Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

fifty50, 99 als BTN met 1 call voor mij

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Reacties
175 Weergaven

Hallo, ik ben een beginner en zoals jullie mijn vorige geposte handen hebben gezien ben ik voorlopig erg bezig met hoe de basic lessen aanpassen aan de lage stakes: hoe ruim call ik, wanneer en hoeveel raise ik,...

Bij deze hand zou ik volgens de regels moeten callen, we zitten namelijk nog in de eerste fase. Toch dacht ik dat ik in deze situatie meer winstkansen had met een kleine raise. Mijn redenering:

Als ik 99 in de flop moet spelen tegen 3 of 4 spelers (wat het geval zou zijn als ik call), dan gaat er heel waarschijnlijk een kaart op de flop vallen die hoger is dan een 9, en aangezien er dan nog 4 tot 6 kaarten in de handen van de tegenstanders zijn, is de kans groot dat iemand een hoger paar gaat treffen.

99 is daarentegen wel een sterke kaart met maar 1 of maximum 2 tegenstanders. De tegenstander moet dan al een TT of hoger hebben om voor de flop grotere winstkansen te hebben dan ikzelf.

Aangezien de speler die al gecalld heeft niet geraised heeft, neem ik aan dat hij geen AA,KK,QQ,JJ of TT heeft. De spelers die na mij komen zitten in de blinds en hebben dus zelf nog niet gekozen om deze kaarten te spelen. Waarschijnlijk zijn die dus ook niet zo speciaal goed en gaat er minstens 1 en hopelijk 2 keer gevouwd worden.

Zo ben ik dus zelf aan het experimenteren met strategieën. Vinden jullie dat ik hier kon raisen? Of klopt er iets niet in mijn redenering?

Het spel op de flop is logisch: hogere paren zijn niet mogelijk, dus raise ik met mijn overpaar, de kans dat mijn tegenstander juist 2 ruiten vastheeft en er nog een ruiten gaat vallen, of de kans dat hij trips heeft is namelijk toch wel klein.

Op de turn valt er dan een boer. Het zou dus kunnen dat mijn tegenstander een hoger paar heeft getroffen. Hij checkt wel, dus de kans is al iets kleiner, maar ik speel toch maar voorzichtig en check ook.

Op de river blijf ik voorzichtig door de kans op een paar boeren, maar ook op een flush van de klaveren.

No Limit Holdem Tournament
PokerStars
10 Players
Hand Conversion Powered by http://weaktight.com/
$1.35+$0.15

Stacks:
UTG dan a radik 1,470 49bb
UTG+1 ABulteel 1,515 51bb
UTG+2 rikkkinho7 1,575 53bb
MP1 Kwido23 1,695 57bb
MP2 Juli0505 1,230 41bb
MP3 2beadle2 1,590 53bb
CO aleshkan 1,305 44bb
BTN Ijke 1,380 46bb
SB chef95 1,590 53bb
BB peppinski 1,650 55bb

Blinds: 15/30

Pre-Flop: (45, 10 players) Ijke is BTN 9c 9d
6 folds, aleshkan calls 30, Ijke raises to 60, 2 folds, aleshkan calls 30

Flop: 7d 2d 4c (165, 2 players)
aleshkan checks, Ijke bets 150, aleshkan calls 150

Turn: Jc (465, 2 players)
aleshkan checks, Ijke checks

River: 8c (465, 2 players)
aleshkan checks, Ijke checks

Final Pot: 465
aleshkan shows high card King
Kh Qh
Ijke shows a pair of Nines
9c 9d

Ijke wins 465 (net +255)

aleshkan lost 210

Beantwoorden
Citeren
5 reacties
wcgrutto
PokerStrategist

Je redenering klopt imo wel vrij goed. Maar bij paartjes ga je in het begin van de SnG proberen om met veel mensen op de flop te zitten zodat als je een set( 9 op flop) hit, je een grote pot kunt maken. (Misschien omdat je hier op BTN zit en 99 wel redelijk hoog pp is, vind ik bet ook wel goed.)

En als je jouw redenering neemt, lijkt me hier een minbet niet zo goed, omdat je daarmee geen mensen wegkrijgt op de 1.5$ imo. (Maybe op fifty50wel, zijn daar misschien stuk tighter.) En zou ik naar 4x ofzo betten.

Flopbet vind ik wel goed. (Maybe wat te hoog)
Kdenk dat ik op turn nog wel eens bet.

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

Yeah, vind het een goede redenering hoor. Wat vooral in je voordeel speelt, er is maar 1 limper en je zit in positie. Beide heel belangrijke zaken.

Ik vind een raise hier ook wel goed, zoals wcgrutto zei moet je hier wel wat groter betten, want nu geef je nog iedereen goede odds en zou je toch nog 4way op de flop kunnen zitten.

Raise naar 100-110 lijkt mij goed.

As played
flop: Op de flop moet je inderdaad betten. Je moet hier je hand wel beschermen, er zijn wat draws en ook nog overcards die kunnen vallen. Terug, voor mij mag het ietsje kleiner. Tussen de 100 en de 120 zou moeten genoeg zijn. Uiteindelijk wil je hem laten betalen, maar ook niet zo veel dat hij per se slechtere handen weglegt en alleen maar volgt met zijn allersterkste range.

As played
turn: Op de turn komt de J. Niet de beste kaart, maar op zich zeker ook niet de slechtste. Soms gaat hij een J hebben. Maar dit is in vergelijking met de rest van zijn range maar een klein gedeelte van handen. Hier moet je er nog altijd vanuit gaan dat je de beste hand hebt en terug betten om je hand te beschermen.

Op de river verandert er eigenlijk niet enorm veel. ik denk dat je hier wel nog een thin valuebet hebt. Wat wilt zeggen dat je waarschijnlijk nog wel voor ligt, maar niet veel meer dan dat je achterligt. Je kunt hier natuurlijk behind checken op de river, maar je kan hier nog een kleine bet maken die wel gecald wordt door iets slechtere handen soms. (En daar dan nog een klein tikkeltje meer value uithalen dan als je zou checken)

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Bedankt Qubie, interessante analyse. In dit geval begrijp ik de redenering helemaal. Er komt wel spontaan een vraag bij mij op. In dit voorbeeld ga je eigenlijk in mijn ogen redelijk veel betten, ook al ben je niet zeker de beste kaarten te hebben (vooral vanaf de turn). Met deze lage blinds zou dat geen problemen mogen opleveren, maar ik heb meestal de neiging om zeer conservatief te spelen met handen waarvan er een redelijke kans is dat ik niet de beste hand heb, omdat eens men iets verder in het spel zit, men vaak in situaties terecht komt waarbij men zo een groot deel van zijn stack kwijt is, dat het gevaarlijk wordt om te verliezen. Omdat ik nu vooral in de fifty50s speel, is dat zeer nadelig. Het verliezen van de hele inzet weegt niet op tegen de relatief kleine winst die ik zou kunnen maken met een grotere pot.

Ik heb dus de neiging om eerder conservatief te spelen en bij twijfel gewoon verder te checken en kleine raises te callen. Klopt mijn redenering hierin? Of zou ik een soortgelijke hand met hogere blinds toch zo moeten spelen zoals jij hierboven aanraadt? (bvb omdat het belangrijker is de hand te beschermen tegen een slechte river?)

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

myeah, 50/50 is een beetje een speciale vorm.

Is moeilijk voor me om zo direct een goede strategie erin te bedenken. Langs de ene kant is overleven belangrijk, maar chips verzamelen ook. Ik denk dat de key om deze te verslaan is om later in heel goede push spots te komen. En dat betekent meer chips hebben dan je tegenstanders.

Je mag zeker voorzichtig zijn, maar toch gezonde spots nemen die je wel wat chips kunnen opleveren. Nu ja, tot zover mijn eerste analyse toch. De spot die je hier hebt met een mid-hoog pocket pair en in positie (beide zijn grote voordelen) is eigenlijk gewoon heel goed.

je mag eigenlijk niet te veel denken aan hij zou kunnen KQ of JT hebben en daar heb ik maar 50% tegen. Je moet altijd denken in een volledige range.

bvb zijn range is: 99-55,AJs-A2s,KJs-K8s,Q8s+,J8s+,T8s+,98s,87s,AJo-A2o,K9o+,Q9o+,J9o+,T9o

Ik heb er de top handen uit weggehaald omdat hij die zou raisen waarschijnlijk. En dan moet je bekijken hoe goed je hand het doet tegen zijn range

Equity     Win     Tie
MP2    35.65%  35.18%   0.47% { 99-55, AJs-A2s, KJs-K8s, Q8s+, J8s+, T8s+, 98s, 87s, AJo-A2o, K9o+, Q9o+, J9o+, T9o }
MP3    64.35%  63.88%   0.47% { 99 }

Als je dit ziet is het al een stuk beter dan die 50% die je in gedachten hebt.
En dan heb je nog eens het voordeel van positie. (yeah, ik weet dat ik het woord positie veel herhaal)

Dit samen zorgt dat je hier in de meeste gevallen goed profitabel kunt raisen zonder te veel risico.

Je antwoord doet mij wel twijfelen over de river. Kan misschien inderdaad best zijn om die dan gewoon te checken.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Ja, preflop en flop zou ik in ieder geval zo spelen zoals jij besproken hebt, eender welke blindhoogtes. Voor mij is het vooral de turn die mij doet twijfelen bij hogere blinds.

Beantwoorden
Citeren