Ga naar het forum
Ploegendienst vs va...

Meldingen
Alles wissen

Ploegendienst vs vaste nacht

15 Berichten
13 Gebruikers
0 Reacties
3,048 Weergaven
samni
PokerStrategist

Hi guys,

Atm werk ik als arbeider in 2 ploegen in een koeling. Ik werk dus van 06.00 - 14.00 en van 14.00 tot 22.00 (afwisselend week per week).

Ik heb nu een aanbieding gekregen voor in de vaste nacht te gaan werken in een administratieve functie.

Enerzijds ligt dat werk mij een pak beter maar anderzijds heb ik schrik van elke nacht te moeten gaan werken.

Iemand ervaring mee? Voordelen? Nadelen?

Tia!

Beantwoorden
Citeren
14 reacties
OmdatHetKan
PokerStrategist

Ik zelf vond altijd s'nachts werken beter dan de ene week wel en de andere niet.
Elke keer die omschakeling maken kost je gewoon een dag zeg maar. s'nachts word je in je werk ook veel minder gestoord door andere dingen dus was ik meestal s'nachts ook productiever dan overdag.
In het begin zal het even wennen zijn maar ik vond het eerlijk gezegd best fijn. Komt waarschijnlijk ook doordat ik geen fan van een wekker ben en het mooi aansloot op mijn weekendritme :)

Beantwoorden
Citeren
kastanje57
PokerStrategist

Ik sluit me bij de vorige spreker aan.
's Nachts is het veel rustiger, veel minder lawaai en straling vanuit de maatschappij.
Dat maakt dat ik 's nachts veel productiever ben en me beter kan concentreren.

Wat daarnaast wel belangrijk is dat je overdag wanneer je wakker bent, regelmatig naar buiten gaat. Je hebt wel voldoende licht nodig en dan is de buitenlucht het beste.

In de weekenden vind ik het zelf het beste om ook laat naar bed te gaan zodat ik in het ritme blijf.

Op deze wijze kun je het lang volhouden, zo is mijn ervaring.

Beantwoorden
Citeren
robinripper
BlackMember

nacht ftw...

Beantwoorden
Citeren
onmybike
BlackMember

bye bye poker doordeweeks
HALLOO uitslapen :P

Ik noem het trouwens avond en die uurtjes werken is vrij nice :coolface:

Beantwoorden
Citeren
michel2311
PokerStrategist

Denk dat het beter is al je gestructureerd werkt ipv ploegen dus ik zou ook zeggen de nacht. Bij mijn vrouw op het werk (verzorgingshuis) hebben ze bijvoorbeeld ook verpleegsters die alleen de nachten werken.

Vooral een kwestie van ritme vinden lijkt me.

Beantwoorden
Citeren
Moderator
pcbeem
Oldschool Grinder

Geen ervaring mee maar ik zou zeggen ook liever vaste tijden anders blijf je zo schuiven. Verder opent nachtdienst ook deuren om overdag lekker potje te pokeren en te modden _evil:.

Beantwoorden
Citeren
oscaar10
Elite Grinder

Oorspronkelijk gepost door pcbeem
Geen ervaring mee maar ik zou zeggen ook liever vaste tijden anders blijf je zo schuiven. Verder opent nachtdienst ook deuren om overdag lekker potje te pokeren en te modden _evil:.

ja want wie slaapt er nu :D

Beantwoorden
Citeren
Moderator
pcbeem
Oldschool Grinder

Is maar net hoe lang nachtdienst duurt he, stel het is van 22.00 - 06.00 uur dan heb je middag nog mooi voor jezelf :coolface:.

Beantwoorden
Citeren

Weet je thuis situatie niet. (vrouw kind vriendin)?
Als je een gezin hebt en je werkt elke nacht en slaapt overdag meeste van de tijd is ook geen pretje neem ik aan.

als je alleen bent en jong zou ik snachts werken wel lekker vinden zeker in de zomer.

gl

Beantwoorden
Citeren
ssacr
Poker Player

Hoi, ik werk al een tijdje in de ploegendienst, nu 5 ploegen ( 2xochtend,2middag-vrij-2xnacht-3vrij.) en vind het super. 2 ploegen wat je nu doet, ken ik ook en dat vond ik echt vervelend. Ochtend gaat wel, maar middag sloopt je hele dag omdat je 's ochtends niks kan doen en je aan je avond ook niks meer hebt.

Alleen 's nachts werken is geloof ik vooral afhankelijk van je vermogen om te kunnen slapen overdag. Wat veel mensen ook doen is 2 x slapen. Eerst uit je werk, later nog een uurtje of 2 voor je gaat werken. Grote voordeel is dat als je hier een beetje mee overweg kunt, je echt veel vrije tijd hebt. Ik zou het iig zonder veel nadenken doen. Vond zelf het systeem waarin je nu werkt pas zwaar. Kan er goed uit 's ochtends, maar ga standaard te laat naar bed, na 12 en dan is 04:30 de wekker rond donderdag een beetje zwaar.

Schijnt alleen dat 's nachts werken slecht is voor je lichaam, maar dat verschilt per persoon volgens mij. Goed je slaap indelen en 's nachts geen grote maaltijden tijdens werk ivm je metabolisme. Wat voor werk doe je trouwens? Ik heb trouwens niet in een koeler gewerkt maar in een vriesruimte -20 vroeger. Was zo zwaar dat je regelmatig in alleen een t shirt stond te werken. Dat werk wat je nu gaat doen is dat trouwens orders invoeren? Want als dat zo is dan kun je ook wel eens te maken krijgen met " lange nachten" Is wel zo dat de meeste mensen niet zo fit zijn als op de dag en dat sommige klussen 's nachts zwaarder wegen. Data entry lijkt mij persoonlijk zwaar.

Beantwoorden
Citeren
Sutra1981
PokerStrategist

Fysiek is het denk ik best te doen, enkel hangt de keuze ook een beetje af van je toekomstplannen. In de vakanties moeten kinderen altijd stil zijn in huis, de vader mist best wat opgroeimomenten van de kids...

Overdag slapen in de zomer is ook niet simpel...

Indien je in de weekends thuis bent doe je een complete switch om toch iets van je gezin te hebben en dan aan het einde van het weekend opnieuw om terug te gaan werken. (mijn nonkel is gescheiden ouder met 2 kinderen en dat vind die het zwaarste) Anderzijds past je lichaam zich wel gemakkelijker aan aan nachtwerk tov ploegenwerk denk ik.

Je mist wel een hoop zonlicht...

Beantwoorden
Citeren
OmdatHetKan
PokerStrategist

of je krijgt juist meer zonlicht omdat je normaal overdag op kantoor zit en nu lekker op het terras (ben nog nooit zo bruin geweest als in de tijd dat ik nacht diensten draaide :) )..

Als je s'nachts werkt lig je op dat moment alleen niet naast je wederhelft de kinderen liggen dan neem ik aan al op bed.
Als je overdag slaapt zou je normaal op je werk zitten dus mis je eigenlijk ook niks, alleen in vakanties zit je met de kinderen die dan wat stiller moeten zijn maar ik neem aan dat een ouder meestal zijn haar vakantie op die van de kinderen aanpast maar qua opgroei moment mis je zelfs minder omdat je normaal gesproken op je werk zou zijn overdag en nu mag ik hopen dat je al lang en breed uit bed bent voor het avondeten.

Beantwoorden
Citeren
mvd1978
PokerStrategist

De nacht gaat erg snel voorbij, hoogstens het laatste uurtje niet zo. Ik ben lange tijd planner geweest op de APM Terminal (Maersk) op de Maasvlakte. Zeker in administratieve functies is de nacht zeker een stuk beter. Geen stroom aan telefoontjes of emailtjes die je hoeft te beantwoorden. Je kan je gewoon puur op je werk focussen.

Toen ik daar werkte was dat ook in ploegendienst. Van de dag,- avond,- en nachtdienst vond ik het laatste toch echt het prettigste.

Nadeel, uiteraard is dat je sociale leven een stap terug zal doen als je continue de nacht in gaat. Het in slaap vallen was voor mij geen moeite, ook al schijnt de ochtendzon juist mijn slaapkamer in. En anders rook je een joint of drinkt een biertje, kijkt wat tv in de ochtend en je valt vanzelf in slaap ;)

Ik weet niet of je een vriendin/gezin hebt, zo niet...dan is de nacht écht wel aan te bevelen.

Bijkomend voordeel. Geen files.

Hoe dan ook, veel succes met je keuze.

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Heb ook vaak nachtdiensten gedraaid en ik moet zeggen: I love it!

Tijdlang heerlijk met een bestelwagen rondgereden in de nacht en ik mis het nog steeds :D

Ook mijn deadlines voor mijn ontwerpwerk werden steevast tot de kleine uurtjes verschoven. Heerlijk! Geen gezeur, geen drukte en lekker doorwerken.

Het nadeel: je raakt eraan gewend en op een bepaald moment wordt het moeilijk om terug te schakelen. Naderhand heb ik heel veel slaapproblemen gekregen en daar heb ik nog steeds wel last van.

Toch zou ik zo weer nachtdiensten gaan draaien (mocht ik weer eens werk hebben), want het beviel me prima.

Edit: Overigens lijkt mij administratief werk in de nacht enorm vermoeiend. Ik val er overdag al bij in slaap..... :D

Beantwoorden
Citeren