaakt (19.5/9). Nou heb ik FR ook wel wat meer de neiging mee te limpen en vooral niet te veel de marginale 3bet situaties op te zoeken. 16 PFR FR is aardig LAG.

Voor de compleetheid ook een indicatie van SH stats:

Nitty ... tight & reasonable ... loose

VPIP: <23 ... 23-30 ... >30
PFR: <16 ... 16-23 ... >23
3b: <8 ... 8-15 ... >15
AF: <1.4 ... 1.4-2.2 ... >2.2
WTS: <37 ... 37-40 ... >40

Beantwoorden
Citeren
Sailer85

ok, vind je vpip/pfr gap alleen een beetje groot bij de FR stats, bazeer hier op mijn eigen stats:

VPIP 21/ PFR 14/ 3b 7.2/ AF 1.9/ WTSD 45
En ik vind dat ik zelf eigenlijk al teveel handen limp/call. Verder ben ik misschien iets te loose/agressief (als ik twijfel kies ik 90% van de tijd voor de agressieve line) hierdoor worden veel villains (te) passief wat mij voor makkelijkere beslissingen zet (en wat je weer terug ziet in mijn WTSD).

Beantwoorden
Citeren
DukeFreedom

Misschien is 15-20 VPIP wel een wat betere range. Heb zelf verder ook maar een 3b FR van 4.3, wat ik overigens wel iets te laag acht. Jouw preflop stats zijn iets meer LAG dan TAG wat niet per se verkeerd is, maar blijft sowieso afhangen van hoe de tafel eruit ziet. De FR tafels die ik speel hebben meestal meerdere callingstations, waardoor ik suited handen graag meelimp en pp limp/coldcall en hogere pp of handen als KTs-KJs/ATs-AJs niet altijd raise/3b en zulke handen soms wel EP limp. Zelf ben ik verder sterk van mening dat kleine preflop equity voordelen uitbuiten minder oplevert dan zorgen dat je vooral postflop goede plays maakt.

Je 45 WTS is in dat licht wel een erg opvallende stat. Kan natuurlijk goodrun vs callingstations/maniaks zijn, maar anders zou die stat echt wel <40 moeten blijven (wat is je W$SD?). Ik vind mezelf al te vaak een SD junkie ( :P ) maar heb FR een WTS van 38.7.

Beantwoorden
Citeren
Dito8 Topicstarter
Dito8

Bedankt voor de reacties van jullie. Ga de percentages en kleuren aanpassen n.a.v. jullie opmerkingen en reacties.

Het zal altijd per tafel varieren maar een goede globale basis is een belangrijk vertrekpunt natuurlijk!

Beantwoorden
Citeren
Moderator
pcbeem

Ik zie wel dat ik mijn stats ook stukkie omhoog mag zetten :]

Beantwoorden
Citeren