Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

harde schijf?

36 Berichten
9 Gebruikers
0 Reacties
2,293 Weergaven

Ik heb een nieuwe computer sinds 2 maanden ofzo denk ik, of heel iets langer...het was de snelste pc, maar merk dat hij nogal moeite begint te krijgen met mijn HM2. iniedergeval als ik veel tafels speel en alles, merk dat hij niet al te snel is, kan sneller neem ik aan met een ssd ofzo? kweet niet hoe het heet, maar kan iemand me vertellen hoe duur die dingen zijn en of ik die kan inbouwen in deze pc?

ik heb nu een intel core i7-2600 met CPU 3.40 GHZ

8 GB Ram geheugen

Beantwoorden
Citeren
35 reacties
ViperPP

Lijkt me niet normaal dat een i7 met 8G geheugen te traag zou zijn voor HM2, zelfs al heb je er een gewone harddisk in zitten.

* Hoeveel tafels tegelijk speel je ?
* Hoe groot is je database op disk ? Ga hiervoor in de directory waar PostgreSQL geinstalleerd staat en kijk hoe groot de 'data' directory is (rechtsklik-Properties).
* Heb je al eens wat database-onderhoud gedaan zoals Vacuuming, Reindexing, etc... ?
* Al eens gekeken met Task Manager / Performance hoeveel CPU Usage je hebt op het moment dat je vindt dat het traag is. Kijk ook eens onder Processes in Task Manager welke de grote processen zijn (klik op CPU of Mem Usage om te sorteren).
* Welke software draait er nog terwijl je aan het grinden bent ?

Beantwoorden
Citeren

:spade: ik speel max like 25 tafels, meestal iets minder wel

:spade: data bij eigenschappen 966MB

:spade: die vacuuming en reindexing idd net 2 weken terug gedaan.

:spade: task manager etc niet gedaan...het is ook niet super traag, maar merk dat hij langzamer aan het worden is, ik wil gewoon dat het allemaal flitsend werkt, soms blijft de hud staan en weet ik het wat als ik tafels naar van tilled naar stacked verander of dan zie ik ineens dat handen traag aan het binnekomen zijn, of veranderen er spelers aan de tafel, staat de ouwe hud van de vorige er nog, best irritant als je die stats :P dan meeneemt in je beslissing.

:spade: software die nog draait, nou niet veel ofzo, skype en me internet verder niets aparts

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Raar, ik kan wel niet meespreken over 25 tafels, maar met een database van nog geen 1G groot (ter vergelijking de mijne is 17G) zou ik nu ook niet verwachten dat de database niet kan volgen, zeker niet op een i7 met 8G RAM.

Beantwoorden
Citeren

dan hoef ik dus iniedergeval geen andere harde schijf als deze het makkelijk moet aankunnen.

Beantwoorden
Citeren

heb je nog advies over hoe en waar dingen in mappen te stoppen. ik heb een c en een d schijf, maar pleur echt alles wat ik vind zomaar ergens neer, niet erg overzichtelijk ofc en hoorde of las eens ergens dat je computer ook sneller blijft werken als je ze opslaat of de ene schijf ofzo, maar geen idee welke en hoe of wat :D

i think viperPP knows :D

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

In principe speelt dat niet zo'n grote rol en hangt ook een beetje af van de grootte van de schijven. Het meest courante is om op C allle software te installeren en dan op D alle data. Onder data versta ik dan bvb foto's, films, maar bvb ook je HM database, enz...

Overigens is het zo dat Windows zelf hier ook niet zo goed aan meewerkt, omdat je bvb ook Mijn Documenten hebt waarvan je ahw aangemoedigd wordt van al je data daar onder te brengen, maar die sowieso standaard op C staat.

Het organizeren van je data wordt pas echt belangrijk wanneer je een SSD gebruikt. SSDs zijn enorm duur in vgl met een gewone HDD en daarom is de meest voorkomende configuratie om een relatief kleine SSD (bvb 64G) te gaan combineren met een grote HDD (bvb 1 TB = 1000G). De SSD is dan de C-schijf waar zowel heel Windows op komt alsook al je programma files. Maar media ook op C zetten (en dus bvb in Mijn Documenten) is dan uit den boze omdat je een schijf van 64G in no time volledig vol gezet hebt.

Beantwoorden
Citeren

mijn c schijf is 1,7 TB en mijn d schijf maar 40GB, dus die D schijf zit inmiddels al halfvol

Beantwoorden
Citeren

http://www.ocztechnology.com/ocz-vertex-3-sata-iii-2-5-ssd.html

Deze erin. min. 120GB.
Deze schijf als C gebruiken en hier op zetten:

• Windows
  • Programma's
  • Pokerprogrs + Handhistory
  • HEM + Database

en voila. je pc vliegt.
Heb het zelf ook :D

Beantwoorden
Citeren
Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Oorspronkelijk gepost door LetsGambleBaby
mijn d schijf maar 40GB, dus die D schijf zit inmiddels al halfvol

Nulletje vergeten? Want een schijf van 40G is wel redelijk waardeloos als je er ook al een van bijna 2T in zitten hebt.

Beantwoorden
Citeren

whahah nee serieus, ik vond het ook al zo vaag lijken, maar verder geen verstand van er staat Boot c: 1,7 TB en dan Recovery D 39,9 GB, waarvan nog 18GB vrij

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Ok, dus er zit gewoon 1 schijf in met 2 partities: je gewone gebruikspartitie en dan een herstel-partitie. Het is wel bizar dat de herstelpartitie gewoon leesbaar is als schijf D, want normaal zijn dat verborgen partities die voor de gebruiker niet zichtbaar zijn (zodat je ze ook niet per ongeluk kunt verwijderen).

Beantwoorden
Citeren

ik zet hier ook gewoon van alles op, nouja heb er wel wat screenshots en van allerlei bestanden in een map gezet, niet erg in deze D partitie?

en nu je weet dat ik maar 1 schijf heb, is het dan normaal dat hij wat langzamer is, gaat alles het sneller doen met 2 schijven?

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Ik blijf erbij dat je vertragingen bijna zeker niet te maken hebben met je schijf, want je database is gewoon nog enorm klein. Het risico bestaat dus dat je door een SSD te steken het probleem niet zult verholpen hebben (afhankelijk van waar het aan ligt). Bovendien is het sowieso niet simpel om je systeem over te zetten op een SSD. Normaal installeer je dan Windows gewoon opnieuw, maar gezien je een recovery partitie hebt, ben ik vrij zeker dat je geen Windows cd'ke gekregen hebt en dus ook niet zomaar Windows op een SSD zult kunnen installeren.

Beantwoorden
Citeren

klopt die cd heb ik er niet bij gekregen, iniedergeval kan ik me niet herrineren. maarja denk als ik die SSD bij dezelfde winkel koop dat ze hem er voor mij wel op zetten :D

Beantwoorden
Citeren
Lievaai

Ik onlangs zelf een poker pc samengesteld..
Ik heb een Samsung 830 125GB SSD gebruikt, zeker de investering waard :-)
Btw, ik ging eerst ook een Vertex van Ocz kopen, maar die hadden vroeger veel problemen... schijnt opgelost te zijn, maar toch maar het zekere voor het onzekere genomen ;-)

Beantwoorden
Citeren

de vertex voor 3 zijn wat minder. vanaf 3 is OCZ de juiste keuze :)
enne wat viper zegt: als je geen windows CD hebt... helaas pindakaas. Prbeer dan maar gewoon het probleem op te lossen.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Oorspronkelijk gepost door hoedinie
als je geen windows CD hebt... helaas pindakaas

Als zijn winkel bereid is van Windows zelf te herinstalleren met een cd die ze liggen hebben en de product key van zijn pre-installed, zou het wel te doen moeten zijn, denk ik. Het is wel nog maar de vraag of ze dat gratis gaan willen doen...

Beantwoorden
Citeren

ik zal eens informeren :)

Thanks voor de info!! kan ik weer even vooruit

Beantwoorden
Citeren