Ga naar het forum
Steals en Resteals

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Steals en Resteals

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Reacties
567 Weergaven
NLdutchies

Ik zit al een tijdje met een vraag over steals van de blinds. Het is me niet helemaal duidelijk of je nu je raise moet aanpassen van 4x BB naar 3x BB. Als ik de strategie goed lees moet dit wel.

Maar dan zit ik direct met een andere vraag. Open ik dan al mijn handen waar nog niemand voor me geweest is met 3x BB. Want het is anders wel heel overduidelijk als je de ene keer met 4xBB opend en de andere keer met 3xBB dat je aan het stealen bent.

Ik kan me namelijk zoiets uit een van de video's ook herinneren. Maar weet het niet zeker. Kan iemand me hier wat duidelijkheid over geven.

Dan nog een andere vraag. In de strategie wordt aangeven dat er nog niemand voor je in het spel mag zitten. Maar het gebeurd zo vaak dat er 1 vanuit de early postion limped als je net kaarten hebt waarmee je kan stealen. Is het dan verstandig om te doen of kan je beter een ronde afwachten.

Dan nog even een vraag over als jezelf in de blinds zit en ze proberen te stealen. Vaak fold ik omdat ik niet de handen heb van de startkaart. Maar soms weet je gewoon dat ze stealen. Is het verstandig om soms ook met wat mindere handen een 3bet te doen als je het idee hebt dat iemand probeert te stealen. Of verlies je daar op den duur meer geld mee als dat je oppikt.

Een aantal vraagjes over blind steals omdat ik nu al merk dat ik anders vaak geld laat liggen, maar het moet denk beter kunnen.

Alvast bedankt,

Roland

8 reacties
shevas7

ik denk dat deze video heel interessant is voor jou
video

NLdutchies Topicstarter
NLdutchies

Net de video bekeken en is zeker de moeite waard. Ga dit zeker ook proberen. Maar mijn vraag blijft dan nog steeds of het met 3xBB of 4xBB het beste is. Want zoals ik het bekijk is dit ook gewoon een steal dus zou ik de strategy volgen en 3xBB raisen.

Wanneer de hierboven genoemde randvoorwaarden vervuld zijn kun je stealen. Nu is het echter de vraag hoe een dergelijke steal eigenlijk moet worden uitgevoerd. Als shortstack raise of fold je preflop alleen. Bij het stealen zal dat niet veranderen. Ook hier open je met een raise, maar niet met de gebruikelijke 4BB maar slechts met 3BB. Ook hiervoor zijn er meerdere redenen:
* 1. Je stealt met duidelijk meer handen dan je normaal gezien zou raisen. Daarom zullen je tegenstanders zich aanpassen en ook met duidelijk meer handen restealen. Op resteals zul je dan vaak moeten folden en wel beduidend vaker dan wanneer je normaal raiset omdat je normaal gezien slechts de sterkste handen raiset. Hier raise je ook zwakkere handen, die het niet goed doen tegen een resteal. Wanneer je nu dus slechts naar 3BB in plaats van naar 4BB hebt geraised, heb je jezelf na de fold een big blind bespaard. Dit zal zich op de lange termijn in je winrate weerspiegelen.
* 2. Daarbij kan je tegenstander ook minder winstgevend tegen je restealen omdat hij met een resteal slechts 3 in plaats van 4BB kan winnen. Je vergroot dus ook de kans dat je steal succesvol zal zijn.
* 3. Je steal hoeft minder vaak te slagen om winstgevend te zijn. Je kunt dit wiskundig berekenen wanneer je de volgende formule gebruikt:

Maar raise je dan ook al je andere handen waar nog niemand inzit met 3xBB vanaf de late posistion. Dus ook bv. AA. Want zou je deze opeens met 4xBB raisen valt dit wel erg op natuurlijk.

Verder een hele leerzame video die zeker van pas gaat komen.

Alvast bedankt.

Roland

shevas7

Als je stealt met kaarten die je normaal niet speelt met SSS dan raise je 3 BB vanuit late position, maar je zal dan idd ook 3BB moeten raisen met je AA en alle andere starthanden die je speelt, anders zou het natuurlijk te veel opvallen.

NLdutchies Topicstarter
NLdutchies

Ik heb net de video gevonden waar dit ook wordt uitgelegd. Hier wordt inderdaad ook alle handen vanuit de late postition met 3xBB gespeeld.

Het is deel 5 van de I play nano stakes: I play nano stake deel 5

Ik ga het blindbashen dan ook maar doen met 3xBB. Dan valt daar niks vanuit te lezen.

Alvast bedankt voor de reactie

Roland

MeanGreen

Een ander argument is ook dat door de 3BB te gebruiken het minder vaak hoeft te lukken om winstgevend te zijn.

Als het 2 op de 3 keer lukt om te stealen levert dat 2x1,5BB = 3BB op, die 1 op de 3 keer dat het niet lukt betaal je 3BB. Bij een 3BB bet hoef je dus maar 66% van de keren met succes te stelen.

Bij 4BB en hetzelfde percentage van 66% levert dat nog steeds 3BB op, maar kost het de keer dat het niet lukt 4BB. Hier is 66% succes met stelen dus niet genoeg.

Aan de andere kant zit er bij alle bets vanuit late position wel minder geld in de pot als er een flop komt, maar dat heeft (als het goed is) minder nadelig effect dan de 4BB steal. Precieze argument weet ik niet meer, DeKuip heeft het vast behandeld.

NLdutchies Topicstarter
NLdutchies

In de video van de kuip gebrukt hij een 4xBB steal. Ik ga de 3xBB steal maar aanhouden en de rest van mijn handen ook zo spelen vanuit de late position.

Ik ben nu een en ander aan het uitproberen en moet zeggen dat het er tot nu toe goed uitziet. Het enige tricky deel is als je wel gecalled wordt. Maar ook hier zie ik duidelijk vooruitgang.

Sinds kort gebruik ik ook wat stats en moet zeggen dat op deze manier redelijk voorspelbaar wordt of ze de hand gaan folden. Helemaal als je al wat meer gegevens hebt van bepaalde spelers.

In ieder geval al bedankt voor de reacties.

Roland

MeanGreen

Denk er aan dat als je gecalled wordt je kan overwegen 'gewoon' een c-bet te maken. Je tegenstander kan toch je hand niet zien en zal de flop net als altijd ook 2/3 van de tijd missen. Als je nooit c-bet na een steal, maar wel met een echte hand dan gaat dat natuurlijk ook opvallen.

NLdutchies Topicstarter
NLdutchies

Klopt dat is ook zo'n beetje standaard dat als er 1 meespeelt ik een c-bet doe. Maar wat ik merk is dat als ze je callen pre-flop ze ook callen post flop. Dan heb je op de turn eigenlijk maar 2 mogelijkheden en dat is check/(fold/call) of all-in en vooral dat laatste is lastig als je niks gehit hebt.

Maar het zijn situaties die niet standaard zijn en meer uitzondering. Wat ik heb gezien is dat de rode lijn in ieder geval een opgaande lijn is gaan vertonen. Dat geeft wel een goed gevoel. Zag er zo dramtisch uit een lijn die steeds verder de min in ging.

Ik ga er verder mee aan de slag. Kijken of de we de opgaande lijn kunnen vasthouden.

Roland