Ga naar het forum
V2.0 Moving up the ...

Meldingen
Alles wissen

V2.0 Moving up the foodchain! NL5

22 Berichten
5 Gebruikers
0 Reacties
641 Weergaven
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Moving up the foodchain!

Wie ben ik?
Om het kort te houden, mijn naam is Martijn, 22 jaar oud en woon en studeer momenteel in Groningen aan de Hanzehogeschool. Ik studeer momenteel Bedrijfskunde en het financieel economische aspect van deze studie spreekt mij dan vooral aan. In mijn vrije tijd mag ik zoals de meesten hier graag een biertje drinken met vrienden en achter de vrouwtjes aan zitten. In mijn overige tijd mag ik graag windsurfen en pokeren.

Het verleden?
Een aantal jaar geleden, ik geloof zo’n twee jaar geleden, ben ik begonnen met het actief spelen van poker met wat vrienden. We hadden een klein groepje waar we om de zoveel weken een besloten SNG speelden. Dit beviel mij erg goed en voordat ik het wist was ik op het internet aan speuren naar een online pokersite.

Al snel kwam ik op deze site terecht en behaalde ik de beginners quiz. Ik ben toen begonnen op full tilt poker en heb een beetje aangekloot. Al redelijk snel was mijn startkapitaal van 50 dollar naar de kloten en heb ik een tijdje daarna nog een keer gestort op Party Poker. Nogmaals was mijn geld verdwenen voordat ik het wist. Ik ben toen gestopt met online poker tot ongeveer anderhalf maand geleden. We begonnen weer wat actiever te pokeren met ons groepje en het begon zoals bij velen hier weer te kriebelen.

Ik heb sindsdien op veel sites gespeeld maar de software van iPoker was zo belachelijk slecht dat ik daar al snel flauw van was en over ben gestapt naar Party Poker. Een tijdje hierna heb ik geprobeerd een tracked account aan te maken via PS bij 888. Dit mislukte tot mijn grote frustratie doordat ik de cookies niet had gewist ofzo. Ik heb toen de keuze gemaakt om op PokerStars te gaan spelen en mijn BR uitgecasht op PP(helaas niet getracked).

Wat ga ik spelen?
Ik heb van alles geprobeerd SNG’s, MTT, BSS, MSS FR cashgames. Ik heb nu echter de keuze gemaakt voor de regular FR cashgames.

Wat gaat er steeds fout?
Mijn spel is zeker verre van waar het moet zijn, maar ik ben er echter van overtuigd dat ik NL2 redelijk onder de knie heb. Ik heb ongeveer 150 euro verdient op dit limiet over de afgelopen maand en zou graag een limiet hoger spelen dan NL5.

Ik heb echter het één en ander te verbeteren met betrekking tot de pokermindset, ik mag nog wel eens tilten en als dit gebeurt cash ik daarna alles uit en laat ik ongeveer vijf euro over. Met deze vijf euro bouw mijn bankroll dan vaak weer uit naar ~ 50 euro en begint het verhaal weer opnieuw. Afgelopen maandag 23 april was het weer zover! Nadat ik 10 euro down was en nog een badbeat kreeg flipte ik en drukte ik weer op de cash out knop en weg was het geld.

Voor mij genoeg aanleiding om het eens anders aan te pakken. Ik ben over het algemeen niet zo van de blogs, maar ik realiseer mij dat een blog mij mogelijk wel dwingt tot meer transparantie in mijn spel. Het is dan ook eens hoog tijd dat ik het een kans geef en kijk waar het mij brengt.

Doelen
Gerealiseerd:
✔ Alle basis artikelen doornemen
✔ NL2 Beaten
✔ Een grip krijgen op mijn cash out gedrag(Niet meer uitgecasht sinds begin van het blog)

Huidige doelstellingen
:club: Bedrijfskundige stage met voldoende afronden
:club: Alle BSS bronzen artikelen opnieuw doornemen
:club: Het boek “The poker mindset” lezen
:club: Een betere grip krijgen op tilt
:club: De coaching van Rogier wekelijks volgen
:club: NLH
:club: Discutabele handen zowel op mijn blog als in de beoordelingsfora plaatsen.
:club: NL5 Beaten

Lange termijn doelstellingen
:club: Stof aangaande MTT's doornemen
:club: Kleine MTT’s gaan spelen
:club: NL25 Beaten

Geparkeerde doelstellingen
:club:Een tracked account aanmaken bij WPT
:club: Alle zilver artikelen doorlezen
Strategie
BSS

BRM(komt uit strategie sectie)
NL2 $2
NL5 $5 $150
NL10 $10 $300
NL25 $25 $750
Stoploss
3BI

Beantwoorden
Citeren
21 reacties

Mooi en duidelijk uitgelegd, deze wil ik wel volgen ^^ bij verdere doelstellingen zie ik staan dat je een paar kleine Mtt's gaat spelen. Met welk max. BI en welk BRM ga je daarvoor gebruiken?

Beantwoorden
Citeren
C0rpsbal Topicstarter
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij daar nog niet in heb verdiept. Ik weet dat BRM anders is ivb met variance. één van de redenen dat ik dit even op het lange termijn heb gezet.

Zodra mijn BR over de 125 gaat zal ik mij hier eens in gaan verdiepen en wat artikelen gaan lezen op dit gebied.

Beantwoorden
Citeren
C0rpsbal Topicstarter
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Mijn eerste sessie van vandaag van ongeveer zon 50 minuten 2 buyins up. Redelijk tevreden. Moet zeggen dat ik wel een beetje boven ev run en het wel mee zit momenteel.
Net won / lost: 3,90
EV: 3,10

Hier wat handen

Poker Stars, $0.01/$0.02 No Limit Hold'em Cash, 9 Players

BTN: $1.89 (94.5 bb)
Hero (SB): $3.25 (162.5 bb)
BB: $0.84 (42 bb)
UTG+1: $1.60 (80 bb)
UTG+2: $1.05 (52.5 bb)
MP1: $3.55 (177.5 bb)
MP2: $0.28 (14 bb)
MP3: $2 (100 bb)
CO: $1.39 (69.5 bb)

Preflop: Hero is SB with A T
5 folds, CO raises to $0.08, BTN folds, Hero raises to $0.24, BB folds, CO calls $0.16

Flop: ($0.50) T J 2 (2 players)
Hero bets $0.32, CO calls $0.32

Turn: ($1.14) 5 (2 players)
Hero bets $0.84, CO calls $0.83

River: ($2.80) 3 (2 players)

Results: $2.80 pot ($0.10 rake)
Final Board: T J 2 5 3

Spoiler

Hero showed A T and won $2.70 ($1.31 net)
CO showed K Q and lost (-$1.39 net)

Hero (BTN): $2 (100 bb)
SB: $3.83 (191.5 bb)
BB: $1.89 (94.5 bb)
UTG+1: $2.35 (117.5 bb)
UTG+2: $3.98 (199 bb)
MP1: $1 (50 bb)
MP2: $1.11 (55.5 bb)
MP3: $2.71 (135.5 bb)
CO: $2.29 (114.5 bb)

Preflop: Hero is BTN with 8 Q
6 folds, Hero raises to $0.06, SB calls $0.05, BB folds

Flop: ($0.14) 2 9 7 (2 players)
SB checks, Hero bets $0.12, SB raises to $0.24, Hero raises to $0.50, SB raises to $3.77, Hero calls $1.44 and is all-in

Turn: ($4.02) A (2 players, 1 is all-in)
River: ($4.02) T (2 players, 1 is all-in)

Results: $4.02 pot ($0.14 rake)
Final Board: 2 9 7 A T

Spoiler

Hero showed 8 Q and won $3.88 ($1.88 net)
SB showed 7 7 and won $0.00 (-$2.00 net)

Nu eerst maar is even naar de huisarts en aan mijn haalbaarheids onderzoek werken.

Beantwoorden
Citeren
michel2311
PokerStrategist

Heb niet echt veel FR gespeeld maar beide handen lijken me preflop easy fold te zijn. Ik heb de results niet bekeken maar op de lange termijn ga je met dit soort handen echt geen winst maken. Wat is bijvoorbeeld je plan met AJ als villain hier shoved? Of als je niks hit en OOP zit op de flop? Advies is vooral in het begin de startinghandchart te volgen en geen fancy play doen, is nergens voor nodig op deze limieten.

GL.

Beantwoorden
Citeren

Ik geef michel hier wel gelijk, maar de 2de hand op de button zou ik ook wel eens in de 1 van de 3 ong. raisen. Ook al om niet te voorspelbaar te zijn.

Beantwoorden
Citeren
C0rpsbal Topicstarter
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Bedankt voor de feedback ik zal wat meer handjes posten zo.

q8s first in op de button lijkt me redelijk standaard. Ik moet toegeven dat mijn reraise met ato idd erg loose is. Mijn reraise was dan ook een pure bluff. Ik had toevallig stats op hem en ik dacht dat hij bijna altijd ging folden daar.

Villian callde echter wat mij verbaasde. Ik vond dat ik hier nog weel een CB kon wagen aangezien hij ws all in was gegaan met QQ+. Ik dacht niet dat hij zou callen met minder dan AQ+ en zette hem op 77+ AQ+. Na zijn call was ik er vrij zeker van dat hij hier een gutshot had. Ik zat helaas wel fout.

Beantwoorden
Citeren
C0rpsbal Topicstarter
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Na weer flink te hebben gespeeld flink op en neer gegaan uiteindelijk 1 BI down. Moet wel zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben in mijzelf, veel rare moves gemaakt en dan voornamelijk mijn river bet met de AJ hand die ik nooit had mogen maken. Ik weet niet precies meer wat mijn gedachtegang daar was maar het ken niet al te best zijn geweest.

Hier een aantal handjes vooral die AJ is compleet verkeerd gespeeld achteraf mijn aces had ik gewoon moeten 3betten en 88 had ik eerder moeten reraisen zodat ik beter wist waar ik stond in de hand.

:facepalm:

BTN: $7.30 (365 bb)
Hero (SB): $2.27 (113.5 bb)
BB: $6.76 (338 bb)
UTG+1: $1.29 (64.5 bb)
UTG+2: $2.07 (103.5 bb)
MP1: $1.96 (98 bb)
MP2: $2.26 (113 bb)
MP3: $1.91 (95.5 bb)
CO: $2 (100 bb)

Preflop: Hero is SB with A J
2 folds, MP1 calls $0.02, 4 folds, Hero raises to $0.08, BB folds, MP1 calls $0.06

Flop: ($0.18) A 3 J (2 players)
Hero bets $0.16, MP1 calls $0.16

Turn: ($0.50) 7 (2 players)
Hero bets $0.60, MP1 calls $0.60

River: ($1.70) 2 (2 players)
Hero bets $1.12, MP1 calls $1.12 and is all-in

Results: $3.94 pot ($0.14 rake)
Final Board: A 3 J 7 2

Spoiler

Hero showed A J and lost (-$1.96 net)
MP1 showed 7 T and won $3.80 ($1.84 net)

BTN: $4.93 (246.5 bb)
SB: $1.98 (99 bb)
BB: $5.78 (289 bb)
UTG+1: $1.03 (51.5 bb)
UTG+2: $2.16 (108 bb)
MP1: $1.76 (88 bb)
Hero (MP2): $2.46 (123 bb)
MP3: $1.55 (77.5 bb)
CO: $0.96 (48 bb)

Preflop: Hero is MP2 with A A
UTG+1 folds, UTG+2 raises to $0.06, MP1 folds, Hero calls $0.06, 5 folds

Flop: ($0.15) 3 Q 5 (2 players)
UTG+2 bets $0.14, Hero raises to $0.28, UTG+2 raises to $0.64, Hero raises to $2.40 and is all-in, UTG+2 calls $1.46 and is all-in

Turn: ($4.35) K (2 players, 2 are all-in)
River: ($4.35) Q (2 players, 2 are all-in)

Results: $4.35 pot ($0.15 rake)
Final Board: 3 Q 5 K Q

Spoiler

UTG+2 showed K K and won $4.20 ($2.04 net)
Hero mucked A A and lost (-$2.16 net)

BTN: $1.81 (90.5 bb)
Hero (SB): $2.91 (145.5 bb)
BB: $2.12 (106 bb)
UTG+1: $2.61 (130.5 bb)
UTG+2: $5.11 (255.5 bb)
MP1: $2.06 (103 bb)
MP2: $2.29 (114.5 bb)
MP3: $2.37 (118.5 bb)
CO: $2.41 (120.5 bb)

Preflop: Hero is SB with 8 8
UTG+1 raises to $0.06, UTG+2 calls $0.06, 2 folds, MP3 calls $0.06, 2 folds, Hero calls $0.05, BB calls $0.04

Flop: ($0.30) 8 9 K (5 players)
Hero checks, BB checks, UTG+1 checks, UTG+2 checks, MP3 bets $0.08, Hero calls $0.08, BB calls $0.08, 2 folds

Turn: ($0.54) 2 (3 players)
Hero bets $0.26, BB calls $0.26, MP3 raises to $0.74, Hero calls $0.48, BB folds

River: ($2.28) 2 (2 players)
Hero checks, MP3 bets $0.70, Hero raises to $1.72, MP3 calls $0.79 and is all-in

Results: $5.26 pot ($0.18 rake)
Final Board: 8 9 K 2 2

Spoiler

Hero showed 8 8 and won $0.00 (-$2.37 net)
MP3 showed 9 9 and won $5.08 ($2.71 net)

Duidelijk nog veel werk aan de winkel

Beantwoorden
Citeren
ninjaconsul
Oldschool Grinder

Succes! Ik zou wel niet meer uitcashen wanneer je de bankroll hebt om NL5 te spelen. Het is nog weinig geld en het duurt gewoon heel lang om een bankroll goed op te bouwen. Als je je spel wil verbeteren moet je van zodra je de bankroll hebt upmoven en leren aanpassen aan de sterkere tegenstanders op de hogere limieten.

Ik vind de AJ hand wel goed gespeeld. Je hebt top two pair, er liggen geen straights, dus hij zou hier nog de river kunnen callen met een zwakkere hand. Andere handjes zijn standaard setups, dus toch goed als je op die sessie maar 1bi down bent.

Beantwoorden
Citeren
michel2311
PokerStrategist

Met die AJ hand zou ik ook broke gaan. 2 pair op dit board is gewoon vaak de beste hand.

AA is preflop natuurlijk een 3bet en dan op een 4bet shove.

88 zou ik op de flop altijd valuebetten op de flop. Met een check mis je hier vaak value.

Beantwoorden
Citeren
C0rpsbal Topicstarter
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Ben het met je eens. Wat doen we trouwens met een minraise reshove het ruikt gewoon naar aces. Folden hier of toch shoven?

Hero (BTN): $3.64 (182 bb)
SB: $1.83 (91.5 bb)
BB: $0.92 (46 bb)
UTG+1: $2.78 (139 bb)
UTG+2: $1.93 (96.5 bb)
MP1: $1.63 (81.5 bb)
MP2: $2.53 (126.5 bb)
MP3: $4.57 (228.5 bb)
CO: $2.41 (120.5 bb)

Preflop: Hero is BTN with K K
2 folds, MP1 raises to $0.04, MP2 folds, MP3 calls $0.04, CO folds, Hero raises to $0.18, 2 folds, MP1 raises to $1.63, 2 folds

Results: $0.43 pot
MP1 mucked and won $0.43 ($0.25 net)

Beantwoorden
Citeren
michel2311
PokerStrategist

Kings en aces fold ik preflop nooit. Ik vind het dan alleen maar prettig dat villain allin gaat of mij tot een push verleidt. En ja je loopt soms tegen een paar azen maar vaak genoeg zul je ook AK, AK, QQ en nog veel slechter zien.

Vooral niet laten beinvloeden door de keren dat je verliest met dit soort handen. Op de lange termijn zijn dit je meest winstgevende handen.

Beantwoorden
Citeren
Orodin
PokerStrategist

Hey C0rpsbal,

Leuk, nog een FR BSS'er erbij. Zal je blog gaan volgen.

Heb de handen even bekeken, maar vind ze voor 't merendeel niet beroerd gespeeld. Die KK-hand zou ik echter nooit folden, om de reden die Michel al aangeeft. Je kan tegen azen oplopen, maar onthoud dat zij met KK ook altijd broke zullen gaan tegen jouw AA. Dat heft elkaar dus enigszins op. En zeker als je in de gaten houdt dat ze vaak nog wel iets lichter broke zullen gaan preflop, heb je hier gewoon een easy +EV call.

Succes! :)

Beantwoorden
Citeren
C0rpsbal Topicstarter
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door Orodin
Hey C0rpsbal,

Leuk, nog een FR BSS'er erbij. Zal je blog gaan volgen.

Heb de handen even bekeken, maar vind ze voor 't merendeel niet beroerd gespeeld. Die KK-hand zou ik echter nooit folden, om de reden die Michel al aangeeft. Je kan tegen azen oplopen, maar onthoud dat zij met KK ook altijd broke zullen gaan tegen jouw AA. Dat heft elkaar dus enigszins op. En zeker als je in de gaten houdt dat ze vaak nog wel iets lichter broke zullen gaan preflop, heb je hier gewoon een easy +EV call.

Succes! :)

Tof, ik heb jouw blog een tijdje geleden gelezen, wel leuk dat we op het zelfde limiet spelen. WS zullen we vaak in vergelijkbare spots terecht komen en kunnen we misschien nog het één en ander van elkaar leren. Ik zag al dat je redelijk wiskundig speelt terwijl ik momenteel nog wat meer op mijn gevoel speel. Ik zie je aan de tafels! :P

Beantwoorden
Citeren
Orodin
PokerStrategist

Mja dat wiskundige aspect is vooral bij het analyseren van handen achteraf hoor.
Het is niet zo dat ik tijdens het spelen van een hand een concrete range kan inschatten en dat meteen goed weet hoeveel equity ik tegen die range precies heb ofzo.

Maar goed, al doende leert men :)

Beantwoorden
Citeren
C0rpsbal Topicstarter
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Ik heb nu een tijdje zoom gespeeld en opzich bevalt het mij wel. Ik denk alleen dat er meer geld te halen valt op normale ring games. Ik heb nu beide een tijdje geprobeerd en ik overweeg om weer over te stappen naar de normale FR tables.

Daarnaast wat zijn goede stats voor op de HUD voor beginners. Ik heb nu VPIP, PFR, 3b, WTS, fold to CB flop , fold to CHR flop.

Beantwoorden
Citeren
ninjaconsul
Oldschool Grinder

Ik zou zeker nog foldto3bet, flopcbet en AF in je hud plaatsen.
Daarmee heb je meer dan genoeg.

"Fold to checkraise flop" zou ik niet in mijn hud steken, omdat je hier al een echt grote sample voor nodig hebt en die stat op fr sowieso vertekend is. In HU denk ik wel dat hij zeer nuttig is.

Gemiddeld speelt een FR speler 15/11, daarvan cbet hij zo'n 65%. De helft van de tijd zal zijn tegenstander IP zitten en hem dus niet kunnen checkraisen. Dus als een gemiddelde tegenstander hem 15% van de tijd checkraist (wat veel zou zijn) dan is hij op 1000 gespeelde handen maar 5 keer gecheckraisd geweest. (1000*0,11*0,65*0,5*0,15)
Om enige relevantie te hebben moet je al zo'n 10K handen hebben. Komt er nog bij dat die stat vertekend wordt door acties in blind battles en blind vs button.

Beantwoorden
Citeren
C0rpsbal Topicstarter
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Goed, bedankt ninja daar kan ik iets mee :) ga zeker de stats hanteren die je genoemd hebt.

Verder nog wel wat gespeeld maar de database van HM manager deed wat vaag, dus ben er niet aan toegekomen handen via PS te converten. Iemand nog opinies over zoom vs normal?

Beantwoorden
Citeren
Orodin
PokerStrategist

Ik gebruik zelf de volgende:

1: Name / hands
Name: zodat je zeker weet dat de juiste stats bij de juiste persoon staan.
Hands: zodat je je stats kunt baseren op het sample dat je hebt. Stats op een sample van 20 handen zijn immers een stuk minder betrouwbaar dan stats op een sample van 2k handen.

2: VPIP / PFR / Limp-fold / 3bet / FoldTo3bet
VPIP/PFR: spreekt voor zich.
Limp-fold: als die erg hoog is, kun je erg veel isoleren en veel potjes preflop oppakken.
3bet / fold to 3bet: spreekt voor zich.

3: AF / FlopCbet / FoldToFlopCbet / TurnCbet / FoldToTurnCbet
AF: geeft postflop agressie weer (gebruik de achterliggende pop-up om zijn AF per street te bekijken).
FlopCbet: Hoe hoger, hoe vaker ze ook bluf-cbetten. Handig in combinatie met TurnCbet (als FlopCbet bijvoorbeeld erg hoog is en TurnCbet erg laag, geeft dat aan dat ze op de turn een stuk eerlijker spelen, waardoor je bijvoorbeeld veel kunt floaten, om na een check op de turn te stabben).
FoldToFlopCbet: Hoe hoger, hoe minder vaak jouw Cbets zullen slagen tegen die tegenstander.
TurnCbet: zie FlopCbet.
FoldToTurnCbet: Ook weer handig in combinatie met FoldToFlopCbet. (Voorbeeld: FoldToFlopCbet is erg laag, maar FoldToTurnCbet is erg hoog: geeft aan dat ze vaak graag nog 1 kaart willen zien. Hitten ze op de turn niet, dan geven ze vaak op.)

4: WTSD / W$SD
WTSD: Geeft aan hoe vaak ze naar showdown gaan. Hoe hoger deze is, hoe lager hun W$SD veelal is en hoe minder sterk jouw hand in feite hoeft te zijn om veel showdowns te kunnen winnen.
W$SD: Geeft aan hoe vaak ze de hand wonnen wanneer de hand naar showdown ging. Hoe hoger deze is (let wel: over een groot sample!), hoe minder licht je broke moet willen gaan bij agressie op de river.

Over al deze stats is nog veel meer te zeggen dan ik hier heb geschreven. Zelf vind ik dit een prettige HUD om mee te werken, maar het is vooral de diverse stats in combinatie met andere stats die je veel informatie zullen geven.

Beantwoorden
Citeren
C0rpsbal Topicstarter
C0rpsbal
Oldschool Grinder

Wow, netjes ik denk dat ik hier voorlopig wel even mee uit de voeten kan. Bedankt!

Beantwoorden
Citeren