Ga naar het forum
Wie kan mij helpen ...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Wie kan mij helpen met padanalyses / SPSS / AMOS [rewards$]

14 Berichten
10 Gebruikers
0 Reacties
5,438 Weergaven
iamthedanger
BlackMember

Hoi,

Ik moet voor (mijn laatste) practicum van een statistiek vak iets doen waar ik nog nooit iets van gehoord heb voor mijn hw opgave.

(opgave)

1. Stel het paddiagram op dat correspondeert met theorie A.
2. Stel het paddiagram op dat correspondeert met theorie B.
3. Toon aan of deze padmodellen al dan niet te schatten zijn, en al dan niet genest zijn.
4. Welke van deze 2 modellen geniet je voorkeur? Verantwoord je keuze.
5. Denk je dat als je een gezondheidscampagne opstart o.b.v. de verkregen inzichten in de
padanalyse van je data, dit een grote impact gaat hebben op het eigenlijk gedrag van
de mensen?

weet iemand hier iets vanaf? Hulp gevraagd dus!

Beloning:

coaching of $$

13 reacties
Yoghi
BlackMember

antwoord op vraag 5 is nee

Paddiagram is een term die mij niet bekend voorkomt. Als je googled op pathdiagram dan krijg je ook allerlei verschillende dingen te zien. Heb je er ook andere woorden voor in je opdracht of je lesmateriaal?

En verder kan niemand je goed helpen, denk ik, als je het probleem niet wat uitgebreider beschrijft. Wat zijn A en B precies voor dingen? Wat voor onderwerpen behandel je dan met statistiek?

TobinqBe
Oldschool Grinder
iamthedanger Topicstarter
iamthedanger
BlackMember

Data.
Het databestand AttPers.sav dat je bij de practicumopdracht vindt op blackboard, bevat
gegevens van een onderzoek rond drugsgebruik. Hieronder volgen de variabelen (met een korte
beschrijving) die je ter beschikking hebt om 2 rivaliserende theorie¨en tegen elkaar af te zetten:
1. Y1 Conscientiousness: Big 5 persoonlijkheidstrek m.b.t. plichtsbewustzijn en zorgvuldigheid.
2. Y2 Openness to experience: Big 5 persoonlijkheidstrek m.b.t. interesse voor nieuwe dingen.
3. Y3 Religious commitment: Attitude, hoe sterk je religieuze overtuiging is.
4. Y4 ViewOnPromiscuity: Attitude t.o.v. ”vrije liefde”
5. Y5 PoliticalConservatism: Conservatisme op politiek vlak (meer richting de rechterzijde)
6. Y6 DrugUse: Gebruik van en opvattingen over drugs (inclusief vormen zoals alcohol en nicotine)

Theorie A stelt namelijk dat persoonlijkheid een effect heeft op iemands opvattingen t.o.v. en daadwerke-
lijk gebruik van drugs, en dit voornamelijk doordat persoonlijkheid aan de grondslag ligt van iemands norm
attitudes, waarbij deze laatsten een voedingsbodem vormen voor je mening t.o.v. drugsgebruik (Lees: Y1
en Y2 hebben een effect op Y3, Y4, Y 5, EN Y6; Y3, Y4, en Y 5 hebben een effect op Y6).
Theorie B daar-
entegen stelt dat persoonlijkheid waarschijnlijk wel een invloed heeft op de normattitudes die iemand vormt,
maar dat iemands opvattingen over en gebruik van drugs louter en alleen verklaard worden door zijn/haar
tendens tot algemeen risicogedrag. Al die andere zaken zoals politiek en religie hoef je er niet per se bij te
betrekken (Lees: Y1 en Y2 hebben wel nog een effect op Y3, Y4, Y5, maar enkel Y2 en Y4 hebben een effect op Y6).

het is voor psychologie

wat zijn theorie A en B? Zonder de context is het moeilijk om je te helpen.

Anyways, een path diagram is gewoon een soort conceptueel kader dat linken laat zien tussen gegevens.

Zoals dit:

Dus bij vraag 1/2 moet je een dergelijk schema opstellen voor de theorien a en b.

Vraag 3 valt weer moeilijk te vatten zonder context. Het 'valt het model te schatten' is erg vaag.

Het nesten is niet zo moeilijk.
Concreet is een genest model een model dat dezelfde termen bevat als een ander model. Bijvoorbeeld y= beta +zeta*x1 +eta is genest in y= beta + zeta*x1 +theta*x2+ eta. Je moet dus gaan kijken of dit geldt voor theorie A en B.

Vraag 4 is een vraag waar je in sé duizend antwoorden op kan geven.
Je moet hier eigenlijk een afweging maken tussen kwantiteit en kwaliteit van modellen. Een genest model zal steeds minder verklarend zijn dan het volledige model, maar als je honderd variabelen toevoegt in je volledige model en nauwelijks verklarende waarde wint, is het duidelijk de moeite niet waard.

Hier zijn enkele dingen die je kan vermelden (beginnende van basaal naar ingewikkeld):

- de R² vgl. met de R² adjusted, evt pearson analyse

- een volledige F-test die eigenlijk test ofdat de extra termen wel waarde toevoegen.

Vraag 5 is dan eigenlijk een vraag ofdat je een goed model hebt met goede fit. Maw heb je significante variabelen gevonden die je in het beleid kan beinvloeden en die de resultaten zullen verbeteren?

EDIT: Met je extra info er bij is vraag 1/2 gewoon zoals ik zei, gewoon dat diagram opstellen dat dit weergeeft met wat pijltjes. (vergeet de error termen niet conform tobin zijn document)

Vraag 3 zal je de data dan moeten gaan vergelijken met het gegeven model denk ik. Test dit model uit met de data en kijk of je een goede fit hebt. Beide modellen lijken mij trouwens op het eerste zicht genest, maar dat ga je een pak makkelijk zien als je het diagram hebt (het ene diagram moet gewoon 'in het andere passen).

Vraag 4 kan je weer leunen op tobin.

Nivlem
Oldschool Grinder

lol nonne, jij blijft me echt elke dag weer verbazen! :D

iamthedanger Topicstarter
iamthedanger
BlackMember

Hai nonne, super bedankt :heart: wil je wel wat $ shippen of je coachen maar als de legendes waar zijn dan sta je ook wel bekend als jungleman12 en heb je dit helemaal niet nodig.. mocht dat wel zo zijn dan pm maar op skype :D

btw

Theorie A stelt namelijk dat persoonlijkheid een effect heeft op iemands opvattingen t.o.v. en daadwerke-
lijk gebruik van drugs, en dit voornamelijk doordat persoonlijkheid aan de grondslag ligt van iemands norm
attitudes, waarbij deze laatsten een voedingsbodem vormen voor je mening t.o.v. drugsgebruik (Lees: Y1
en Y2 hebben een effect op Y3, Y4, Y 5, EN Y6; Y3, Y4, en Y 5 hebben een effect op Y6).

Theorie B daarentegen stelt dat persoonlijkheid waarschijnlijk wel een invloed heeft op de normattitudes die iemand vormt,
maar dat iemands opvattingen over en gebruik van drugs louter en alleen verklaard worden door zijn/haar
tendens tot algemeen risicogedrag. Al die andere zaken zoals politiek en religie hoef je er niet per se bij te
betrekken (Lees: Y1 en Y2 hebben wel nog een effect op Y3, Y4, Y5, maar enkel Y2 en Y4 hebben een effect op Y6).

anyway super bedankt, ik wou dat ik jou was :heart:

wtf nonne is er ook iets waar je niets van afweet?

Oorspronkelijk gepost door eruk

In welke mate je moeder een sletje is, daar is mijn kennis nogal vaag over. Je hoort wel dingen, maar echt betrouwbare kennis heb ik voorlopig nog niet.

Oorspronkelijk gepost door nonnemingere

Oorspronkelijk gepost door eruk

In welke mate je moeder een sletje is, daar is mijn kennis nogal vaag over. Je hoort wel dingen, maar echt betrouwbare kennis heb ik voorlopig nog niet.

std knowledge imo

LiquidCity
PokerStrategist

nonne jij bent echt mijn held

Are you god?