Ga naar het forum
I've got a serious ...

Meldingen
Alles wissen

I've got a serious dilemma...

64 Berichten
12 Gebruikers
7 Reacties
8,296 Weergaven
ilgenio86
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door pokerboy198229
jullie focussen zo erg op afzonderlijke kleine passages en daarmee zijn relevante boodschap gekkopeld aan de titel uit ook missen

ow ow pokerboy :), ik snap dat het niet om elke dag van de maand gaat maar toch als het bijvoorbeeld op nl25 is dat is 12 buy-in up op een dag he. Maar hij zegt zelf van ik ga bijvoorbeeld in een room met 10 binnen dus veronderstel ik dat hij op nl10 zit wat zou neerkomen op 30 buy-in. daarmee mijn vraag.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Oorspronkelijk gepost door ilgenio86

jullie focussen zo erg op afzonderlijke kleine passages en daarmee zijn relevante boodschap gekkopeld aan de titel uit ook missen

ow ow pokerboy :), ik snap dat het niet om elke dag van de maand gaat maar toch als het bijvoorbeeld op nl25 is dat is 12 buy-in up op een dag he. Maar hij zegt zelf van ik ga bijvoorbeeld in een room met 10 binnen dus veronderstel ik dat hij op nl10 zit wat zou neerkomen op 30 buy-in. daarmee mijn vraag.

Oh, om te antwoorden op je vraag die +300euro dat ik op een dag verdiende was wanneer ik NL50 speelde :) Wanneer ik lager speelde (NL10 of 25) voelde ik dat het al onder m'n niveau was en dat ik gerust wel iets hoger kon spelen... Proficiat met je kindje trouwens ;)

Beantwoorden
Citeren
pokerboy198229
PokerStrategist

Ik had met mijn reactie iets anders bedoeld. Ik doelde dat die passage van zijn bericht niet zijn boodschap representeert.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Verhaal klinkt me bekend _biggrin:.

Ik blijf erbij: vergeet het (momenteel) om aan pro-zijn te denken. Je bent pas begonnen, je hebt wat geluk gehad en door je heaters denk je dan direct dat als je dat elke dag kan doen, je het geld zo kunt binnen harken. Het feit is: het waren heaters. Variance in poker is enorm, en dat is net een van de grote problemen voor beginnende spelers: je resultaten zeggen op korte termijn echt NIETS over hoe goed of hoe slecht je bent. Het is voor een verliezende speler zelfs niet ondenkbaar om op 100 toernooien of 10.000 handen winst te draaien.

De enige manier om zeker te zijn dat je een winnende speler bent, is om deftig Bankroll Management (BRM) te doen. Aangezien je me op PCB al uitmaakte voor dom en dergelijke, moet je misschien eens hier naar kijken : https://www.pokerstrategy.com/nl/forum/thread.php?threadid=64129 . BRM is absoluut essentieel om van poker te kunnen leven, aangezien je je niet kunt permitteren van (bijna) blut te gaan, want zonder geld heb je ook geen geld je buy-ins te betalen. Verder gaat het artikel je misschien ook beter inzicht leveren over de variance en het belang van die variance to coveren met deftig Bankroll Management.

Je zult het me ook wel weer kwalijk nemen, maar je verhaal is vooral een illustratie waarom er altijd wel wat geld te rapen valt in poker. Door de enorme variantie (het blijft een gokspel) gaan er altijd verliezende spelers zijn die door hun lucky shots altijd wel gaan blijven spelen, al blijven ze netto verlies draaien en dus geld blijven storten op hun favoriete pokersite. Vooral direct na een goede periode (laat staan goede dag) al 'upmoven', garandeert bijna dat je al je geld gaat kwijtspelen, zelfs voor winnende spelers.

Kortom: ik wil helemaal niet zeggen dat je een verliezende dan wel winnende speler bent. Feit is dat met wat je ons nu gegeven hebt, je het nog totaal niet kunt weten. Ervaring leert echter dat nieuwe spelers zichzelf vaak overschatten, vooral als ze aan de bovenkant van de variantie zitten. De enige manier om het met zekerheid te zeggen is door veel volume te draaien, en dat kan je beter doen op 5 of 10NL dan op 25NL, voor het geval je een verliezende speler blijkt te zijn :D.

Bottomline is dat het nog veel te vroeg is om aan een pro-carriere te denken. Ik blijf bij mijn gitaar-voorbeeld. Je kent nu een paar akkoorden en je komt al vragen hoe je sessie-muzikant kunt worden. Begin met te genieten van de kleinere sommen geld die je gaat verdienen. Van zodra die groter worden door het upmoven, kan je stilaan beginnen nadenken of en hoe je pro wil worden.

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Ik vond het wel grappig en tevens ontnuchterend om te zien dat ik qua bb/100 en MTT-buy-ins al jaren verliezend speelde, terwijl ik dacht een winnende speler te zijn. Kwam daar pas achter toen ik mijn complete handhistory bij stars eens opvroeg en in HM bekeek.

Dat ik uiteindelijk wel in totaal winst maakte, kwam door mijn (weliswaar onconventionele, maar wel doordachte) bankrollmanagement en door veel winst uit freerolls ...

Gewoon om even duidelijk te maken hoe je jezelf voor de gek kunt houden.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Tracking is inderdaad ook nog zoiets cruciaals om echt goede data te hebben. Zeker als je verschillende games mixt is het soms wel eens nuttig van een grafiek van 1 bepaald spel te bekijken. Heb zo ook eens redelijk wat van mijn BR erdoor gedraaid in hyper HU SNGs, en alhoewel ik wel slecht runde, bleek mijn $EV graph eigenlijk ook maar breakeven te zijn, en besefte ik dat ik ze maar beter links liet liggen.
Wel zonde dat tracken en hand analyses steeds moeilijker worden in de pogingen van pokersites om vooral meer vis en minder regs aan te trekken. Zo is Unibet momenteel mijn enige site, maar is het daar nagenoeg onmogelijk om je resultaten deftig te tracken of handen te analyzeren. 't Is nog eigenlijk puur met mijn Excel uit die BRM reeks dat ik nog de (positieve) evolutie zie van mijn BR.

Beantwoorden
Citeren
ilgenio86
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door LieutenantOH7

Oh, om te antwoorden op je vraag die +300euro dat ik op een dag verdiende was wanneer ik NL50 speelde :) Wanneer ik lager speelde (NL10 of 25) voelde ik dat het al onder m'n niveau was en dat ik gerust wel iets hoger kon spelen... Proficiat met je kindje trouwens ;)

thx man :)

Beantwoorden
Citeren
advancedTN1984
Oldschool Grinder

Bereken je risk of ruin eens inclusief met het feit dat je er 1500€/per maand uit haalt met nl50 spelen en een gunstige winrate van 2 a 3 bb / 100. Als je beetje met de getallen speelt hogere winrate/ minder geld eruit halen / minder volume/meer volume. Zul je je eigen conclusies kunnen trekken ipv hier op het forum mooie verhaaltjes vertellen over 1 maal een upswing van 6 buy inns.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Deze is anders ook wel interessant om met de neus op de feiten gedrukt te worden: http://pokerdope.com/poker-variance-calculator/ . Die voorbeeldgrafiek bvb... 60% kans op winst na 100k handen bij 2.5bb/100h. En je zal maar die pineut zijn met zijn donkerrode grafiekje. Zelfs met 10bb/100h is de pineut nog slechts break-even na 100k handen.

Of je kan het ook omgekeerd bekijken... Eens -10bb/100h ingeven met 10.000 handen. Maar eventjes 15% van die spelers maken geen verlies na 10k handen en de grootste pietzak wint meer dan 2000 bb.

Eigenlijk deprimerende cijfers voor eender welke serieuze en winnende pokerspeler :D.

Beantwoorden
Citeren
Jordyvde
Poker Player

Oorspronkelijk gepost door ViperPP
Deze is anders ook wel interessant om met de neus op de feiten gedrukt te worden: http://pokerdope.com/poker-variance-calculator/ . Die voorbeeldgrafiek bvb... 60% kans op winst na 100k handen bij 2.5bb/100h. En je zal maar die pineut zijn met zijn donkerrode grafiekje.

Yeh Pokerdope is een goed voorbeeld om variance uit te testen.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

60% kans op winst na 100k handen bij 2.5bb/100h.

Correctie: 80% kans... Vond die 60% al veel te weinig... Maar dan nog. Een kleine 20% kans dat je na 100k handen geen winst hebt is toch nog steeds ontnuchterend.

Beantwoorden
Citeren
Jordyvde
Poker Player

60% kans op winst na 100k handen bij 2.5bb/100h.

Correctie: 80% kans... Vond die 60% al veel te weinig... Maar dan nog. Een kleine 20% kans dat je na 100k handen geen winst hebt is toch nog steeds ontnuchterend.

Daarintegen is er ook kans dat je als god runt en echt geld binnenharkt, laten we dat niet vergeten ;)

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door Jordyvde
Daarintegen is er ook kans dat je als god runt en echt geld binnenharkt, laten we dat niet vergeten ;)

Klopt, daarom dat ik ook het voorbeeld gaf van iemand met een negatieve winrate die toch wint ;). Hoedanook illustreert het toch dat poker voor een groot stuk geluk is. Zelfs op lange termijn kan je effectief resultaat een serieus stuk verschillen van je EV. Doe bvb eens een simulatie van 10 miljoen handen en je ziet dat de beste meer dan het dubbele wint van de slechtste, met een verschil van meer dan 1500 buy-ins !! 8-o

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Amai jij klinkt gefrustreerd... Zelf slechte resultaten gehad mss? En mss moet je eerst eens leren lezen, dan zal je zien dat ik niet gewoon 1 upswing had... Als je verder niks bij te brengen hebt mag je gewoon zwijgen, daar doe je iedereen een plezier mee. En mocht je je toch zo bijzonder voelen, post dan eens jouw resultaten ;) ben benieuwd. En als je nog eens wil mensen raad geven, wees dan constructief zonder mensen af te kraken, want het zegt meer over jou zelf...

Oorspronkelijk gepost door advancedTN1984

Bereken je risk of ruin eens inclusief met het feit dat je er 1500€/per maand uit haalt met nl50 spelen en een gunstige winrate van 2 a 3 bb / 100. Als je beetje met de getallen speelt hogere winrate/ minder geld eruit halen / minder volume/meer volume. Zul je je eigen conclusies kunnen trekken ipv hier op het forum mooie verhaaltjes vertellen over 1 maal een upswing van 6 buy inns.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

We geraken off-topic, maar ik moet zeggen naar mijn ervaring is de variance toch niet zo extreem hoor :). Ik denk dat die variance veel meer voelbaar is als je bv maar af en toe eens een tornooi speel, maar speel je 10uur per dag cashgames, is het een heel ander verhaal...

Klopt, daarom dat ik ook het voorbeeld gaf van iemand met een negatieve winrate die toch wint ;). Hoedanook illustreert het toch dat poker voor een groot stuk geluk is. Zelfs op lange termijn kan je effectief resultaat een serieus stuk verschillen van je EV. Doe bvb eens een simulatie van 10 miljoen handen en je ziet dat de beste meer dan het dubbele wint van de slechtste, met een verschil van meer dan 1500 buy-ins !! 8-o

Beantwoorden
Citeren
ShovingLoose
Oldschool Grinder

Lol , Viper legt het hier gewoon heel netjes uit. Daar kan je het mee eens zijn of niet, maar afkraken doet hij zeker niet. Hij doet zeker niet iedereen een plezier door te zwijgen. Nu klink je eerder zelf gefrustreerd, wat je in je openingspost ook liet doorschemeren.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Als ik dan toch een tip mag geven: heb eens de discipline om lange tijd op 10NL te blijven ipv direct shots op 25 of 50NL te doen. Zeker als je ervan overtuigd bent dat de variance wel meevalt...

Beantwoorden
Citeren
pokerboy198229
PokerStrategist

Het nemen van shots hoeft per se niet erg te zijn als het maar met beleid gebeurt. Soms moeten wij juist goed gebruik van maken wanneer variance in ons voordeel is.

Misschien een raad voor een aantal mensen: wij hoeven naar elkaar niets te bewijzen. Niet hoe goed of slecht wij zijn en of hoe goed of slecht ons advies is. Het streven moet zijn: ik ben bewust onbekwaam en ik wil blijven leren of door een aantal onderbouwde advieze word jij juist bewust van je onbekwaamheid. Dit geldt ook voor mensen die raad geven.

Het leuke is dat het verdedigen van je mening en daarmee jezelf willen bewijzen geeft juist een lichte vorm van tilt weer waar jij zelfs in gesprekken met anderen last van hebt. Hoe dealen wij daarmee in poker als wij dat niet in onze schriftelijke communicatie met elkaar kunnen beheersen???

Beantwoorden
Citeren
bayleysa
Legacy Member

Amsterdam Arena, uiteraard.

Ik vroeg me al af waar die arrogantie vandaag kwam:coolface:

Beantwoorden
Citeren
Jordyvde
Poker Player

Oorspronkelijk gepost door bayleysa