Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

Principe kwestie

18 Berichten
7 Gebruikers
0 Reacties
2,227 Weergaven
kastanje57
PokerStrategist

In een SnG zijn we met z'n drieën over, blinds 300-600
Ik ben BB met 55 en 5100 chips
Btn (2800) raiset 2 BB, SB (2100) gaat all-in.

Wat doe je hier uit principe?

Callen in de hoop dat de vijven houden en je het toernooi wint?
Mocht 55 verliezen, dan hou je altijd nog chips over.

Folden zodat ze elkaar afmaken en je op zeker tweede wordt?

Beantwoorden
Citeren
17 reacties
Sokzel
Poker Player

wat is de betaaluit

Beantwoorden
Citeren
kastanje57 Topicstarter
kastanje57
PokerStrategist

50%, 30%, 20%

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Heb je een read op BTN ? Want minraisen met een stack van nog geen 5 BB is vaak verdacht.

Nu 55 vind ik hier gewoon veel te zwak tegen twee tegenstanders.

Overigens is dit geen principe kwestie maar pure wiskunde :).

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Heeft inderdaad weinig met principes te maken deze hand.

Je moet hier hele goede reads hebben op beide spelers wil je hier profitabel kunnen pushen en zeker met zo'n minraise van de button voor meer dan de helft van zijn stack dat op een trap kan duiden is het een duidelijke fold of je hebt de button het ook zien doen met marginale handen. Dan zou je nog wel een push kunnen overwegen. Al zal dat met de pushingrange van de SB in het gunstigste geval maar net profitabel zijn.

Dus zonder specifieke informatie zou ik je tegenstanders lekker elkaar het leven zuur maken door te folden :D

Beantwoorden
Citeren
kastanje57 Topicstarter
kastanje57
PokerStrategist

Bedankt voor de antwoorden.

Dit is een situatie die ik wel vaker tegenkom in SnG's en MTT's.

Zo folde ik onlangs nog 66 in een MTT en werd uiteindelijk tweede.
In MTT's is de keuze voor mij dan ook niet moeilijk.
Ik houd over het algemeen 88+, AJ+ aan als call/push range in bovenstaande situatie.

In SnG's is het anders.
Allereerst is het speel nivo een stuk lager.
Er zijn er niet zoveel die push/fold spelen met een M<5.
Die minraise is dus niet verdacht en eigenlijk standaard voor de meesten.

De range van Btn is heel wijd, 40% van de handen.
De range van SB is any pair, ace-rag. Vooral ace-rag handen zijn heel populair vanwege de high-card value.

Vandaar dat ik alles call met 88+ en AJ+.

Moeilijker wordt het met de pairs 77 en lager.
Tot nu toe folde ik deze handen vrijwel standaard.
Op dit nivo (William Hill, $2,40 2x6 jackpot SnG's) merk ik dat een small pair regelmatig de winnende hand blijkt te zijn.

Goed, gisteren weer zo'n spot met 55 die ik netjes folde waar ik de hand direct gewonnen zou hebben tegen AJ en A8.
Even later kreeg ik AA, weer met z'n drieën preflop all-in en de hand verloren aan 2-pair om uiteindelijk gewoon derde te worden. Tsja, dat is poker.

Da ga ik me toch afvragen: Is het niet beter om die small pairs met de ogen dicht gewoon te callen omdat ik sowieso al ITM ben en in de meeste gevallen nog een min of meer speelbare stack van een paar M overhoud.
Is het dan niet beter om dit soort (kleinere) kansen ook mee te nemen?

Ook heb ik geprobeerd om hier de kansberekening op los te laten, zonder resultaat omdat er teveel onzekere factoren zijn.

Beantwoorden
Citeren
wcgrutto
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door kastanje57
Ook heb ik geprobeerd om hier de kansberekening op los te laten, zonder resultaat omdat er teveel onzekere factoren zijn.

imo sla je hier de bal mis, onzekere factoren zorgen net voor kansberekening, als alles zeker was, moet je geen kansen meer berekenen. :coolface:

En zelfs van "zekere" factoren, (40% btn range?, minraise niet verdacht? , ... ) zou ik niet zo zeker zijn.

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

Ik denk dat je grootste fout is dat je nog niet echt in ranges werkt
Je spreekt van A8 en AJ, maar dat is niet hun range. Stel dat de AJ speler zijn range AT+ 66+ is dan lig je enorm achter op zijn range.

+Je hebt ook ICM overwegingen. In deze spots spelen er een paar icm invloeden die er voor zorgen dat je zelfs een stuk moet voorliggen op hun range.

Tenslotte, in het begin is het ok om een vaste range aan te houden voor dit soort situaties. Na een tijdje ga je wel inzien dat elke situatie anders is en je toch wel geld laat liggen als je je niet aanpast aan de exacte situatie.

In jouw voorbeeld, met een minraise en een reraise allin heb je een easy fold.

Beantwoorden
Citeren
kastanje57 Topicstarter
kastanje57
PokerStrategist

Bedankt voor de reacties.

Nu ik er zo over nadenk, is inderdaad mijn grootste fout dat ik maar weinig in ranges denk.
Wanneer ik in mijn stats iemand zie met een VPIP van 18%+, ga ik er van uit dat ie van alles kan hebben. Dan zie ik op de flop en verder wel hoe het er voor staat. Ik heb weinig moeite met postflop play.
Wanneer ik iemand zie met 10% of minder, doe ik het af met vnl. high-card value dus dat is easy play op de flop.
Wanneer ik iemand zo rond de 13% zit, speelt ie ongeveer hetzelfde als mij.

Zo stom als het klinkt, zo denk ik ongeveer. Ik verleg mijn aandacht liever postflop om erachter te komen hoe sterk de hand van de tegenstander(s) is.
Ik heb me eigenlijk nooit heel druk gemaakt om dieper in ranges te gaan denken.

Edit 5 minuten later.
Nu begin ik ook te beseffen waarom ik - meer dan nodig - verlies in de push en fold fase. Een fase waar ik een bloedhekel aan heb vanwege het aantal missers.
Ik heb nog veel te leren. :)

Beantwoorden
Citeren
OmdatHetKan
PokerStrategist

uh volgens mij is het postflop ook wel handig om te weten tegen welke range je zit eerlijk gezegd

Beantwoorden
Citeren
kastanje57 Topicstarter
kastanje57
PokerStrategist

Ik vind het postflop handiger om te weten of mijn tegenstander een sterke hand heeft. Zijn range maakt me daarbij eigenlijk niet uit.
Er zijn vele manieren om dat postflop voor weinig chippies uit te zoeken.

De waarheid gebied te zeggen dat mijn maingame MTT's zijn.
De SnG's speel ik om ervan te leren, vooral omdat ik het gevoel heb in de laatste fase van een MTT tekort te komen.
Ik hoop mbv van SnG's daar meer feeling voor te krijgen.

Echter, zowel in MTT's als in SnG's zijn de push/fold fase een crime voor mij.
Ik hoopte daar beter in te worden maar tot nog toe gaat me dat slecht af.
Ik volg uiteraard de principes op de charts, echter "the feeling" ontbreekt nog.
Ik maak er gewoonte van om op de verkeerde momenten te pushen/repushen.

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Misschien een idee om eens wat handjes te posten op het handbeoordelingsforum ;)

Beantwoorden
Citeren
kastanje57 Topicstarter
kastanje57
PokerStrategist

Ik heb in het verleden wel handen gepost maar tegenwoordig heb ik dat rare history format van i-poker. Dat zijn .XML programma files waar ik niks mee kan.
Ik begrijp jouw belang bij de beoordelingen doch ik heb slechte ervaringen met diverse posts. Ik voel er niet veel voor om weer neergesabeld te worden door vissen die zich komen afreageren zonder mijn overwegingen serieus te nemen.
Ik weet van mezelf dat ik goede MTT speler ben op de limieten t/m 20 dollar met een ITM van 20%+.
Afgezien van drie finaletafels in de eerste drie weken van dit jaar, is het vandaar alleen maar verliezen geweest. Het gevolg is dat ik 300 in de min sta en dat voor het eerst in drie jaar pokeren.
Ik kan me daarbij niet voorstellen dat ik in een downswing van een half jaar zit, al lijkt het daar wel op.

Momenteel heb ik een knipperlicht relatie met pokeren.
Ik speel weinig en win nog minder. Zonder noemenswaardige pech speel ik me gemakkelijk bij de beste 25 % in een MTT en dan gaat het mis. Ik heb een voorliefde om met mid-pairs tegen beter aan te lopen.
Dat is ook een van de grootste struikelblokken in mijn spel, de paren 22-77.
Ik weet dat ik veel value laat liggen, simpel omdat ik ze maar zelden speel.
Ik weet dat deze paren cruciaal zijn in de latere fase van een MTT wanneer iedereen ITM is. Al veel te vaak heb ik FT's gemist door deze paren niet te spelen op het juiste moment.

Aldus ben ik SnG's gaan spelen om te kijken wat ik uit de lage paren kan halen.
Ik speel nu de 2,40 2x6 SnG's bij i-poker. Die shorthanded dingen vind ik leuk om te spelen.
ITM is na een stuk of 50 is 43% waar het gemiddelde 33% is.
ROI 4,3% omdat ik grossier in derde en vierde plaatsen die met de regelmaat van de klok het gevolg zijn van het niet spelen van een laag paar.
Ik mis de feeling nog grotendeels omdat de keren dat ik ze wel speel, veelal de onjuiste beslissing is.

Het is een heel verhaal aan het worden.
Ik probeer in de push en fold fase simpel in te schatten of mijn starthand in potentie meer dan 60% voorligt op die van mijn tegenstander. Dat doe ik op basis wat ik van die speler gezien heb plus een paar simpele stats.
Dus, wanneer ik op dat lage nivo er weer eens elke ace-rag zie raisen, is AT veelal goed genoeg voor een 3-bet.
Om maar een voorbeeld te geven.
Met die lage paren lig je maar zelden 60% of meer voor maar je ligt wel ietsjes voor bij elke coinflip, nog afgezien van de druk die je er mee kunt zetten door preflop te 3-betten op het juiste moment. De speler spelen ipv de kaarten.
Welnu, die feeling, die probeer ik op een lage buy-in te ontwikkelen.
Om dat op de 20 dollar MTT's te gaan doen, is me te kostbaar.

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

juist even een kort algemeen antwoord over die lage pocket pairs. Ik vermoed dat je vooral bedoelt in push/fold fase of tot ongeveer 20 bb's diep (resteal allins)
Meestal heb je in die fase icm die meespeelt en dan heb je eigenlijk meestal rond de 60% equity nodig. Een flipje is dus niet genoeg tenzij je enorme pot odds hebt en/of je tegenstander heeft een heel wijde pushrange.
Het is natuurlijk een heel ander verhaal als je fold-equity hebt. Jij spreekt over druk zetten, komt een beetje op het zelfde neer. Met de foldequity die je hebt geraak je in het totaal dan wel aan genoeg equity in veel gevallen. Het is natuurlijk wel opletten naar stacksize verhoudingen en de reads die je hebt op een speler.

Over het posten van handen. Dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Je moet dit vooral voor je zelf doen. Het zijn vooral de stomme fouten die het meeste geld kosten en die zijn dan ook het belangrijkst om uit je spel te krijgen. Foute reacties van sommigen zijn te betreuren en totaal onnodig. Maar op zich totaal onbelangrijk voor jou. Je kan je daar het best niet in laten meeslepen, want je hebt er toch niets aan. Neem de info op die belangrijk is voor jou en de rest filter je maar weg.

Het ding is dat er gewoon geen algemene strategie bestaat, zeker niet tegen de bubble fase, waar onderlinge verschillen heel zwaar door wegen.
Je kan met een algemene soort strategie wel winstgevend spelen op de laagste limieten, maar eens je doorgroeit is goed aanpassen het belangrijkst. En dat kan je alleen leren door veel te oefenen en dat doe je dan weer door handen te beoordelen / laten beoordelen.

En zo is dit weer langer geworden dan gepland :)

Beantwoorden
Citeren
OmdatHetKan
PokerStrategist

Tja snap je wel kastanje gebeurd de laatste tijd helaas maar al te vaak... je zal ook vast niet de enige zijn die daarom geen zin meer heeft om te posten..

Beantwoorden
Citeren
kastanje57 Topicstarter
kastanje57
PokerStrategist

Hopelijk kan iemand me vertellen hoe ik dat rare i-poker format om kan zetten in een normaal handbeoordeling bestand?
Of een link naar een uitleg hierover?

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Ik weet niet precies of het zo lukt, maar misschien dat 1 van de handconverter-links dat in de thread belangrijke informatie van het handbeoordelingsforum staan voor elkaar krijgt om 1 van jouw ipoker-handen te converteren. Anders zou het nog via het programmaatje PokerStrategy Sidekick moeten lukken. Al werkt dat alleen met jouw toekomstige handen.

Het was gemakkelijker geweest natuurlijk als je een programma als Holdem Manager of PokerTracker zou gebruiken, maar daarvoor moet je eenmalig voor betalen en ik verwacht dat je dat niet van plan bent :pokerface:

Beantwoorden
Citeren
kastanje57 Topicstarter
kastanje57
PokerStrategist

Voor mij is poker hobby en ik gebruik TI als software tool.
Dat is redelijk accuraat en simpel in het gebruik. 2,5 jaar geleden heb ik daar een lifetime licentie voor gekocht incl. updates.
Inmiddels kan ik lezen en schrijven met die tool.

Ik ga eens proberen of ik iets met die XML files kan.
Verder is het niet mijn doel om hogerop te komen met pokeren. Ik ben simpelweg niet bereid om voor veel geld te spelen, ongeacht of ik win of verlies.
MTT's t/m 20 dollar is mij hoog genoeg. Ik word daar als een sterke speler gezien en behandeld en dat geeft mij een voordeel.

Het draait inderdaad om wat Qubie zegt, de push/fold fase en het restealen.
Of anderszins 3-betten met een M tussen 5 en 10 op dat moment dat ik mezelf de grootste foldequity toedicht, ongeacht wat ik in m'n hand heb.
Daarbij komt natuurlijk dat in die fase de vissen er wel uit zijn.

Mezelf ITM spelen is geen probleem zonder noemenswaardig veel pech.
Maar met een ITM van 20% en gemiddeld 2 buy-ins opbrengst, is het een verliesgevende business geworden.

Ik kom ergens tekort. Ik ben op zoek naar wat.
Ik snap er niets van dat ik me in 2011-2012 regelmatig aan de FT speelde en nu niet meer, al heel lang niet meer. ?(

Beantwoorden
Citeren