Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] NL2 - AT goede fold op de turn?

7 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
360 Weergaven
Aleph0
PokerStrategist

Had ik hier op de flop al moeten folden met mijn TPTK? Ik had quasi geen gegevens over SB, BB was vrij loose.

Hand converted with online PokerStrategy.com hand converter:

Hand afspelen

$0.01/$0.02 No-Limit Hold'em (7 handed)

Known players:
[tg]BU$2.20:///////;SB$0.82:///////;BB$3.46:///////;MP1$3.25:///////;MP2$2.01:///////;MP3 (Hero)$2.08:///////;CO$2.17:///////;[/tg]

Preflop: Hero is MP3 with T:h, A:c.
2 folds, Hero calls $0.02, 2 folds, SB raises to $0.06, BB calls $0.04, Hero calls $0.04.

Flop: ($0.18) 9:c, 4:s, T:c (3 players)
SB bets $0.14, BB calls $0.14, Hero calls $0.14.

Turn: ($0.6) 9:s (3 players)
SB bets $0.30, BB calls $0.30, Hero folds.

River: ($1.2) 3:c (2 players)
SB bets $0.32, BB calls $0.32.

Final Pot: $1.84.

Spoiler

Results follow: SB shows two pairs, aces and nines(A:d A:h). BB shows two pairs, nines and eights(8:c 8:d). SB wins with two pairs, aces and nines(A:d A:h).

6 reacties

Ik kan hier maar 1 ding zeggen, gewoon nooit openlimpen :) Je hebt geen enkel idee van de range van je tegenstanders. Vervolgens speel je hem nog passief verder ook op de flop terwijl je TPTK hebt, je equity zal op vele turnkaarten (hoge + :club:) dalen dus had ik hier op de flop geraised. Maar zoals ik al zei, als je hier gewoon standaard raiset naar 4 bb's breng je je niet in zo'n lastige spot ;)

Willem103
PokerStrategist

Openlimp moet je echt mee stoppen. A10 first-in raise je daar gewoon. Nu kan je beide villians niet echt op een range zetten.

Flop zou ik altijd raisen hier. Je hebt TPTK en er zijn veel kaarten die je niet wil zien op de turn en zeker niet zo goedkoop wil laten zien.

Wryzeth
PokerStrategist

Welkom op het BSS handjudging forum Aleph0! Het is goed dat je hier komt om je spel te verbeteren. Aan je oudere posts te zien speelde je eerst volgens de SSS, we zullen je best doen je zo veel mogelijk te helpen met de overstap. Ook is het goed om de BSS-strategieartikelen goed door te nemen. :)

Pre-flop is dit een fold, of een openraise. Openlimpen moet je nooit doen.

De startinghands-chart van PokerStrategy zegt inderdaad dat je met sommige handen in MP3 pre-flop moet "limpen", oftewel de big blind te callen en niet te raisen. Het is echter beter om elke hand die je normaal zou limpen te open-raisen. In de vroege en middelposities raad ik 4 big blinds aan als standaard, plus 1 bb voor elke limper in de hand. In de late posities zoals de CO en de BU kan je er ook voor kiezen om 3 big blinds te gebruiken als betsizing, ook plus 1 bb voor elke limper voor je. Dat is omdat je in late posities meer handen open-raist en blinds probeert te stealen, en die handen zijn niet zo sterk als de handen die je raist vanuit vroege positie. Daarom wil je de pot ook niet meteen opblazen, omdat je hand vaak niet supersterk is.

Er zijn verschillende redenen waarom pre-flop open-raisen sterk de voorkeur heeft boven limpen:

• Door je hand te open-raisen neem je het initiatief, waardoor het ook makkelijker wordt te bluffen op de flop. Zelfs als er een tegenstander die achter je zit jouw raise called en je mist op de flop (geen A of T bijvoorbeeld), is het een stuk makkelijker om de pot te winnen door een c-bet (een continuation-bet) te maken. Dat houdt in dat je op de flop een bet doet als de pre-flop agressor. Omdat je voor de flop al agressie hebt getoond en dat op de flop weer doet, zal je tegenstander vaak geneigd zijn te folden als hij geen goede hand heeft gekregen op de flop. Heb je daarentegen gelimpt pre-flop, dan zal je tegenstander niet gauw geloven dat je een sterke hand hebt en daardoor zal het moeilijker worden om te bluffen op de flop.

Een voorbeeld:

Je open-raist met 55 pre-flop voor 4 big blinds ($0.20). De Button achter je called met 77. De pot is nu $0.47 (de small blind en big blind samen zijn $0.07, plus jouw open-raise van $0.20 en een call van $0.20).

De flop is A :heart: J:d 3:s.

Jij bet $0.30. Wat moet je tegenstander nou doen? Hij heeft geen 7 gehit op het board, en er liggen twee overcards die jij zeker kan hebben omdat je hebt geraist pre-flop. Hij besluit te folden, en je wint met een zwakkere hand.

Wat zou er gebeuren als je door een limp in de pot was gekomen? Zou je tegenstander dan nog steeds denken dat de A of J je hier heeft geholpen? Waarschijnlijk gelooft hij je dan niet als je bet en zal hij callen of raisen. Daarom is het zo handig om al eerder in de hand agressie getoond te hebben door een open-raise.

Je kan meer lezen over c-bets en wanneer deze goed zijn om te doen in de strategieartikelen op de site, zoals "Hoe speel je na de flop? en "Na de flop - Je hebt voor de flop geraised".

• Daarnaast wordt het moeilijker voor je tegenstander om in te schatten hoe sterk jouw hand is. Als je alleen handen als AA, KK, QQ, JJ en AK raist pre-flop, zullen ze weten dat je een matige hand hebt als je limpt. Als je echter ook handen als 55 open-raist, zullen ze het minder vaak verwachten dat je een set flopt op een onschuldige flop als 5:h2:dT:s en zullen ze je dus makkelijker afbetalen met een zwakke hand. Ook blijven je sterke handen als AA en KK beter verborgen als je ook zwakkere handen raist, omdat je niet altijd een goede hand kan hebben. Dat weet je tegenstander ook. Daarom zal hij je minder krediet geven voor een sterke hand en gaat hij vaker je bets callen met slechtere handen.
  • Naast deze twee belangrijke punten is er nog een ander belangrijk punt: je wilt de pot alvast opbouwen voor het geval dat je een sterke hand flopt. In het geval dat je pre-flop limpt en een set flopt is de pot nog erg klein. Je mist dus veel value uit je hand, omdat het moeilijker wordt om all-in te komen omdat je minder grote bets kan doen.
  • Bovendien wil je het voor de tegenstander ook niet goedkoop maken om een flop te zien. Hoe meer mensen een flop zien, hoe groter de kans wordt dat iemand een betere hand heeft dan jij. Als je tegenstanders zo graag met slechte handen willen spelen, geen probleem. Maar dan laat je ze er wel voor betalen.

Als je pre-flop had geraist had je deze hand heel erg anders gespeeld. Hoogstwaarschijnlijk had de SB je dan ge3-bet en had je moeten folden omdat je het niet goed doet tegen de handen waarmee hij 3-bet. Indien je alleen callers had gekregen had je hier kunnen c-betten om je TPTK te beschermen tegen draws en om value te krijgen uit zwakkere handen als bijvoorbeeld JT. En als iedereen pre-flop had gefold, had je de blinds opgepakt.

Dus heel simpel gezegd mag je nooit in deze situatie komen en heeft het dus geen zin te bespreken hoe je hier verder had moeten spelen. Ik hoop dat je dat begrijpt. :)

Aleph0 Topicstarter
Aleph0
PokerStrategist

Dank je, van deze post heb ik veel geleerd :)

Ik ben inderdaad overgestapt omdat SSS me niet echt lag, weinig actie en op PartyPoker kan je enkel op 20BB min tafels spelen, waar veel andere SSS'ers op zitten.

Ik ga zeker onthouden wat openraisen is, dat staat niet met zo veel woorden in de strategyguides.

Waarschijnlijk kan ik best veel meer winnen met lage pocketpairs te openraisen. Maar mag je eigenlijk dan die pocketpairs (pak 77-88-99) nog raisen na een of meerdere limpers?

Wryzeth
PokerStrategist

Met de hogere pocketpairs zoals 77-99 kan je een enkele limper het beste isoleren. Isoleren is het raisen van een limper. In de letterlijke zin doe je dat om heads-up met hem te komen omdat het vaak een zwakke tegenstander is, die bijvoorbeeld heel veel handen speelt en altijd met een limp in de pot komt. Ook is dit vaak profitabel omdat men heel vaak lage pocketpairs (en suited azen/connectors) openlimpt die folden op jouw c-bet op de flop als ze geen set/draw hitten waardoor je heel vaak kleine potten wint ongeacht de sterkte van je eigen hand. Daarnaast isoleer je om dezelfde redenen als het openraisen van je handen: je hebt het initiatief, je bouwt de pot, etc.

Met de lage pocketpairs (22-66) is het wel oké om mee te limpen. Het vereist best veel ervaring en inzicht om deze pocketpairs op de flop goed te spelen met initiatief, aangezien er heel vaak overcards op het board liggen waardoor het lastig te beoordelen is of je nog de beste hand hebt. Wanneer er meer dan één limper voor je zit is het heel erg afhankelijk van het type tegenstanders, en hoe vaak ze bijvoorbeeld beiden zullen folden op een c-bet. Maar in een situaties waar meerdere limpers voor je zitten kan je zelfs met de hogere pocketpairs wel mee-limpen en hopen dat je een set hit. Al is het voor je leerproces wel beter om (vooral de sterkere) pocketpairs te raisen.

Je moet een beetje kijken naar hoe je tegenstanders spelen en dan bedenken wat de beste oplossing lijkt. Spelen ze vaak limp/call en folden ze veel op c-bets, dan kan je met 22 ook isoleren omdat je de pot vaak gaat oppakken met een c-bet. Spelen ze limp/call en callen ze al jouw bets op de flop ook met bottom-pair, dan kan je beter behind-limpen met 22. Maar in deze situatie is 99 weer te sterk om behind te limpen, omdat je vaak zat de beste hand hebt, zelfs op de flop, en is een isolatie-raise dus beter.

Het is me niet gelukt dit kort en krachtig uit te leggen, dus hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel. Limpen is een Hold'em een groot teken van zwakte dus je moet het eigenlijk proberen te voorkomen. Maar met de lagere pocketpairs mag je een uitzondering maken omdat je hand vaak waardeloos is als je geen set hit. :)

Als je nog vragen hebt of als er ook maar iets onduidelijk is, vraag het gerust. Dan ga ik mijn best doen mijn verhaal te verduidelijken waar dat nodig is. :)

Aleph0 Topicstarter
Aleph0
PokerStrategist

Dat is duidelijk :)

Sinds een paar dagen draai ik iedere dag een beetje winst op NL2 met 4 tafels, nu eens met 6 tafels proberen (heb nu een extra scherm beschikbaar) en de pocketpairs toevoegen aan mijn range.