Ga naar het forum
Fiets challenge 201...

Meldingen
Alles wissen

Fiets challenge 2013

38 Berichten
12 Gebruikers
0 Reacties
6,927 Weergaven
jova23

Zoals misschien nog andere grinders rijdt ik graag met de fiets. Meer bepaald de koersfiets. Echter heb ik tot heden ongeveer altijd veel gevoetbald en bleef daardoor het rijden met de koersfiets beperkt tot een 3 tal zomermaanden.

Nu heb ik afgelopen voetbalseizoen een zoveelste en deze keer zeer zware blessure opgelopen (kraakbeenletsel linker enkel). Mede doordat mijn werkgever echt niet blij is met het feit dat ik weeral (4e keer) langdurig afwezig ben door een sportongeval hou ik het bekeken wat competitie voetbal betreft.

Ik zal wel nog wat zaalvoetbal gaan spelen maar dat is slechts 1x per week.

Dit is dus de ideale gelegenheid om me eens te verdiepen in een ander sport.
Dit is enerzijds een 2e hobby die ik nooit heb kunnen uitvoeren en anderzijds een noodzakelijk kwaad wil ik niet rap enkele tientallen kilo's bijkomen.

Om terug on topic te komen, ik ga veel fietsen de komende tijd.
En met veel bedoel ik echt veel.
Iets in de aard van 10 000km vanaf nu tot volgend jaar juni-juli.

De fietsfanaten onder ons weten dat er dan rond die tijd in het buitenland grote toertochten zijn. Daar ga ik er eentje van rijden en dus in functie daarvan trainen.

Sommigen zullen zich afvragen waarom in hemelsnaam 10 000km als voorbereiding. Het antwoordt is dat mijn oog gevallen is op een toertoch à la Marmotte. In het kort : dit is een rit van 176 km over 4 alpen. Croix de Fer, Galibier, Télégraphe en aankomst op Alpe D'Huez. Daarom is het best dat je wel wat trainigskilometers in de benen hebt. Die rit uitrijden binnen de toegestane tijd is het grote doel voor 2013.

Bedoeling van deze thread is dat ik regelmatig wat ga posten over de trainingsactiviteiten e.d. maar ik wil benadrukken dat dit zeker geen thread van mij alleen is. Zie dit als een algemene blog voor fietsers of fietsliefhebbers. Wie een ritje heeft gemaakt in het weekend mag daar hier gerust (graag zelfs) verslag van uitbrengen.

Zo hoop dat dit een ideetje is wat nog mensen leuk vinden en dat we er een gezellige thread vol toffe verhalen van kunnen maken.

Beantwoorden
Citeren
37 reacties
Gildo0

Ik fiets ook vrij veel, maar nu wegens blok weinig training :(
2 weken geleden nog 140km training met kemmelberg etc, schitterend wel!

Die marmotte is wel lastig :P ook niets voor mij, kben eerder voor de vlaamse hellingen.

Beantwoorden
Citeren
raymond20001

leuke challenge, ik heb vernomen, dat je met het inschrijven snel bij moet zijn, ergens december of zoiets.

Beantwoorden
Citeren

Gaaf zo'n challenge!

Ben zelf meer van de mountainbike.
Ik fiets erg veel, maar wel alleen als ik zin heb.
Geen schema's/ hartslagmeters/ dieet/ snelle outfit enzo, maar trap wel graag aardig door.

Zit nu in Toscane en dat is toch wel een stuk leuker dan in Nederland.
Kwam al wilde zwijnen en een stekelvarken tegen.
Het fietsen is hier een stuk uitdagender.
Snap af en toe niet hoe de trekkers hier nog omhoog rijden zonder achterover te klappen :D
Hier 2 plaatjes van een verkennend ritje (1km van ons huis):

En bovenaan dat heuveltje:

Veel pittige klimmetjes en snelle en ruige afdalingen.
Een verende voorvork zou hier eigenlijk niet verkeerd zijn.
Maarja, dan maar iets minder idioot hard de berg af.

Denk binnenkort nog even een officiele mtb route proberen hier.
Tot nu toe vermaak ik me echter prima door gewoon maar wat random paden in te rijden.
Het stikt hier vd leuke singletracks en boeren paadjes.

Ik wens je veel succes met het trainen.
Bij deze een bolletje.

Beantwoorden
Citeren

Respect!

Marmotte is echt een beest om te rijden en daar kan ik voorlopig alleen maar van dromen :)

Ik ga dit topic met veel aandacht volgen. Vooralsnog "train" ik zelf 90km per week. Dus ik ga totaal niet in de buur komen van de 10k per jaar.

Beantwoorden
Citeren
jova23 Topicstarter
jova23

Het is nog niet helemaal zeker dat het de Marmotte wordt.
Ik heb me laten vertellen dat de 2e wedstrijdhelft niet meer verkeersvrij is en dat lijkt me niet aangenaam zo tegen 80km per uur naar onder op de galibier terwijl er camions omhoog komen.

De cannibale is een alternatief.

3x de Mont Ventoux op ( langs de 3 verschillende kanten) en nog 3 andere bergen. Ook 176 km ongeveer met 5000 hoogtemeters.

Iets ga ik rijden, we moeten alleen nog beslissen wat.

Beantwoorden
Citeren
Gildo0

Heb je al eens een col opgereden?

Beantwoorden
Citeren
jova23 Topicstarter
jova23

Nog nooit.

Daarom ook dat er zoveel voorbereiding aan te pas komt.
Daarom wil ik absoluut die 10 000 km fietsen.

Vanaf nu en de helewinter door heel veel fietsen aan een hele lage hartslag zodat de basisconditie uitstekend wordt.

Maart-April-Mei de afstanden opdrijven met enkele ritten van boven de 200km en een 6 tal keren naar de Ardennen trekken om daar te trainen.

Ook wordt er dan elk weekend een georganiseerde tocht gereden van minimum 150km door vaak heuvelachtig landschap.

Vanaf half Mei -Juni trainen we in blokken om een piek te zetten naar begin juli.

1 week voor de challenge reizen we dan af naar Frankrijk om daar wat te acclimatiseren. Bedoeling is dan om elke dag 1 col op te rijden. Ma-Di-Woe-Do. Vrijdag rust en zaterdag ..... knallen ;)

Veel mensen lachen hiermee.
Het is verschrikkelijk zwaar maar niet ondoenbaar hè.
Elke jaar rijden er 7k mensen dit. Sommigen trainen een 3k à 4k km en komen ook aan.

Het is ook niet dat ik volledig onervaren ben hè. Ik heb al op een koersfiets gezeten. Ik heb 25j intensief gesport, ben regent LO van opleiding, gediplomeerd redder, ...

Dit heeft niks met een col oprijden te maken maar ik weet wat het wil zeggen. Ik onderschat het niet. En ik ben iets of wat op de hoogte van trainingsschema's, voeding,hartslagmeter, ...

Maar goed. Onder mijn kameraden heb ik een weddenschap opgezet. Iedereen die me uitlacht legt 10 euro in de pot. Haal ik het, dan is die pot voor mij. Haal ik het niet, dan doe ik een tegenprestatie. ;)

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door jova23
Nog nooit.

Dit heeft niks met een col oprijden te maken maar ik weet wat het wil zeggen. Ik onderschat het niet. En ik ben iets of wat op de hoogte van trainingsschema's, voeding,hartslagmeter, ...

Ik ben zeer geïnteresseerd naar je schema/voeding en alles wat nog meer van belang kan zijn.

Beantwoorden
Citeren
onmybike

on your bike!

succes ;)

Beantwoorden
Citeren
jova23 Topicstarter
jova23

De challenge is officieël gestart.

Na 3 maanden inactiviteit door een operatie vandaag weer voor de 1e maal op mijn fiets gestapt.

Slechts 21 km.

Ze deden pijn maar gaven ook veel voldoening.

Op naar veel meer !

Beantwoorden
Citeren
Copymeistrr

Veel succes ermee!

Ik heb dit weekend ook voor het eerst met mijn koersfiets gereden en moet zeggen dat ik niet het gevoel had dat ik een goeie klimmer was.. xD
Zo'n brugje over kostte me veel moeite en men broer reed me eraf.

Nuja, was ook nog maar 40km fietsen plat langs de vaart.

Zou ook tegen volgende zomer wat mooiere toertjes kunnen doen (oa. Kemmelberg) en zal ook proberen minstens 1x te rijden per week. :).

Welke fiets heb je trouwens? Ik heb een goedkope fiets gekocht voor te beginnen.

Beantwoorden
Citeren
Gildo0

Ik heb een maand niets gedaan dan enkel achter mojn bureau gezeten tussen de boeken.
Ik snak nu echt naar men fiets :P
Vrijdagochtend laatste examen en vrijdagmiddag wss wat loslopen.
Dan zaterdag wat losrijden : 40-50km
En zondag zo een tourtocht in dendermonde: 80km+ naar daar en terug =120km

Hopelijk nog wat goed weer!

Niets zo zalig als gans de dag op de fiets, dan thuiskomen savonds en een grindsessie doen :D

Beantwoorden
Citeren
jova23 Topicstarter
jova23

Ik heb deze week ondertussen al 3x gefietst.
Ben heel stillekes aant opbouwen hoor.
21km/32km/37km
In het weekend rijd ik sowieso nog 1x, misschien wel 2x.

Ik rijd trouwens voorlopig ook gewoon aan lage hartslag (130/155) zodat ik me niet te erg verzuur of al dadelijk na de 2e rit ofzo compleet kapot thuis kom.

@Copymeister: Qua fiets stelt dat niks voor. Ik heb een jaar of 5 geleden een fietske gekocht van om en bij de 700 euro en daar rijd ik nu nog altijd mee. Zeker voor de winter door te komen is dat nog goed genoeg. Een paar nieuwe remblokken en een nieuwe kabel hier of daar en dan kunnen we weer effe. Voor een beginneling als ik is dat meer dan goed genoeg. Er staat een triple op dus voila.

Naar volgend jaar toe als ik Frankrijk in wil ga ik me wel iets anders aanschaffen. Ik droom van een ridley noah (blauw/wit of rood/wit) maar die is voorlopig onbetaalbaar.

Ik twijfel tussen een goed merk occasie te kopen of een B merk nieuw.

Budget is 1200 à 2200 euro.

Suggesties ?

Beantwoorden
Citeren
Gildo0

Ge moet is bij van eyck gaan zien. Staan massas fietsen van elke prijsklasse.
Ook goedkoopst daar.

En hoeveel rijd je zo gemiddeld per uur?
Want 130 is wel heel laag :P
Ik heb altijd rond de 150bpm

Beantwoorden
Citeren
jova23 Topicstarter
jova23

Van eyck ken ik. Ik ga daar soms binnenbandjes halen.
Maar ik wist niet dat de fietsen daar prijs/kwaliteit ok waren.

Ivm hartslag. 130/155 is de zone waartussen mijn hartslag zou moeten blijven om te trainen. Gemiddeld weet ik het niet maar op een rit zakt die bijna nooit onder de 145.

Ik schommel nu tussen de 150 en 160. Hoger ga ik voorlopig nog niet. Dat is voor als ik intervaltrainingen ga doen. Uiteraard trek ik wel eens door op een brug op bergje ofzo maar ik bedoel dat ik geen ganse blok ga rijden aan 160+ ofzo.

Gemiddeld had ik vandaag 25.86.
Komt mede door aan lage hartslag te rijden en mede door een zeer zwakke conditie, te veel gewicht en 3 maanden inactiviteit.

Maar al bij al interesseren gemiddeldes mij niet zo heel erg.
Als ik met een groepke of een kameraad ga rijden of een toertocht ga rijden rij ik me meestal wel vrij kapot. Dan train ik echt tot tegen de limiet. Ik kijk dan achteraf wel naar het gem maar echt wakker liggen doe ik daar niet van.

Beantwoorden
Citeren
CheckRaise1990

Ook fietser hier! Ik fiets wel niet zo'n groot aantal kilometers, maar wel dagelijks zo'n 25 kilometer aan 30-35 per uur gemiddeld.(flat ground)
Ben zelf maar amateur en fiets nog maar paar maandjes, iets van in Juli. heel de zomer door elke dag gefiets 7/7. Maar nu de laatste tijd doe ik het rustiger aan.

Heb je nog updates? heb je meer KM's gefietst?

Groetjes!

Beantwoorden
Citeren
samni

Voor 2k€ kan je al bommen van fietsen kopen, toch? Specialized ofzo en ongetwijfeld van Ridley ook :P

Beantwoorden
Citeren
Copymeistrr

Oorspronkelijk gepost door samni
Voor 2k€ kan je al bommen van fietsen kopen, toch? Specialized ofzo en ongetwijfeld van Ridley ook :P

Lijkt me wel dat je daar al een mooie fiets mee kan kopen hoor. Als je zelfs 2de hands zou durven gaan, zou je echt BOMMEN van fietsen moeten kunnen vinden.

Ikzelf ga dit jaar niet veel meer fietsen. Is me wat te koud en met dat ik oog op een triatlonnetje denk ik dat lopen/zwemmen belangrijker is.

Beantwoorden
Citeren
Sailer85

Succes met trainen, je kan altijd ook nog de alpes d'huzes gaan rijden. Kunnen de pot van mensen die je uitlachen meteen doneren ;)

Beantwoorden
Citeren