wat zijn theorie A en B? Zonder de context is het moeilijk om je te helpen.
Anyways, een path diagram is gewoon een soort conceptueel kader dat linken laat zien tussen gegevens.
Zoals dit:

Dus bij vraag 1/2 moet je een dergelijk schema opstellen voor de theorien a en b.
Vraag 3 valt weer moeilijk te vatten zonder context. Het 'valt het model te schatten' is erg vaag.
Het nesten is niet zo moeilijk.
Concreet is een genest model een model dat dezelfde termen bevat als een ander model. Bijvoorbeeld y= beta +zeta*x1 +eta is genest in y= beta + zeta*x1 +theta*x2+ eta. Je moet dus gaan kijken of dit geldt voor theorie A en B.
Vraag 4 is een vraag waar je in sé duizend antwoorden op kan geven.
Je moet hier eigenlijk een afweging maken tussen kwantiteit en kwaliteit van modellen. Een genest model zal steeds minder verklarend zijn dan het volledige model, maar als je honderd variabelen toevoegt in je volledige model en nauwelijks verklarende waarde wint, is het duidelijk de moeite niet waard.
Hier zijn enkele dingen die je kan vermelden (beginnende van basaal naar ingewikkeld):
- de R² vgl. met de R² adjusted, evt pearson analyse
- een volledige F-test die eigenlijk test ofdat de extra termen wel waarde toevoegen.
Vraag 5 is dan eigenlijk een vraag ofdat je een goed model hebt met goede fit. Maw heb je significante variabelen gevonden die je in het beleid kan beinvloeden en die de resultaten zullen verbeteren?
EDIT: Met je extra info er bij is vraag 1/2 gewoon zoals ik zei, gewoon dat diagram opstellen dat dit weergeeft met wat pijltjes. (vergeet de error termen niet conform tobin zijn document)
Vraag 3 zal je de data dan moeten gaan vergelijken met het gegeven model denk ik. Test dit model uit met de data en kijk of je een goede fit hebt. Beide modellen lijken mij trouwens op het eerste zicht genest, maar dat ga je een pak makkelijk zien als je het diagram hebt (het ene diagram moet gewoon 'in het andere passen).
Vraag 4 kan je weer leunen op tobin.