Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[NL2 - ZOOM] Flush draw en toppair

14 Berichten
6 Gebruikers
0 Reacties
1,628 Weergaven
Beineken
Poker Player

Zie wel dat ik dit niet goed gespeeld heb, maar hoe pak ik dit aan?

PokerStars - $0.02 NL FAST - Holdem - 9 players
Hand converted by PokerTracker 4

BTN: 120 BB (VPIP: 0.00, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 13)
Hero (SB): 229 BB
BB: 122.5 BB (VPIP: 30.00, PFR: 20.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 10)
UTG: 140 BB (VPIP: 7.69, PFR: 5.13, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 39)
UTG+1: 285 BB (VPIP: 10.34, PFR: 10.34, 3Bet Preflop: 7.14, Hands: 29)
MP: 97 BB (VPIP: 0.00, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: -, Hands: 1)
MP+1: 254.5 BB (VPIP: 9.09, PFR: 9.09, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 11)
MP+2: 92.5 BB (VPIP: 23.81, PFR: 9.52, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 21)
CO: 100 BB (VPIP: 33.33, PFR: 33.33, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 3)

Hero posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has A♠ J♠

fold, UTG+1 raises to 3 BB, fold, fold, fold, fold, fold, Hero calls 2.5 BB, fold

Flop: (7 BB, 2 players) 8♠ Q♠ A♦
Hero bets 4.5 BB, UTG+1 raises to 15 BB, Hero raises to 226 BB and is all-in, UTG+1 calls 211 BB

Turn: (459 BB, 2 players) 3♥

River: (459 BB, 2 players) 7♦

Spoiler

Hero shows A♠ J♠ (One Pair, Aces)
(Pre 31%, Flop 46%, Turn 27%)
UTG+1 shows A♣ K♦ (One Pair, Aces)
(Pre 69%, Flop 54%, Turn 73%)
UTG+1 wins 444 BB

Beantwoorden
Citeren
13 reacties
Hesticus
PokerStrategist

Ik kan de donk nog wel enigszins begrijpen maar ik vind een xc beter. Villain heeft heel veel Ax in zijn range die onze hand beaten. We willen niet dat alle betere Azen callen.
Turn had eraan gelegen wat villain gebet had. 60% potbet moeten wegleggen want we winnen niet vaak genoeg om de call winstgevend te maken omdat villain ons niet afbetaald met een 3e schoppen of J.

Beantwoorden
Citeren
Beineken Topicstarter
Beineken
Poker Player

Bedankt, je uitleg verheldert veel.

Beantwoorden
Citeren
pokerboy198229
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Hesticus
Ik kan de donk nog wel enigszins begrijpen maar ik vind een xc beter. Villain heeft heel veel Ax in zijn range die onze hand beaten. We willen niet dat alle betere Azen callen.
Turn had eraan gelegen wat villain gebet had. 60% potbet moeten wegleggen want we winnen niet vaak genoeg om de call winstgevend te maken omdat villain ons niet afbetaald met een 3e schoppen of J.

Turn kun jij alleen callen als jij vindt dat hij vaak double barrelt met air.

Beantwoorden
Citeren
Hesticus
PokerStrategist

Stats als Flop/turn/riverbet% en F2flop/turnbet% zijn zeker na vpip/pfr één van de belangrijkste stats waar je naar moet kijken op de micros.

Beantwoorden
Citeren
Lefty85
PokerStrategist

Turn echt nooit folden, je hebt best nog vaak de beste hand en nutouts als je beat bent.

Beantwoorden
Citeren
Wazzza16
PokerStrategist

Flop gewoon c/c spelen ;) turn aankijken wat die doet,

Beantwoorden
Citeren
Beineken Topicstarter
Beineken
Poker Player

@Hesticus die stats gebruik ik nog niet in me spel. Nog algemene tips en uitleg over wat de meest bruikbare stats zijn in NL2? En hoe kom je precies op de 60% potbet fold conclusie?

@Lefty kan je dat iets meer toelichten? We weten toch vrijwel zeker dat we beat zijn? ook al hebben we nog outs, callen we toch niet alles?

Beantwoorden
Citeren
Hesticus
PokerStrategist

stats werken voor iedereen anders. Ik kan niet al mijn stats geven maar degene die je zeker wilt hebben zijn tot vpip/pfr/tot 3bet/foldto3b en flop/turn/river bet/fold stats.

De 60% potbet heeft te maken met je equity die je hebt van je outs en de odds die je hebt dat je uitrekent door prijs die je moet betalen om te callen en wat in de pot zit. 60% is geen precies getal maar ik kan hier al gauw zien dat je tegen sets/2p/betere azen zit. Om die te beaten moet je je flush halen en je hebt nog maar 8 clean outs op de turn en dat is ongeveer 16% equity (8x2). Die 60% maak je alleen goed als je zeker weet dat villain die flush afbetaald (implied odds) en dat is niet altijd het geval.

Heel simpel gezegd: de pot is 1 en villain bet 0.6. Jij moet 0.6 betalen om 2.2 te winnen (0.6/2.2=0.27), dat is 27%. We geven op de micros villain meer credit als hij de flop raised. Dus als we de range naast elkaar leggen, krijgen we:

http://www.pokerstrategy.com
Board: AdQs8s3h
Equity Win Tie
MP2 22.08% 22.08% 0.00% { AsJs }
MP3 77.92% 77.92% 0.00% { AA, QQ, 88, AQs+, AQo+ }

22% is eigenlijk niet voldoende om te callen als we zeker weten dat villain ons niet afbetaald als wij onze flush hitten.

Hoop dat dit helpt. Als je Engels goed genoeg is, kan ik je ook aanraden om wat filmpjes van w34z3l te volgen, deze zijn erg goed!

Beantwoorden
Citeren
Beineken Topicstarter
Beineken
Poker Player

Dit helpt zeker. Bedankt voor de stats, kijk ik op een later moment rustiger naar.

Ben het zeker eens met de range die je villain hier geeft. Hele duidelijke uitleg, maar snap je conclusie niet helemaal.

Oorspronkelijk gepost door Hesticus

22% is eigenlijk niet voldoende om te callen als we zeker weten dat villain ons niet afbetaald als wij onze flush hitten.

De equity berekening betekent toch dat het juist is om een 22% potbet te callen op de turn?
Dit onder de aanname dat de villain ons nooit afbetaald na het hitten van een flush op de river.

Ik snap dat de implied odds het toelaten om hier een >22% potbet te callen, maar hoe bereken je de implied odds? Of, beter gezegd, hoe schat je ze aan de tafels?

Ook bedankt voor de link. Mijn Engels is prima, helaas me status niet.

Beantwoorden
Citeren
Hesticus
PokerStrategist

Dat is inderdaad zo met die link, is voor silver status, sorry stond er even niet meer bij stil.

De vuistregel is Equity > Odds = Call.
22% < 27% = Fold.

Implied odds kan op twee manieren maar dit vergt meer oefening naast de tafels want dit wil je niet doen als je een aantal tafels tegelijkertijd speelt.

Methode 1: We nemen mijn voorbeeld dat villain 0.6 bet op een pot van 1 in een 0.01/0.02 NL. We hebben 8 outs, is 16% om een flush op de river te pakken. Villain bet hier 0.6 (wat een totaal is van 27% van de volledige pot als we callen). Laten we er van uitgaan dat we hier slechts 16% investeren (0.16). 0.16 is 8bb en 0.6 is 30bb. We moeten dus in ieder geval 22bb pakken op de river.

Methode 2: Inschatten hoeveel we zouden kunnen pakken op de river van villain. Als wij denken dat we in ieder geval nog 30bb kunnen pakken, is dat 30bb van de 110bb dat er al ligt = 30bb for 140bb = 21%

Met beide methodes kom je op een ander getal omdat de aanpak anders is. Bij methode 1 ga je van een soort droom scenario uit. Bij methode 2 ga je inschatten. Beide zijn correct maar abstract want informatie over villain of hij je afbetaald op de river is cruciaal met deze beslissingen. Daarom raad ik je aan om in de volgende situaties te callen:

- We zijn diep (300bb+ effective stack)
- Villain is een calling station
- Villain heeft een sterke range en gaat niet folden
- Villain is erg agressief

Hoop dat dit helpt, succes aan de tafels!

Beantwoorden
Citeren
Lefty85
PokerStrategist

Je vergeet hier wel dat je toppair hier best nog wel vaak goed kan zijn op de turn. Je flushouts zijn dus niet je enige equity die je hebt. Villain kan hier lagere A-high hebben een Q hebben , K-J of J-T double barrelen een lagere flushdraw double barrelen.

Daarom is turn folden echt heel slecht.

Beantwoorden
Citeren
advancedTN1984
Oldschool Grinder

Ik zou callen en turn bepalen aan betsize en hoeveel er behind is en hoeveel je realistisch mag verwachten dat je gaat maken hier.

Niet al je flush outs zijn clean. Je two pair is ook niet altijd live, soms nog geblokt ook. Maar vaak moet je je two pair wegleggen op de river eens hij drie barrelt na een raise op de flop. Dit represent. AQ/A8(25% van de tijd) of een set. Dat maakt dat je maar eigenlijk 7 clean outs hebt(2 van je flush outs zijn ook full house outs). Ong. 16%(geschat geen equilab) voor het hitten op de turn en je moet 10bb bij leggen om een pot van 26.5bb te winnen. required equity =amount to call / current pot = 10/26.5 = 37%. Niet genoeg om simpel voor directe odds te gaan maar dit is no limit hold'em met een behoorlijke stack behind. Ik denk dat je gemiddeld gezien zeker een stack pakt bij het hitten van de flush op de turn(omdat hij ook nog eens door kan gaan om zijn boat te hitten).

In game bereken ik het altijd zo. 1:5 kans om flush te hitten, dus 6 maal zijn bet moet ik gemiddeld terug verdienen. 6*10bb = 60bb implied odds moeten er zijn. Er zitten al 27bb in de pot. Dus die overige 33bb zal ik ook wel verdienen.

De turn komt dan een offsuit 3. Hij bet 66% van de pot. In game bereken ik het dan weer zo. 1:5 kans om de flush te hitten. Dus dan 27*0.66 = 17.82bb is zijn bet. 18 * 6 = 108bb. Er zitten dan al 37 + 18 in de pot. 55bb. Dus verwacht ik nog een halve stack eruit te halen als onze flush zou gaan hitten. Ik zit ip. Dus mijn bet zou dan iig 2/3de pot moeten zijn.(Estimated guess). Soms legt hij er zelf ook nog wat geld in en er is nog een hele stack behind. Dus ik denk het wel.

Sommige villains potten het dan op de turn met een set. Dat zorgt ervoor dat we 27*6 nodig is: 162bb. De pot is dan al 54bb. En ik denk niet dat ik een volledige stack genoeg keren van de tijd er uit pers om deze call op zijn minst break even te maken.

Dus ik zou ingame wat berekeningen maken op de turn afhankelijk van zijn bet en dan meegaan of neerleggen.

Als ik nummers verkeerd doe, zeg het maar. Ik doe het uit het hoofd :).

Beantwoorden
Citeren
Lefty85
PokerStrategist

Ik heb het natuurlijk wel over flop c/call en turn c/call. De flop donken is echt nooit goed, je geeft hem niet de kans om te bluffen, hij gaat zijn slechte handen gemakkelijk kunnen wegleggen en hij gaat zijn sterkere handen kunnen raisen waardoor je de pot opblaast.

Beantwoorden
Citeren