Gooi jezelf vol met drank en drugs, dan boeit t je ook geen reet meer
Oorspronkelijk gepost door blowkonijn
Gooi jezelf vol met drank en drugs, dan boeit t je ook geen reet meer![]()
![]()
Volgens mij had ik dat bij jou al gedaan, zonder veel succes overginds. van faalangst is weinig meer sprake, netjes busto en het schip in gegaan voor een kleine 2k dit jaar (waarvan 1600us profit, en nu dus niet meer). Ik ben een vis en kan er niet mee omgaan.
Ik leer het ooit eens echt nog wel, maar moet leren die valkuilen te gaan beheersen.
Het probleem van mensen met faalangst is dat ze hun successen danken aan omstandigheden buiten zichzelf (bijv. geluk of slechte tegenstanders) en hun negatieve resultaten aan hun eigen spel (ik heb niet goed gespeeld of ik ben niet goed). Dat moet je proberen om te draaien.
Belangrijk daarvoor is dat je een realistisch productdoel (=resultaat) hebt of liever helemaal geen. Dus niet bij een toernooi met 3000 man verlangen van jezelf dat je eerste wordt. Die kans is namelijk erg klein en de kans is dus groot dat je jezelf teleurstelt. Als je echt een resultaatdoel wil hebben, zeg dan bijvoorbeeld dat je bij de eerste 1000 wil komen. Misschien geen topresultaat, maar je hebt wel 2000 spelers overwonnen.
Ipv productdoelen is het veel beter om procesdoelen te stellen. Je doel is om uiteindelijk een winstgevende goede pokerspeler te worden en het proces is je weg daarna toe. Het voordeel van procesdoelen is dat je die zelf in de hand hebt en je dus zelf verantwoordelijk bent voor het halen of niet. Stel hier voor jezelf kleine doelen op die je gemakkelijk kunt controleren. Let bijvoorbeeld als beginnende speler een week lang alleen maar op je positie aan tafel. Benoem bij elke hand of je op UTG, MP enz. zit. Een andere week let je alleen maar op in welke fase van een toernooi je zit. Dan richt je je bijvoorbeeld op het preflop spelen, lezen van 1 of meerdere tegenstanders enz. Als je dat als enige doel stelt, maakt het niet uit of je geld wint of verliest. Als je je eigen doelen maar haalt. Mocht je een periode verliezen dan is dat ook geen ramp. Zie het als investering. Het kost je dan wat geld om een betere pokerspeler te worden en telkens kleine doelen te halen. Uiteindelijk zul je steeds meer inzien dat je successen afhankelijk zijn van je eigen gedrag en minder van de omstandigheden.
Als laatste is het belangrijk dat je blijft kijken naar positieve dingen in je spel. Het nadeel van toernooipoker is dat je laatste hand vaak een vervelende nasmaak heeft omdat je daarmee uit het toernooi geknikkerd bent (of je moet het toernooi hebben gewonnen, maar dat gebeurt niet te vaak). Of je de laatste kaart wel of niet goed gespeeld hebt, het voelt vaak rot. Schrijf tijdens het spelen ook handen op waar je wel een goed gevoel over had of die je wel goed gespeeld hebt. Kijk na het spelen nog eens naar die handen en benadruk wat je goed hebt gedaan. Je zult hierdoor ook meer zelfvertrouwen krijgen omdat je op een gegeven moment doorhebt dat je meer goede dingen hebt gedaan dan slechte. De mens onthoudt nu eenmaal gemakkelijk de slechte dingen ipv de goede.
Dus in het kort:
- Kijk liever niet naar resultaten
- Kijk en leer veel meer van je proces, ga daar mee aan de slag
- Let meer op de dingen die goed zijn gegaan ipv dingen die niet goed zijn gegaan -> die horen er toch gewoon bij
Mijn faalangst verdwijnt altijd nadat ik twee of drie 3bet pots heb op kunnen pikken, dus ik zou meer gaan 3betten
Bang om geld te verliezen. Als ik een scared money-attitude voel, denk ik aan mijn (bvb) 50buyinsbankroll, en een rampcenario waarbij ik 10 bi's zou verliezen, flush vs fh, AA vs KK, straight vs nut straight .. En dan heb ik nog 40BI's over, wat verschrikkelijk veel is => geruststelling
Bang om een hand te verliezen. Dan concentreer ik me op hoe ik mijn hand best speel, of hoe ik het achteraf ga uitleggen aan mezelf. Goed poker spelen leidt tot langetermijnwinst en meer zelfvertrouwen in de toekomst omdat je vaak de juiste beslissingen zult nemen.
Eventueel: What would Rogier do?, what would Joenaes do? ... What would (vul een naam in die je helpt bij die beslissing) do?
1. Wees eerlijk en zet je ego opzij. Veel mensen tilten, weten dat ze aan het tilten zijn en gaan dan toch door met spelen onder het mom van "Ja maar het zijn zulke vissen ik heb echt wel een edge op hun". En vervolgens: "Oh nu maak ik een slechte call, nou ja het is toch ook onzin dat hun flush WEER aankomt". Stop met poker als je merkt dat je tilt.
2. Ga eens dagen met verlies afsluiten. Het is onmogelijk om altijd dagen positief af te sluiten, hoe graag we ook willen. Stop de dag wanneer je genoeg van poker hebt en/of tilt, onafhankelijk van wat je resultaat dan is.
3. Zet shotjes wagen uit je hoofd. Als je een grindmentaliteit wil gaan aanmeten moet je shotjes wagen helemaal vergeten, de twee zijn bijna elkaars tegenpolen. Stop met poker voor de dag of desnoods een week als je de neiging voelt toch shotjes te wagen. Shotjes wagen gaat (voor veel mensen) meer de kant op van gokken dan winstgevend poker spelen. Ben jij een gokker?
4. Neem een ruim BRM, desnoods veel ruimer dan PS aanraadt. Dit voorkomt dat de verliezen je emotioneel (te veel) beinvloeden. PS BRM is gericht op dat je niet blut gaat en dat je zo efficient mogelijk door kan stromen naar hogere limieten. Bijkomstigheid hiervan is echter dat je wel eens een limiet terug moet stappen als je niet goed runned, en ik heb het idee dat heel veel mensen hier psychologisch slecht tegen kunnen. Oplossing is dus juist ruimer BRM, zodat de kans dat je een keer terug zou moeten stappen veel kleiner wordt.
5. Ga ik aanraden wat Marcelhelmus ook al zei... Voor sommige mensen werkt meer tafels spelen beter dan minder tafels spelen. Het vereist wel flinke concentratie dus moet je zelf beoordelen of je dat aankan, maar een voordeel (voor degenen voor wie dit zo werkt) is dat je minder snel tilt omdat je daar simpelweg geen tijd voor hebt. Wel wordt het gevaarlijker als je eenmaal tilt; je moet dus stoppen als je eenmaal merkt dat je gaat tilten.
Het begrip "tilt" vat ik trouwens ruim op. Meest voorkomende tilt is natuurlijk "bad beat/cooler tilt", maar je kan ook "upswing tilt" of "concentratie tilt" hebben, waarbij die laatste wat meer voor komt als je veel multitabled.
Tijdje gaan MLT-en, want dan sluit je elke sessie in principe af met een bad beat of cooler. Zo wen je er snel aan met toch een veilig BRM....
Artikel van leatherass:
“Removing emotion from poker is not an option”:
Being overly influenced by results can cause a rollercoaster of emotion that seems perfectly aligned with your graph. Knowledge of variance isn’t enough to stop the emotional ups and downs that some say is just a fact of poker. This chaos is maddening, confounding, and downright vicious. It takes some to the brink, while others go over.
Desperate to break this cycle, players use strategies that numb, detach or desensitize them to the emotion tied to money or results.
Still, removing emotion from poker is not an option. In fact, it’s a colossal mistake that fails to consider the real problem, and may cause unforeseen and potentially long-term damage. Dusty was a master at avoiding, but the rage buried within him eventually became hard to ignore. With a growing pile of broken computer equipment in his closet, he knew something had to
change or he might bust out of the game.
Breaking this habit really wasn’t that hard. It just required a smallchange in how he viewed results. Results provide feedback so you know how you’re doing. Without feedback, learning is impossible. It’s not whether you need results. It’s which ones to consider.
To most people, the word “results” means something tangible, like money, wins and losses, win rate, hourly rate or any other statistics that are easy to calculate. While clearly important, to break out of this cycle, as Dusty did, requires a set of results that measures skill and improvement.
In the long run, it’s the quality of your mindset, emotions, focus, strategy and others that produce your profit, so evaluating your game along these lines matters more than short-term money. Focusing on these factors doesn’t remove the importance of money, but it does broaden the definition of results to include:
• How well you played overall
• Quality of your thinking
• Quality of decisions
• Number and size of mistakes
• Quality of focus (“The Zone,” autopilot, distractions, boredom)
• Length of time spent focused and playing well
• Length of the session
• Ability to manage emotions, focus and thinking
• Ability to work through a tough mental or emotional spot
Take these or others that are important to you, and after each session take a few minutes to review and write out how you performed. At first they will be hard to measure, but with
practice you’ll get better. Before the next session, taking a few minutes to focus on the factors you’re measuring ensures you’ll care about more than just money.
For Dusty, recognizing the quality of his decision making, focus, and emotional stability was especially important on days when he lost money. It gave him a broader measure of the results from the day, which taken with progress previously made along these lines, made losses seem temporary. The victory of the day wasn’t measured by profit, but by the quality of play.
By shifting Dusty’s focus to skill and improvement, two-outers and coolers hurt much less, and his overall play improved. He is one of hundreds of players I’ve worked with directly or through my videos who have made significant improvement. I realize this may seem too good to be true, but the progress is real. It does take work, but if you try it for a month, I know you’ll at least
make some progress.
Full Tilt start op. Mijn vingers beven, bij het intikken van mijn wachtwoord. Een warme gloed trekt door mijn lichaam, opgewonden. Ik denk na wat ik wil spelen, check mijn roll een keer of drie. Rustig aan beginnen, druk trekkend aan een sigaret, zit ik bomvol adrenaline en tril daardoor nog heviger. Rustig aan beginnen, wat observeren, geen fouten maken. Langzaam lijkt het beter te gaan, maar de spanning die ik voel beinvloed mijn beslissingen, bang om te verliezen. Ik sla daarna snel om in een tiltmood, na wat suck outs of frustratie omdat iedereen een vis is. Ik het allemaal veel beter weet, en dat mensen zulke handen uberhaupt niet moeten spelen, woedend!
Ok voor mij zelfs als beginnende pokerspeler klinkt het wel wat overdreven:P
Ik bedoel waarom zou je trillende handen hebben alleen al bij het intypen van je wachtwoord.
Tuurlijk kan er wel wat spanning zijn maar je moet gewoon inderdaad rustig aan beginnen, en in je hoofd gewoon rustig blijven er is nog niks aan de hand.
En niet helemaal opgefockt van de spanning achter je computer zitten want zoals je zelf zegt beinvloed het ook je beslissingen, en dat is gewoon niet goed denk ik.
Als je een handje all in gaat moet je gewoon alle spanning los laten gaan:P
en dan gewoon weer rustig foccussen en rustig in je hoofd blijven want door spanning ga je vaak verkeerde beslissingen nemen, je moet gewoon koel blijven.
Bij mij zelf word alleen echt gespannen als ik de nuts heb, met bluffen of een all in hand voorderest zit ik gewoon rustig laat me niet gek maken
En je zegt dat je boos word op mensen die een hand helemaal niet horen te spelen weet je maar het zijn ook mensen met een eigen keuze en die beslissen zelf welke kaarten ze spelen. Volgens jou horen ze die niet te spelen maar hun hebben misschien weer andere gedachte die nog verder denken. dus soms moet je echt niet gek opkijken met wat mensen soms callen:P
En wat ook slecht is hoger denken van je zelf tegenover andere mensen, je moet gewoon zo denken: oke hij is misschien wel een tard maar hij kan ook goede kaarten en geluk krijgen dat moet je niet vergeten !!! let gewoon wat beter op dat soort mensen, laat je niet gek maken door ze en pak ze weneer jij een perfecte hand ervoor heb;)
En probeer gewoon met veel minder spanning aan een sessie beginnen