Ik denk dat de overheid wel degelijk het recht heeft om poker inkomsten te belasten. De manier waarop valt te betwisten. Is het een kansspel? Dan vallen de winsten onder de kansspeelbelasting, tarief is 29% en wordt geheven over de winst die wordt behaald.. In het geval dat het geen kansspel is, zouden de inkomsten onder de inkomstenbelasting moeten vallen. En dan bedoel ik in Box 1, onder inkomen uit arbeid en dus een progressief schijven tarief.
Het volgende probleem waar tegen aan wordt gekeken in mijn ogen is hoe het te belasten: maandelijks (zoals de loonbelasting) of aan het einde van het jaar de balans opmaken en dan heffen (zoals bij een freelancer gebeurt). Het probleem wat zich voordoet is dat de inkomsten niet "steady" zijn. Het kan zo zijn dat de ene maand 10.000 wordt verdiend, terwijl de volgende maand resulteert in een verlies van 5.000. In het geval van een maandelijkse heffing is dat geen probleem aangezien de voorheffing van de loonbelasting terug gevraagd kan worden aan het einde van het jaar wanneer de IB aangifte moet worden ingevuld. Het probleem is dat wanneer er sprake is van een jaarlijkse heffing de IB niet voorziet in een verliesverrekening, wat wel het geval is bij "winst uit onderneming" of bij de vennootschapsbelasting. Eigenlijk zou er dus een aparte wet gemaakt moeten worden voor pokerspelers, waarbij er een jaarlijkse heffing is over hetgeen verdiend in dat jaar en er de mogelijkheid moet zijn tot verliesverrekening, carry back en carry forward (dus een aantal jaren terug, laten we zeggen 2, en een aantal jaren vooruit, laten we zeggen 5).
Alleen dit is jammer genoeg niet mogelijk. De IB is een wet met teveel regels en uitzonderingen die voor een "normaal" persoon al bijna niet te begrijpen zijn. Wanneer er binnen deze wet een aparte regeling voor pokerspelers komt wordt het er niet duidelijker op.
Al met al een lastig dilemma waar de pokerspeler op dit moment de dupe van is..
Excuses voor wanneer er fouten instaan, heb het even snel uitgetypt.