Ik probeer de hele ochtend eigenlijk al met wiskunde de equity te berekenen in een vreemde 4-bet call spot die ik hier op het forum gezien heb. Dat gaat echter volledig mis heb ik het idee. Ik ga het voorbeeld wat vergemakkelijken, zodat het makkelijker rekent.
Flop: T62 r (pot: $10)
Stacks zijn effectief nog $15
Hero: AK
Villain: JJ-QQ, AK
Stel (gaat er even niet over of het een goede line is, maar puur voor het uitrekenen) ik wil flop $5 betten en turn dan $10 all-in.
Wat ik wil doen:
Ik wil uitrekenen of bet flop, push turn +EV is (bijv. t.o.v. van EV-neutrale cf flop)
Aannames: (wederom: kan volledig niet realistisch zijn, gaat het niet om).
1) Met AK gaat hij 33% van de gevallen flop floaten en turn folden tegen een push als hij niet hit. 67% van de gevallen fold AK tegen een c-bet van ons.
2) JJ-QQ gaat villain perfect spelen, d.w.z. als een K of een A hit gaat villain folden.
3) villain raiset flop niet, en wij betten als eerste op de turn.
Hoe ik het probeer te doen:
Er zijn 9 combinaties voor AK = 43% van de tijd
A 1/3 float: 0.43 * 0.33 = 14% van de tijd
- 9% hitten we beide op de turn en splitten pot. 0.09*0.14 = 1%
- 91% hitten we niet en fold hij tegen push op turn. 0.91*0.14 = 13%
B 2/3 fold to c-bet: 0.43*0.67 = 29% van de tijd
Er zijn 12 combinaties voor JJ-QQ = 57% van de tijd.
13% van de tijd hitten we turn en fold JJ-QQ: 0.13 * 0.57 = 7% van de tijd
13% van de tijd hitten we de river en zijn we al AI: 0.13 *0.57 = 7% van de tijd
74% van de tijd verliezen we de rest van de stack. 0.74* 0.57 = 42% van de tijd.
VRAAG 1
De vraag waar ik vooral mee zit is met welke bedragen nu de bovenstaande percentages te vermenigvuldigen. Is dat
a) de grootte van de pot op dat moment. ($10 op de flop; $20 op de turn; $40 bij all-in)
b) de grootte van de pot op dat moment - de inzet die wij zelf in totaal in de pot hebben gestopt. ($10 op de flop; $15 op de turn; $25 bij all-in)
c) de grootte van de pot op dat moment - de inzet die wij zelf na de flop in de pot hebben gestoken. ($10 op de flop; $20 op de turn; $30 bij all-in).
d) nog weer anders.
VRAAG 2:
Hoe werkt equity als we de pot splitten (in 1% van de gevallen als we beide AK hebben en de turn beide hitten). Welk bedrag gebruiken we dan om met de percentages te vermenigvuldigen?
a) pot
b) 1/2 pot, want we splitten
c) (pot - bet op turn) / 2
d) (pot / 2) - bet op de turn
e) enz.
Ik kom er gewoon niet meer uit. Als het helemaal verkeerd is wat ik doe, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Zou het wel graag zelf willen kunnen uitrekenen namelijk! Bedankt voor alle hulp!