Skip to forum
Covid-19 thread

Meldingen
Alles wissen

Covid-19 thread

231 Berichten
15 Gebruikers
35 Reactions
19.4 K Bekeken
Super Moderator
Zeezout

In het Duitse forum zitten ze al ver boven de 500 pagina's ....

Laten we hier ook eens een balletje opgooien en het hebben over het coronagebeuren en alle gevolgen, o.a. voor poker, maar ook breder.

Wie komt? ...

Beantwoorden
Citeren
230 replies
Moderator
pcbeem

Is deze thread wel corona proof dan? Tot 1 juli mogen we maar met 30 man in deze thread posten en daarna 100 man; moet voorlopig genoeg zijn _evil:

Beantwoorden
Citeren
Super Moderator
Zeezout

Gewoon genoeg lege posts ertussen, dan is de afstand groot genoeg.

Wel met mondluier om typen hoor!

Beantwoorden
Citeren
TeamSchijtlijster

Ik was eergisteren een ritje gaan maken met mijn gezinnetje, en we wilden een brood gaan kopen net over de grens. "Hallo, ich kann Ihnen nichts verkaufen, weil Sie keine Gesichtsmaske haben". Sta je dan.…...

Beantwoorden
Citeren
Super Moderator
Zeezout

Beetje raar wel idd.... hoe kun je nu brood eten met een matras om je mond?

Beantwoorden
Citeren
Moderator
pcbeem

Oorspronkelijk gepost door Zeezout
Wel met mondluier om typen hoor!

Ik heb deur open staan dus goede ventilatie :f_cool:.

Beantwoorden
Citeren
Super Moderator
Zeezout

Ventilatie is wel erg belangrijk en niet alleen tegen het controlevirusdeploy-19

Idem voor vitamines, mineralen en gewoon gezond leven.

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987

Nadeel is wel dat er in elk land verschillende regels worden gehanteerd. Al is het wel merkwaardig dat er bijvoorbeeld op Schiphol weer behoorlijk druk is met de wetenschap dat zo'n virus binnen makkelijk wordt verspreid dan buiten. Ook is het bijzonder dat er nu alweer behoorlijk wordt gevlogen, terwijl dat juist de grootste oorzaak is dat het virus wereldwijd zo erg is verspreid en nog steeds niet onder controle is.

Ook vind ik dat er qua handhaving tegenstrijdig wordt gehandeld. Zo mag een demonstratie niet vanwege de drukte, terwijl je op een luchthaven wel dicht op elkaar geplakt wordt. Dus meten met 2 maten. Daarmee vraag je wel om problemen als overheid zijnde. Gelukkig ga ik daar niet over, want dan had ik buitenlandse reizen voor dit jaar niet toegestaan.

Beantwoorden
Citeren
Super Moderator
Zeezout

Ik erger me vooral aan het feit dat je wel mag demonstreren tegen racisme (indien vreedzaam geen enkel probleem mee), maar niet tegen lockdown of anderhalvemeteronzin. Er wordt duidelijk met twee maten gemeten en dat doet vermoeden dat de regering en het RIVM zichzelf indekken tegen kritiek (wetende dat het ze 'de kop zou kosten' wanneer ze zouden moeten toegeven dat ze het verkeerd hebben aangepakt).

Demonstreren is een grondrecht, maar met boetes van over de 400 euro bij arrestatie, bijvoorbeeld omdat je de anderhalve meter (even) niet aanhoudt, is het alleen nog mogelijk voor mensen met genoeg geld. Daardoor maken ze demonstreren voor een grote groep mensen onmogelijk en dat is niet juist! Het beperkt de vrijheid van meningsuiting, die mij erg heilig is.

Overigens heb ik er geen bezwaar tegen dat relschoppers worden opgepakt, want rellen is geen demonstreren.

Wat ik ook enorm fout vind, was dat bij die eerste anti-lockdown demonstratie in Den Haag, de demonstranten vreedzaam demonstreerden en genoeg uit elkaar liepen, maar vervolgens door agenten te paard werden samengedreven, vervolgens werden bekeurd voor het niet afstand houden en gezamelijk in een bus werden gepropt om naar het politieburo te worden afgevoerd ...

Beantwoorden
Citeren
TeamSchijtlijster

Dit land is de weg kwijt. We zullen waakzaam moeten zijn, omdat idd onze rechten op het spel staan. Er is heel veel meer aan de hand, en mensen die er een beetje meer over gelezen en gehoord hebben weten wel wat ik bedoel.

Beantwoorden
Citeren
advancedTN1984

Klopt Schijtlijstertje. Er is meer aan de hand. Dit virus is een chinees verzinsel. Ontdekt in wat labaratoria en losgelaten op de mensen. Het is de facto ww3 maar dan een biologisch wapen is er ingezet maar dat is maar een mening uiteraard.

Ik kan het eventueel onderbouwen etc.

De 1.5m is een goed begin om infectieziektes zoals deze flink in te dammen. Het niet handen schudden en zoenen van mensen was pas echt het begin. De combinatie van maatregelen heeft ervoor gezorgd dat deze heftige ziekte flink is ingedamd. Over 100 jaar als we dan nog in een vrije wereld hopen te leven zal deze periode op allerlei vlakken nog steeds geevalueerd worden. Economisch is het in ieder geval een ramp maar we moeten ook weer niet in paniek raken.

Het laten samen komen van mensen bevriezen voor een periode heeft ook zo z'n effect. Het lijkt erop dat bij krachtige inspanningen zoals zingen/carnaval/etc. dit virus versneld. R0 is nu ongeveer 0.6(laatste keer dat ik keek iig). Dat betekent dat de infectie nog steeds afneemt wat prettig is.

Als laatste wil ik nog even meegeven dat je deze ziekte niet moet onderschatten en vrijheden worden weer terug gegeven zoals het lijkt.

Beantwoorden
Citeren
Super Moderator
Zeezout

Fijn dat je hier je mening ook geeft :)
Ik kan met er niet helemaal bij aansluiten, maar alle respect.

Die maatregelen waren in het begin heel logisch en verstandig. Op dat moment leek het te gaan om een komend killervirus, dat mogelijk het grootste deel van de bevolking zou treffen en tienduizenden tot honderdduizenden doden zou kosten, alleen al in Nederland. Op zo'n moment moet je maatregelen nemen en de bevolking beschermen.

De cijfers lieten echter al snel zien dat het - zo bleek o.a. in Zweden en enkele andere landen - ging om een virus dat weliswaar besmettelijk was, maar niet zo dodelijk als eerst werd gedacht. Het RIVM, CBS en de regering en vooral de media deden weliswaar alsof de wereld dreigde te vergaan, maar een nuchtere kijk naar de echte cijfers laat zien dat er niets speciaals aan de hand was. Ik heb die cijfers destijds helemaal uitgezocht en kan stellen dat er, voorafgaand aan die piek in sterfgevallen, in de eerste 10 weken van 2020 ruim minder sterfte was dan in eerdere jaren vanaf 2012 en 2018 (griepgolf) en nog steeds geven de cijfers geen echte afwijking aan!

Ook stond 2020 t/m week 13, dus ruim nà de start van de maatregelen, nog steeds maar op de 3e plaats in de top 9 van gemiddeld aantal sterfgevallen sinds 2012 tot dan toe. Er was cijfermatig dus geen enkele reden om dergelijke ontwrichtende, draconische maatregelen te nemen, zoals het sluiten van winkels etc...

Handen wassen en op afstand letten was op dat moment genoeg geweest. Dat zou je ook moeten doen bij een griepgolf.

Dat er superevents betrokken zijn is duidelijk: carnaval, bijeenkomsten met zang en spreekkoren leken en zijn besmettingshaarden. Logisch ook, want datzelfde is het geval bij een griepgolf.

De griep is overigens ineens 100% verdwenen op het moment dat Covid om de hoek kwam kijken. Het is geen griep, maar de symptomen zijn wel precies hetzelfde. Voor ouderen en mensen met een zwakke gezondheid levensgevaarlijk, net als een zware griep. Je zou dus kunnen stellen dat veel Covid-19 gevallen gewoon seizoensgriep waren. Niet iedereen werd namelijk getest, de meeste diagnoses werden gesteld op de symptomen!

Het vermoeden wordt steeds sterker dat juist de beademing op de IC's erg dodelijk is door bepaalde infecties in de longen. Dat kan wél een gevolg zijn van Covid-19, dus daar moet iets aan worden gedaan. Het is niet normaal dat je overlevingskans na beademing nog maar zo klein is.

Nederland had dus na enkele weken de conclusie kunnen trekken dat het nemen van hygiënemaatregelen genoeg was en niet de hele economie kapot hoefde. Dat laatste riekt naar een opzet om de wereldfinanciën en zeker die Europese, eens flink op de kop te zetten om zo de geldstromen (en schulden = afhankelijkheid van de rijksten der aarde, oftewel de echt grote banken) in andere richtingen te leiden.

Het aantal slachtoffers is lager dan bij een zware griepgolf, waarbij we nooit dergelijke maatregelen namen. Verder worden veel sterfgevallen onterecht als Covid-19 sterfgeval opgevoerd. Het zijn heel vaak mensen die overleden aan een andere kwaal en toevallig ook Covid hadden, of net dat zetje na kregen van Covid, precies zoals het ook met een griep zou zijn gegaan.

Ik kan hier nog eindeloos veel aan toevoegen, maar deze post is al zo lang.

Naar mijn idee was het goed dat er maatregelen werden genomen, maar is er iets helemaal fout in het feit dat ze nu niet compleet zijn teruggedraaid. Dat riekt naar angst voor gezichtsverlies, ten koste van veel bedrijven, individuen en vooral ook het leven van opgesloten ouderen, die alleen sterven of hun mobiliteit verliezen/verloren door eenzame opsluiting zonder proces.

Ben wel benieuwd naar andere mening over dit alles. Kan goede discussie zijn.

Beantwoorden
Citeren
advancedTN1984

Lijkt mij dat goede hygiene nooit kwaad kan!? Zeker de buikgriep is behoorlijk afgenomen door de maatregelen!?

Echter ja, de gevolgen van dit virus voor een verenigde staten van Europa vind ik ook verfoeilijk. De macht die de macht naar zich toetrekt op deze wijze is jammer en het volgzame publiek is vervelend en de vrijheden die we hadden hebben we niet zomaar terug. Feit blijft dat het virus aardig is afgeremd. Goed de vergelijking met zweden is niet helemaal goed want minder inwoners per oppervlakte. Andere gebruiksnormen en waarden!?

Goed ik verdiep me er niet meer in zoals ik dat deed toen de crisis uitbrak. Echter dit virus is gewoon onstaan in een Wuhan laboratorium en 't begin van 't einde in 't westen maar we hebben het er deels zelf naar gemaakt.....

Goed als je wil posten over het wuhan virus ga je gang maar je moet het eigenlijk hebben over de machthebbers die de macht naar zich toetrekken met als dekmantel dit virus, dat is wat mij betreft meer een discussie. En ja daarvoor zouden we moeten gaan demonstreren en terecht.

Beantwoorden
Citeren
advancedTN1984

En de economie heeft een flinke recessie tot gevolg maar onze ongebreidelde groei is ook wel een beetje ten einde!? Dit zet ons systeem kapitalistisch in het westen op zijn kop maar we zijn er nog niet dit is pas hun begin van ons euhm einde?

Beantwoorden
Citeren
Super Moderator
Zeezout

Dat van die machthebbers ben ik zeker met je eens!

Nederland, Europa en eigenlijk de hele wereld lijkt steeds meer onder invloed te komen/zijn van een dictatuur. Iedere vorm van kritiek wordt gebagatelliseerd of verboden en de kop ingedrukt. Je kunt dit echt geen democratie meer noemen, want we worden momenteel geregeerd door 'wetenschappers' en Bill Gate's WHO en het daaraan verbonden RIVM.

En maar drammen op dat onbereikbare en nooit werkende vaccin en tegelijkertijd iedere goedkope, werkende oplossing bannen, verdraaien en zo negatief mogelijk neerzetten. Dat is dictatuur. Misschien moeten we de Pravda, eh, media maar eens gaan zien zoals ze werkelijk zijn: spreekbuis voor de grote manipulators van de wereld ...

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987

Zou mooi zijn dat de mensen voorzichtig blijven de doen de komende tijd.
Vooral met alle vakanties en reizen. Al zal de tijd leren of het virus nu relatief rustig gaat blijven.

Beantwoorden
Citeren
thefly131

Diegenen die al Covid hebben gehad kunnen het weten.
Mijn collega (gezonde vent van 44) is in de eerste golf enkele weken thuis geweest met het virus. Flink ziek geweest, weekje in bed gelegen, geen ziekenhuisopname. Hij is hersteld nu maar klaagt nog altijd over snelle vermoeidheid na kleinere fysieke inspanningen (5 km wandelen, enkele malen de trap op)
Dus lijkt mij toch geen gewoon griepje (aantal ziekenhuisopnames en overlijdens)
Nu cijfermatig kan je veel manipuleren/aanpassen/aantonen wat je wil. Hiermee bedoel ik de verschillende overheden (vergelijk cijfers Belgie, Nederland, Italie , Spanje en anderen)
Belgie heeft overlijdens van niet geteste patienten meegeteld, andere landen tellen alleen de positief geteste overlijdens)

Wat wel bewezen is dat de oversterfte in Belgie in de periode maart/april ruim boven de 80% was dwz in de periode zijn er 80% meer overlijdens tov het gemiddelde van de laatste 30 jaar in die periode (in deze cijfers is de gewone griep dus al vervat)
Daarmee kan je nog de bedenking maken dat de gewone griep dit jaar niet erg gewoekerd heeft door de corona maatregelen.

De discussie of een mondmasker nu helpt of niet wil ik niet voeren. Alleen misschien de uitdrukking

Baadt het niet dan schaadt het niet

Laten we duidelijk stellen dat we het komende jaar nog geregeld zullen geconfronteerd worden met stijgende en dalende corona cijfers.
De economie zal zware tijden tegemoet gaan
De reissector --> hopeloos zou ik zeggen
Horeca --> voorlopig is het redden wat er te redden valt maar wat in het najaar als we niet meer op het terras kunnen zitten.
Winkels --> wie gaat er nu nog voor zijn plezier winkelen
Door de vele mensen die hun job verliezen zakt de globale koopkracht

en voor de beleggers .. denk dat de goudkoers nog wel even zal stijgen...

Beantwoorden
Citeren
Super Moderator
Zeezout

Dat het een erge ziekte kan zijn, is wel duidelijk. Alleen moet je cijfers wel relativeren naar de juiste waarde.

80% boven het gemiddelde van de laatste 30 jaar is bv. geen goede vergelijking. In 30 jaar is de bevolking flink gegroeid en dat moet je uiteraard wel meenemen.

Zo is in Nederland de oversterfte volgens de cijfers van het CBS zelf tot en met week 28 ongeveer 1200 mensen. Daarin zijn ook alle andere doodsoorzaken al meegenomen, zoals sterven door eenzaamheid, gemiste zorg en meer dan dat. Bovendien zijn er sinds 2019 tienduizenden inwoners bijgekomen door de opvang van vluchtelingen (die minder weerstand hebben tegen ziektes als gevolg van stress en ellende). Al met al komt de oversterfte, gecorrigeerd op bevolkingsgroei en bijwerkingen van de lockdown, op een normaal gemiddelde en is er dus geen enkele reden om deze draconische maatregelen in stand te houden.

Ja, de hoogte van het aantal besmettingen stijgt, maar vergeet niet dat er nu veel meer getest wordt. Ook worden jongeren nu wel getest, wat eerder niet gebeurde en voila: er zijn meer jongeren positief getest. Gek he?

Tot slot is de gebruikte test totaal onbetrouwbaar en worden ook positieve resultaten gegeven op andere coronavirussen en ziektes. Het enige waarop je een beetje een echte schatting kunt maken, is op het aantal overlijdens. Mensen stierven met Covid, maar lang niet allemaal aan Covid. Net als bij griep kan het een handje geholpen hebben bij kwetsbare mensen, maar werkelijk puur aan Covid 19 overleden mensen is te verwaarlozen op 17,2 miljoen inwoners (NL).

Gewoon wat gedachten. Ik zal niemand veroordelen die er anders over denkt.

Beantwoorden
Citeren
thefly131

Wel toch effe reageren.

Ben er deels mee akkoord dat het corona-virus een deel mensenlevens versneld beëindigt heeft, hiermee bedoel ik dat ernstig zieke personen (risicopatiënten) met minder weerstand door besmetting van het virus gestorven zijn.

cijfers juiste waarde geven is belangrijk. Gemiddelde sterftecijfer van de laatste 30 jaar wordt berekend op basis van % van de bevolking. Dus als je dit percentage omzet naar absolute cijfers heb je geen invloed van bevolkingsgroei en vluchtelingen. (tenzij dat dit enkel oude, zieke mensen zijn, maar gezien de leeftijd van de meeste vluchtelingen lijkt mij dit niet)

Net zoals de besmettingsgraad ... die moet je uitzetten tov geteste personen of aantal inwoners.

Op volgende quote will ik effe Trumpiaans reageren

Ja, de hoogte van het aantal besmettingen stijgt, maar vergeet niet dat er nu veel meer getest wordt. Ook worden jongeren nu wel getest, wat eerder niet gebeurde en voila: er zijn meer jongeren positief getest. Gek he?

Als je niet test zijn er ook geen besmettingen (gemeten)

En als het over relatieve cijfers gaat ... wat maken enkele miljoenen of miljarden euros uit op het BBP van een land/Europa. Ze drukken er toch massa s bij. En wie heeft er nu last met staatsschuld... da s ook maar fictie in mijn ogen.
Iedereen met een beetje gezond verstand weet toch dat bijna alle landen van de wereld (enkele oliestaten uitgezonderd) nooit hun schulden zullen kunnen aflossen. In het beste geval kunnen zij de intresten aflossen.
Da s de manier dat de ontwikkelingslanden zijn uitgebuit :
eerst als kolonie, daarna worden ze onafhankelijk en krijgen ze leningen om het land te ontwikkelen en die krijgen ze nooit meer afbetaald. (diktators en staatsgrepen zijn hier ook geen hulpmiddelen)
De bevolking is er enkel de dupe van.

Beantwoorden
Citeren
Super Moderator
Zeezout

Fijn dat je hierop je mening geeft :)

Kan zijn dat in België de cijfers in % van de bevolking wordt gerekend. Ben geen Belg, dus dat weet ik niet. Ik heb echter de cijfers van Nederland bekeken en daaruit blijkt dat het sterftecijfer overall niet afwijkt van andere jaren. Er zijn uiteraard jaren met minder doden, maar ook jaren waarin meer mensen (procentueel) overleden. Kleine verschillen geven wat dat betreft geen uitsluitsel, want die zullen er altijd zijn.

Feit is dat nu duizenden sterven van honger als gevolg van gestaakte of verstoorde ontwikkelingshulp, die weer werd verstoord door de extreme maatregelen.

Ben het overigens helemaal met je eens dat het scheppen van die financiële afhankelijkheid de manier is waarop landen afhankelijk worden gemaakt van banken en achterliggende machten.

Beantwoorden
Citeren