Ga naar het forum
Wat maakt het versc...

Meldingen
Alles wissen

Wat maakt het verschil?

4 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
1,234 Weergaven
ssacr

Laatst had ik met een vriend van mij een gesprek over poker, hij speelt niet en weet dat ik het al een aantal jaren wel speel. Had het ook over de nosebleeds en vertelde e.e.a. over de Wereldtop, dat dat toch een bepaalde league is waar je niet zo maar bij komt. Hij vroeg mij wat maakt dat zij top zijn en de meeste mensen niet. Zelf wist ik eigenlijk niet zo goed het antwoord en kwam niet verder dan dat het vergelijkbaar is met iedere top, het is niet voor iedereen weggelegd en vergt talent en inspanning. De meeste mensen zijn daar dus niet voor weggelegd.

Het gesprek ging ook over de pokermarkt, die vriend is werkzaam in kwalitatief marktonderzoek, vandaar. Volgens mij is er na de pokerboom en " black friday " een veel kleinere groep spelers overgebleven die bovendien ook op een bepaald niveau dezelfde inspanningen leveren.Hierdoor is het lastiger voor nieuwe spelers om in te stromen denk ik. Hoe zou dit kunnen veranderen, als ik dit tenminste goed zie.

Ben wel benieuwd naar wat dus maakt dat iemand een topspeler is. Wat maakt Ivey of Blom of een yoghi nu anders dan de rest van de spelers en zit er nog toekomst in poker of wordt of is het al een marginale markt? Wat is jullie mening?

Beantwoorden
Citeren
3 reacties
Supermoderator
Zeezout

Ik vermoed dat de uitstroom momenteel groter is dan de instroom, al heb ik er geen cijfers van.

De gemiddeld hogere skills spelen vast mee als reden waarom er minder instroom is (beginners haken sneller teleurgesteld af), maar ik denk vooral dat de hype gewoon over is, al is dat nog niet zo in de 'nieuwe' landen, zoals China.

Verder verwacht ik dat het zich zal stabiliseren op een bepaald niveau en dan swings van jaren zal meemaken rond dat niveau, net zoals veel andere games en sporten.

Veel spelers aan de top hebben kunnen opbouwen in de tijd dat skills garantie waren voor $$$, waardoor ze naam konden maken. Natuurlijk komen er wel nieuwe cracks bij, maar het lijkt mij dat de spelers aan de top ook vaak gewoon een upswing hebben, vooral bij live-toernooien.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook gewoon echt goede spelers, die nu eenmaal boven het gemiddelde presteren. Dat zal wel altijd zo blijven, want iedere verandering in het spel geeft ook weer nieuwe mogelijkheden.

De enige manier om weer echt leven in poker te krijgen, is wanneer Amerika ook weer meedoet, pokerrooms niet steeds meer voordelen voor spelers wegpakken (zoals rakeback en tracked zijn bij b.v. PS) en spelers op de een of andere manier weer het idee krijgen dat een beetje kunnen pokeren ook geld printen is.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Volgens mij zijn de enige verschillen in de pokertop hun rungoot... Als er al een minimaal skillverschil zou zijn tussen topspeler X en topspeler Y, dan is dat dermate klein dat het onmogelijk is om het vast te stellen, simpelweg omdat je hen nooit het enorme volume kunt laten spelen om het skillverschil bovenhand te laten halen op de variance.

Beantwoorden
Citeren
wcgrutto

Zit imo nog wel toekomst in poker, zeker als Amerika en China open gaan voor Europa.

Verschil, talent, geluk, doorzettingsvermogen, motivatie, brains, ...

Beantwoorden
Citeren