Hoi Zeffke
Eeerst en vooral wil ik even zeggen dat er heel veel goeie informatie staat in de artikelen maar dat je ze eerder als richtlijnen moet interpreteren. Het is dus zeker goed dat je je vragen stelt bij de inhoud ervan.
De grote pointe bij late stage MTT's, push/shove fases en dan eigenlijk ook het antwoord op je 3 vragen is: inschatten van ranges.
Hoe je de shoving en callingranges inschat van je tegenstanders zal voornamelijk bepalen wat je moet doen. Dit is geen exacte wetenschap en hier kan urenlang over gediscussieerd worden. De beste tip die ik je kan geven is om hier gewoon veel in te oefenen. Eens je een range hebt ingeschat van de tegenstander kan je berekenen wat jij met een bepaalde hand het best kan doen vs die range.
Om te callen:
Kans om de pot te winnen = De equity van je hand vs zijn range.
EV van een call = Totale pot te winnen * Kans om de pot te winnen - Kost om te callen
Om te shoven
Kans dat hij callt: Zijn handrange (bv. 20% dan 20% kans dat hij callt)
Kans dat hij fold: 100% - Kans dat hij callt
EV bij een call: (zie hierboven)
EV bij een fold: De te winnen pot
EV van een shove: Kans op een call * EV bij een call + Kans op een fold * EV bij een fold.
Dit kan je nu oefenen op de voorbeelden die je gegeven hebt.
Ik heb mn best gedaan om het kort en bondig en toch duidleijk uit te leggen maar als je ergens vastzit kan ik gerust nog dieper ingaan op de materie.
Dan rest er mij nog 1 ding waar ik op wil reageren en dat is het verschil tussen situatie 2&3.
Bij 2 kan je argumenteren dat je makkelijker kan callen omdat het slechts een klein deel van je stack kost. Zeker als je al ITM zit zal je in situatie 3 liever niet callen omdat de kans dat je dan uit het toernooi ligt vrij groot is terwijl je stack wel iets waard is.
Stel echter dat je wat vroeger in het toernooi zit, dan hoef je met 50bb niet echt een risico te nemen terwijl je met 10bb misschien wel snel wilt dubbelen omdat een stack van 20bb voor jou dan meer dan dubbel zoveel waard is als een stack van 10bb. Dit omdat je in de volgende 50,100,200 handen meer chips kan winnen met 20bb dan met 10bb.
Dit zijn dingen die je moet in rekening brengen eens je de EV van een call of een shove hebt berekend. Als bv. iets slechts heel licht +EV is dan zal de beste beslissing heel vaak zijn om gewoon te folden omdat je anders nodeloos chips, je toernooi leven riskeert.
Als het niet duidelijk is, zeker zeggen!