Wilders vond het niet ok dat het begrotingstekort van Europese landen als onzelf max 3% mag bedragen. Een joke aangezien ie zelf vorig jaar die motie heeft ondertekend. Jammer dat zon simpele vent zoveel invloed heeft
Het valt wel erg op, dat de schuld bij de PVV wordt gelegd door CDA en VVD.
Dit is bijzonder vreemd, want CDA en VVD zijn voor dit soort fratsen van de PVV heel hard gewaarschuwd bij het aangaan van het gedoogkabinet.
Je zou toch verwachten dat ze hun hand in eigen boezem steken en bekennen aan degenen die hen gewaarschuwd hadden: Jullie hadden gelijk en wij zaten fout.
Kennelijk zijn deze 2 partijen niet in staat tot een stukje gezonde zelfreflectie. En dat mag dan in onze tweede kamer zitten.
Ik word een beetje onpasselijk bij dat schuldschuiven door andere partijen. Beetje gezicht proberen te redden en tegelijk de kans nemen om Wilders te wippen.
Ik ben geen fan van Wilders, maar eerlijk gezegd ook niet van de andere grote konkelpartijen. Tijd dat ze eens voor de burger kiezen, in plaats van voor hun politiek succes.
Oorspronkelijk gepost door Sokzel
Een linkse regering is funest voor de economie in dit land.![]()
geld lenen bij duitsland dan maar, doen de grieken ook en die betalen ook niet af.
freeroll4life.
ga zelf D66 stemmen als ik zin heb om te stemmen, erg veel boeit t me ook niet maar vind dat hun wel goeie ideeen hebben.
Dat die clownpartij van die twitteraar naar de galemiezen gaat dat zal wel, deed LPF ook. Alleen dat was omdat de gast met de goeie ideeen en leiderscapaciteiten doodging, en bij de PVV is t omdat mensen gaan inzien hoe belachelijk gekke geert is.
Er is 1 punt waar ik t compleet mee oneens ben met alle partijen, alleen daarvoor heb je weer europese regelingen nodig die er nooit gaan komen, te weten het opheffen van ontwikkelingshulp en handelsbarrieres met afrika afschaffen. Zoals ontwikkelingshulp nu word gebruikt is als feelgood-iets voor het inperken van de afzetmarkt van afrikanen.
italie/spanje zijn gewoon dead money als t gaat om t produceren van iets, en daarom gaan die nooit met dit soort maatregelen instemmen.
Afrika is inderdaad meer gebaat bij het opheffen van handelsbarrieres dan bij ontwikkelingshulp. Alhoewel ik niet tegen ontwikkelingshulp ben (het kan wel beter besteed, maar dat is geen reden tot afschaffing natuurlijk), aangezien we zowel nu als in het verleden een behoorlijk deel van onze welvaart over de rug van de tweede en derde wereld verwerven en verworven hebben.
We hebben inderdaad veel gestolen uit de derde wereldlanden in het verleden.
Met name onder mensen als Maarten Tromp, Piet Heijn en De Ruyter.
En sturen we oorlogsschepen met die namen naar Afrika om tegen de piraten daar te zeggen dat ze van onze spullen af moeten blijven.
Hoezo zwarte humor?
In de tijd van de 'oude' piraten gingen er na een tijdje ook bewapende schepen mee om een konvooi te beveiligen. Persoonlijk ben ik wel voor ontwikkelingshulp. Uiteraard komt er geld in verkeerde handen maar als 60 procent wél op de goede plek komt gun ik het ze van harte. Daarom zouden de donaties ook meer onderzocht moeten worden. Als er twijfel is waar het geld terecht komt dan de kraan dicht. Maar op dat punt gaan bezuinigen met zoveel procenten? Zijn andere plekken waar je kan bezuinigen. Maar daar wil men niet aan.
Oorspronkelijk gepost door mvd1978
In de tijd van de 'oude' piraten gingen er na een tijdje ook bewapende schepen mee om een konvooi te beveiligen. Persoonlijk ben ik wel voor ontwikkelingshulp. Uiteraard komt er geld in verkeerde handen maar als 60 procent wél op de goede plek komt gun ik het ze van harte. Daarom zouden de donaties ook meer onderzocht moeten worden. Als er twijfel is waar het geld terecht komt dan de kraan dicht. Maar op dat punt gaan bezuinigen met zoveel procenten? Zijn andere plekken waar je kan bezuinigen. Maar daar wil men niet aan.
punt is dat t opheffen van handelsbarrieres zorgt dat afrika zn producten kwijt kan, wat voor hun een stuk beter is dan dat sorrygeld van de ontwikkelingshulp.
maarja, alles wat afrikanen kunnen willen spanjaarden/italianen en alles wat er in de buurt ligt alleen doen voor hogere prijzen. vandaar ook dat die 2 landen nooit zullen instemmen met iets van handelsbarrieres opheffen. Dat fixen gaat die afrikanen een stuk meer helpen dan enige ontwikkelingshulp ooit gaat doen, zeker gezien bijv China op dit moment grote kapitaalinjecties geeft aan bedrijven daarzo is er echt niet meer zon enorme achterstand als dat er was.
Ander voorbeeld is bijv kleding, waar spanjaarden (o.a. Zara) kleding maken, kunnen Chinezen/alleswaterindebuurtligt/argentijnen allemaal beter voor een goedkopere prijs. Maarja, om te zorgen dat de werkloosheid in die landen niet boven de 40% komt te liggen ofzo (93% of all statistics are made out of thin air) gaan die barrieres niet opgeheven worden.
Daarentegen heb je ook landen als Duitsland die zoveel kennis hebben qua technologie, dat die gewoon onvervangbaar zijn in deze wereld.
in ieder geval, dat is mijn mening over ontwikkelingshulp en barrieres, en dit wil ik wel even doortrekken naar "Nederland is een vrij land" wat ook niet echt klopt als je je geld niet kan uitgeven waaraan je t wil, of dat je bepaalde dingen niet mag importeren zonder er veel belasting over te betalen enzo. maar dat gaat toch iets te ver off topic
Een vraagje. Gaat met het vallen van jullie regering het invoeren van de wietpas nog door?
Om het nog wat leuker te maken: Barosso wil volgend jaar 7% verhoging van de EU-begroting!!!!
Ik was anti-Brussel en dit begint nu langzaam om te slaan in een hekel tot haat aan Brussel. Er wordt door voorstanders maar geroepen, dat we er zelf mee hebben ingestemd, maar dat is je reinste leugen. Er is toendertijd een referendum gehouden over de euro, waarin de MEERDERHEID in Nederland aangaf tegen te zijn. Toch is het toen door onze strot geschoven door een stelletje carrierejagende politici, die het zware schijt hadden aan het Nederlandse volk. Deze houding is volgens mij dus weinig veranderd.
Ik weet nog niet zeker wat ik ga stemmen, maar in ieder geval wordt het een partij die tegen Brussel is en die het gezonde verstand wil combineren met finacieel verstand.
Oorspronkelijk gepost door bayleysa
Wilders vond het niet ok dat het begrotingstekort van Europese landen als onzelf max 3% mag bedragen. Een joke aangezien ie zelf vorig jaar die motie heeft ondertekend. Jammer dat zon simpele vent zoveel invloed heeft
Dat heeft toch niets met het regeerakkoord te maken maar met het verdrag van Maastricht. Of slaag ik de bal helemaal mis?
Wat ik niet snap is dat Nederland al jaren aan een stuk als voorbeeld maatschappij voor sociaal en rechtvaardig leven wordt aangeprezen. (lage werkloosheid, weinig sociale ongelijkheid ivg met andere landen, een schitterend pensioensysteem, zeer lage overheidsschulden) en vooral nooit geen financiële problemen door de gasvoorraden en de hollandse zuinigheid en dat het nu op amper een half jaar tijd bv de spread met Duitsland verdubbeld is. Dat daar grote paniek heerst op de financiële markten en dat zowel moodies als fitch hebben aangekondigd de rating van NL te herbekijken. Ook het imago van NL in het buitenland met het aan de macht komen van Wilders heeft een fikse deuk gekregen.
Je kan er niet omheen dat je moet besparen, en drastisch . Daarom dat ik het dan ook niet begrijp dat Wilders wel wilt besparen, maar niet op de kap van de mensen? Besparingen komen per definitie op de kap van de mensen.
En bayleysa ik geef u groot gelijk. Dat zo'n iemand, met zo'n verwerpelijk gedachtegoed zelfs maar verkozen geraakt, laat staan mee mag regeren is gewoon te gek voor woorden.
@12disciples: dat Nederland er nog steeds zo goed voorstaat is voor een groot deel te danken aan de Euro. In het begin van het jaar is er nog door consultancybureau Mckinsey berekend dat enkel en alleen het kiezen voor de Euro NL meer dan 37 miljard heeft opgeleverd.
In deze gedachtengang, het nieuwste voorstel van Wilders om terug naar de Gulden over te stappen. Waarbij hij het als iets zaligmakend voorstelt, maar hij vergeet er wel bij te vermelden dat enkel en alleen het implementeren van de gulden meer dan 50 miljard euro zou kosten... Ennnn euuuhhh is dat niet meer dan hij niet wou besparen? En daar stemmen mensen dan op....
@deskcompmedion:
Ik bedoel niet, dat we uit de EU moeten stappen. Wel moet eens duidelijk gemaakt worden aan de EU, dat het zonder goed nadenken is begonnen . Het denkt alleen in euro's.
Ze hebben in Brussel geen enkel besef dat de EU uit landen bestaat met een verschillende culturele en sociale achtergrond en dat je daar erg rekening mee moet houden.
Voorlopig willen ze alleen maar de begroting op orde hebben en snappen ze niet, dat het menselijk welzijn van nog veel grotere waarde is dan al die centjes.
Het zou hetzelfde zijn als ik zo met mijn 4 kinderen zou omgaan. Als ik ze alle 4 op precies dezelfde manier behandel en onze gezinsregels steeds scherp op ze toepas, zonder rekening te houden met het feit dat ze ieder een verschillend persoon met eigen kwaliteiten en karakters zijn, dan zal ik binnen onafzienbare tijd hun respect verliezen en zullen ze gaan rebelleren waar je u tegen zegt.
Ten eerste: tegen Brussel stemmen is onmogelijk. "Brussel" wordt namelijk gevormd door ambtenaren uit de participerende landen, dus tegen Brussel stemmen is tegen je eigen ambtenaren stemmen.
Daarbij zonder goede handelsrelaties met onze buurlanden zou Nederland een zeer groot probleem krijgen aangezien het grootste deel van onze economie hier op draait. Naast handel (geo grafische lokatie en infrastructuur) en (nu nog) enige kennis en wat aard gas, hebben we als Nederland. Dus tegen "Brussel" zijn is in mijn mening een niet doordachte gedachte.
De reden van de problemen nu in Griekenland, dat die bij ons worden neergelegd is juist door een tekort aan regulering van de landen die in de EU zitten. (in mijn mening is ook de gehele crisis hierdoor gekomen, maar dat is niet heel relevant en heeft een te lange geschiedenis, kijk maar wat de regeringen hebben gedaan in de jaren 80-90 als je interesse hebt. Keynesiaanse model is een goed model, maar niet als je maar de helft toepast.)
Dat de regering nu gevallen is vind ik goed, wat ik jammer vind is dat het zolang geduurd heeft, daar hebben we als NL heel weinig aan, maar het is beter dan dat we nu een weg in slaan die ons in de korte termijn (2-3jaar) helpt, maar op lange termijn NL alleen maar verzwakt.
Ik hoop dat er snel (liefst voor de zomer) verkiezingen komen en dat er tot die tijd door de partijen samengewerkt wordt om tot een oplossing van de crisis te komen die in het belang is van heel Nederland.
Op het moment lijkt het wel of er alleen gekeken wordt wat er goed is voor de politieke partij, de achterban en de peilingen. ipv wat in het belang van het hele land is.
Vooral dat laatste vind ik een groot probleem, je kan discussiëren over wat de beste oplossingen zouden kunnen zijn voor de crisis, daar heeft iedereen een andere mening over.
Maar, en dit vind ik belangrijk!, als je als politici je in de oplossing laat leiden door persoonlijke belangen zoals partij belangen, peilingen en weet ik veel wat, dan kom je nooit tot een sterke oplossing omdat je altijd naar korte termijn kijkt.
In mijn veld van expertise, ik ben innovatiewetenschapper, zie je dit heel vaak gebeuren bij grote bedrijven. Op het moment dat het slecht gaat worden de kosten die niet meteen iets voor het bedrijf opleveren (zoals R&D) geschrapt of gekort, het probleem is dat de kosten die je op dat moment maakt vaak lange termijn investeringen zijn die je toekomst van het bedrijf moeten garanderen. Door deze te schrappen zet je de toekomst van het bedrijf op het spel. De focus is teveel gericht op de korte termijn.
Een balans tussen korte en lange termijn moet gevonden worden en ik vind dat in de huidige politiek deze balans te veel is verschoven naar de korte termijn omdat dit direct stemmen oplevert. Niet omdat het goed is voor NL.
Ik hoop dan ook dat het populistisch gedrag (zoals vertoond door de heer wilders) minder vertoond (en beloond) gaat worden.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar indien je nu niet bespaard zullen het uw kinderen zijn die de schulden die nu gemaakt worden dubbel kunnen terug betalen. Het probleem is dat Nederland haar geld niet bij de ECB of de EU ophaalt maar op de kredietmarkt. En wanneer de kredietwaardigheid van Nederland wordt verlaagd, kosten de leningen een pak meer en worden de schulden enkel maar groter. Dus het feit dat de EU nu in "euro's denkt en niet in mensen", maakt eigenlijk dat ze Nederland verplichten net wel aan de toekomst denken. En dat zou nu toch net ook de bekommernis moeten zijn van de binnenlandse politici en niet hun eigen hachje redden.
Vergeet ook niet dat de pensionering van de babyboomers in volle gang is en dat de overheidsuitgaven van zowel België als Nederland wat betreft pensioenen en gezondheidszorg explosief gaan toenemen, al zal dat in België erger zijn dan in Nederland.
@sailer85 wat betreft die budgetten voor r&d en innovatie, hetzelfde verhaal hier in België. Onze vorige federale regering (das al heel lang geleden ;)) had met de zoektocht naar extra middelen ook besloten om te schrappen in het budget voor r&d en innovatie en ook in de subsidies voor wetenschappelijk onderzoek. Voor een land dat pretendeert zich een innovatief karakter aan te smeren is dit gewoon een dikke fail. Alhoewel er ook in België drastisch bespaard wordt is er in onze nieuwe regering toch geld gevonden om het budget voor r&d en innovatie terug op het peil van voorheen te brengen.
Oorspronkelijk gepost door deskcompmedion
Dus het feit dat de EU nu in "euro's denkt en niet in mensen", maakt eigenlijk dat ze Nederland verplichten net wel aan de toekomst denken. En dat zou nu toch net ook de bekommernis moeten zijn van de binnenlandse politici en niet hun eigen hachje redden.
klinkt mooi in theorie, maar in griekenland/italie ging dit niet op waardoor griekenland nu een lening heeft afgesloten bij een hoop andere landen, waar ik wel een sidebet over de odds of t ook afbetaald gaat worden wil maken.
met dat shortterm gedenk los je interdaad geen problemen op, maar dit is wel waar politici voor werken in principe: het pluche
Is zelfde als op de universiteit: shortterm result oriented werk allemaal. als je nacht van tevoren als een malle gaat leren terwijl je nooit je huiswerk enzo maakte en een 8 haalt, en de week erna alles weer vergeet, doe je t beter dan iemand die het hele semester alles heeft bijgehouden en een lager punt heeft. Bedrijven zien dat ook zo op je cijferlijst, dusja, alleen maar positief
Nederland is een democratisch land. Dat betekent dat de mensen zelf mogen beslissen wie er regeert en hoe er wordt geregeerd. hahahaha wie dat nog geloofd
je kan beter op de Amerikaanse president stemmen die bepalen wat er gebeurd in Nederland zelfs de nederwiet word ons ontnomen