Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] NL10 "AK" tegen 3bet en OOP

9 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
369 Weergaven

Known players:      
[tg]Hero$10,00:///////;BU$10,00:///////;[/tg]
0,05/0,1 No-Limit Hold'em (8 handed)
Hand recorder used for this poker hand: Elephant 0.69 by www.pokerstrategy.com.

Preflop: Hero is UTG2 with A♣, K♠
Hero raises to $0,40, 4 folds, BU raises to $1,20, 2 folds, Hero calls $0,80.

Flop: ($2,55) 5♥, 6♠, 9♠ (2 players)
Hero checks, BU bets $2,10, Hero folds, BU gets uncalled bet back.

Final Pot: $2,55

Dit gebeurd me elke dag wel een paar keer. Ik raise met AK naar 4BB en iemand reraised me 3x me bet naar 1.20. Nu heb ik 3 opties folden, callen en 4betten. Nu zullen jullie vast gaan zeggen er is geen antwoord op te zeggen dat verschilend per speler. Dus laten we er van uit gaan dat deze speler een goede regular is en 3bet met TT+ AQ+ hij weet dat ik uit vroege positie raise dus dat ik waarschijnlijk een goede hand heb waardoor zijn reraise nog sterker is. Met alle PP is hij favoriet en ik versla dus eigenlijk alleen AQ wat nog best loose omdat daar te reraisen.

Callen: Ik kan hier callen nadeel is ik hit maar 1 op 3 keer de flop. 2 keer verlies ik hem dus. Ik ben niet de agressor dus ik kan niet cbetten op de flop. Ook heb ik geen positie op hem.

4Betten: Dit vind ik meer een bluf want ik kan niet verwachten van een reg dat hij meegaat met een slechtere hand.

Folden: Zelf denk ik dat deze gewoon het best is of speel dan wel heel erg als een nit?

Ik heb zo'n soort gelijke vraag op de NL2 ook eens gevraagd in het engelse forum (iets meer dan 2 maanden terug denk ik) daar waren er mensen die folden ook goed vonden alleen de handjudge zei dat het niet uitmaakt of je 4bet of called als je maar NIET fold.

8 reacties

ik heb dan een andere mening dan die handjudge want ik vind dat callen tegen een goede reg suckt.

Je gaat gewoon zo vaak in absolute kutspots terecht komen postflop omdat je zoals je opmerkt 2/3 keren mist en de hand OOP voortmoet. Als je enorm veel vertrouwen hebt in je postflopspel is een call misschien ok, maar als standaard is het raise/fold en dat hangt wat van villain/posities af. Ik vind een fold hier alleszins niet te nitty.

Fladdermouse
Oldschool Grinder

Als we er hier vanuit gaan dat BU een goede regular is, dan vind ik 4betten zeker overplayed. In het beste geval heb je dan een -EV coinflip tegen QQ of doe je AK folden.
Ook lang niet alle regulars gaan daar AQ 3betten, omdat ze enkel actie gaan krijgen van betere handen. Ik call op de BU liever met AQ om UTG ook nog met zwakkere handen verder te laten spelen + je hebt positie.

Als de blinds me hier gaan 3betten, vind ik een call wel goed aangezien je positie hebt. Ik denk niet dat je OOP je hand nog +EV verder kan spelen tegen een regular, dus lijk een fold me de beste keuze.

Er is ook nog wel een verschil tussen NL2 en NL10. Op NL2 ga je vaak nog all-in geraken tegen JJ-AQ, wat zelden zal gebeuren op NL10.

AK hier folden op een 3bet is zo mega-exploitable.

Dat zou willen zeggen dat je enkel KK+ doorspeelt.

Als je hier foldt omdat je nooit door slechter gecalld wordt (wat op zich wel juist is), maak je een denkfout; je hebt nl. nog tonnen FE (= free money) en je hebt geen "-EV coinflip", want het geld dat al in de pot zit compenseert de paar % equity-achterstand die je hebt tegen JJ/QQ.

Bekijk het zo: als je tegenstander hier JJ/QQ/AK heeft (wat normaal gezien toch zeker in zijn range zit) en je 4bet naar 3.25 of zo, plaats je hem voor een supermoeilijke beslissing, die voor jou eigenlijk niet slecht kan uitdraaien. Ofwel foldt hij en geeft hij 50+% equity op, ofwel shovet hij en heb je nog steeds een flip.

Alleen als je een read hebt dat hij een nitty reg is en dus alleen KK+ 3bet, fold je hier.

Ik ben het er wel mee eens dat OOP callen niet ideaal is, aangezien dat enkel +EV is als je postflop allerlei fancy moves gaat uithalen, wat niet simpel is en sowieso op NL10 niet aan te raden.

Omdat ik er de eerste keer nogal rap ben overgegaan en er verschillende meningen zijn, heb ik hem nog even gestoved. Dit is immers een puur wiskundige spot waar je vrij exact kan zeggen wat de juiste move is.

Ik ga er voor de eenvoud vanuit dat je na zijn 3bet shoved ipv 4bet/called en dat zijn calling range iets van een KK+,AK(50),QQ(25) is voor een totaal van 12 combos. Tegen deze range heb je 33,18% equity.

Gegeven deze condities heb je 62,48% fold equity nodig voor EV0. Dit komt overeen met 32 combos waarmee hij moet 3betten om dit te garanderen.

AA+KK+QQ+JJ+AK=3+3+6+6+9=27

dit is dus ongeveer de grens van een fold, i.t.t. wat falcone zegt

als je read is dat hij ongeveer alleen gaat 3betten met JJ+,AK dan is het een fold, als je read is dat hij af en toe ook handen als TT,AQ of een SC ofzo gaat 3betten is een 4bet beter.

of als je stats van hem hebt, gewoon gaan kijken wat zijn 3bet% is tov UTG2 (JJ+,AK=3%)

Hoe kom je aan die 62% FE die we zouden nodig hebben?

Want je speelt hier nu eigenlijk vals door AK en QQ deels mee op te nemen in zijn broke-range.

Ik zou de berekening eens willen doen met een broke range van enkel AA en KK (dus 6 combo's).

Dan heb je natuurlijk minder equity (18% ongeveer), maar wel véél meer combo's die gaan folden tegen onze 4bet.

Anders gezegd, door hier te 4betten exploiten we het feit dat de 3bet- en broke ranges van de tegenstander (te) ver uit elkaar liggen.

de % FE komt vanuit de EV0 berekening van een push, als je gecalled word heb je een negatieve EV van bijna (-) 3 dollar. van daaruit kan je makkelijk berekenen hoe vaak je het dode geld moet oppikken om EV0 te zijn, in dit geval 62% van de keren.

en ik had niet de bedoeling om 'vals te spelen', ik denk gewoon dat hij niet altijd AK en QQ fold, wat jij trouwens zelf al indiceerde in een van je vorige posts

Oorspronkelijk gepost door falcone1983
Ofwel foldt hij en geeft hij 50+% equity op, ofwel shovet hij en heb je nog steeds een flip.

De berekening voor een calling range van KK+ geef ik snel hieronder

EV als je gecalled wordt= -5,88
Fold equity nodig voor EV0=77%
Combos nodig in zijn 3bet range=26

Hier is JJ+,AK dus al voldoende voor een shove, wat ik ook niet betwistte.

Als je nog vragen hebt, lemme know
groetjes

Hmm, het is wel grappig & interessant dat je door in zijn calling range meer handen te steken waartegen je flipt ipv dood bent, je de 4bet/shove -EV maakt.

Ik moet me toch ook eens met dit soort berekeningen gaan bezighouden.

Fladdermouse
Oldschool Grinder

Ik denk dat het zonder stats op een groot sample bijna onmogelijk is om te concluderen wat de beste play is.

Ten eerste weten we niet exact wat hij hier gaat 3betten. Onze equity verschilt veel als we AQ/JJ in zijn range toevoegen of weglaten.

Ten tweede weten we ook niet wat zijn broke range is. Als hij QQ en AK gaat folden op onze 4bet, hebben we nog heel veel FE met een 4bet.

Ik denk wel niet dat een NL10 speler gaat exploiten dat we hier AK gaan folden.

Ik heb net even aan EliasVeritas gevraagd en hij zou ook folden.
Indien 4betten lichtjes +EV zou zijn, dan is het nog een high variance spot. Er is weinig reden om die aan te gaan zonder wat meer informatie over de BU.