Gegroet iedereen,
gisterennacht na weer een verliessessie niet in slaap geraakt en dan maar eens een beetje aan het rekenen geslagen naar de wiskundige achtergrond van de SSS...
Eerst en vooral is mijn eerste vraag: Kloppen mijn berekeningen? Ik heb namelijk maar een zeer beperkte kennis van kansberekening dus vraag me af of hier uberhaupt wel iets van klopt...
De hoofdvraag die ik mezelf stelde toen ik hieraan begon was: Hoeveel marge heeft SSS om lucratief te zijn?
Daarom als beginpunt: hoeveel betaal je per 99 handen?(hou hierbij rekening dat het gaat om de 9 handed tafels die nu nieuw zijn op partypoker, en daarom dus 99 ipv 100 handen).
Dan kom je uit 16.5BB/99handen oftewel bv op NL10 1.65$.
De volgende vraag die ik dan stel is: hoeveel handen speel ik er op 99?
adhv de starthandenkaart gaan we dan rekenen(+de percentagegegevens voor elke hand gevonden in het boek van Phil Gordon):
Vroege positie: JJ, QQ, KK en AK: 3%(kans om deze te krijgen)
Middenpositie: 99, TT en AQ: 2.1% MAAR dit is het percentage dat je die handen krijgt en die je dus in beide early position moet folden. Dus is je hand maar in 7 van de negen gevallen goed dus doen we 2.1% x (7/9)= 1.63%
Late positie: 77,88,AJ en KQ: 3.3% maar deze handen zijn slecht in 4 vd negen posities goed dus 3.3%x(4/9)= 1.47%
Brengt me op een totaal van 6.1% handen die je zal mogen spelen ofwel 6.035 van de 99(ofwel dus 6).
Hier komt wel nog eens bovenop dat er maar 5combinaties van de 12 mogelijke nog speelbaar zijn na een reraise.
Dus, als we kijken naar de situatie waarin je nooit gereraised wordt moet je dus van de 6 handen die je speelt op 99 met 1 allin gaan en winnen(met minstens een stack van 17BB(om rekening te houden met rake)) om al gewoon status quo te draaien. Hier komt dan nog bij dat mensen niet mogen folden op je raises want dan verdien je ook enkel maar blinds...
Mijn vraag hierbij, indien de berekeningen correct zijn: is dat dan echt genoeg om van een winstgevende strategie te praten? Ik wil wel ook direct duidelijk maken dat ik hierbij niemand in twijfel wil trekken maar dat ik deze cijfers, indien correct, wel heel erg ontnuchterend vind...
Als je dan weet dat de meeste pokerschrijvers aanraden om en bij de 30% handen te spelen vind ik dit toch wel heel erg weinig... Maar het blijft natuurlijk een makkelijke strategie om als beginner aan te leren, dat absoluut wel!!
Grtz,
Nox