Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

Edge in Sng Wiz

20 Berichten
5 Gebruikers
0 Reacties
1,112 Weergaven
Nagger82
Oldschool Grinder

Hellow,

Bij het evalueren van Sng's (bvb in Sng Wiz) kun je een edge ingeven. Kunnen we hier standaarden gebruiken ? Vooral in vroege positie met weining chips 4-6BB heb ik moeite om de negatieve edge te bepalen om zo een - EV push te rechtvaardigen.

Op het handbeoordelingsforum las ik al -0.3 voor Early position -EV shoves maar ook al meer en minder. Is er iemand die hiervoor wat richtlijnen kan geven ?

Thx Nagger

Beantwoorden
Citeren
19 reacties
ViperPP
Oldschool Grinder

Titel zou eigenlijk moeten zijn 'Edge in SNGWiz' want dit heeft niets te maken met je edge die je hebt tov andere spelers in een STT.

Edge is eigenlijk een kunstmatige parameter die je toelaat van de beslissing van SNGWiz te tweaken zodat hij in sommige situaties toch licht -EV beslissingen aanbeveelt of omgekeerd licht +EV situaties afraadt. Dat heeft alles te maken met het feit dat je na de berekende hand nog een hoop handen te spelen hebt (als je niet bust) die ook een bepaalde EV hebben. Men spreekt dan over Future EV.

Hierbij zijn 2 zaken belangrijk: je positie tov de blinds, en de grootte van je stack. Als je UTG zit, dan ga je de volgende hand blinds moeten betalen, waardoor je sowieso al EV verliest en het dus beter kan zijn van nu een licht negatieve EV spot te nemen. Met een grootte stack wil je dan weer niet licht +EV spots nemen omdat je met die grote stack in de volgende handen ook nog heel wat kan doen en wellicht spots zult hebben die meer +EV zijn.

SNGWiz houdt sowieso al met beide rekening om zelf een Edge voor te stellen in elke hand. Hoe hij dat doet kun je zelf nakijken en zelfs aanpassen. Ga hiervoor naar Tools -> Default Edge... en daar zie je hoe de edge verandert met verschillende stacksize (x-as) of verschillende positie (rood = UTG, groen = UTG+6).

EDIT: nog niet goed wakker, en je post maar half gelezen. Zie nu dat je wel doorhebt wat edge doet. Maar ik zal mijn post nu niet helemaal editeren, kan nog handig zijn voor andere mensen :). Belangrijk voor jou is dus wel dat je begrijpt dat SNGWiz hier sowieso al rekening mee houdt. Ik zou dan eventueel gewoon de Default Edge tweaken en zeker niet per hand dat gaan doen. Het is sowieso al moeilijk genoeg om je tegenstander(s) op een range te zetten dat je het nog niet moeilijker moet maken door ook nog een edge te willen vastleggen, wat nog veel theoretischer is.

Beantwoorden
Citeren
Nagger82 Topicstarter
Nagger82
Oldschool Grinder

Hoi Viper ,

Mijn vraag is eigenlijk wat goede standaard edge settings zijn voor 10 mans turbo Sng's in Sng Wizard.

Kun je hier richtlijnen ingeven. Ik postte ook enkele -EV pushes in handbeoordingenforum waarbij ik het gevoel heb dat ik ze kan maken maar Wiz ze mij afraadt.

Ik wil te weten komen of ikzelf tighter moet gaan schuiven of ik wiz anders moet tweaken. Want het zijn allemaal vrij ingewikkelde berekening die ik niet kan/wil maken.

Grts Nagger

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Zoals ik dus zei biedt SNGWiz zelf standaard waarden aan. Ik zou me daar gewoon aan houden.

Je ROI gaat echt geen sprong van 1% maken omdat je de edge een klein beetje verandert. Sowieso gaat het hier immers om handen die kantje-boordje zijn en waarvan de EV van een call/push heel dicht licht bij de EV van een fold.

Ik zou me dus ook niet teveel blindstaren op die Edge, maar eerder beginnen met zien dat je geen andere handen hebt waar je beslissing veel forser afweek van wat Wiz aangaf.

Beantwoorden
Citeren
Nagger82 Topicstarter
Nagger82
Oldschool Grinder

Hier heb ik een edge van -3,4% nodig volgens Wiz, terwijl dit een no brainer shove is .

Dus de standaard edge die Wiz voorstelt is mssch toch nog zo goed niet.

Grts Tom

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

interessante vraag wel.

Eerst even 2 links waar ik edge al een beetje besproken heb:
-ev pushes UTG in 9man sng met 5bb's
rare situatie in wizard

Heb even geen tijd op het werk

kan hier later nog wel even op terug komen.

hm, toen ik dit opende was er nog geen reactie gekomen :)
Later eens doornemen

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Ik weet nog niet zo of dit zo een no-brainer push is hoor. Bij een Fold verlies je slechts 80 chips en kan je nog altijd op 2 dingen hopen: a) dat er nu iemand bust, of b) dat je in de BB (waar je sowieso ATC zult moeten callen) toch een redelijke hand oppikt waar je meer EV zult hebben dan bij een push nu.

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door Nagger82
Hier heb ik een edge van -3,4% nodig volgens Wiz, terwijl dit een no brainer shove is .

Dus de standaard edge die Wiz voorstelt is mssch toch nog zo goed niet.

Grts Tom

Als je hier bij mensen zit die weten hoe push/fold werkt, dan zou je hier moeten folden. Als je bij mensen zit die weaktight spelen, moet je pushen.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door Qubie
-ev pushes UTG in 9man sng met 5bb's

Uiterst interessante berekening deed je daar. Stom dat ik destijds niet gezien heb.

Het is me onduidelijk hoe SNGWiz je EqF% berekent want de ranges die je daar heeft zijn volgens mij gewoon de call/repush ranges van de villains tov jouw push. Als jij foldt, gaan de ranges van de tegenstanders heel anders worden, en die bepalen ook in grote mate je EqF%. Extreem voorbeeld, als je in dit 44-voorbeeld zou weten dat de andere spelers heel loose shoven en callen, dan is je EqF duidelijk veel hoger omdat de kans reëel is dat iemand gaat busten en je zeker ITM zit.

Ik zal eens moeten zoeken hoe SNGWiz juist EqF% berekent.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door djpj1111
Als je hier bij mensen zit die weten hoe push/fold werkt, dan zou je hier moeten folden. Als je bij mensen zit die weaktight spelen, moet je pushen.

Het is eerder: als je hier tegen mensen zit die geen ICM kennen, zou je beter folden.

Het draait ook grotendeels om future EV en dat voorbeeld van Qubie hierboven in een andere thread, illustreert zeer goed hoe SNGWiz blijkbaar toch veel te conservatief is.

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

die 44 hand zou ik graag de ranges eens zien als je niet in de hand zit. onderaan bij opponent ranges. Bij zo extreme icm moet je die zo goed als zeker allemaal aanpassen, ook de overcall ranges en zo.

Die Eqf% wordt berekent aan de hand van de opponent ranges als hero fold.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door Qubie
Die Eqf% wordt berekent aan de hand van de opponent ranges als hero fold.

Welke ranges? Zoals ik in jouw opgerakelde thread ook aangeef, kan (hoop ik) SNGWiz hier helemaal niet de call/repush ranges nemen. Maw bij elk mogelijk scenario zou je eigenlijk met andere ranges moeten werken. Dus vraag me af welke ranges SNGWiz dan daadwerkelijk gebruikt.

Het voorbeeld in deze thread is wellicht minder geschikt om dit te illustreren omdat de ranges voor een repush wellicht niet zo fel verschillen van de ranges van een openpush omwille van het feit dat UTG hier zo short is. Maar je 98s voorbeeld in die andere thread is een heel mooi voorbeeld van hoe SNGWiz hopelijk compleet andere ranges gebruikt als jij foldt. Maar welke ranges, daar heb ik het raden naar.

Beantwoorden
Citeren
nvdbpoker
Oldschool Grinder

Het lijkt mij hier wel dat de cal ranges niet echt correct ingesteld staan daar je als 2 de en 3 de in chip stack nooit zo licht gaat afcallen zoals hier wel is aangegeven en de bb als big stack je daar eigenlijk in 100% van de gevallen moet callen.
Ik denk zelf da je de button en de sb gerust een range van rond de 10% kan geven.
Maar hectisch wel een fold omdat de kans dat de button of sb bust nog reëel is

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Klopt, die ranges zijn wel onrealistisch wijd. Ging ook mijn eerste reactie zijn, maar wat blijkt, zelfs als je BU en SB veel tightere ranges geeft, dan blijft je pushrange nog altijd pakken tighter met slechts push vanaf 99 bvb.

Beantwoorden
Citeren
Nagger82 Topicstarter
Nagger82
Oldschool Grinder

Als shorty moet ik hier toch tekenen voor een flip met 44. Ik ben dood aan het bloeden. Eigenlijk wil ik hier best wel een 50% call.

Wat is beter :

- nu 44 vs ATC villain voor pot : 2980 chips (net 1770 chips) (Multiway zie ik het niet snel gaan)
- next orbit committed ATC Hero vs Villain (die gemiddeld voor zal liggen, want ze zijn nog met 3) : 2580 chips (net 1450 chips)

Het is misschien niet ICM correct berekend maar ik denk dat iedereen hier wel de logische van een -EV push inziet gezien de bubble situatie en de blinds.

Kom deze spot in 100 Sng's tegen en je heist je meer ITM als je pusht dan als je hier fold.

Right ?

Grts Nagger

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door ViperPP

Oorspronkelijk gepost door djpj1111

Het is eerder: als je hier tegen mensen zit die geen ICM kennen, zou je beter folden.

Hoezo, eerst zeiden we nog 'icm is simpelweg een model om chips naar $ te converteren, en wordt vaak 'verkeerd' gebruikt als synoniem voor push fold'?

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Ik had niet zozeer over de semantiek van ICM (vs push/fold) maar gewoon het feit of tegenstanders sowieso ICM kennen en weten dat ze bvb supertight moeten callen omdat jij bijna dood bent.
Maar 'k denk dat we uiteindelijk wel allebei hetzelfde bedoelden :).

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

Ik denk dat dit al een stuk beter gaat zijn.
Hier zijn alle overcalls aangepast en de ranges als hero fold. Vooral die stonden standaard extreem hoog, maar ik zie btn en sb daar nooit 60% pushen.

Zeker bij extreme icm situaties moet je die goed aanpassen. Maakt een huge verschil

[imgm] [/imgm]

De equity fold was veel te hoog in sngwiz met standaard waarden omdat de ander spelers te veel allin gingen.

Beantwoorden
Citeren
Nagger82 Topicstarter
Nagger82
Oldschool Grinder

Als ik het goed begrijp :

- Ja past alle calling ranges aan volgens je zelf zou callen of reads hebt op Villains
- Je geeft jezelf een edge naargelang de spelsituatie.

- De ranges :

Ik heb al vaak gemerkt dat de standaard voor rebound ranges in de BB ongeveer de helft is van de pushing range van Villain. Bvb. : Push vanuit BU met 10 BB's is 20% (Ax ; KTs+ ; ...) ; jij kun callen met 10% (AT+ ; 55+). Hoe adjusten :
- In de small blind zou ik gemiddeld naar een vierde gaan (door minder investering en risico op overcall) ; Op de BU ga je nog tighter, vaak geeft Sng Wiz hier 3% calling ranges, tenzij villains echt short zijn. Ik echter call ook vaak looser wanneer ik weet dat regs met 10 BB's in mp heel wijd beginnen schuiven.

- Met minder BB's (effectieve stack) looser callen (door investering blind). Je gaat niet looser dan 50% van villain zijn range callen omdat je stack kleiner is. In zijn range houdt je rekening met stacksizes en 50% is 50%. Het je bvb maar eff stack van 5BB's , dan weer je dat villain tot 100% kan schuiven. Adjust dan tot een 50% calling range (Ax ; Kx ; Q5 ; ...).

- Edge:

Ik heb hier al gelezen dat je jezelf een stadaard edge kunt geven op villains omdat je veronderstelt bent toch iets wijzer te worden van heel deze community. Ik weet niet hoevel de standarrd edge is aan een tefel met bvb 3 regs en 6 idiots.

Anderzijds kun je ook volgens de spelsituatie je edge negatief zetten om een - EV shove te verantwoorden. Ik weet niet of we hier standaarden kunnen voor definiëren. Ik doe toch een poging.

- Wanneer je first to act bent (UTG) : van -0.3 tot -1.0 :

- Als Hero is : Midstack eerder richting -0.3 (risk reward ratio is hier niet goed) ; Shortstack : eerder richting -1.0 (future folding equity) ; Bigstack : Eerder -0.3 (je bully power zul je wel in je ranges verwerken, ik denk dat je als bigstack veel edge moet nemen.

- Als spelsituatie is : Deepstack eerder richting -0.3 ; Shortstack eerder richting -1.0 ; Midstack ook richting -0.3

Wat vinden jullie van deze redenering ? Zijn -0.3 tot -1.0 de juiste waarden ?

Grts Nagger

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

Eerst en vooral. It depends.

2d: De edge in sngwiz heeft niets te maken met jouw edge tegenover de tafel (ik zal dit heroEdge noemen). Het is eigenlijk contraproductief om de heroEdge mee te nemen in de wizEdge aangezien je heroEdge in de pushfold fase komt van hoe goed je ranges zijn om te pushen en pushes te callen.
Als je de wizEdge zou aanpassen omdat je een bepaalde heroEdge zou hebben dan maak je je ranges slechter en daarmee daalt ook je heroEdge.

Wiz kan echt alleen maar 1 hand in een vacuum berekenen. Om dit te compenseren heeft wiz een soort factor ingebouwd en die een beetje een verkeerde naam gegeven.

Over de rest van de vraag komt it depends het meest in de buurt.
Je kan berekenen hoeveel edge je moet instellen.
-ev pushes UTG in 9man sng met 5bb's <- Dit toont een beetje hoe het moet. Voor compleet te zijn zou je elke situatie moeten uitplotten en berekenen. Aangezien je vrij veel moet speculeren over ranges en dat je meestal heel veel verschillende situaties hebt kan dit vlug vrij complex worden.

Als midstack op utg en met een shortstack erin op de bubble zal ik geen negatieve edge nemen. En zo zijn er nog wel een paar situaties. In het geval van de 44 kan ik gerust tot -1 gaan. Ik denk dat zelfs -2 in zo'n extreem geval zeker niet not done is.

Ik zet het zelden lager dan -0.30 eigenlijk. Alleen zijn er inderdaad situaties waar je je het kan veroorloven. Hoe short je bent en Als de blinds eraan komen. Ik neem hier niet alleen de factor hoeveel big blinds je hebt. Ik bedoel als iedereen 5bb's heeft hoef je ook geen te grote edge te nemen. Als je de enige shortstack bent daarentegen.

Beantwoorden
Citeren