Sorry, dat ik door blijf "zeiken", maar ik moet er toch even op terugkomen...
Ik begrijp namelijk NU pas wat ik zo lastig aan deze spot vind en het lijkt me nog steeds alles behalve een duidelijke 3bet spot
@all: als je het geen interessante discussie vind voel je dan ajb niet geroepen om hier op te reageren en ga lekker iets anders doen!!!
Ik kreeg het idee dat er wat irritatie ontsond in de discussie en ik had geen interesse om irritatie bij mensen te kweken, dus heb de discussie afgesloten met te zeggen dat 3betten hier de beste optie is & ben heb de 3bet in dergelijke spots ook 2x én met succes in mijn eigen toernooien mogen invoegen (1 pre-flop fold, 1x fold op cbet op Axx-s flop) maar heel overtuigd ben ik niet.
Ik liep laatst tegen een post van Yoghi aan op Tweelingens blog en begrijp nu beter waarom ik dit verre van een makkelijke spot vind.
Yoghis post:
Het spel later in toernooien is heel verschillend van cashgames, en niet elke +cEV spot moet je aangaan. Toernooileven wordt belangrijker en je moet vooral spots zoeken waar je met weinig risico chips pakt.
En dat is nu precies waarom ik hier zo moeilijk doe!
Het is me duidelijk dat je voorligt op villains range en dat je er van uitgaat dat 3betten hier +cEV is.
Het probleem is echter dat me dit een marginale spot leek om die +cEv situatie uit te buiten in deze fase van het toernooi en toch al gauw 1/3-2/3 van je stack op het spel te zetten bij een verlies. Je hebt namelijk een zeer degelijke stack, waarmee je goede kansen voor ITM en beter hebt en heb nog alle tijd om betere spots te vinden.
Hier wat zaken op een rijtje gezet:
Ten eerste is het een 180 man (geloof ik) $4 2x rebuy en 1 addon toernooi en ik geloof dat je begint met 1500 chip. Ik weet niet hoeveel chips je voor de rebuys en addon krijgt, maar laten we even zeggen 1500. Laten we hier hypothetisch aannemen dat iedereen de rebuys +addon neemt en dan heeft iedereen gedurende het toernooi 6000chips tot zijn beschikking.
Momenteel zit hero met 42,742 chips en de blinds zijn 350/700; laten we voor het rekengemak zeggen dat hij met 60bb zit.
Om te bepalen waar villain zich zo in het toernooi bevindt dacht ik het volgende:
Ten opzichte van zijn totale aantal toernooichips heeft hij deze ongeveer met een factor 7 vermenigvuldigd; stel dat iedereen zijn stack met de gelijke factor heeft vermenigvuldigd (een equivalent van 6 spelers uitgeschakeld te hebben), dan zouden er, hypotethisch gezien, ongeveer 180/7=26 spelers over zijn en de eerste 18 worden betaald (toch).
Stel vervolgens het volgende:
- BB doet even niet mee aan de berekening!
- jij hebt voor het rekengemak een stack van 60 bb en villain 40
- jij 3bet naar 10bb + maakt altijd een cbet van min. 1/2pot
- Stel villain fold preflop en je 3bet wint in 50% van de gevallen direct de pot, dan win je dus 4,5bb
- Stel villain callt in 40 % van de gevallen EN jouw cbet zorgt ervoor dat je in 50% (20% van de totale aantal gevallen) van de gevallen direct de pot oppakt en daarmee 11,5bb aan je initiele stack kunt toevoegen
- De overige 50% (van die 40%) stack je hem in 20% (4% van de totale mogelijkheden) van de gevallen en voeg je in totaal 41,5bb aan je stack toe, maar:
- verlies je 80% (16% totaal) van de gevallen en verlies je - laten we voor het gemak zeggen - gemiddeld 30bb (soms verlies je de totale effectieve stack omdat je bijv op een raise moet callen of omdat je op de turn zijn allin moet callen omdat je in bepaalde situaties gewoon niet kian folden of hem zelf op allin moet zetten oid' en andere keren fold je op verdere actie van hem en verlies je maar je 10bb 3bet + x bb cbet
- In 10% van de gevallen 4bet/all-in hij jou en besluit je te folden en je verliest dan 10bb
50% * 4.5bb =2,25 +
20% * 11.5bb =2,3+
4% * 41,5bb =1.66-
16% * 30bb =4,8-
10% * 10bb =1
----------------------------------------
cEv =+0.41
_____
Verdere gedachten:
- dit is maar een berekening natuurlijk, maar als deze berekening enigszins klopt en richting de werkelijkheid gaat is dit dus maar een vrij marginale spot om te 3betten en kun je je afvragen of je deze +cEv spot hier wel moet aangaan terwijl je een vrij goede positie in het toernooi hebt en niet beter overslaan en makkelijkere spot op moet zoeken
- Ik ben er hier vanuit gegaan dat je een allin 4bet niet callt.
Er zit 1bb van bigblind + 3bb villain en 10 bb van jouw 3bet in de pot = 14bb
Als villain allin gaat is de pot 41bb en moet je 31bb in de pot leggen om te callen. 31 voor een totale pot van 72 = 43% equity om break-even te draaien (klopt dit allemaal?)
Bij een allinrange van villain van bijv. 88+, AQ+ heb je maar 41,6%
Equity Win Tie Loss Hand
Player 1: 41,623 % 39,134 % 4,978 % 55,888 % 99
Player 2: 58,377 % 55,888 % 4,978 % 39,134 % 88+, AQs+, AQo+
- Het verschil met KK lijkt me natuurlijk mijlengroot. Met KK WIL je juist graag actie en met 99 heb ik persoonlijk denk ik liever dat villain gewoon fold en hoop ik juist niet op al te veel actie.
- Als villain je 3bet slechts callt dan wordt je cbet bijna altijd een soort bluf, dus als je dan al besluit te 3betten zou je dit dan niet net zo goed met 22 kunnen doen, omdat je dan ongeveer de zelfde kansen hebt. Je moet eigenlijk zo goed als altijd cbetten en met beide handen heb je set-kansen (i.t.t. een ATC 3bet) plus dat elka kaart op de flop bijv. lager dan een 9 er niet een grote mate toe doet, omdat die maar heel beperkt villains range zullen hitten.
- Win je een grote pot 10bb+ dan is dat natuurlijk super en heb je je kansen op een FT aanzienlijk verbeterd, maar als bovenstaande berekening enigszins hout snijdt doe je dit dus maar in 24% (waarvan 4% pas echt een serieuze toename) van de gevallen. Daar tegenover verlies je in 16% van de gevallen een aanienlijk deel van je stack
- STEL: jullie hebben beide 10bb initiële minder, dus villain 30bb en jij 50 én villain is een nadenkende speler. Hij zal zich dan ook bedenken dat hij dan op een call nog slechts een potsize bet overheeft, waardoor zijn call range dus mogelijk veel sterker is, misschien vaker zal folden, maar ook vaker zal shoven waarbij je op zijn shoverange meestal achter zult liggen. Is het dan niet zo dat je bij deze stacksizes eigenlijk helemaal geen actie zou willen en je hand eigenlijk niet meer dan een quasi-bluf is?