Ik heb ook gewoon de self-install gedaan.
Volgens mij vereist de self-install wel al een aantal zaken, want de Self-starter bevat alleen je modem (of home-gateway), een goedkope D-Link switch, en wat bekabeling.
Wat er dus al moet liggen is: a) coax-kabel van je TV-distributie, b) een NIU. Die NIU is een versterkte splitter zodat je je coax kan splitsen voor TV op verschillende kamers + input voor je kabelmodem. Zo'n NIU krijgt 1 coax binnen en normaal gaan er 4 coaxen eruit.
Nu, volgens wat je schrijft, lijkt het er in elk geval op dat die 2 al in orde zijn.
Het eerste dat je zult moeten doen is je modem aansluiten. Die komt dus ACHTER de NIU, dus op 1 van de 4 uitgangen ervan. Als ik me goed herinner zit er in de Selfstarter-doos een stuk coax dat je kan gebruiken voor het aansluiten, want de aansluitingen zijn ook met draad ipv de oude simpele schuifplugjes die je bij TVs had.
Die modem zal normaal een home-gateway zijn, dat wil zeggen dat hij niet enkel modem is maar ook router, zodat je er ook direct 4 netwerk-toestellen kunt aanhangen en wireless mee kunt connecteren. Dat wil ook zeggen dat het wel eens belangrijk kan zijn waar ergens die in een woning staat. Nu, in een appartement zal het nog wel meevallen. In huizen valt het vaak tegen omdat de coax typisch toekomt in de garage en je van daaruit vaak niet in het hele huis wifi-dekking hebt.
Met die modem heb je nu dus netwerk-connectivitiet. In de Selfstarter staat dan beschreven hoe je die kunt activeren. Daarvoor moet je je PC/laptop bedraad met de modem verbinden. Als je dan probeert te surfen wordt je vanzelf geredirect naar een registratie-pagina waar je enkele gegevens moet invullen. Als alles goed is, is de registratie binnen het kwartier voltooid en ben je online.
Voor TV ga je dus ook een Digicorder of Digibox meekrijgen. Die heeft zowel coax nodig als netwerk. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, komt digitale TV immers niet binnen in de Digibox via netwerk, maar gecodeerd op verschillende kanalen over de coax. Dit wil dus zeggen dat je op de plaats waar je je TV wil hebben alleszins al een coax-aansluiting moet hebben. Nu, normaliter is dat sowieso ok, want vóór de Digibox-tijd had je óók die coax nodig om analoog te kijken. Wellicht loopt er dus ergens een coax doorheen het appartement vanaf de NIU (weer op een van de 4 uitgangen) naar de plaats die voorzien is voor TV. Of het kan ook gewoon zijn dat die NIU en TV-plek dezelfde zijn. Dan gaat je modem dus eigenlijk bij je TV staan.
Het grootste probleem bij de meesten, is dat de Digibox ook netwerk moet hebben. Hij moet dus bekabeld aan de modem hangen. Als je het geluk hebt dat die NIU dus op de TV-lek staat, dan gaat je Digibox gewoon vlakbij je modem staan en is het gewoon een kwestie van de meegeleverde netwerk-kabel te gebruiken. In veel situaties is dat niet het geval én is er bovendien geen netwerk vanaf NIU naar de TV-plek. Als je niet wil gaan herkabelen is een Powerline dé oplossing (zie dat je zeker minstens de 200Mbps pluggen gebruikt). Je plugt dan een Powerline ter hoogte van de NIU met een netwerkkabel van modem naar plug, en vervolgens een plug ter hoogte van de TV-plek met een netwerkkabel van plug naar Digibox.
Voor je PC zou ik dan sowieso voor powerline gaan, omdat dat toch vaak iets stabieler en sneller gaat zijn dan wifi. Al moet ik er bij vertellen dat het enorm van de situatie afhangt. Ga je met wifi door wat dikke muren, dan gaat je max. snelheid al behoorlijk rap droppen, zeker als je ze onder een hoek kruist (omdat het radio-signaal dan 'langer' onderweg is door solid materiaal - enfin, als Burgie weet je wel wat ik bedoel :D). Powerline is dan weer zeer afhankelijk van de kwaliteit van je elektriciteitsnet en welke toestelllen wat voor interferentie genereren.
Overigens, als je voor Digibox én PC een powerline nodig hebt, dan moet je dus maar 3 en geen 4 pluggen hebben. Powerlines gedragen zich niet echt als netwerkkabels, maar eerder als 1 grote netwerk-hub. Ik heb hier overigens zelf ongeveer zo'n setup toch qua basis (omdat ik zelf ook een intern netwerk heb is het geheel wel een pak complexer :D), maar dan met 4 Powerline pluggen omdat we op 2 plaatsen TV+Digibox hebben.
Bon, daarmee kan je al wat voort, denk ik, en als je nog iets moet weten, weet je me wel te vinden :D.
PS: nog vergeten te melden. Over Powerline haal ik max. 50 Mbps. Dat is dus wel minder dan de limiet van mijn Fibernet (60 Mbps) en ik gebruik dus mijn Fibernet niet optimaal. Maar 50 Mbps is nog altijd een pak meer dan wat ik haal met wifi (ong. 12 Mbps) over dezelfde afstand (ook een meter of 10).