Iemand de HEM cloud al geprobeerd?
Gisteren wat handen ingelezen en het ziet er goed uit! Stuk sneller en overzichterlijk dan HEM2, echt een aanrader
Iemand de HEM cloud al geprobeerd?
Gisteren wat handen ingelezen en het ziet er goed uit! Stuk sneller en overzichterlijk dan HEM2, echt een aanrader
Heb er zelf geen ervaring mee en zo te zien is dat bij bijna iedereen zo.
Eventueel kun je ook via de Engelse community proberen om ervaringen uit te wisselen, want daar heb je een groter bereik qua leden.
Ik heb hier wel vraagje over
Cloud betekent online, dus je handen online opslaan, dat is zeer handig toch?, dan hoef je geen pc te hebben met zoveel ram geheugen
SDK, ik ben van plan om nieuwe pc of laptop aan te schaffen, waar moet ik zijn om die post te plaatsen?
Dat klopt inderdaad. Dus dan worden jouw handen opgeslagen op je HM account en moet HM zelf een flink systeem ervoor hebben om van alle gebruikers dat op te slaan.
Dat van een nieuwe PC of laptop vragen om informatie kun je het beste bij small talk plaatsen.
Al ben ik zelf geen held op dat gebied om je daarmee te helpen
kvertrouw heel het cloud gedoe niet... iedereen, post al hun handen op één plaats. poker draait om geld, als "iemand" al die handen kan hebben en dus op iedereen honderden duizenden handen kan hebben is die info veeeel $$ waard en spijtig genoeg is de pokerwereld niet echt de eerlijkste. wat als ze die databases gaan verkopen op black markets, etc.. donno, kvertrouw het niet. dan maar liever op men eigen pc.
een SSD kost tegenwoordig bijna niets meer. zet gewoon je database op een apparte sdd, of zelfs ééntje gemaakt met rammodules. weinig spelers hebben meer dan 1miljoen handen zelf gespeeld en dan nog kom ik niet aan 10mb voor men database.
Oke SDK dan weet ik dat
Solartje je zou weleens gelijk kunnen hebben, die online diensten kunnen gehackt worden, die mogelijkheid is er
maar er is ook mogelijkheid om je pc binnen te dringen en zo je gegevens stelen op afstand (of kijk ik nu teveel naar computer films?)
ik ga even vraag stellen op ST voor pc of laptop info, solartje ik neem je ssd bericht mee
hacken kunnen ze altijd, maar als er 100.000 spelers hun handen op die cloud zetten gratis hoeven ze niets te hacken. HM kan met die gegevens doen wat ze willen, oa verkopen.
is iets gemakkelijker dan dat ze 100.000 spelers hun computer moeten hacken. ik heb in vroeger in database verkoop bedrijven gewerkt. trust me, zo'n database is miljoenen waard. slim gezien: gratis service, iedereen erop en wat zij ermee doen achter je rug weet je niet.
Vraag me toch ook af wat de keerzijde is van die HM Cloud. Ik wist immers niet dat je zelfs niet eens een database nodig hebt. Dus ik vermoed dan toch qua stats en rapporten dat je enkel de 'lichte' zult hebben. Op een lokale database kan ik met PT4 gemakkelijk een rapport definieren over heel mijn HH dat al rap minuten zal duren om te genereren.
Nu, ik zie wel dat ze nog in Beta zijn, maar dat er bovendien een hoop features zijn die niet in standaard HM2 zitten. De kans dat HM Cloud dus gratis blijft, lijkt me toch wel behoorlijk klein, zeker gezien we niet enkel over Cloud Storage maar evenzeer over Cloud Computing spreken, gezien alle database operaties aan server kant gebeuren. Verder zie ik ook dat ze nog geen Tournament handen supporteren, dus dat is alleszins ook iets om mee rekening te houden.
Als het overigens is om je database over verschillende platformen te kunnen gebruiken: dat kan je evenzeer met een lokale database. Mijn PostgreSQL staat op mijn desktop PC, en mijn PT4 staat op verschillende PCs waar ik overal met die ene database kan werken. Heb het vroeger zelfs nog remote gedaan over VPN, al is dat wel allesbehalve snel.
PS: ik vind bizar genoeg nog totaal niets terug over geschatte pricing, maar de kans dat het een monthly fee zal zijn lijkt me wel zeer groot. Zelfs moest het slechts $10 per maand zijn, zit je na een jaar al boven de prijs voor HEM/PT met lokale database.
als ik het zo bekijk solartje, dan zou ik denken dat een medewerker van HEM geen zin meer heeft daar te werken en op een dag alle gegevens verkoopt voor miljoenen en de grens overgaat om niet gepakt te worden....(of ik kijk teveel films
)
'Gratis online je handen opslaan'
ja daar zit wel een luchtje aan, goed dat ik het hier vragen over gesteld heb, ik ga maar niet overstappen naar cloud dienst.
VipperPP het was inderdaad om mijn database overal te kunnen gebruiken, ik was van plan om pokerstars elders te downloaden, en daar via de Cloud de hud starten en pokeren
maar dat ga ik dus niet meer doen
zet gewoon zelf een cloud op. tegenwoordig kost alles belange niet meer zo duur om klein servertje met cloud optie op te zetten. is wat ik van plan ben om ooit te doen. net zoals al men films, muziek, foto's etc ook pokerdatabase, alles op servertje in men garage, waar elke pc op kan via routertje. internetverbinding lijkt me geen bottleneck te kunnen zijn. gewoon hm op je eigen pc en de database op server en klaar. kost je pbb evenveel als wat ze gaan vragen voor de hm cloud, maar dan voorkom je dat andere er dingen mee gaan doen. Nu ik zeg niet dat hm het doet of zou doen, maar in de business werkende , in legale bedrijven, zou je soms verschieten wat ze doen en welke big $$ ermee gepaard gaan. een databankje met vb alle namen van alle It directeurs van alle bedrijven met meer dan 1000 werknemers in belgie (kzeg maar dom vb, maar als je al die hun mails hebt met naam en tel, kan ik je garanderen dat bedrijven die IT stuff verkopen met die gegevens heeeeel veel kunnen doen en er groot geld voor geven. en dat zijn maar lijstje met namen en emails. laat staan miljoenen handen van duizenden spelers.
ik heb niets tegen HM, in tegendeel, gebruik het zelf en heel tevreden mee, maar ik ben altijd wat paranoia voor big brother toestanden. men privé dingen staan ook gebackuped op een usb , encrypted en in een kluis in een bank, niet op een gratis cloud servertje op internet ofzo. k'vertrouw het gewoon allemaal niet.
Ik heb dat ook, vetrouw het niet allemaal
Je idee is wel goed, wist niet dat je zelf server kon opzetten, ik dacht dat dat alleen mogelijk was bij grote bedrijven ![]()
Solartje je weet veel over computers, kun je misschien mijn samenstelling bekijken bij Small Talk (Aanschaf nieuwe pc of laptop)
Oorspronkelijk gepost door solartje
zet gewoon zelf een cloud op. tegenwoordig kost alles belange niet meer zo duur om klein servertje met cloud optie op te zetten. is wat ik van plan ben om ooit te doen. net zoals al men films, muziek, foto's etc ook pokerdatabase, alles op servertje in men garage, waar elke pc op kan via routertje. internetverbinding lijkt me geen bottleneck te kunnen zijn. gewoon hm op je eigen pc en de database op server en klaar.
Zo eenvoudig is het niet hoor. De meeste kant-en-klare cloud oplossingen (NAS, OwnCloud, etc...) zijn eigenlijk puur voor het delen van bestanden bedoeld. Dan heb je typisch een web-interface, zodat je met een browser je eigen cloud storage kunt benaderen, of soms via een app oid, en op die manier aan foto's, video, e.d. kunt. In het beste geval supporteert het ook WebDAV zodat de files ook in de cloud kunnen geëditeerd worden.
Een database benaderen ligt helemaal anders. Om te beginnen moet je server de database al draaien. Dat kan inderdaad wel gemakkelijk met je eigen server (heb hier thuis gewoon een oude laptop daarvoor gebruikt, is ook nog eens zuinig en gaat niet down als er een elektriciteitspanne is - misschien handig voor komende winter :D) maar met een NAS mag je het vaak al vergeten. De clients benaderen de database echter via heel specifieke protocols op specifieke poorten. Die poorten vanop het Internet bereikbaar maken gaat een cloud-oplossing je vaak niet mee kunnen helpen. Dat moet je zelf gaan configureren in je router via port-forwarding en dergelijke. Echter is het nog maar de vraag of je je PostgreSQL database zo open en bloot op het Internet wil hangen. Een pak veiliger is dus met een VPN te werken, maar dat is ook niet vanzelfsprekend voor een leek.
Daarnaast is het nog zo dat HM/PT ook helemaal niet geoptimalizeerd zijn om je database remote te draaien. Afhankelijk van wat je doet kan er dus behoorlijk wat communicatie heen- en terug zijn tussen HM/PT en je PostgreSQL database. Als dat dan allemaal over een VPN tunnel over het Internet moet, kunnen sommige zaken behoorlijk traag worden. Daar heeft HM Cloud dus helemaal geen last van, omdat het gewoon al designed is voor remote/slow access en de traffiek tussen client en cloud beperkt is tot het minimum, namelijk de resultaten.
De eenvoudigste oplossing is wellicht nog gewoon om op alle machines waar je wil pokeren zowel HM als PostgreSQL te zetten. Gebruik dan cloud storage zoals bvb Dropbox om je HH zowel lokaal als in de Cloud te storen. Vervolgens is het dan ook heel eenvoudig om achteraf al die handen in de database op je ander systeem te krijgen. Nadeel blijft natuurlijk dat je met 2 totaal onafhankelijke setups zit, en vroeg of laat wel eens iets verkeerd gaat lopen waardoor de 2 niet meer in-sync gaan zijn.
Tenslotte wil je ook settings e.d. wellicht sharen tussen je verschillende machines. Ook daarvoor kan je bvb Dropbox gebruiken. Het blijft echter serieus puzzelwerk om het allemaal goed te krijgen... Been there, done that.
PS: hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me afvraag welke markt HM denkt aan te spreken met hun HM Cloud. Volgens mij is hier nauwelijks vraag naar.
Voordelen van HM Cloud:
* weinig resources nodig op de client. Echter, hoeveel serieuze spelers zitten nog met oude hardware te knoeien ? Ik ben wellicht al een van de uitzonderingen, en dan nog draait PT4+PostgreSQL nog altijd vlot genoeg voor mij op een PC van 8j oud.
* database raadpleegbaar op alle clients. Om te beginnen denk ik al niet dat je een HUD zal hebben op IOS of Android. Op IOS is zoiets technisch zelfs niet meer mogelijk. Dus daar zal het gewoon consulteren van je database zijn.
* automatische backups. Sowieso is backups van je eigen lokale systemen een must, al kan ik me inbeelden dat de meesten wel wat lui zijn om dit uit te zoeken. Dit lijkt me dus nog de meest valabele reden om HM Cloud te nemen.
Nadelen:
* compleet afhankelijk van hun service. Als ze er effen een paar uur uitgaan voor maintenance, heb je ineens geen HUD meer. Als ze ooit op de fles gaan, ben je gegarandeerd ook heel je database kwijt.
* HM heeft access tot ieders HH, zoals hierboven al paar keer aangehaald.
* momenteel nog serieus wat beperkingen (bvb enkel cash games). Ok, dat zal nog wel verbeteren, maar je bent toch veel meer afhankelijk van hen. Ik kan me bvb ook inbeelden dat de flexibiliteit van de database een stuk beperkter gaat zijn. Bij PT4 kan ik zelfs gewoon eigen database-velden en statistieken toevoegen (gebruik ik bvb voor mijn eigen cashout strategie: mijn PT4 zegt me gewoon hoeveel ik kan uitcashen).
Als je als speler een deftige laptop hebt met daarop zowel HM als PostgreSQL, is er eigenlijk nauwelijks reden waarom je HM Cloud zou prefereren.
ik ken belange niet zoveel van pc's als vipertje hier hoor.
en alsk alles lees, is het blijkbaar toch moeilijker dan ik dacht.... iets kunnen readen en bewerken is blijkbaar whole different world...
viper: hoe doe jij het dan? gewoon een database op elke pc?
wat ik wel leuk zou vinden is een hud gelinkt met men database op een tabled. maar dus niet mogelijk?
Nope, heb mijn database op 1 machine, en PT4 op 4 machines (inclusief die waar mijn database op staat). Vroeger was dat mijn home-server (die ook dient voor centrale backup, wat p2p downloaden, media-server...) maar sinds ik 8GB en een SSD in mijn vaste PC heb, heb ik mijn database naar daar verhuisd omdat performance toch wel beter is.
Voordeel van de server was wel dat die 24/7 aanstaat en mijn database altijd bereikbaar was. Zo kon ik dan bvb bij familie een VPN opzetten naar thuis, en op die manier PT4 draaien op mijn laptop met remote database thuis. Nu, zoals ik hierboven al zei was dat niet denderend snel (wellicht ook al omdat toen Telenet nog minder upload bandbreedte had - denk 1 Mbps) en sowieso poker ik maar zelden ergens anders. Vandaag moet ik dus wel mijn vaste PC aanzetten als ik bvb toch op de netbook wil pokeren. Die netbook is overigens wel snel genoeg voor enkele PokerStars tafels + PT4, maar zou het zeker niet meer trekken met ook nog eens PostgreSQL daarop.
Tablet HUD zou inderdaad wel zalig zijn, maar dat zie ik dus niet snel gebeuren. In IOS is het sowieso onmogelijk dat apps visuals plakken over een andere app heen. Van Android weet ik niet of het onmogelijk is, maar vermoedelijk zal het sowieso wel root vereisen, en ik ben ook nog geen enkele app tegengekomen die iets kan displayen in een andere app.
PS: op site van PokerTracker is er een tutorial te vinden om je PostgreSQL op een afzonderlijk machine te draaien. Maar eigenlijk is het redelijk straightforward. In PT4 moet je de hostname of IP van de database server ingeven ipv 'localhost', en in PostgreSQL moet je ook nog ergens configureren dat hij ook connecties accepteert van andere machines.