Ga naar het forum
SSS: de wiskunde er...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] SSS: de wiskunde erachter, vraagjes!!(specifiek voor 9handed)

10 Berichten
6 Gebruikers
0 Reacties
651 Weergaven

Gegroet iedereen,

gisterennacht na weer een verliessessie niet in slaap geraakt en dan maar eens een beetje aan het rekenen geslagen naar de wiskundige achtergrond van de SSS...

Eerst en vooral is mijn eerste vraag: Kloppen mijn berekeningen? Ik heb namelijk maar een zeer beperkte kennis van kansberekening dus vraag me af of hier uberhaupt wel iets van klopt...

De hoofdvraag die ik mezelf stelde toen ik hieraan begon was: Hoeveel marge heeft SSS om lucratief te zijn?

Daarom als beginpunt: hoeveel betaal je per 99 handen?(hou hierbij rekening dat het gaat om de 9 handed tafels die nu nieuw zijn op partypoker, en daarom dus 99 ipv 100 handen).
Dan kom je uit 16.5BB/99handen oftewel bv op NL10 1.65$.

De volgende vraag die ik dan stel is: hoeveel handen speel ik er op 99?

adhv de starthandenkaart gaan we dan rekenen(+de percentagegegevens voor elke hand gevonden in het boek van Phil Gordon):
Vroege positie: JJ, QQ, KK en AK: 3%(kans om deze te krijgen)

Middenpositie: 99, TT en AQ: 2.1% MAAR dit is het percentage dat je die handen krijgt en die je dus in beide early position moet folden. Dus is je hand maar in 7 van de negen gevallen goed dus doen we 2.1% x (7/9)= 1.63%

Late positie: 77,88,AJ en KQ: 3.3% maar deze handen zijn slecht in 4 vd negen posities goed dus 3.3%x(4/9)= 1.47%

Brengt me op een totaal van 6.1% handen die je zal mogen spelen ofwel 6.035 van de 99(ofwel dus 6).

Hier komt wel nog eens bovenop dat er maar 5combinaties van de 12 mogelijke nog speelbaar zijn na een reraise.

Dus, als we kijken naar de situatie waarin je nooit gereraised wordt moet je dus van de 6 handen die je speelt op 99 met 1 allin gaan en winnen(met minstens een stack van 17BB(om rekening te houden met rake)) om al gewoon status quo te draaien. Hier komt dan nog bij dat mensen niet mogen folden op je raises want dan verdien je ook enkel maar blinds...

Mijn vraag hierbij, indien de berekeningen correct zijn: is dat dan echt genoeg om van een winstgevende strategie te praten? Ik wil wel ook direct duidelijk maken dat ik hierbij niemand in twijfel wil trekken maar dat ik deze cijfers, indien correct, wel heel erg ontnuchterend vind...

Als je dan weet dat de meeste pokerschrijvers aanraden om en bij de 30% handen te spelen vind ik dit toch wel heel erg weinig... Maar het blijft natuurlijk een makkelijke strategie om als beginner aan te leren, dat absoluut wel!!

Grtz,

Nox

9 reacties

je hebt ook nog de freeplays en later ook nog winstgevende steal en resteal situaties

volgens mij heb je ook nog limpsituaties met PP's in late posities in geschikte potten

die 30% van de handen kun je alleen winstgevend spelen als je voldoende implied odds hebt imo

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

hey anunaki, thx vr de respons...

mjah, die 6% houd idd enkel rekening met de basis en niet met freeplays en steals en resteals...

Limpsituaties met PP in late posities ben ik nog niet tegengekomen in de artikels, vanaf waar vind je die mss?

Lijken de berekeningen je trouwens te kloppen?

Nox

Oorspronkelijk gepost door NoxInvictus

Limpsituaties met PP in late posities ben ik nog niet tegengekomen in de artikels, vanaf waar vind je die mss?

Nox

Die hebben gestaan in de Bronze sss chart van Leo.. maar waar die te vinden is weet ik niet. Mss dat iemand hem nog eens online kan zetten?

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen! :)

@ anunaki, die limpsituaties komen naar mijn ervaring wel maar erg weinig voor, bijna verwaarloosbaar.

LaughingMan85
Elite Grinder

die 6% klopt wel ongeveer denk ik, uit mijn eigen ervaring speel ik zo een 7% van mijn handen. Dat is natuurlijk weinig maar je moet je geen zorgen maken om op de lage limieten value uit deze handen te halen want daar spelen ze zo loose en callen ze je raises/all ins met de raarste handen.
Op de hogere limieten wordt het dan ook steeds belangrijker om steals en resteals in je spel beginnen te incorpereren om winstgevend te spelen omdat je op die manier toch weer een 'free' orbit kunt maken.
Kijk ook zeker eens naar de video's van DeKuip over blindbash en flop-steal, op die manier verdien je ook weer een paar BB extra.
Het zit allemaal in de details uiteindelijk denk ik, daarom dat je ook snel veel geld kunt verliezen met leaks.

MeanGreen
PokerStrategist

De silver chart staan ze in: Pairs 22-66 mag je limpen met minimaal 3 limpers voor je, AX suited vanaf 4 limpers, suited connectors 76s en hoger vanaf 5 limpers.

De echte steal theorie staat pas in Gold artikelen en is bijna niet relevant op NL10.

op de laagste limieten zitten zoveel donks (die je door goede tafelselectie kan bespelen), dat 6% ws ruim voldoende handen is om winst te maken

kom je wat hoger komen die dingen erbij die ik eerder postte

ik heb hier mensen flink wat winst zien maken met de SSS, dus ik zou me geen zorgen maken

NLDPeter
PokerStrategist

6 handen van de 99 is 6 keer zo veel als die ene hand die je nodig hebt om break even te draaien. en iemand die je aanraad om als beginner op een fullring tafel 30% van je handen te spelen zou geen pokerboeken mogen schrijven.

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

@NLDPeter: goed punt, maar de pokerboeken zijn meestal ook niet echt geschreven voor complete beginners dusjah...mss fout van mij om aan te nemen dat dat van toepassing was...

je zegt idd dat 1 hand maar 1/6 van de mogelijkheden is om break even te draaien maar probleem is wel dat die handen ofwel niet gecalled worden of gedonked worden en dat kan al snel een serieuze knak op korte termijn bezorgen...
Maar idd: op lange termijn lijkt het wel zo dat het bijna niet anders kan dan lichtjes winstgevend te draaien...

Ivm tafelselectie: ik kan uit ervaring zeggen dat het op PP bijna onmogelijk is om een tafel te vinden die aan de voorwaarden van de SSS voldoet...
Je zou slechts aan tafel mogen gaan met 2 andere SSS'ers maar dat gebeurt toch echt wel heeeeeel erg zelden... Heb daarom ook men criteria uitgebreid naar het feit dat er 4big stacks aan tafel moeten zitten minimum...(is op zich te doen omdat veel van de shortstackers op PP niet de echte strategie gebruiken en dus slecht SSS'en...)

@Meangreen: thx voor de tip, ga die direct eens opzoeken, die chart!!

Nog mensen die iets bij te dragen hebben?

Nox

@ meangreen: waar is die silver chart te vinden? zou je me hem kunnen sturen of online kunnen zetten? :)

ThX!!