Oorspronkelijk gepost door ViperPP
Verhaal klinkt me bekend ♠_biggrin:.
Ik blijf erbij: vergeet het (momenteel) om aan pro-zijn te denken. Je bent pas begonnen, je hebt wat geluk gehad en door je heaters denk je dan direct dat als je dat elke dag kan doen, je het geld zo kunt binnen harken. Het feit is: het waren heaters. Variance in poker is enorm, en dat is net een van de grote problemen voor beginnende spelers: je resultaten zeggen op korte termijn echt NIETS over hoe goed of hoe slecht je bent. Het is voor een verliezende speler zelfs niet ondenkbaar om op 100 toernooien of 10.000 handen winst te draaien.
De enige manier om zeker te zijn dat je een winnende speler bent, is om deftig Bankroll Management (BRM) te doen. Aangezien je me op PCB al uitmaakte voor dom en dergelijke, moet je misschien eens hier naar kijken : https://www.pokerstrategy.com/nl/forum/thread.php?threadid=64129 . BRM is absoluut essentieel om van poker te kunnen leven, aangezien je je niet kunt permitteren van (bijna) blut te gaan, want zonder geld heb je ook geen geld je buy-ins te betalen. Verder gaat het artikel je misschien ook beter inzicht leveren over de variance en het belang van die variance to coveren met deftig Bankroll Management.
Je zult het me ook wel weer kwalijk nemen, maar je verhaal is vooral een illustratie waarom er altijd wel wat geld te rapen valt in poker. Door de enorme variantie (het blijft een gokspel) gaan er altijd verliezende spelers zijn die door hun lucky shots altijd wel gaan blijven spelen, al blijven ze netto verlies draaien en dus geld blijven storten op hun favoriete pokersite. Vooral direct na een goede periode (laat staan goede dag) al 'upmoven', garandeert bijna dat je al je geld gaat kwijtspelen, zelfs voor winnende spelers.
Kortom: ik wil helemaal niet zeggen dat je een verliezende dan wel winnende speler bent. Feit is dat met wat je ons nu gegeven hebt, je het nog totaal niet kunt weten. Ervaring leert echter dat nieuwe spelers zichzelf vaak overschatten, vooral als ze aan de bovenkant van de variantie zitten. De enige manier om het met zekerheid te zeggen is door veel volume te draaien, en dat kan je beter doen op 5 of 10NL dan op 25NL, voor het geval je een verliezende speler blijkt te zijn :D.
Bottomline is dat het nog veel te vroeg is om aan een pro-carriere te denken. Ik blijf bij mijn gitaar-voorbeeld. Je kent nu een paar akkoorden en je komt al vragen hoe je sessie-muzikant kunt worden. Begin met te genieten van de kleinere sommen geld die je gaat verdienen. Van zodra die groter worden door het upmoven, kan je stilaan beginnen nadenken of en hoe je pro wil worden.
Ik neem het je niet kwalijk dat je deze dingen zegt hoor
ik kan je reacties hier al wat beter smaken :). Naar mijn gevoel valt die variance in cashgames wel erg goed mee, dat was niet echt waar ik last mee had... Uiteindelijk als je ziet dat je kaarten of de hand niet meezit, kan je ook gewoon folden en je verlies beperken (denk dat ook net dat een belangrijke kunst is), en dan hoeft die variance geen grote verliezen te betekenen :). Mijn probleem was vooral dat ik vroeg of laat een hand tegenkwam waar ik meeging, en hoopte of dacht te winnen, niet won en dan uiteindelijk zo'n hoop chips kwijt te zijn dat mijn winsten dat ik ervoor opbouwde, uit kleine en grotere potjes, teniet werden gedaan. Mss interpreteren sommigen mijn verhaal dan ook verkeerd. ik Interpreteerde mijn spel als goed en dat ik er een degelijk inkomen mee moest kunnen opbouwen, en ik geloof dat nog steeds... Cash games lijken voor mij echt m'n ding en ik ga proberen daarop verder te bouwen denk ik, op een site waar ik ook kan multi-tablen, wat de efficientie moet verhogen
En dan nog een rakeback die soms ook al 10-20$ per dag opbracht helpt daar ook al bij. Wat je ook doet soms het leven is en blijft moeilijk denk ik... Ik kan bv zeggen ik neem deze risico's niet, ik wil de stress en onzekerheid niet van het poker en ik stop ermee. Maar wat heb ik dan gewonnen? Ik zou me vervelen, ongelukkig zijn, een doelloos leven hebben... En ik zou nog altijd stress en pijn hebben in m'n leven, mss zelfs nog meer... Zo zie je dat veel in het leven relatief is, winst of verlies in poker maar ook of iets goed of slecht is in je leven. In mijn geval geloof ik dat ik maar heel weinig te verliezen heb, al is dat bij anderen mss helemaal anders... Ik kan het enkel maar proberen, en niet opgeven... Want 1 ding is zeker, als ik dat niet ga doen, ga ik nooit weten of het een success zou kunnen worden!
Voor wat het waard is, heb hier nog wat stats van m'n cashgames die ik bewaard had:
Total Games: 505 game(s)
doubt (disconnected) 1 game(s)
Games Won: won 127 of 505 (25%)
Win/Loss: won m฿118,07
Raise/Call Ratio: 0.4 (85 raises, 228 calls)
Call/Fold Ratio: 0.6 (228 calls, 365 folds)
Bet/Check Ratio: 0.8 (123 bets, 160 checks)
Flops: saw 229 of 505 (45%)