Ik hoop een leuke discussie op gang te brengen waarin ik misschien wat in bewustzijn kan bewerkstelligen, al is het maar bij enkele personen
Ik ben benieuwd!
Lets discuss
Het systeem: Op dit moment, in dit systeem (maatschappij/samenleving) is het bijna onmogelijk om je ware potentie te bereiken. Je bent immers in eerste instantie bezig om een bestaanszekerheid op te bouwen, voordat je je kan ontwikkelen op belangrijkere aspecten in je leven. Degenen die wel hun ware potentie kan bereiken, staan waarschijnlijk aan de top van de piramide, ook wel genoemd als de 1%. Dit zijn de enige profiteurs van dit systeem, de rest delft het onderspit - kapitalisme. Zelfs de 1% zal nog een grote groei kunnen doormaken in mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Hoe komt dit allemaal? Door de beperkingen die we worden opgelegd dankzij geld.
Waarom? (Dit zal waarschijnlijk veel reacties oproepen, vertel je argumenten, ik ben open-minded om ze aan te nemen, wanneer ik ze aanneembaar vind.)
Geld zorgt voor:
- Efficientie - (ten koste van kwaliteit)
- Schaarsheid
- Verdeeldheid
- Machtsverdeling - (en dus racisme, discriminatie etc. etc.)
- Corruptie
- concurrentie (hier zal veel differentiatie over bestaan, maar ik durf te beweren dat dit veel meer een negatief effect heeft als een positief effect.)
- BEPERKING
We worden beperkt in onze ontwikkeling, op sociaal gebied, creatief, technologisch, filosofisch en dus op persoonlijk gebied -> dus op collectief niveau ook.
De ontwikkelingen die er al zijn op al deze gebieden MOMENTEEL, kunnen ervoor zorgen dat we allemaal een vrij en zorgeloos bestaan kunnen leiden. Hoewel dat waarschijnlijk een dubbele revolutie op moet leveren om dat te bereiken, is het minder ver weg dan je zou denken.
De technologie wordt steeds beter, alsnog gebruiken we fossiele brandstoffen tegen beter weten in. Eigenlijk best raar als die technologie er is (die ervoor zorgt dat we zuiniger, gezonder, bewuster, efficienter kunnen leven) we die niet gebruiken.... Hier heeft iedereen zijn verantwoordelijkheid in, maar zeker weten toch wel de politiek...? Behalve als zij ook niet het beste met ons voor hebben natuurlijk, welke reden kan je anders bedenken... Ze hebben het beste met zichzelf voor.
We verbeteren onze productie en kwaliteit, maar de enige die daarvan kunnen genieten zijn degenen die ons geld beheren. We betalen immers meer rente aan lenen dan dat we krijgen door te sparen. Het verschil daarin is winst en blijft altijd naar de rijke toegaan. Daarnaast wordt met het geld dat ieder en iedereen erop zet leuke projectjes gefinancieerd (en in geïnvesteerd) om alles behalve humanitaire doeleinden te bewerkstelligen. Bijvoorbeeld kerncentrales op te zetten, of een vloot aan straaljagers te maken (dit verzin ik niet.)
De verbetering in productie en kwaliteit komen uiteindelijk niet tot ons volste recht, als je kan beweren van wel, dan ben ik zeer benieuwd naar de redenering. Geld wordt niet bijgedrukt. Maar we hebben wel meer productiemogelijkheden, hogere kwalitatieve producten en nieuwere technologie.We kunnen veel meer realiseren per persoon.
Stel je voor: Iedereen krijgt ineens 100.000 euro.... Wat zal er gebeuren? Stopt iedereen meteen met werken? Misschien enkele, maar dat kan makkelijk worden opgevangen door de technologie. De ontwikkelingen op vele gebieden zijn makkelijker bereikbaar en beter te benutten. Dit ligt uiteraard genuanceerder, maar met de juiste insteek en wellicht bepaalde voorwaarden lijkt me dit een prima tussenrevolutie naar een volledige revolutie waarin geld niet bestaat.
Geld houdt ons slaafs. In principe kunnen we bijna alles automatiseren, het probleem is dan dat we geen geld verdienen om een bestaanszekerheid op te bouwen, aangezien werknemers overbodig zijn. Dat is toch juist goed!? Niet meer werken.... Focussen op wat je leuk vind, klinkt voor mij in ieder geval vrij freaking goed. Geen geld, maar wel hetzelfde productie.... Geen onderdrukking van baanbrekende technologieen (die er dus al zijn, en dus worden onderdrukt) die ervoor zorgt dat de helft van onze verplichtingen nu, worden teniet gedaan. Daarnaast slaap je ±8 uur, dus veel tijd hou je niet over. Massale productie zonder het houden van schaarsheid en efficiëntie. Er zijn twee soorten efficiëntie... Om het product goedkoop te houden en dus kwalitatief slechter (kijk in de supermarkten en je ziet, met mijn perspectief, dat (bijna) alles ongezond is) wordt er wel veel winst gemaakt. Ten koste van de gezondheid van iedereen op de wereld... En je hebt negatieve efficiëntie, zorgen dat auto's uiteindelijk kapot gaan, tv's kapot gaan, dat alles een houdbaarheidsdatum heeft, zodat de consument blijft kopen. Dat is natuurlijk niet normaal.
Om in alle aspecten in diepte op in te gaan, kost het me een boek om te schrijven, ik heb ten eerste daarvoor geen tijd en ten tweede zijn er gelukkig al genoeg mensen die zich inzetten om een positieve verandering te bewerkstelligen. Want dacht je nou echt, dat ik zou geniaal was?
Dit is al gaande tijd bezig om te verspreiden, sommige mensen zijn liever bezig met make-up, games, televisie en andere afleidingen om zo hun verveelde bewustzijn bezig te houden, of te verdoven. Dit is begrijpelijk en is geen oordeel, feit is dat het gebeurt. Maar wees bewust dat er altijd verandering mogelijk is en dat het verspreiden van dergelijke informatie altijd al een kleine verandering teweegbrengt.
Word bewust van de tirannie om je heen, maar wees blij met de dingen die je hebt, de schoonheid van het leven en heb jezelf altijd lief.
Wat ik heb geschreven is pas the tip of the iceberg, wellicht wanneer er genoeg discussie wordt gevoerd dat het interessant is om andere aspecten erbij te betrekken.
Alternatieve systemen zijn er ook. Een prachtig systeem (ik ben het in ieder geval eens met de basis) is de resource based economy, een voorbeeld van hoe het kan zijn word prachtig afgebeeld in deze documentaire