Zoals in de vorige thread al aangegeven ga ik weer MLT-en. Het beginnen met freerolls was me toch wat te omslachtig, dus daarom pak ik de draad van het Multi Limit Tounament weer op en bouw dat uit naar project MLT-2.
Deze nieuwe versie van het MLT is wat gevarieerder dan de eerste, die alleen werd gespeeld op Full Tilt Rushpoker. Hoewel het freeroll-aspect er uit is gehaald kun je natuurlijk nog steeds als uitgangspunt een freeroll nemen in plaats van Rush.
Hoe werkt het MLT-2?
Ik begin mijn MLT op FTP met een 40bb stack op NL5-rush. Die 40bb is gewoon eigenwijsheid. Je kunt natuurlijk ook netjes met full stack beginnen, of zelfs niet op rushpoker maar op normaal NL5 of zelfs NL2. Vul zelf maar in welke je wilt beginnen.
Zodra ik 10BB winst heb of meer, stop ik de game en neem ik een break. Het bedrag boven de startroll van $2 gaat in de MLT-spaarpot.
Wanneer ik weer zin heb in een nieuwe partij koop ik weer in voor $2.
Opmerking over die stack van 40bb: Dit werkt voor mij lekker. Een ander begint ws. liever gewoon met een full-stack, maar mijn bedoeling is om zo laag mogelijk te beginnen en er zoveel mogelijk uit te halen. Het geheel is een soort toernooi en dat is pas voorbij wanneer je gebust bent, of wanneer de dag (of andere periode die je zelf bepaalt) om is.
Zodra in de MLT-spaarpot een bedrag zit dat groot genoeg is voor een andere game die binnen mijn interesse valt, ga ik met die pot die game(s) spelen. Dat kan opnieuw rushpoker zijn, maar ook een SNG, andere cashgame of MTT. De oorspronkelijke buy-in gaat in de ITM-pot.
Alles wat bij die games wordt gewonnen wordt gesplitst in twee delen: Een pot voor "ITM"-zijn (dit wordt dus niet meer ingezet!) en een pot om verder mee te spelen totdat je broke bent gegaan voor die MLT. Je oorspronkelijk buy-in zet je echter niet meer in en dus bestaat je uiteindelijke ITM-pot uit je oorspronkelijke inleg en je opzij gezette winst. Ik zal zo even een paar voorbeelden maken.
Bankrollmanagement
Ik hanteer een strikt bankrollmanagement van 100 buy-ins. Daar je een MLT altijd begint op de 'laagste' limiet bepaalt je BR je startlimiet. Die moet passen binnen een 100 BI management. Wil je dus als begingame kiezen voor een $1,10 SNG, dan moet je een roll hebben van $110. Begin je op NL2 dan is een roll (bij 100bb startstack, wat ik aanraad wanneer je geen SSS kunt spelen op je site) van $200 nodig.
Ik raad af om MTT's of multitafel SNG's te nemen als begingame, tenzij je het BRM aan die games aanpast. In dat geval zou ik een ruimer BRM hanteren, daar je vaker dan normaal buiten ITM zult komen. Bovendien zijn MTT's te lang om als startgame te dienen. Je bent dan al uren zoet om je startgame te spelen en de leuke winst komt pas wanneer je een (paar) ronde(s) verder bent...
Voorbeelden
Mijn MLT ziet er bijvoorbeeld zo uit:
1. Ik begin op Rush NL5 met $2. Telkens wanneer ik boven de $2,50 kom breek ik de game af en sla ik de winst op in de MLT-spaarpot. De buy-in kan ik gebruiken voor een nieuwe Rush NL5.
Komt mijn spaarpot boven de $4, dan haal ik de oorspronkelijke buy-in weer uit het spel en ga verder met de winst.
2. Ik speel vervolgens bijvoorbeeld op NL10 Rush een game voor $4 en sla opnieuw elke 10bb winst op. Ditmaal gaat echter 5bb in de ITM-pot en de rest kan weer worden ingezet. En zo gaan we verder totdat we er genoeg van hebben of zijn gebust. Uiteindelijk is wat er in de ITM-pot zit je prijs. Deze komt in je bankroll en wordt tijdens deze MLT niet meer ingezet. Het is je "ITM".
Praktisch voorbeeld:
Fase 1
Buy-in: $2 op Rush NL5 voor 40bb
Ik weet te dubbelen en eindig deze game op $3,71. Daarvan gaat $1,71 in de MLT-pot.
Fase 2
Ik start een nieuwe $2 rushsessie en weet deze af te sluiten met een stand van $2,70. Hiervan gaat $0,70 in de MLT-pot, die nu is gegroeid naar $2.41. Tijd om mijn oorspronkelijke buy-in uit het spel te halen. De MLT-roll is nu dus niet meer $4,71, maar $2,71 en de oorspronkelijk BI gaat naar de ITM-pot.
Fase 3
Ik speel een $1,10 SNG en stop de rest van mijn MLT-pot in de ITM-pot, die nu dus $2 + $0,61 = $2,61 is. We zijn dus al ITM in dit toernooi!
Helaas vlieg ik zonder prijs uit de SNG, dus uiteindelijk is mijn MLT afgelopen met een ITM voor $2,71 (winst $0,71).
Zou ik echter de SNG winnen, dan heb ik bijvoorbeeld $4,50 gewonnen. Dat betekent dat er nu $2,25 in de ITM-pot vloeit (die dan dus al $4,96 zou zijn) en ik voor de rest bijvoorbeeld een $2,25 MTT kan spelen. Zo ga ik steeds hoger spelen totdat ik een keer bust, maar ondertussen zit ik al in het geld en heb ik nog kans om "finaletafel" te halen (een leuke prijs dus).
Conclusie:
Zoals je ziet is je begingame het belangrijkste. Die moet je kunnen beaten! Wat daarna komt is feitelijke een agressieve vorm van bankrollmanagement (met een soort veiligheidslevel met je 100 BI eis voor de laagste limiet) , waardoor je uiteindelijk misschien zelfs een leuke MTT-ship kunt maken of leuke cashpotten kunt winnen. Bijkomend voordeel is dat je ervaring opdoet op verschillende limieten.
Hier hou ik het even bij, maar ik heb nog wat aanvullingen in petto...
Succes!
Zeezout.