Oorspronkelijk gepost door disox
Nogmaals; geen idee of ik iets zinvol typ, weinig geslapen & weinig concentratie
Het gaat er niet om of het profitabel is om met AK te 3betten of niet, maar om waar je het meeste profit uit haalt.
Uiteraard zal AK 3betten profitabel zijn, maar dit wil niet zeggen dat dit het MEESTE profit oplevert.
Dit is ook niet wat ik beweer, ik begrijp heel goed het verschil tussen EV+ en EVmax. Ik gaf niet toevallig een range op waartegen AK redelijk voorligt. Dit is in mijn ervaring zo'n beetje de grens waaronder flatten profitabeler wordt. Dit is een puur subjectieve inschatting en het staat je vrij hier een andere mening over te hebben.
Door te flatten haal je uit een groot deel van zijn range meer value, omdat ze die gewoon zouden gefold hebben tegen een 3bet.
Dit is zo'n statement die juist klinkt, maar die niet noodzakelijk relevant juist is. Als hij fold tegen een 3bet pik je immers altijd 4,5bb op (wat je tegen een deel van zijn range niet zal halen bij een flat), en als hij called zal de average potsize een pak hoger liggen en heb je initiatief. Dit zijn factoren die niet zomaar moeten worden genegeerd. Poker is geen spel van 'meer value uit meeste range', maar van 'max value uit totale range'
Handen zoals bijvoorbeeld ATs die een A hit op de flop, haal je makkelijk 2 straten value uit terwijl je met een 3bet juist een kleine pot preflop opgepakt zou hebben.
Dit is correct, maar geeft wederom maar een zijde van het verhaal weer. Je zal immers maar 12% van de keren een A hitten. In het merendeel van de gevallen ga je OOP zitten zonder veel gehit te hebben en zonder villain dominated te hebben. Dit geldt ook voor een 3bet, maar daar heb je wel het initiatief en als je ze dominated hebt, gaat al het geld erin.
Ik ben mij welbewust van de voor en nadelen van 3betten en flatten.
En lol:
Als dat zo is, heb je eigenlijk niet veel aan 3bet/broke, omdat villain hier te tight zal 4betten om dit profitabel te maken. (tenzij misschien als hij min 4bet en je nog FE hebt bij een shove)
Volgens mij onderschat jij de waarde van AK enorm, de gemiddelde micro reg (lol) gaat preflop broke met QQ+ & AK.
Tegen deze range kan je gewoon niet 3bet folden, omdat je te goede equity hebt.
Dit is simpelweg onjuist. Tegen de range die je zelf opgeeft heb je 40% equity. Voor 4bet broke profitabel te maken moet je 44% equity hebben (89 callen om 0,5+11+100 te winnen). Daarom kan deze move alleen profitabel zijn als villain ook handen als AQ begint te shoven, of als je FE hebt door je 5bet. (wat ik niet weet door gebrek aan ervaring, zoals eerder gezegd).