Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[SH] 5NL - TPTK OOP na calling cold 4bet

9 Berichten
5 Gebruikers
0 Reacties
390 Weergaven

iPoker - €0.05 NL FAST (6 max) - Holdem - 6 players

BB: 130.8 BB
UTG: 51.4 BB
MP: 40.4 BB 26/20/6 fold-to-3bet=63% (138)
Hero (CO): 117 BB
BTN: 126.4 BB (unknown)
SB: 42.4 BB

SB posts SB 0.4 BB, BB posts BB 1 BB

Pre Flop: (pot: 1.4 BB) Hero has A♠ K♦

fold, MP raises to 3 BB, Hero raises to 10 BB, BTN raises to 19 BB, fold, fold, fold, Hero calls 9 BB

Flop: (42.4 BB, 2 players) K♣ Q♣ 2♥
Hero checks, BTN bets 32 BB, ?

Pre-flop: 4bets op micro's zijn vaak erg sterk, is deze call te loose ondanks de pot odds?
Flop: Yes! TPTK, maar die vrouw verknalt het feest hier. Beat ik hier nog iets?

Beantwoorden
Citeren
8 reacties

Ik zou zijn cold4bet zeker niet callen oop met AKo. Ofwel shove je, ofwel fold je. Oop spelen is lastig en je hebt bovendien niet echt implied odds. Vs een unknown op nl5 kan het niet verkeerd zijn om gewoon te shoven preflop. Tegen een tighte speler fold je dit beter.

Beantwoorden
Citeren
Orodin
PokerStrategist

Ik snap je redenering, Horror, maar is shoven voor 117bb, terwijl de 4bet zelf 19bb is niet een tikje teveel van het goede?

Zat al aan 5-betten naar iets van 34bb te denken, maar volgens mij is dat ook niet ideaal, zeker als villain dan callt moet je alsnog OOP spelen.

Folden tegen een unknown zou ik ook niet doen, denk ik, dat lijkt me te weak. Maar 'k weet niet, heb het gevoel dat door deze 4-bet sizing de stacks al wat awkward zijn om echt nog iets fijns mee te kunnen doen waar je je echt lekker bij voelt :D

Beantwoorden
Citeren
MoneyStef
PokerStrategist

Denk dat in deze spelerspool maar heel zelden gebluft wordt in deze spot. Zou zelf hier met tegenzin folden, maar idd beter shoven dan callen.

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door Orodin
Ik snap je redenering, Horror, maar is shoven voor 117bb, terwijl de 4bet zelf 19bb is niet een tikje teveel van het goede?

Zat al aan 5-betten naar iets van 34bb te denken, maar volgens mij is dat ook niet ideaal, zeker als villain dan callt moet je alsnog OOP spelen.

Folden tegen een unknown zou ik ook niet doen, denk ik, dat lijkt me te weak. Maar 'k weet niet, heb het gevoel dat door deze 4-bet sizing de stacks al wat awkward zijn om echt nog iets fijns mee te kunnen doen waar je je echt lekker bij voelt :D

Shove is fine, zo'n kleine 5bet ziet er veel sterker uit dan shove. Plus de kans dat fish die gewoon callt en het nog steeds kut is. Shoven is beter voor je equity realisatie.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Bedankt voor alle reacties. Ik zie dat ik niet de enige ben die dit een lastige spot vind.

Op dit moment neig ik er naar om hier toch maar te folden. Ik denk dat men hier te vaak QQ+ heeft. Daarnaast levert re-raisen veel variance op.

Ik ben even gaan klooien in mijn database (100k handen op tegenstanders, stats van hero niet meegerekend):
Op 5NL heeft men een algemeen RFI van 21.5% en een 4bet van 6.93%, dat is een 4bet-range van 1.49%. Ofwel QQ+ en AKs(2 combo's) = 20 combo's. Daarnaast heeft men een fold-to-5bet=7%

Op de BTN heeft men een RFI van 34.68% en een 4bet van 7.86%, dat is een 4bet-range van 2.73%. TT(2), JJ+, AQs(2), AK(7) = 38 combo's. Daarnaast heeft men hier een fold-to-5bet=11%

EV voor kleine 5bet (rake meegenomen):
Tegen zijn push range heb ik in het gunstigste geval een equity van 38%. (AKs = 42%)

Bet: -1*15
Fold: 0.11*57.4
EV(5bet/fold) = -8.7 bb

Fold: 0.11*57.4
Call-als-push: -0.89*83
Win: 0.89*0.38*219.7
EV(5bet/call) = -8.3 bb

Stel: villain (80 bb) is wat looser en agressiever en kan wel eens 4bet bluffen waardoor hij een fold-equity heeft van 30%.

Fold: 0.30*57.4
EV(5bet/fold) = 2.2 bb

Fold: 0.30*57.4
Call-als-push: -0.70*46
Win: 0.70*0.38*150.7
EV(5bet/call) = 10.1 bb

Ik denk dat mijn plan in het vervolg is om te folden tegen grotere stacks, en te 5bet/callen tegen kleine stacks.

Beantwoorden
Citeren
MoneyStef
PokerStrategist

Heb je cold 4bet % genomen? Want dat is wss wel verschillend van wat je daar toont. Al denk ik dat je er met QQ+ en wat combinaties AK er niet ver van af zal zitten op speed 5NL.

Ik denk dat sowieso het verschil tussen een fold en shoven niet supergroot gaat zijn in EV. Tegen kleinere stacks gooi ik het er wel in zonder nadenken, niet alleen vanwege de betere pot odds, maar vooral omdat hun range wijder zal zijn.

Beantwoorden
Citeren
stukkrapoel
Oldschool Grinder

Is het niet eerder zo vs QQ+, AKs:

(Wat we kunnen winnen*equity) - (wat we kunnen verliezen*equity) = ev

Als in:
Wat we kunnen winnen = 117bb double up + 14,5 dead money
Wat we kunnen verliezen = 107 bb achter

(131,5*0.33) - (107*0.67)
= 43.40 - 71.69
= -28.29bb EV

tegenover fold ofc -10bb EV.

Beantwoorden
Citeren

@Monky. Ik snap eerlijk gezegd niet veel hoe je aan die getallen komt, zoals bet: -1*15? Misschien ligt het aan mij en is het een weergave die ik niet gewoon ben.

Wat ik wel kan opmerken: 4bet ranges zullen gepolariseerd zijn, men zal niet gewoon de beste x % van handen 4betten, maar bluffs en premiums. Je ranges kloppen dus niet volledig. Verder vind ik 5bet/fold nooit een optie hier. Je hebt het zelf opgezocht: mensen folden quasi niet op 5bets. Als je dus 5bet is het simpelweg om broke te gaan, niet als bluff, want je gaat ook niet meer folden in zo'n grote pot. 5betshove ziet er weaker uit dus dan doe je dat liever. Daarbij komt ook die cold4bet opmerking van MoneyStef en stacksizes.

@stukkrapoel: fold is in dit geval 0 EV, je wint of verliest niets. Als je fold als -10bb neemt dan mag je ook je eigen geld niet in rekening brengen in de rest van de berekening.

Beantwoorden
Citeren