Ga naar het forum
BRM #3: Deposits en...

Meldingen
Alles wissen

BRM #3: Deposits en Bonussen

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Reacties
896 Weergaven
ViperPP
Oldschool Grinder
DEEL 3: Deposits en Bonussen

Deposits

Pokersites halen niet alleen winsten uit de rake die ze afhouden, maar ook simpelweg door de intresten op de totale poker-balansen die online staan. Ook omwille van liquiditeit willen ze liefst zoveel mogelijk cash binnenhalen, los van het feit of de speler nu effectief het geld naar de tafels brengt. Daarom lokken ze de spelers met zogenaamde reload bonussen. Dit zijn promoties waarbij je een bepaald percentage extra geld krijgt bovenop een storting. Ook andere bonussen zijn gangbaar, zoals uitnodigingen voor speciale freerolls, of toernooi-tickets. Uiteraard hangt er ook een voorwaarde aan vast, en typisch is dat dat je een minimum aantal handen moet spelen om die extra bonus te krijgen. Voor een verliezende speler is het goed mogelijk dat zijn deposit al weggespeeld is vooraleer hij die bonus vrij krijgt. Een winnende speler (met een goede BRM) zal daarentegen wel die bonus probleemloos kunnen vrijspelen.

Het gevolg is dat je zelfs met een comfortabele bankroll op je site, af en toe toch een deposit zult willen doen om die bonus op te rapen. Belangrijk is dat je beseft dat die storting geld is dat GEEN deel uitmaakt van je bankroll, en dat je die dus bij de eerste de beste gelegenheid terug zult willen afhalen. Het komt er dus op aan van goed bij te houden welk deel van je saldo op een site bestaat uit deposits en welk deel uit bankroll. Als je echt 'gratis' wil pokeren, zou je zelfs je allereerste deposit ook als dusdanig kunnen beschouwen, en die dus later terug integraal uitcashen nadat je voldoende winst gemaakt hebt zodat je bankroll nog enkel uit die winsten bestaat.

Bonussen

Op het moment dat je een bonus 'cleart', krijg je van de pokersite dit geld bijgeteld op je pokerrekening. Het eenvoudigst is om dit bij je bankroll te tellen, zodat je bankroll ook op die manier kan groeien. Een alternatief is om dit geld onmiddellijk als zuivere winst te zien, en daardoor deel te laten uitmaken van je cashouts (waarover later meer). Voor rakeback (waarbij je een deel van de rake terugbetaald krijgt) kun je een gelijkaardig principe toepassen.

Zelfs met bonussen in de vorm van toernooi-tickets zou je nog het onderscheid kunnen maken tussen dit bij te tellen bij je bankroll of het als uit te cashen winst te zien. Dit laatste geval vereist weer de nodige boekhouding. Een ticket zie je immers nooit als echte cash op je pokerrekening staan. Op het moment dat je het toernooi speelt gaat er simpelweg niets van je rekening af, maar als je niet in het geld eindigt, dan is je ticket wel weg. Enkel als je casht in het toernooi ga je effectief je bonus-ticket in cash geld omgezet zien. Als je het ticket dus toch als een uit te cashen bonus wil beschouwen, zou je eigenlijk het equivalent bedrag van het ticket (bvb $11 voor een $11 toernooi) kunnen aftrekken van je bankroll-gedeelte, en dat bedrag optellen bij je toekomstige cashout. Netto is het effect 0, maar boekhoudkundig maakt het wel verschil en lijkt het alsof je een cash bonus gekregen hebt en tegelijk een normaal toernooi gespeeld hebt met een buy-in ter waarde van hetzelfde bedrag. De winst van dat toernooi gaat dan uiteraard ook naar je bankroll.

Deel 4 vind je hier : BRM #4: Gedistribueerde Bankrolls

Disclaimer: bovenstaande tekst claimt niet van volledig noch correct te zijn. Bedoeling is vooral enkele interessante discussies los te weken.

Beantwoorden
Citeren
4 reacties
JanJB
Oldschool Grinder

Bonussen zijn ook RB, zo beschouw ik het tenminste. Zelf gun ik al mijn bonussen en RB aan mezelf als beloning voor gemaakt volume. Het voorkomt ook upmoven zonder een game/limiet te beaten mijns inziens. Ik cash trouwens wel meer uit dan enkel de RB na BF, maar dat houd ik wel bij zodat ik eventueel indien nodig dat bedrag nog kan depositen (pas zware downswing gehad dus deel van reserverol toen weer gestort).

Beantwoorden
Citeren
ViperPP Topicstarter
ViperPP
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door JanJB
Het voorkomt ook upmoven zonder een game/limiet te beaten mijns inziens. Ik cash trouwens wel meer uit dan enkel de RB na BF, maar dat houd ik wel bij zodat ik eventueel indien nodig dat bedrag nog kan depositen

Inderdaad, dit is ook wat ik zelf toepas, en komt dus nog terug als ik het over cashouts heb (gebaseerd op het Jennifear artikel dat sommigen zeker wel kennen).

Beantwoorden
Citeren
JanJB
Oldschool Grinder

Ja die raadt alle RB plus een bepaald percentage per BI aan, zodat je enkel upmoved als je een game beat.

Beantwoorden
Citeren

Dank je voor andermaal een mooi stukje. De drie blogs die je hier gegeven hebt hebben me doen inzien dat ik het poker iets meer van afstand moet bekijken. Met de overzichtsblik. Het systeem erachter wordt ook duidelijker, en last but not least: de manier van bankrollbeheer wordt hier prima uitgelegd. Dank hiervoor! Het feit dat ik vandaag alweer slechte kaarten heb doet hierbij niet ter zake... LOL! De kaarten die je krijgt zijn een vast gegeven, de manier hoe je ermee omgaat is waar het om gaat. Zolang ik freeroller ben hoef ik me nergens zorgen over te maken, want ja... je verliest nooit je eigen geld. We willen wel hoger gaan spelen, dus risico's moeten er toch vroeg of laat worden genomen. Dus... deze stukjes komen goed van pas!

Beantwoorden
Citeren