Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

outs tellen

12 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
680 Weergaven

Boek van jan meinert:Wat doe je met kaarten die weliswaar je hand verbeteren maar aan het eind niet per se een winnende hand vormen? Starthand QJo flop 984rainbow,een 10 geeft je een hoge straat waar dat je waarschijnlijk zult winnen.Maar nu kun je verder kijken:een boer of een vrouw op de turn of de river geeft je een hoog paar.Dat zijn nog eens 6 outs,maar zul je met deze 6 outs ook winnen?Tenslotte kan de tegenstander ook een hoger pocketpair hebben.Wat doe je met deze hybrid outs,je rekent ze eenvoudig als halve outs. Wat ik hier niet begrijp dat ze de kaarten halveren vanwege de kans dat anderen een hoger overpair zouden hebben,moesten er nu tekenen zijn preflop door Villian positie in combinatie met inzetpatroon bv zou ik het begrijpen maar er staan wel geen inzetten bij omdat het juist over outs tellen gaat maar dan zouden ze toch eerder de nadruk moeten geven dat ze het halveren vanwege de straatkans(draw) die de tegenstander zou kunnen hebben als de Q of J valt? Bij Pokerstrategie.com heb ik toch een paar voorbeelden gezien:Starthanden KQo flop JT5rainbow,daar worden KQ ook gehalveert,dat zal dan wel van die straatkans zijn toch?staat er niet echt duidelijk op.Dus ik denk als de flop sterk verschillen van waarde bv257rainbow en je hebt QJo dat je 6 voledige outs hebt,als dat zo is wat doe je dan met flop 258rainbow en je hebt QJo stel dat zijn range die richting uitwijst 9T moet je dan ook halveren of bij meerdere spelers? (dyslexie)srry dat ik het zo ingewikkelt vraag. groeten mathias

Beantwoorden
Citeren
11 reacties
kennethjeu

Volgens mij zit het zo in elkaar:

Outs ga je tellen als je in een pot zit waarvan je denkt dat je achter staat op de hand van je tegenstander, anders kan er geen sprake zijn van outs. Een out staat gelijk aan een kaart die je de winnende hand geeft (of toch een hand waarvan jij denkt dat ze de winnende hand is).

Aan de hand van de hoeveelheid outs die je hebt, kun je je pot-odds gan berekenen en dus een beslissing maken of je al dan niet wiskundig mag callen op een bet van de tegenstander. Als je dus outs hebt waarvan je niet zeker bent dat ze je de winnende hand geven (er is bv kans dat de tegenstander een hoger pair heeft dan toppair die op tafel zou vallen) dan kan je de outs wat afzwakken door ze bijvoorbeeld te halveren. Dat halveren van je outs zorgt er voor dat je geen te grote bets kan callen als je niet zeker weet of die outs je de winnende hand zou geven.

Het halveren doe je dus elke keer dat je niet zeker bent van het feit of die out je daadwerkelijk de winnende hand zal geven of niet.

EDIT: Het artikel De Wiskunde van het Pokeren - Odds en Outs is zeker een aanrader als het over Odds en Outs gaat :)

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

K bedankt daar heb ik wat aan,dus de meningen gaan verschillen naarmate hoe goed de pokerspeler de situatie kan inschatten,maar meestal zal dat standaart niet veel verschillen?Tot dinsdag ga ik alles proberen onder de knie te krijgen van outs en odds en pot odds,dat deel van poker is lastig voor erin te krijgen, toch alvast bedankt voor dit antwoord Kenneth :)

Beantwoorden
Citeren
EevQQ

Zou wel alinea's en wat meer leestekens gaan gebruiken voortaan want dit leest niet heel relax.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Oorspronkelijk gepost door EevQQ
Zou wel alinea's en wat meer leestekens gaan gebruiken voortaan want dit leest niet heel relax.

Ja khad het achteraf gelijk ook gezien,kga der wa beter opletten. groeten mathias

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Voorbeeld Pokerstrategy.com artikel odds en outs:Starthand 56s flop JsTsTo.Je hebt een flushdraw,waarbij meschien 6 tot 7 outs tellen omdat hij niet zo hoog is. Vannaf welke waardekaart tel je ze volledig mee?Ik vind het toch wel een beetje vreemd dat ze outs aftrekken omdat hij niet zo hoog is?In andere voorbeelden heb ik het anders gezien. Als ik hier outs zou aftrekken zou het toch via die full house zijn die erover komt maar dat is dan toch ook wel wat raar want je kunt moeilijk raden welk pocketpair villian in zijn hand heeft en welke van jou soort die niet mag komen voor je flush te maken. Dat is dan het laatste dat ik ga nodig hebben over outs te tellen.Kan iemand mij assist geven en het even ontrafelen.Dan kan ik morgen aan de pot odds beginnen. ?( :f_grin: Grtz mathias

Beantwoorden
Citeren
Starhood

Oorspronkelijk gepost door Andrelan
Ja khad het achteraf gelijk ook gezien,kga der wa beter opletten. groeten mathias

Voorbeeld Pokerstrategy.com artikel odds en outs:Starthand 56s flop JsTsTo.Je hebt een flushdraw,waarbij meschien 6 tot 7 outs tellen omdat hij niet zo hoog is. Vannaf welke waardekaart tel je ze volledig mee?Ik vind het toch wel een beetje vreemd dat ze outs aftrekken omdat hij niet zo hoog is?In andere voorbeelden heb ik het anders gezien. Als ik hier outs zou aftrekken zou het toch via die full house zijn die erover komt maar dat is dan toch ook wel wat raar want je kunt moeilijk raden welk pocketpair villian in zijn hand heeft en welke van jou soort die niet mag komen voor je flush te maken. Dat is dan het laatste dat ik ga nodig hebben over outs te tellen.Kan iemand mij assist geven en het even ontrafelen.Dan kan ik morgen aan de pot odds beginnen. ?( :f_grin: Grtz mathias

Haha en de post erna doe je het wéér :coolface:

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Khad het geprobeert voor het in elinea*s te zetten EevQQ maar het is er anders opgekomen maar je kan het bekijken als je op quote klickt,ik zie het nu toch. groeten mathias

Beantwoorden
Citeren
kennethjeu

In dat voorbeeld speel je in een 5-way pot met 6high flush en donkt er een speler potsize. Dat zorgt ervoor dat je eigenlijk niet echt veel waarde kan hechten aan een flush die je dan zou hitten omdat die tegenstander makkelijk een flush kan hebben die de jouwe verslaat (en daar geraak je nog moeilijk van weg, dus verlies je veel geld).

Dus waarom discounten ze in dat voorbeeld?
1) Je zit OOP
2) Je zit in een 5-way pot
3) Een 6-high flush is in zo'n pot niet echt de nuts te noemen

Je kan dus beter hier al beslissen om gewoon de ene big blind die je in de pot hebt gestoken te laten gaan dan jezelf uit positie in een gedomineerde pot te steken (een paar dat je zou hitten is niets waard en een flush kan heel makkelijk gedomineerd zitten)...

Beantwoorden
Citeren
kennethjeu

Khad het geprobeert voor het in elinea*s te zetten EevQQ maar het is er anders opgekomen maar je kan het bekijken als je op quote klickt,ik zie het nu toch. groeten mathias

Alinea's maak je door het gebruik van ENTER, niet door zoveel spaties te zetten ;)

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Oorspronkelijk gepost door kennethjeu
In dat voorbeeld speel je in een 5-way pot met 6high flush en donkt er een speler potsize. Dat zorgt ervoor dat je eigenlijk niet echt veel waarde kan hechten aan een flush die je dan zou hitten omdat die tegenstander makkelijk een flush kan hebben die de jouwe verslaat (en daar geraak je nog moeilijk van weg, dus verlies je veel geld).

Dus waarom discounten ze in dat voorbeeld?
1) Je zit OOP
2) Je zit in een 5-way pot
3) Een 6-high flush is in zo'n pot niet echt de nuts te noemen

Je kan dus beter hier al beslissen om gewoon de ene big blind die je in de pot hebt gestoken te laten gaan dan jezelf uit positie in een gedomineerde pot te steken (een paar dat je zou hitten is niets waard en een flush kan heel makkelijk gedomineerd zitten)...

Ja dat is echt super,dat vult mijn ontbrekende informatie perfect aan en nog meer!

Juist een klein iets die mij binnenschiet,die 6 en 7 outs dat je wel moet meerekenen dat dient ervoor als de tegenstander geen fullhouse heeft dat hij laag inzet bv een testinzet of zo onder valuebet dat meegaan toch wel kan lonen?
Of omgekeerd als jij de full house hebt laag inzetten dat meegaan loont voor iemand dat zijn flush mesch.. gaat hitten.

Kweet nu niet als ik het goed uitgelegt heb van de hoogte van de inzet,kga dat achter pot odds of tijdens eens goed bestuderen.

Mooie voorzet richting Pot odds Kenneth :)

Beantwoorden
Citeren
kennethjeu

Je tegenstander kan daar ook gewoon betten met 2pair en trips he :) die versla je wel met je flush... Maar omdat je niet zeker bent van het feit of die flush (als je hem hit) of het wel de beste hand zal zijn, verlaag je het aantal outs en daardoor verlaag je het maximum bedrag dat je nog wil callen (outs => pod odds)

Beantwoorden
Citeren