Ja, ben 44 en volgens mij staan we er wel op dezelfde manier in op grote lijnen. Kan me erg vinden in jouw woorden en ik denk dat je ook wel goed begrijpt wat ik bedoel te zeggen.
Dat ik zaken wat direct breng, bot als je wilt, is denk ik meer karakter dan leeftijd. Het is niet dat ik ongenuanceerd ben, het is eerder dat ik van duidelijkheid hou en praktisch ingesteld ben.
Veel mensen met kinderen zijn niet eens in staat om hun eigen leven te regelen. Hoe minder zelf inzicht hoe minder je je kinderen kunt leren. Als jij schulden hebt, geen werk en afhankelijk bent van een uitkering of een verslaving hebt moet je niet aan kinderen beginnen. Toch mag dat.
Vind wat Solartje zegt wel een goed punt, een soort cursus verplicht stellen. Kinderbijslag etc zou je dan als stok achter de deur kunnen gebruiken. Helemaal eens dat kinderbijslag inkomengerelateerd zou moeten zijn. Ken ook mensen die de kinderbijslag sparen voor het kind. En idd, vangnetten moeten er zijn om de redenen die jij noemt.
Ik woon vlak bij een coffeeshop en er hangen hier regelmatig " kinderen " in de buurt die geen wiet mogen kopen en die dat anders proberen te regelen. Door het anderen te vragen en ook regelmatig aan mij. Meneer, mag ik u iets vragen?
Probeer dan per persoon uit te leggen waarom niet. De ene 14 jarige is de andere niet. Sommigen zijn ervaren, anderen redelijk onschuldig. Die laatste jaag ik weg. Als ze vragen of ik wiet wil halen zeg ik ja. Vraag ook hoe ze heten, voor en achternaam. Zeg als ik dat weet dat ik strafbaar ben als ik dat doe, tenzij het van hun ouders mag. Als ze zeggen dat dat mag vraag ik ze om even te bellen zodat ik het zeker weet. Als ze dat niet doen zeg ik dat de politie regelmatig door de buurt rijdt ( feit ) en dat ook de eigenaar er zeer scherp op is. Die ken ik persoonlijk en die heeft zelf kinderen in die leeftijd en is daar zeer scherp op. Nette tent verder. Meestal gaan ze er dan snel vandoor.
Er is ook een harder slag en dat is jeugd die later ook andere problemen veroorzaakt. Daar maakt laten schrikken geen indruk. Daar zeg ik tegen dat ze op moeten rotten als ze niet weggaan na een vriendelijk verzoek. Oprotten want ik bel de eigenaar en de politie. Wat ik ook echt doe. Nog maar weinig gebeurt in 10 jaar tijd.
Wel ook al een keer een incident gehad met een 15 jarige messentrekker. 2 jongens komen aanlopen, één ervan maakt een schoppende beweging naar mijn kat. Ik zeg er wat van, krijg een grote bek, zeg wat terug en één van de twee trekt een mes.
Daar had die gast zeker mazzel dat ik geen 18 ben
en waarschijnlijk ook dat ik geen 34 ben. Ik heb veel temperament en sommige dingen pik ik niet, hoe het ook afloopt. Ik krijg bellen in mijn bloed van zoiets en ben in staat om zo'n knul invalide te slaan.
Het is diep triest dat iemand van 15 als vanzelfsprekend een mes trekt tegen iemand van 44 en hoe gaat zo'n knul ooit van toegevoegde waarde zijn in de maatschappij?
Gelukkig ben ik oud en wijs genoeg om het niet verder te laten escaleren en heb ik de politie gebeld. Die wisten gelijk over wie het ging. De messentrekker had al eerder jeugddetentie gehad. Aangifte gedaan, politie drong daar ook op aan, maar is voor mij een principe kwestie.
Had ook wel weer tot gevolg dat ik later aangesproken werd door een stuk of 8 á 9 vriendjes met het verzoek om de aangifte in te trekken omdat hij al een veroordeling had gehad. Geen sprake van natuurlijk en ook uitgelegd waarom. " hij kan iemand doodsteken en dat wil hij vast niet".
Wat me vooral opviel aan het groepje was de strategie. Ondanks mijn botheid heb ik een succesvol sales verleden en een natuurlijke interesse in gedrag.
Erg doortrapt om het zo te zeggen. Geloof niet dat mijn generatie dit zo gebracht zou kunnen hebben. Van zijn Afrikaanse achtergrond in oorlogsgebied tot zijn eerdere veroordeling. En sterk gebracht ook. Niet direct intimiderend, wat juist weer een slecht teken is. Men gaat niet opvallend in de fout, maar men is uit op wraak.
Later nog eens aangesproken midden in de nacht door hetzelfde groepje met wat ouderen erbij. Dat liep compleet anders dan dat groepje verwacht had. Kende die oudere jongens en hun ouders. Werd gezegd dat ze zich moesten schamen dat ze ruzie met mij zochten.
Heb één van de 2 jongens beter leren kennen. Sprak me nog een keer aan om naar de shop te gaan, met een maatje in het donker en excuseerde zich direct toen hij zag dat ik het was. Zei ook tegen zijn vriend dat hij mij niet mocht vragen.
Wel een goed gesprek gehad. Ook over dat incident. Zijn Afrikaanse maat zag hij niet meer. Die zit nu vast omdat hij een bejaarde van in de 80 thuis heeft overvallen. Zelf is die jongen Turks en heeft hij volwassen broers met kinderen van zijn eigen leeftijd. Is niet achterlijk en zit op de havo.
Zo'n jongen probeer ik een gesprek mee te voeren en dat lukt aardig. Spreek hem regelmatig maar het blowen blijft. Ook het laat rondhangen op straat. Die achtergrond van zo'n jongen maakt het moeilijk en dat is niet zijn schuld.
Denk dat het wel goed komt, is redelijk om mee te praten. Van die Afrikaanse jongen heb ik geen verwachtingen. Die kun je afschrijven. Dat wil niet zeggen dat het zijn schuld is, maar wel een conclusie die klopt. Als een kind te veel meemaakt wordt het te vroeg volwassen en ze worden ook harder door vastzitten en allerlei instanties.
Zo gaan er imo veel zaken mis met kinderen. Onderhandelen in de supermarkt met peuters. Zelfs als de peuter spullen op de grond gooit grijpt men niet in. Zag laatst een driftige peuter in de supermarkt. Zag letterlijk een dag later dezelfde peuter bijna een drukke straat op lopen. Ook omdat hij niet luisterde. Kind kan er niets aan doen, maar wordt weing later. Ken de moeder ook en verbaast me niks deze 2 zaken.
Ik heb het idee dat door de individualisering ook een andere opvoeding nodig hebt. Vroeger was de maatschappij een soor kader en werd je aangesproken door een leraar of een buurman of een volwassene en accepteerde je dat als kind. Tegenwoordig is het zo dat een 15 jarige zich gelijkstelde met een volwassene en dat is zelfs biologisch bekeken idioot. Volwassene moeten een voorbeeld zijn, dat is zelfs bij dieren zo. Corrigeren hoort daar bij. Toch moet je oppassen om geen problemen te krijgen met de ouders. Iets war mij dan weer niet uitmaakt. Jij hoeft geen last te hebben van mij, maar ik wil ook geen last van jou en ook niet van je kinderen.
Volgens mij heb je trouwens een erg druk leven. Was je al bekend met doofblind? Lijkt me dat je anders niet zo snel zo iemand leert kennen. Geen communicatie mogelijk volgens mij. Denk wel dat jou kinderen een groot empatisch vermogen ontwikkelen en dat is altijd een dikke plus.
Wat je zegt over zelf een bijdrage leveren heb je op zich een goed punt. Ik sta daar alleen een beetje dubbel in om verschillende redenen. Als ik ontbijt zou regelen voor een school, neem ik een verantwoordelijkheid die de mijne niet is en die anders opgelost zou moeten worden. Dat geldt imo voor de meeste financiële bijdragen.
Wel vind ik het oprecht in en in triest dat er kinderen opgroeien met eten van de voedselbank. Aan de andere kant, er is wel geld, dat wordt alleen anders besteed. Om dat te veranderen kan ik beter niet financieel bijdragen. Dat moeten wij als maatschappij doen. Wat overigens niet wil zeggen dat ik op individueel niveau wel dingen doe als het op mijn pad komt. Dat doe ik dan met plezier en ook subtiel, ik verwacht geen dankbaarheid voor iets wat vanzelfsprekend zou horen zijn.
Om me echt actief in te gaan zetten en structureel iets te gaan doen zie ik niet snel gebeuren. Werk zelf veel en woon alleen en heb ook een huishouden. Maar wat ik zeg, als ik kan helpen zal ik dat doen. Waarom ook niet, ik word ook wel eens geholpen en dan ben ik ook blij.
Toch ben ik van mening dat je ook kinderen hebt die op jonge leeftijd al reddeloos verloren zijn. Dat past helaas alleen niet in het beeld van het onschuldige kind. Maar wat als ze met 12 jaar een snackbar overvallen en zich beroepen op hun zwijgrecht? Een van de 2 tot levenslang veroordeelde daders uit de " staatslieden " zaak, drugs en liquidaties, komt uit een gezin van 12. Één broer zit vast op terrorisme verdenking, een ander vast na aanhouding door een arrestatie team. Met kalshnikovs onderwegvnaar een overval. Bij huiszoekingen grote geldbedragen en wapens gevonden. Ouders weten ervan. Hoe Kan zo'n gezin 12 kinderen hebben die zo opgroeien en die kunnen leven van de kinderbijslag en alle andere toeslagen en criminaliteit?
Extreem voorbeeld wat aangeeft dat er grenzen moeten zijn aan de vrijheid van opvoeding. Iets wat in de praktijk altijd arbitrair en onmogelijk zal zijn. Jeugdzorg in Nederland is een faal organisatie en het zal vooral van de opvoeding afhangen nu de maatschappij individualistischer is.
Daarom en met zoveel variabelen zou men zich juist bewust moeten zijn van de kwetsbaarheid van nieuw leven. Die beginnen blanco en je wilt niet dat het mensen worden die beter niet hadden kunnen bestaan.
EDIT : lees het net over en vind wat ik zeg over doofblind en communicatie onduidelijk. Ik weet dat er communicatie mogelijk is en ook hoe, het is alleen voor iemand die de taal niet kent niet te doen.