Laatst had ik met een vriend van mij een gesprek over poker, hij speelt niet en weet dat ik het al een aantal jaren wel speel. Had het ook over de nosebleeds en vertelde e.e.a. over de Wereldtop, dat dat toch een bepaalde league is waar je niet zo maar bij komt. Hij vroeg mij wat maakt dat zij top zijn en de meeste mensen niet. Zelf wist ik eigenlijk niet zo goed het antwoord en kwam niet verder dan dat het vergelijkbaar is met iedere top, het is niet voor iedereen weggelegd en vergt talent en inspanning. De meeste mensen zijn daar dus niet voor weggelegd.
Het gesprek ging ook over de pokermarkt, die vriend is werkzaam in kwalitatief marktonderzoek, vandaar. Volgens mij is er na de pokerboom en " black friday " een veel kleinere groep spelers overgebleven die bovendien ook op een bepaald niveau dezelfde inspanningen leveren.Hierdoor is het lastiger voor nieuwe spelers om in te stromen denk ik. Hoe zou dit kunnen veranderen, als ik dit tenminste goed zie.
Ben wel benieuwd naar wat dus maakt dat iemand een topspeler is. Wat maakt Ivey of Blom of een yoghi nu anders dan de rest van de spelers en zit er nog toekomst in poker of wordt of is het al een marginale markt? Wat is jullie mening?