Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

Indepent Chip model, wanneer toepassen?

14 Berichten
4 Gebruikers
4 Reacties
931 Weergaven

Ik had hier ooit een vraag erover gesteld maar kan het niet vinden vandaar nieuwe thread. (het is nu wel een andere vraag met zelfde onderwerp)

Wanneer pas je ICM situatie toe? alleen in de bubble fase?

voor een voorbeeld: ik speelde sataliet en er waren nog 3 spelers over tot de bubble fase.

Ik had in de midden positie A k off. met M van ongeveer 4? push ik 25K all in. BB had iets van 50K.

SB/BB 8000/16000

Wat gebeurde er, BB ging mee, villian callt mijn all in met 8 4.

Mijn all in is iets meer dan 2x BB, maar met 8 4 kun je toch niet spelen?

Daarom mijn vraag: wanneer en welke handen pas je ICM toe?

Beantwoorden
Citeren
13 reacties
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Hallo Free4Nothing

Ik heb de thread verplaatst naar de SNG en toernooien sectie, omdat ik deze vraag er wat beter vind passen.

Het hangt er sterk vanaf welke toernooivorm of SNG je speelt, maar over het algemeen toepas je ICM zeker aan de finale tafel van een toernooi toe en ook vaak al bij de laatste 2 tafels. Zo pas je bij een 9 mans SNG altijd ICM toe bij je beslissingen.
84 zou ik zelfs als er geen ICM zou spelen niet callen tegen jouw stack. Dus de speler heeft waarschijnlijk geen idee waarmee hij bezig is.

Ik hoop je hier al een beetje mee geholpen te hebben, maar mocht je nog meer vragen hebben stel ze dan gerust.

Groetjes,
SDK1987

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Hoi

Bedankt voor de reactie en de link

Ik grind 2,50 180m toernooien. ICM is toch $ev?
stel dat je in de vroege fase een beslissing moet maken met A 10 tegen een random speler op utg die tilt all in gaat.
( utg had in de hand daarvoor verdubbeld tot 3K, daarna 1,5k verlies tegen andere speler, dus zijn laatste 1,5k tegen mij met A 10)
(iedereen foldt tot bb)

Wat is dan je beslissing qua ICM of pas je hem niet toe? en waarom?

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Bij een 180 mans is tot de laatste 18 spelers ongeveer ICM gelijk aan cEV. Al zal rond de money bubble de ICM ook heel even meespelen, maar dat is vaak te verwaarlozen. Aangezien we met een top heavy prijzenstructuur te maken hebben en dan is het behalen van een top 3 positie belangrijker dan een min-cash.

Bij jouw voorbeeld zou ik een Cev beslissing maken en tegen iemand die tilt zul je mat AT een profitabele call maken en je nog ver van het geld verwijderd bent.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Dat punt verwart mij altijd: Cev en $ev.

Als het volgens Cev goed is dan is het volgens $ev weer niet goed en andersom hetzelfde verhaal.

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

Denk dat sdk daar even mis was. $ev is inderdaad met icm inbegrepen.
Cev is, hmm, wel ja, puur chip ev zonder iets bij.

Beetje raar uitgelegd.

Basicly is er in elke sng en mtt icm in elke beslissing, in elke street behalve wanneer het een winner take all tournament is of je zit heads up.
Alleen zoals sdk zegt is de icm factor verder in het tornooi soms zo laag dat je er niet echt hoeft mee rekening te houden. In principe ga je ook alleen maar icm gaan gebruiken bij push of fold situaties. (met 3bet, 4bet eventueel)
Dit heeft vooral met praktische overwegingen te maken (icm berekeningen duren lang, en voor sommige dingen heb je gesofisticeerde software nodig).

Ik heb zelf weinig ervaring met 180 man sng's maar een manier om een beeld te vormen van hoeveel icm er is met een bepaald aantal spelers is de bubble factor berekenen. Ik heb een post gevonden waar ik dit uitgelegd heb en dit voor een 45man sng gedaan had: Link

Net terug van vakantie, dus kan zijn dat mijn uitleg wat verwarrend of niet compleet is - dat laatste vrijwel zeker. Laat maar weten mocht je vragen hebben

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door Qubie
Denk dat sdk daar even mis was. $ev is inderdaad met icm inbegrepen.
Cev is, hmm, wel ja, puur chip ev zonder iets bij.

Yeah. Had inderdaad Cev i.p.v. $ev moeten staan. Heb dat nu aangepast :f_thumbsup:

Beantwoorden
Citeren
Schijtjong
Legacy Member

Als je op de bubble KK allin callt terwijl je met een ruime stack zit is dat Cev, omdat een KK allin op de lange termijn altijd goed is voor je chips. Maar omdat je op de bubble zit is het -$EV omdat je op de bubble zit. Daar zijn allemaal berekeningen voor maar het komt er op neer dat je nog maar moet zien of je met KK wint, en als je je chips verdubbelt wil dat niet zeggen dat je winkansen verdubbelen.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Maar dan nog mijn vraag, met welke specifieke handen speel je volgens ICM $ev op de bubble en/of middenfase van het toernooi?
A A - K K - Q Q en A K handen zijn voor mij een standaard call op de bubble. maar stel dat je K 10 heb of Q J?

'als je je chips verdubbelt wil dat niet zeggen dat je winkansen verdubbelen.'

Nee maar dan zit je toch goed, ver boven de average stack, en dan heb je ook het voordeel dat de spelers 'bang' voor de bigstack 'bully'

ik vind dit echt verwarrend, want als ik in mijn HEM2 database kijk: Ik push met K J en verliest die hand. dan staat er in HEM2: aantal chips verloren in het rood, maar Cev diff staat groen....

dat snap ik dus niet

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Lastig om te zeggen, omdat het sterk af hoe diep jezelf zit en je tegenstander. Als je bijvoorbeeld de big stack bent en de kleinste stack aan tafel zou pushen zou ik veel wijder callen dan omgekeerd.

De reden dat Cev in het groen staat in HM2 staat is dat KJ ook een bepaalde kans heeft om te winnen. Dus als je de hand verliest run je onder EV of je had 100% kans om te verliezen en dat is Cev diff 0. Mocht je bijvoorbeeld met AA tegen KK de hand winnen dan zal de Cev in het rood staan, omdat je ook zo'n 20% kans had om de hand te verliezen en run je in dit geval boven EV. Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Ik ken nog een voorbeeld. kwam net in me op (live toernooi 1 tafel in amsterdam)

6 spelers van 9 over. ik was op bb met ongevoor 5k stack

sb/bb 300/600

iedereen foldt tot de button. button ging all in met 2,5k. SB fold

en ik had 9 4 in hand. button is redelijk tight. maar had ik moeten callen? van 600 naar 2,5 k is ongeveer4x bb raise zeg maar, en het was all zijn chips.

ik ging folden maar dacht aan ICM $ev en dat ik had moeten spelen.

5k stack, 600 BB, 2,5K callen om stack vergroten naar 7.5K.

hmm?

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Ik weet de prijzenstructuur niet, maar 94 zou voor mij zonder antes in het spel altijd een fold zijn voor 4bb effectief.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

ik ben het vergeten wat de uitbetaling structuur was maar wel dat het 1-3 uitbetaald werd. Inleg 30 euro.

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

met icm $ev ge je tighter moeten callen dan puur Cev. Met 4 big blinds lijkt 94o in chip ev nog een fold. Dan is het dat zeker met icm.

Beantwoorden
Citeren