Ga naar het forum
2010: Het opbouwen ...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] 2010: Het opbouwen van een pokercarriere

50 Berichten
15 Gebruikers
0 Reacties
3,157 Weergaven
bloeblahoebla
Poker Player

Het jaar 2010.

Een nieuw jaar brengt zoals altijd natuurlijk goede voornemens met zich mee. Eén van mijn goede voornemens van dit jaar is het professionaliseren van mijn pokercarriere. Na het zien van challenges zoals die van Chris Ferguson kwam bij mij het idee, dat moet ik toch ook kunnen? Dus daar gaan we dan.

Ongeveer anderhalf jaar geleden werd ik lid van PokerStrategy. In die periode was ik net poker beginnen spelen. Mijn 50$ startkapitaal heb ik er dan ook in enkele weken door “gedonkt” om het zo te zeggen. Nu, anderhalf jaar later, na het vele spelen met vrienden en het lezen van enkele boeken kan ik van mezelf wel zeggen dat ik het spel beter beheers dan toen, tijd om dat te testen dus.

Het begon allemaal op 4 januari 2010. Ik zag dat ik op Full Tilt 250 FTP verdiend had met mijn startkapitaal. Waar zou ik dit nu het beste aan kunnen besteden? Ik speelde een satelliet voor het Big Little Tournament, buy-in 150 FTP. Na hard zweten, zwoegen en stressen ben ik erin geslaagd om een ticket te veroveren. Enkele uurtjes later was het al zover, het BLT ging van start. Om een lang verhaal kort te maken, tight gespeeld, zowat het hele toernooi lang shortstack en pushen met premium handen. Resultaat: een 720e plek en 30$ prijzengeld. Hoera! Mijn pokercarriere kan beginnen..

In alle staten ben ik meteen van start gegaan met het opmaken van een excel-bestand en stelde me daarbij volgende vragen:
-Wat ga ik spelen? Sit & Go’s. Veel sit & go’s. Dus begon ik een sheet op te maken waarin ik voor elke sit & go mijn buy-in, mijn winst en mijn uiteindelijke bankroll kon zien. Dit ging uiteraard gepaard met een mooi grafiekje om alles visueel wat duidelijker te maken.
-Hoe ga ik spelen? En toen rinkelde het belletje: BRM. Ik had ooit eens in één of ander artikel gehoord over de 50-35 regel. Dit leek me een zeer goed idee om te volgen, dus was ik klaar om erin te vliegen.
Vooruitzichten: Nu 1$ sng spelen, van zodra mijn BR 100$ bedraagt, 2$ sng spelen.

Ondertussen zijn we één maand verder. Wat heb ik in die tijd bereikt?
Tussen de blok- en examenperiode door ben ik erin geslaagd om tot de dag van vandaag 256 sng te spelen. Ik begon meteen met een deeltje van mijn kapitaal te verliezen, allicht omdat ik me nog wat moest inwerken in die online pokerwereld. De eerste 80 sng draaide ik slechts break-even in 9-mans sng. Aangezien het me iets te traag ging ben ik dan maar beginnen multi-tafelen. Ik startte 4 9-mans sng tegelijk en probeerde op die manier iets sneller op te klimmen, met succes. Ik had een korte periode leuke winst, die daarna weer wat in mekaar zakte.
Het 9-mans sng gedoe werd me een beetje beu, waardoor ik overstapte naar de multi-table-sng van 45 & 90 spelers. Wat heb ik daar gemerkt? Mijn dalende lijnen duren iets langer, omdat het moeilijker is om “in the money” te geraken, maar mijn stijgende lijnen zijn veel steiler. Leuk! Ik boekte op een korte periode zeer mooie winsten en voelde me de koning te rijk. De 100$ was er veel sneller dan gedacht en hopla, eergisteren was de nieuwe limiet al binnen. Chris Ferguson deed er 9 maanden over om naar 100$ te gaan, ik slechts 24 dagen, eat that Chris!

Tot zover mijn verhaal tot en met eergisteren, ondertussen zijn we vandaag. Slechts iets meer dan 24 uur zijn gepasseerd, en toch een wereld van verschil.

Gisteren ging ik voor het eerst aan de slag bij de 2$ sng. Wat viel me op? Er is minder keuze. 9 spelers, 18, 27 of 180. Hmmm. Ik speel graag multitable-sng, dus laten we de 180 maar proberen. Eén keer, twee keer, drie keer. Nee, nee nee. Telkens weer dicht bij die prijzen, maar elke keer net niet. Hoe komt dit toch? Een combinatie van bad beats en slechte beslissingen. Volhouden dacht ik, het keert wel eens! ’s Avonds dan maar besloten om enkele sng met 9 spelers te spelen, hier had ik gelukkig meer succes, waardoor ik mijn verliezen gisteren nog kon beperken. De balans van gisteren? Van 104$ gezakt naar 102$. Niet zo’n drama, de volgende keer beter!

En toen hadden we nog vandaag. Beter doen dan gisteren was het doel, slechter doen dan ooit tevoren is het resultaat. Een dag boordevol bad beats, bad beats, bad beats en bubbels. Jammer genoeg weinig van die lekkere nieuwjaarsbubbels, maar eerder van die hatelijke net-niet-in-de-prijzen-bubbles. Ik speelde vandaag zo’n 22 sng, niet één keer eindigde ik ITM. Wow, terug met beide voetjes op de grond. Ik neem mijn woorden terug Chris..

Wat heb ik hieruit geleerd? Als je het gevoel hebt dat het je dagje niet is, stop er dan maar mee. Wat nog? Mijn 50-35 buy-ins regel is vandaag geëvolueerd naar een 65-50-regel. Vanaf deze avond speel ik dus weer de 1$ sng. Nu wil ik eerst naar 130$ stijgen vooraleer ik de 2$ limiet ga spelen, om dan terug naar 1$ te zakken van zodra ik onder de 100$ ga. Op die manier verlies ik relatief gezien een minder groot deel van mijn bankroll vooraleer ik moet zakken.

Goed, nu is het slaaptijd. Hopelijk morgen een betere dag..

49 reacties

I wish u good luck man! Seriously, hou je doel voor ogen, en negeer BRM nooit, dat is wat ik ondertussen heb geleerd. Mocht je het gevoel hebben dat je op tilt begint te geraken of het echt je dag gewoon niet is, afsluiten en volgende dag weer proberen, je hebt zo je good days en bad days, zoals iedereen.

Ik hoop van harte dat je binnen een half jaar of dergelijke op de $1000 staat, maar dat is meer een lange termijn doel denk ik, for now, heb je een goed solide doel en denk ook wel dat jij er komt !

Succes!!!

bloeblahoebla Topicstarter
bloeblahoebla
Poker Player

Vooraleer ik er straks weer invlieg heb ik nog een korte aanvulling gedaan op mijn excel. Bij deze ben ik erin geslaagd om mijn resultaten per dag weer te geven, en zo ook een totaal resultaat per weekdag.

Toeval of niet, er is toch een zeer duidelijke trend in mijn resultaten te merken.

Iemand die hier een verklaring voor kan geven? Zou het aan mezelf liggen of aan de tegenstand?
Of houden we het voorlopig toch maar bij toeval?

En neen ik zit in het weekend niet dronken achter de pc :P

NietzscheF
PokerStrategist

Variance is hoger. Ik merk dat zelf ook wel in het weekend, omdat er toch meerdere spelers zijn die niet weten wat ze doen en dus meer uitsucken met crapy handen als K5 enzo.

Goede insteek en benadering. Jij komt er wel. Succes!

Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Eén van de sluipende gevaren van wat games winnen is de mate van euforie die je gaat beheersen. De een heeft daar meer last van dan de ander.

Wanneer iemand een tijdje het geluk (of gewoon de skills) aan zijn kant heeft, bestaat de kans dat hij ongemerkt looser gaat spelen of foutjes gaat maken, in de gedachte dat hij een bepaalde game wel beat.

Meestal groei je daar wel doorheen, want een downswing zet je aan het denken. Nu kun je bij een paar games natuurlijk niet van een downswing spreken, maar onderschat het effect van winnen of verliezen op je mindset niet.

Juist wanneer je niet veel games tegelijk/achter elkaar speelt, merk je die effecten sterker op. Zo speel ik meestal maximaal 2 games tegelijk en dan voel je elke serie van verliesgames of gewonnen games op rij, wat heel normaal is, gewoon extra hard.

Juist daarom is BRM zo belangrijk. Daarmee vang je die swings een beetje op.

Maar leuk dat je zo enthousiast er tegenaan gaat! Veel succes! :)

Gangstahhh
PokerStrategist

je kunt minder geconcentreerd zijn

er kunnen betere spelers zijn

je kunt gewoon variance tegen komen
wss was het ook geen grote sample per dag

bloeblahoebla
Poker Player

En die streak blijft maar duren. Ik breek ongetwijfeld records. Momenteel zit ik reeds 30 buy-ins zonder winst. Ongelofelijk maar waar. Ik begrijp er gewoonweg niets van.

Ik speel exact hetzelfde spel als ervoor. Tight, enkel premium handen raisen en pocket pairs limpen. Of ik hit gewoonweg de hele tijd niks, of ik loop telkens weer tegen de lamp wanneer ik wel hit. Zonet nog 7e geworden in een sng met 45 spelers, top 6 is itm. Een set floppen, all-in pushen en gecalled worden door iemand met A hoog, om die daarna simpelweg een runner runner flush te zien maken.

On-ge-lofelijk.

NietzscheF
PokerStrategist

30BI down zou teveel zijn in een 9man sngtje, maar een swing van 30BI op 45/90 dingentjes is zeker wel iets dat erbij hoort.

Tuneboy bijv heeft een downswing van 100BI is gehad, en andere sng/mtt grinders kunnen je hetzelfde vertellen, kijk bijvoorbeeld eens naar de blog van caroline, Tuneboy of blowkonijn.

Succes!

Nagger82
Oldschool Grinder

Hoi,

Leuke blog. Iedereen zal zich er wel in herkennen.

Ik persoonlijk wissel ik tussen de Sng's 6 man ; 9 man en 45-90 man . Wel speel ik ze nooit tegelijk door elkaar. Ik kies steeds één type. Heb ik zin om veel handen te spelen en minder tafels tegelijk, ga ik voor de 6 man sng's (2 tafels). Heb ik zin om wat meer layed back te spelen dan gooi ik vier 9 man of 45-90 man tafels open.

Mijn BR is 365$, de 6 en 9 man Sng's speel ik aan 6$ ; de 45-90 aan 3$.

Als je 30 BI verliest op die mtt sng's is je roll niet crippled en eigenlijk gauw weer aangevuld als je wel es cashy period hebt. Ik had onlangs in vier 3$ 90 man mtt's 72$ en 45$ wint met nog wat knockouts na droge periode. Er is dus nog veel hoop.

Good luck

Nagger82

ps: Je zei dat je je starthanden speelde en pp limpt voor setvalue. Vergeet ook niet te blindstealen en te stealraisen.

bloeblahoebla
Poker Player

Zijn er concrete tips in verband met dat blindstealen en strealraisen? Momenteel probeer ik dat zo nu en dan wel eens te doen in de latere fasen, maar da's dan vooral "op het gevoel". In dat gedeelte zit er voorlopig toch nog weinig lijn in m'n spel denk ik.

Dus als er tips zijn, laat maar komen :)

bobm78
Poker Player

Dat is ook alleen in 'late fase' verstandig, en is ook een kwestie van gevoel, dus daarin zit je al goed :)
Als goed is staan er op de site wel aantal artikeltjes hierover, zou ik ff doorlezen als ik jou was (onder kop: strategie).

blowkonijn
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door bloeblahoebla
Zijn er concrete tips in verband met dat blindstealen en strealraisen? Momenteel probeer ik dat zo nu en dan wel eens te doen in de latere fasen, maar da's dan vooral "op het gevoel". In dat gedeelte zit er voorlopig toch nog weinig lijn in m'n spel denk ik.

Dus als er tips zijn, laat maar komen :)

Heb je die chart al ontvangen? Heb ik je een paar dagen geleden gestuurd....

bloeblahoebla
Poker Player

Heb die zonet binnengehaald, tijd om die even te gaan bestuderen :P

bloeblahoebla
Poker Player

Na een weekje stilte had ik gehoopt deze blog in volle vreugde verder te zetten, maar helaas, de downswing blijft zich maar doorzetten.
In één ruk van 104$ naar 37$. Pijnlijk. Bijzonder pijnlijk. Zeker omdat ik nog steeds vind dat ik mezelf weinig kan verwijten. De hoeveelheid bad beats die Full Tilt me om de oren gooit is gewoon ronduit belachelijk.

Vandaag weer 15 sit & go's gespeeld, 15x niks. Een kort overzichtje van hoe ik er een aantal van die 15 keren ben uitgekegeld:

AK9 board, ik push AK all-in, call 93, komt 9 op turn
Q97 board, ik push KK all-in, call A9, komt A op river
JT7 board, ik push QQ all-in, call door KJ, komt K op river
93T board, ik push QQ all-in, call door K7, komt K op river
JJ preflop all-in tegen 44, komt 4
KK preflop tegen AQ, komt QQ
7TT board, ik push 77 all-in, call door QT, turn en river Q
279 board, ik push JJ all-in, call door 68, komt een T
AJJ board, ik push QJ all-in, call door A9, komt A op river

Telkens weer slaag ik erin om het beste hand all-in te krijgen, alleen jammer dat ik er nooit in slaag om dat beste hand dan ook nog eens te winnen.

Hopelijk kom ik deze verschrikkelijke periode nog teboven vooraleer mijn bankroll er helemaal door zit ..

bloeblahoebla
Poker Player

Er is dan toch eindelijk een beetje licht te vinden aan het einde van deze donkere tunnel. Ik heb besloten om het even over een andere boeg te gooien, aangezien ik om één of andere reden toch weer telkens naast de prijzen grijp in de 45 & 90 mans sng. Daarom speel ik vanaf nu enkel nog de 18 & 27 mans sng op full tilt, voor 1.2$ buy-in.

Jammergenoeg had ik vandaag niet zoveel tijd en kon ik er slechts 4 spelen, maar blij dat ik eindelijk nog eens meer dan één keer ITM kon geraken. Eéntje van de 4 ging ik er voor de final table uit, de andere 3 ben ik er telkens in geslaagd om ITM te geraken.

De resultaten:
4e in 27-mans - $3.24
2e in 27-mans - $6.21
1e in 18-mans - $7.2

Blij dat mijn grafiekje eindelijk weer de hoogte in kan. Want ik heb echt wel een dramatische periode achter de rug. Hopelijk kan ik deze lijn nu weer even doortrekken en kan ik hier morgen weer wat goed nieuws posten.

Nu eerst een avondje eropuit, tot morgen!

bloeblahoebla
Poker Player

Na de vorige sessie ging het zo al een paar dagen op en neer, zonder echt zeer positieve of negatieve resultaten te behalen. Ik draaide al een paar dagen quasi break even, tot daarnet..

Ik heb zonet voor m'n allereerste keer meer dan 4 tafels tegelijk gespeeld, omdat ik merkte dat ik de laatste tijd bij 4 tafels wel wat tijd over had. In die tijd ging ik dan wat chatten of surfen, waardoor ik misschien wat minder geconcentreerd ging pokeren. Om dat op te lossen heb ik zonet 6 tafels tegelijk gespeeld, maar hier heb ik weliswaar het chatten en het surfen laten vallen.

Ik startte zo snel mogelijk na mekaar 6 sng van 1.1$ met 45 spelers op Full Tilt, en tot mijn grote verbazing ben ik zowaar in alle 6 tot de final table geraakt! De eerste 6 zijn pas ITM en jammergenoeg ben ik er wel 2x als 9e uitgevlogen door AK all-in te schuiven tegen lage pockets.
Bij de andere 4 ben ik er wel in geslaagd om bij de laatste 6 te komen en dus ITM te geraken.

-Een 6e plaats: Shortstacked AQo all-in geschoven en gecalled door KK. Jammer maar helaas.
-Een 5e plaats: Een shortstack ging all-in, ik call met QQ en een bigstack reraised mij naar all-in. Na even twijfelen heb ik de call gemaakt. De shortstack had ATo, de bigstack A6s. Jammergenoeg viel er een Ace op tafel en ging ik er als 5e uit.
-Een 3e plaats: De speler rechts van mij was al de hele tijd mijn blinds aan het stealen, en op het moment dat hij dit voor de 5e keer deed raapte ik A7s op. Ik reraise hem naar all-in en hij callt met K7s. Jammergenoeg maakt hij hier een flush en ging ik er als 3e uit.
-Een 2e plaats: De headsup was al zo'n kwartiertje bezig en ging goed over en weer, en in dat kwartier had ik zowaar nog geen enkele keer all-in gepusht. Op een bepaald moment krijg ik 77 en ik besluit mijn kans te wagen om eventueel via een coinflip deze sng binnen te halen. All-in op 77, call AA. Balen!

Al bij al ben ik toch zeer tevreden over deze resultaten. Ik had vooraf nooit gedacht dat ik 6/6 de final table ging halen en daarvan 4/6 ITM.

Hopelijk gaat deze goede run nog even door en kan ik vanavond nog zo enkele resultaten neerzetten.

bloeblahoebla
Poker Player

We zijn weer op de goede weg. De laatste dagen een aantal sessies van 4 tot 6 sng gespeeld en het grootste deel van die sessies wist ik met winst af te sluiten.
Daarbovenop heb ik afgelopen zondag ook nog eens $13 in de Daily Dollar rebuy verdiend, waardoor mijn bankroll toch weer langzaamaan de goede richting uitgaat.

Zonet jammergenoeg 4 sng afgesloten met een klein verlies van $2, maar da's natuurlijk geen drama. De volgende sessie maken we dat hopelijk wel weer goed.

Wat me toch opvalt is dat je in de $1 buy-in sng's ZONDER bad beats toch telkens weer ITM moet geraken. Da's gewoon een must. Jammergenoeg zorgen de vele donks op dat niveau toch ook wel voor een aanzienlijk aantal beats, maarja, dat hoort erbij zeker..

bloeblahoebla
Poker Player

Na een 50-tal sessies quasi break-even te hebben gespeeld heb ik toch nog eens een kleine winst geboekt en bevind ik me weer boven de $100. $100.74 om precies te zijn. Hopelijk kan ik het hier nu iets langer volhouden dan de vorige keer!

Vorige keer ben ik van zodra ik de $100 bereikt had weliswaar de $2 buy-in sit & go's beginnen spelen. Na die immense downswing heb ik mijn BRM dus aangepast en ga ik mijn limiet pas verhogen wanneer ik 65 buy-ins heb. Bij deze wordt het dus nog even verderknokken naar de $130 vooraleer ik een limiet naar omhoog kan. Al hoeft dat voor mij niet te lang meer te duren! Het begint zowat te kriebelen om nog eens voor wat meer prijzengeld te spelen.

Titangizmo
PokerStrategist
bobm78
Poker Player

Oorspronkelijk gepost door bloeblahoebla
En die streak blijft maar duren. Ik breek ongetwijfeld records. Momenteel zit ik reeds 30 buy-ins zonder winst. Ongelofelijk maar waar. Ik begrijp er gewoonweg niets van.

Ik speel exact hetzelfde spel als ervoor. Tight, enkel premium handen raisen en pocket pairs limpen. Of ik hit gewoonweg de hele tijd niks, of ik loop telkens weer tegen de lamp wanneer ik wel hit. Zonet nog 7e geworden in een sng met 45 spelers, top 6 is itm. Een set floppen, all-in pushen en gecalled worden door iemand met A hoog, om die daarna simpelweg een runner runner flush te zien maken.

On-ge-lofelijk.

Ik had pas een een downswing van meer dan 70 buy ins, in MTT's. Je hebt dus nog absoluut geen record gebroken :D