Oorspronkelijk gepost door Christoph34
gisteren ook weer gezien, heerlijk met die artiesten zoals Kimberly de haardroger![]()
Een nieuwe aflevering. Cool, vanavond even kijken
gisteren ook weer gezien, heerlijk met die artiesten zoals Kimberly de haardroger![]()
Een nieuwe aflevering. Cool, vanavond even kijken
Zag net dat stukje ook toen ik PowNews terugkeek. Ken Wood die cd's draait
Had eigenlijk nooit zin om van die lange filmpjes te bekijken, maar moet zeggen ben blij dat ik de belspelletjes stukken gezien heb.
Ziek hoe ze dat geflikt hebben.
Een fuif op minder dan 1m², lol.
En dat was dan nog hier op de parking bij mijn werk opgenomen
Niks van gemerkt eigenlijk.
Derde aflvering deliverde niet echt, Sabamfuckers moesten harder aangepakt worden, zodat ook zij de deuren moesten dichtendoen na serieuze maatschappelijke druk. Vond dit best wel lame. Hopelijk volgende aflv. beter!
Oorspronkelijk gepost door Deltathree
Derde aflvering deliverde niet echt, Sabamfuckers moesten harder aangepakt worden, zodat ook zij de deuren moesten dichtendoen na serieuze maatschappelijke druk. Vond dit best wel lame. Hopelijk volgende aflv. beter!
True, is op zich wel schandalig, zeker omdat ze zoveel innen zonder te controleren, en er zelf ook een deel van houden. Hoe ver kun je gaan?
Resultaat is dus wat matig, maar het feit blijft dat ik me op bepaalde momenten wel kapot gelachen heb
Lol. Denk niet dat Sabam snel zijn deuren zal moeten sluiten.. Dit is nl een soort bescherming van de Wet (auteursrecht).
Verder vind ik het al mooi dat ze het betaalsysteem van Sabam wat in de kijker hebben gezet, want dit klopt niet echt. Daarmee zie je dat ze wel dingen doen die haalbaar zijn op hun niveau.
Hun geld aan de banken terugvragen is dan weer minder realistisch, maar wel hilarisch..
Grtz
op zich heeft het wel resultaat gehad hoor, want het is opnieuw in het Nieuws gekomen dat Sabam onterecht geld int etc. dus dit zal sabam wel geraakt hebben hoor
SABAM de boeken laten neerleggen lijkt mij een verre van ideale oplossing. SABAM zorgt immers voor een gegarandeerde inkomstenbron voor de (geregistreerde) Belgische artiesten. Indien SABAM verdwijnt verliezen deze artiesten een stevig aandeel van hun inkomsten en zullen sommigen (en waarschijnlijk zelfs velen) niet meer in staat zijn om op een profitabele manier muziek te maken. Ik denk niet dat jij hoopt dat de diversiteit aan Belgische artiesten in de nabije toekomst verdwijnt. Voorstellen om dit orgaan af te schaffen getuigen mijns inziens dan ook van een enorme kortzichtigheid en vatbaarheid voor populisme (dewelke in België steeds erger wordt).
Echter, men moet wel de werking van en de controle op SABAM dringend herzien. De makers van 'BASTA!' brachten immers duidelijk aan het licht dat er sprake is van een orgaan dat zich al te gemakkelijk vergrijpt aan misbruiken die niet passen in onze hedendaagse samenleving (of ze net typeren?). SABAM is volgens mij simpelweg slachtoffer geworden van het eigen succes. Net zoals elk bedrijf, elk orgaan en zelfs elke persoon is zij bij gebrek aan controle sterk buiten de lijntjes gaan kleuren. Dit is een normale en perfect menselijke reactie op een totaal gebrek aan controle maar maakt helaas slachtoffers bij de organisatoren (particulier dan wel professioneel) in heel België. Het is dan ook aan de politiek (en met name zij die een wetgevende functie hebben opgenomen) om deze problematiek aan te pakken. Een verscherpte controle en betere klachtenmechanismen zijn naar mijn mening dan ook onontbeerlijk.
Het moet mijns inziens dan ook duidelijk zijn dat SABAM terug op zijn plaats wordt gezet. Het gaat immers om een zeer nuttig orgaan dat zich momenteel helaas tegoed doet aan enorme uitspattingen. Volgens mij zijn deze uitspattingen hoegenaamd geen grond om een einde te maken aan de werking van dit orgaan, maar spreekt het voor zich dat zowel de interne werking als de controle vanuit wetgevende en door rechterlijke macht verscherpt moet worden opdat de organisatoren van de vele events/party's/bijeenkomsten/e.d. die ons land rijk is, niet gefnuikt in hun werkzaamheden.
wij zijn wikileaks aan het hacken ROFLMAO
gewoon dat idee dat er geen neger is uitgebuit voor mijn koffie, daar wordt ik zo moe van - EPISCH
@Dietjes Ik ken vrij tot zeer goed m'n weg in het belgisch auteursrecht, vanwege enkele boeiende vakken op de Univ. Uiteraard pleit ik niet voor de afschaffing van de notie sabam, een organisatie die inderdaad zorgt voor een eerlijke bron van inkomsten voor artiesten in dit copyright-infringing tijdperk EN inderdaad broodnodig is. Waar ik wel voor pleit is de afschaffing van dit concrete orgaan en de vervanging door een eerlijke organisatie die billijk de artiest verdedigt en deze op de eerste plaats zet, niet de winst. Helaas is waar sabam nu voor staat wel meer de regel dan de uitzondering in onze huide kapitalistische samenleving.
Also ben ik helemaal niet akkoord met het statement
". Dit is een normale en perfect menselijke reactie op een totaal gebrek aan controle"
Ik vind dat dit helemaal niet binnen de natuur van de mens ligt, laat staan dat dit een normale reactie zou zijn. Ik ben best wel een aanhanger van de 'nurture' kant in dat boeiende debat, meerbepaald denk ik graag (en geloof ik ook) dat alle mensen 'goed' zijn bij geboorte, en dat deviant gedrag enkel optreedt door socioculturele en maatschappelijke factoren. Ik denk bijgevolg zeker niet dat het in de natuur ligt van de mens om bij gebrek aan controle te beginnen stelen en hierbij waarden en normen opzijzetten om zoveel mogelijk persoonlijk gewin te verzekeren. Dat het, again, de schuld is van de globalistisch kapitalistische maatschappij (die sowieso al belangrijke waarden en normen opzijschuift voor bepaalde persoonlijke individualistische (vaak materiele of monetaire) voordelen) die dit veroorzaakt kan ik wel inkomen, maar mensen die opzettelijk zo'n dingen concreet doen en hierbij expres andere mensen direct discrimineren en oplichten (zoals, om in de stijl van deze thread te blijven de belspelbigbrother en de bazen bij sabam) zijn in mijn ogen zeer slecht en fout bezig. Je begrijpt waarom ik moeite heb om dit te zien als 'de menselijke natuur'
For the record, ik ben helemaal geen kortzichtig persoon en zeker niet vatbaar voor (and I chuckled abit here) populisme.
Also ben ik helemaal niet akkoord met het statement
". Dit is een normale en perfect menselijke reactie op een totaal gebrek aan controle"
Ik vind dat dit helemaal niet binnen de natuur van de mens ligt, laat staan dat dit een normale reactie zou zijn. Ik ben best wel een aanhanger van de 'nurture' kant in dat boeiende debat, meerbepaald denk ik graag (en geloof ik ook) dat alle mensen 'goed' zijn bij geboorte, en dat deviant gedrag enkel optreedt door socioculturele en maatschappelijke factoren. Ik denk bijgevolg zeker niet dat het in de natuur ligt van de mens om bij gebrek aan controle te beginnen stelen en hierbij waarden en normen opzijzetten om zoveel mogelijk persoonlijk gewin te verzekeren. Dat het, again, de schuld is van de globalistisch kapitalistische maatschappij (die sowieso al belangrijke waarden en normen opzijschuift voor bepaalde persoonlijke individualistische (vaak materiele of monetaire) voordelen) die dit veroorzaakt kan ik wel inkomen, maar mensen die opzettelijk zo'n dingen concreet doen en hierbij expres andere mensen direct discrimineren en oplichten (zoals, om in de stijl van deze thread te blijven de belspelbigbrother en de bazen bij sabam) zijn in mijn ogen zeer slecht en fout bezig. Je begrijpt waarom ik moeite heb om dit te zien als 'de menselijke natuur'
For the record, ik ben helemaal geen kortzichtig persoon en zeker niet vatbaar voor (and I chuckled abit here) populisme.
@delta: de opmerking over populisme sloeg niet op jou persoonlijk, eerder op een algemene tendens in ons land (en ook erbuiten overigens) waar ik me steeds meer aan erger. Een voorbeeld hiervan is dat mensen niet meer stemmen op een partij voor haar programma maar omdat persoon X of Y eens een goede slogan of one-liner de wereld heeft ingestuurd. Ik wens mij dan ook oprecht te excuseren indien dit dus overkwam als een persoonlijk verwijt. Wel vind ik het jammer dat je jouw mening niet meteen zo klaar en duidelijk hebt uiteen gezet. Ik vond jouw tweede post met uitleg namelijk een stuk interessanter dan de eerste aangezien je nu wel een genuanceerd beeld schept dat een mooie aanzet tot discussie kan zijn
.
Ik kan je volgen in je stelling dat je er vanuit gaat dat iedereen als goed persoon geboren wordt en dat deviant gedrag later optreedt door socioculturele en maatschappelijke factoren. Echter, daar ligt volgens mij nu net het probleem. In onze maatschappij wordt het op zoek gaan naar winstmaximalisatie e.d. enorm toegejuicht. Dit leidt vaak tot handelingswijzen die men kan omschrijven als 'buiten de lijntjes kleuren'.
Ik ben van mening dat deze mensen (zowel bij SABAM als bij vele andere bedrijven) niet met de duidelijke intentie mensen te bedriegen of te discrimineren aan de slag zijn gegaan (op deze regel lijken mij de belspelletjes inderdaad een duidelijke uitzondering). Wel ben ik mij ervan bewust dat mensen en bedrijven op zoek gaan naar manieren om winstmaximalisatie te bereiken. Zoals elk bedrijf zal ook SABAM in het kader van dit doel een zoektocht aangevangen hebben naar de uiterste grenzen van het wettelijk mogelijke. Hoogstwaarschijnlijk is men tijdens deze zoektocht te ver gegaan en niet op de vingers getikt (vergelijk het (en let op, ik besef dat dit een té eenvoudige vergelijking is) met een autobestuurder die op de autostrade 125 rijdt waar hij 120 mag omdat hij weet dat er pas vanaf 127km/h geflitst wordt). Eens echter deze stap gezet werd (al dan niet bewust) en er een gebrek aan controle bleek zullen weinigen geneigd zijn om de zelfdiscipline aan de dag te leggen om terug te keren op gedane stappen. In die zin vind ik het dan ook enigzins logisch en menselijk dat SABAM zich aan de gekende uitspattingen heeft vergrepen.
Ik wil wel duidelijk stellen dat ik de gehanteerde werkwijzen hoegenaamd niet goedkeur. Wel integendeel. Ik begrijp echter waar de problematiek zich situeert en ben van mening dat de verantwoordelijk niet enkel bij SABAM zelf ligt maar tevens bij de regelgevende instanties. En net daarom ook mijn oproep om een strengere regelgeving. Onze drie machten kunnen hier immers niet hun handen in de onschuld wassen. Het gebrek aan controle draagt mijns inziens immers bij aan de problematiek waarmee we nu geconfronteerd worden. Mijn hoop is dan ook dat men zowel op het wetgevende vlak als intern bij SABAM zelf de nodige maatregelen neemt, opdat deze misbruiken de wereld worden uitgeholpen en SABAM (of een vergelijkbaar orgaan) terug tot haar kerntaak kan komen, met name het correct innen en herverdelen van inkomsten voor Belgische artiesten.
Oorspronkelijk gepost door eruk
Gelukkig hebben ze in België blijkbaar nog wel goede televisie.
gast ben saunders komt met een realityserie daar kan belgie toch niet tegenop?
Echt weer zware fail.
Gewoon omdat, met een zieke combinatie van hard work en geluk, ze er in geslaagd zijn om met hun programma echt eens een verandering teweeg te brengen (de belspelletjes weg), terwijl de focus eigenlijk vooral ligt op problemen aankaarten op een komische manier, meteen al verwachten dat elke aflevering life changing is en zoniet zeggen dat de aflevering nie deliverde.
Delta... really
Oorspronkelijk gepost door EliasVeritas
![]()
![]()
![]()
Echt weer zware fail.
Gewoon omdat, met een zieke combinatie van hard work en geluk, ze er in geslaagd zijn om met hun programma echt eens een verandering teweeg te brengen (de belspelletjes weg), terwijl de focus eigenlijk vooral ligt op problemen aankaarten op een komische manier, meteen al verwachten dat elke aflevering life changing is en zoniet zeggen dat de aflevering nie deliverde.
Delta... really
![]()
Schatje, ge moet u ni zo aangevallen voelen eh.
Ik zeg enkel dat de 2 eerste afleveringen extreem goed waren, en dat de derde niet die sterke lijn kon doorzetten. Ik denk dat er wel betere dingen zijn om het sabam probleem aan te kaarten dan wat zij in die aflevering deden. Da's alles.
Ik zeg ook niet dat het niet deliverde omdat het niet lifechanging was, imo is het gewoon een gemiste kans en was de rest daarnaat nooit zo grappig als vorige aflevering (bv het geld terughalen op de bank vs de epische mevrouw leenmans prank).
Lemme rephrase
"Natuurlijk was het goed, obv, maar het kon dezelfde lijn niet doortrekken en scoorde op alle vlakken niet even geweldig als de vorige keren en bovendien vond ik het Sabam-stukje een gemiste kans en een beetje lame."
Given: Deliverde niet was een beetje harsh, maar is ook vanwege m'n groooooooote haat jegens sabam.
Was gewoon ook hoe ik erover dacht (net als jij)
But then I thought like a man en besefte ik dat het bs was en dat het gisteren gewoon weer fantastisch was en dus wel deliverde.
Gek dat er nog geen reacties zijn geweest op het hele kafje Willy gebeuren
Mijn mening is dat de hele zaak hypocriet is, we willen niet die kalf opeten omdat ze zo in beeld in gebracht maar we komen wel gewoon vlees eten op de bbq, dat vlees komt net zo goed van zo'n schattig kalfje.
Vind het jammer dat Basta geen van beide kalveren heeft geslacht, toen ze met kalfje Barabas afkwamen was ik verkocht
maar spijtig genoeg.. Begrijp wel dat ze geen haatgroepen enzovoort willen dus daarvoor zijn ze mijn respect niet kwijt.
Ik vind dit trouwens het beste maatschappij kritische programma to date (dat ik ken) maar soms mogen ze nog gerust 1 stap verder gaan. (bv. de sambam niet betalen voor een fuif op 0.99m², ik bedoel het staat op papier...)
In beide gevallen willen ze enkel aantonen hoe de zaak in elkaar zit.
Bij de kalfjes dat mensen echt dom zijn.
Mensen zijn idd enkel triestig voor dode kalfje omdat ze het kennen. (Zie dat register waar ze in schreven)
En bij sabam wilden ze gewoon aantonen dat men de dingen eens serieus moet aanpakken. 1m² moeten ze er niet van uitgaan dat men vanaf 0m² rekent..
Marja, je begrijpt het wel.
Vond de aflevering van vandaag iig al minder dan de andere..