Ga naar het forum
vraag EV-berekening

Meldingen
Alles wissen

vraag EV-berekening

9 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
1,171 Weergaven
RAU4ever

Ik probeer de hele ochtend eigenlijk al met wiskunde de equity te berekenen in een vreemde 4-bet call spot die ik hier op het forum gezien heb. Dat gaat echter volledig mis heb ik het idee. Ik ga het voorbeeld wat vergemakkelijken, zodat het makkelijker rekent.

Flop: T62 r (pot: $10)
Stacks zijn effectief nog $15
Hero: AK
Villain: JJ-QQ, AK

Stel (gaat er even niet over of het een goede line is, maar puur voor het uitrekenen) ik wil flop $5 betten en turn dan $10 all-in.

Wat ik wil doen:
Ik wil uitrekenen of bet flop, push turn +EV is (bijv. t.o.v. van EV-neutrale cf flop)

Aannames: (wederom: kan volledig niet realistisch zijn, gaat het niet om).
1) Met AK gaat hij 33% van de gevallen flop floaten en turn folden tegen een push als hij niet hit. 67% van de gevallen fold AK tegen een c-bet van ons.
2) JJ-QQ gaat villain perfect spelen, d.w.z. als een K of een A hit gaat villain folden.
3) villain raiset flop niet, en wij betten als eerste op de turn.

Hoe ik het probeer te doen:
Er zijn 9 combinaties voor AK = 43% van de tijd
A 1/3 float: 0.43 * 0.33 = 14% van de tijd
- 9% hitten we beide op de turn en splitten pot. 0.09*0.14 = 1%
- 91% hitten we niet en fold hij tegen push op turn. 0.91*0.14 = 13%
B 2/3 fold to c-bet: 0.43*0.67 = 29% van de tijd

Er zijn 12 combinaties voor JJ-QQ = 57% van de tijd.
13% van de tijd hitten we turn en fold JJ-QQ: 0.13 * 0.57 = 7% van de tijd
13% van de tijd hitten we de river en zijn we al AI: 0.13 *0.57 = 7% van de tijd
74% van de tijd verliezen we de rest van de stack. 0.74* 0.57 = 42% van de tijd.

VRAAG 1
De vraag waar ik vooral mee zit is met welke bedragen nu de bovenstaande percentages te vermenigvuldigen. Is dat
a) de grootte van de pot op dat moment. ($10 op de flop; $20 op de turn; $40 bij all-in)
b) de grootte van de pot op dat moment - de inzet die wij zelf in totaal in de pot hebben gestopt. ($10 op de flop; $15 op de turn; $25 bij all-in)
c) de grootte van de pot op dat moment - de inzet die wij zelf na de flop in de pot hebben gestoken. ($10 op de flop; $20 op de turn; $30 bij all-in).
d) nog weer anders.

VRAAG 2:
Hoe werkt equity als we de pot splitten (in 1% van de gevallen als we beide AK hebben en de turn beide hitten). Welk bedrag gebruiken we dan om met de percentages te vermenigvuldigen?
a) pot
b) 1/2 pot, want we splitten
c) (pot - bet op turn) / 2
d) (pot / 2) - bet op de turn
e) enz.

Ik kom er gewoon niet meer uit. Als het helemaal verkeerd is wat ik doe, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Zou het wel graag zelf willen kunnen uitrekenen namelijk! Bedankt voor alle hulp!

Beantwoorden
Citeren
8 reacties
Rogier

ik ben geen math expert, maar denk 1) A en 2)B :)

denk dat t enige wat je hoeft uit te rekenen:
1) kans dat je pot oppakt zonder SD @ flop
2) kans dat je pot oppakt zonder SD @ turn
3) kans die je hebt om pot te winnen bij SD na turn allin

Beantwoorden
Citeren
RAU4ever Topicstarter
RAU4ever

Goed punt over %won @flop en @turn etc. Dat rekent (en schrijft!) een stuk makkelijker.

Ik heb ondertussen uitgevogeld dat het wel 1)B moet zijn (alleen $ wat je kan winnen, zoals implieds). en dat voor 2 hetzelfde geldt. Komt nog net niet helemaal uit, maar denk dat dat aan de afronding van de percentages ligt.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Beantwoorden
Citeren
trezzor

Hoi, Wat je wil weten is hoeveel je verliest of wint in een bepaalde situatie. Vervolgens kijk je naar hoe vaak dit voorkomt ten opzichte van de rest en wil je op lange termijn winst maken. Je moet dus als je wint meer of vaker winnen dan wanneer je verlies.

Als ik namelijk 9 keer $5,- kan winnen en daarvoor moet ik 1 maal $40,- verliezen vinden we dat een goede deal. Net als wanneer we 1 maal $50,- kunnen winnen en we daarvoor 9 keer $5,- moeten verliezen.

Juist doordat je alle mogelijkheden al uitgeschreven hebt hoef je het alleen nog maar in te vullen: (Ik heb je tekst even uit de qoute gehaald om het duidelijke aan te passen.) (Ook neem ik even de rake niet mee.)

Er zijn 9 combinaties voor AK = 43% van de tijd
A 1/3 float: 0.43 * 0.33 = 14% van de tijd
- 9% hitten we beide op de turn en splitten pot. 0.09*0.14 = 1%
De investering die nog moet doen is $5,- op de flop en $10,- op de turn is $15,-.
Je krijgt vervolgens $20,- uit betaald. (De pot is op dat moment $10,- plus jouw bet $15,- plus zijn geld $15,- is $40,- gesplit maakt $20,-.)
Je wint hier dus $5,-. (Maal 1% is $0,05)

- 91% hitten we niet en fold hij tegen push op turn. 0.91*0.14 = 13%
Investering is $15,-.
Uitbetaald is $30,- ($10,-(begin pot) + $10,- (Jouw $5,- bet op de flop + zijn $5,- call) + $10,- (Jouw turn bet).)
Winst is $15,- maal 13% = $1,95

B 2/3 fold to c-bet: 0.43*0.67 = 29% van de tijd
investereing = $5,-.
Uitbetaald = $15,-.
Winst is $10,- maal 29% = $2,90

Er zijn 12 combinaties voor JJ-QQ = 57% van de tijd.
13% van de tijd hitten we turn en fold JJ-QQ: 0.13 * 0.57 = 7% van de tijdinvestering = $5,- + $10,- = $15,-
Uitbetaling = $30,- ($10,- pot + jouw $15,- + zijn flop call $5,-)
Winst = $15,- maal 7% = $1,05

13% van de tijd hitten we de river en zijn we al AI: 0.13 *0.57 = 7% van de tijdInvestering = $15,-.
Uitbetaling is $40,-.
Winst is $25,- maal 7% is $1,75.

74% van de tijd verliezen we de rest van de stack. 0.74* 0.57 = 42% van de tijd.
Investering = $15,-.
Uitbetaald = $0,- (je verlies namelijk)
Verlies = $15,- maal 42% = $6,30

totaal krijg je dan:
+$0,05
+$1,95
+$2,90
+$1,05
+$1,75
- $6,30
Totaal: $1,40 Dit win je op langere tijd gemiddeld per pot. Dus wanneer al je aannames kloppen is dit een goede lijn om te volgen. (Waarbij wel de note moet worden gemaakt dat er mogelijk nog betere lijnen zijn)

Een andere note. Wanneer je dit soort berekeningen wilt maken waarom maak je persentages. (Ik heb ze voor nu aangehouden). Je kan ook gewoon met breuken werken. Bijvoorbeeld: 9 combinaties AK en 12 QQ+JJ Dit wil zeggen dat 9/21 AK is en 12/21 QQ of JJ. Vervolgens 1/3 float. Dit maakt 1/3 * 9/21 = 3/21 (=1/7) float. Op dat moment zitten er nog 45 kaarten in het deck waarvan 4 A of K en de rest niet. Dit maatk 4/45 hit en 41/45 niet hit. Dus float met hit wordt 1/7 * 4/45 = 4/315

Beantwoorden
Citeren
trezzor

Ik zit net te bedenken dat dit statement niet klopt:

13% van de tijd hitten we de river en zijn we al AI: 0.13 *0.57 = 7% van de tijd

in 2/45 gevallen zijn we op de turn namelijk dood. (Wanneer hij een set maakt op de turn.)

Beantwoorden
Citeren
RAU4ever Topicstarter
RAU4ever

Ja, precies. Je hebt helemaal gelijk, ook wat de set op turn betreft. Ging me vooral om het op een goede manier uit te rekenen :). Percentages vind ik zelf altijd handiger, breuken duizelen me soms een beetje :P. Dank je!

Beantwoorden
Citeren
DeLau

Hey,

ik heb het even in CREV ingegeven. EV van flopbet: 1,57$ en EV van turnbet: 3,31$.

[IMGM] [/IMGM]

Denk dat het wel moet kloppen. Ik heb ingegeven dat villain turn callt met TP+ en rest foldt. Klopt right?

Beantwoorden
Citeren
RAU4ever Topicstarter
RAU4ever

Interessante tool, misschien wel wat voor later. Tnx.

Beantwoorden
Citeren
DeLau

Jep, heel interessant! Ben het zelf nog een beetje aan het ontdekken.

Ik heb nog wat verder geprutst met die hand. Ik heb het percentage waarmee BTN AK callt op de flop eens laten varieren. Dit is #1 in onderstaande tabel. Daaruit blijkt dus dat ie best 100% kan callen, ook al foldt ie turn 100% vs jouw bet als ie niet hit met AK.

edit: klopt niet wat ik hierboven zeg. Dacht er vandaag nog over na en is totaal niet logisch. Zonet de simulatie eens opnieuw gedaan en villain haalt maxEV als ie 0% callt met AK, wat wel logisch is. Zoals ik zei, ik ben maar wat met de software aan het prutsen. :P

Beantwoorden
Citeren